Θέματα φιλοσοφικά, επιστημονικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, για τον άνθρωπο. Νευροεπιστήμες, εγκέφαλος,συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός.

Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι'αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα , την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία, χρειάζεται και η εμπάθεια... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορει να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμιση) , υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας...

Η ανάπτυξη των φιλοσοφικών ιδεών από την εποχή του Καρτέσιου σε σύγκριση με τη νέα κατάσταση στην κβαντική θεωρία

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Στα δύο χιλιάδες χρόνια που ακολούθησαν το μεσουράνημα της ελληνικής επιστήμης και παιδείας, τον πέμπτο και τέταρτο αιώνα π.Χ., το ανθρώπινο πνεύμα απασχολήθηκε σε μεγάλο βαθμό με προβλήματα διαφορετικού είδους από εκείνα της προηγουμένης περιόδου. Τους πρώτους αιώνες της ελληνικής παιδείας η ισχυρότερη ώθηση είχε προέλθει από την άμεση πραγματικότητα του κόσμου, στον οποίο ζούμε και τον οποίο αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις μας. Η πραγματικότητα αύτη ήταν γεμάτη ζωή και δεν υπήρχε κανένας σοβαρός λόγος να τονιστεί ή διάκριση ανάμεσα στην ύλη και το πνεύμα...

Η θεωρία των παιγνίων στα σύγχρονα πολιτικά κόμματα. Το παράδειγμα της Νέας Δημοκρατίας

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
... Από την διπλωματική εργασία του Αριστείδη Ράβανου (2011) 'Το Μάνατζμεντ ενός Πολιτικού Οργανισμού'... Η θεωρία των παιγνίων ξεκίνησε ουσιαστικά το 1928. όταν ο ουγγρικής καταγωγής μεγάλος μαθηματικός John von Neumann δημοσίευσε το θεμελιώδες θεώρημα «μηδενικού αθροίσματος» στο οποίο η απώλεια ενός παίκτη είναι ίση με το κέρδος ενός δεύτερου. Το 1944 ο Neumann σε συνεργασία με τον Oskar Morgenstem δημοσίευσαν τη Θεωρία Παιγνίων' και Οικονομική Συμπεριφορά. Με αυτή μελέτησαν ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις, όπου το καλύτερο...

Γνώση και Εμπειρία

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Τα αισθητηριακά δεδομένα Η δυνατότητά μας να γνωρίζουμε την πραγματικότητα προέρχεται από αυτήν την ίδια, στην οποία είμαστε σαν ένα από τα μέρη της και η γνώση μας έχει αρχίσει -με την πρώτη αντίληψή μας- πριν αναρωτηθούμε αν την έχουμε. Όπως δεν είναι αναγκαίο να διανοηθούμε ποιο είναι γενικά το Σύμπαν για να μπορούμε να διαπιστώνουμε ποια από εκείνα που αντιλαμβανόμαστε υπάρχουν πραγματικά. Η ίδια η αντίληψη είναι ένας τρόπος εννόησης δημιουργημένη έμμεσα από τα ίδια τα πράγματα και γι’ αυτό είναι απ΄ όλους αυτονόητη και χρησιμεύει στις δραστηριότητές...

Θεωρία των ανθρώπινων δικτύων

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Η ανάγκη για καινούργιες και εύστοχες μεθόδους που θα βοηθήσουν στην ερμηνεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς και σκέψης είναι αρχέγονη. Κάθε νέα όμως πρόταση αντιμετωπίζεται αναπόφευκτα με επιφύλαξη. Μία τέτοια επιφύλαξη ίσως προκαλέσει και το παρόν άρθρο της Παπαβασιλείου Σεβαστής.Η λέξη «δίκτυο» παραπέμπει σε τεχνικούς όρους των Επικοινωνιών και της πληροφορικής. Αποτελεί όμως μεθοδολογικό εργαλείο και για τις κοινωνικές επιστήμες. Η έννοια της «Ανάλυσης των δικτύων» είναι ήδη καταξιωμένη στην Αμερική και στην Γαλλία και εξελίσσετε συνεχώς. Στην Ελλάδα...

Το Μυστήριο των Συμπτώσεων - Ο C. Jung και η Συγχρονικότητα

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Σας έχει συμβεί κάποια φορά να συναντάται συνέχεια μπροστά σας για ένα διάστημα το ίδιο αριθμό; Ή να σιγοτραγουδάτε ένα τραγούδι και ανοίγοντας το ραδιόφωνο να το ακούτε; Θα μπορούσε κάποιος να σκεφτεί ότι κάποια υπερφυσική αιτία, κρύβεται πίσω απ' αυτές τις συμπτώσεις. Αλλά η πλειοψηφία των σύγχρονων επιστημόνων μιλάει απλά για άγνοια των φυσικών νόμων που τις προκαλούν, μια δημιουργία γεγονότων απ' αυτά που είναι δυνατόν να συμβούν. Τίποτα το περίεργο ή μυστικιστικό ! Αντίθετα οι συμπτώσεις θεωρούνται αναπόφευκτες απ' τους στατιστικολόγους. Για...

Νίκος Λυγερός: Πίστη στα Τέρατα Ανθρωπιάς

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
- Γιατί πιστεύεις στα Τέρατα Ανθρωπιάς; - Αλλιώς η ζωή μας δεν θα είχε νόημα. - Η δική μας; Και η δική τους; - Δεν έχουν ζωή. Ο θάνατος τους είναι η ζωή μας. - Γιατί δεν έχουν ζωή; - Τους την απαγόρευσε η κοινωνία. - Και πώς το δέχονται. - Με αδιαφορία. - Δεν είναι μια πληγή γ'αυτα. - Η πληγή δεν πληγώνεται. - Και γιατί πρέπει να πεθάνουν; - Για να επιστρέψουν! - Για ποιο λόγο; - Για να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα. - Αφού είναι απαγορευμένα από την κοινωνία. - Αυτή η απαγόρευση δεν μετρά όταν πρέπει να αντιμετωπίσουν τα κτήνη της. -...

Γνωρίζω τι είναι ηθικά καλό, γνωρίζω ότι πρέπει να το πράξω, και όμως επιλέγω το κακό - γιατί;

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Η εξήγηση του να μη μπορεί κανείς να πράξει το ηθικά καλό αν και το γνωρίζει (ακρασία) δηλαδή του οτι η ηθική γνώση δεν διαθετει αυτή καθ' εαυτήν ισχύ επιβολής απασχολεί ως κεντρικό πρόβλημα την φιλοσοφία ήδη από την αρχαιότητα. Για τον Σωκράτη, εφόσον κανείς απ' τους ανθρώπους δεν αμαρτάνει θεληματικά, το πρόβλημα οφείλεται στην απουσία πραγματικής γνώσης (ουδείς εκών κακός). Ο Πλάτων, διαβλέποντας ότι η Σωκρατική λύση ήταν αδύνατη ως τέτοια, κατασκεύασε ένα μεταφυσικό οικοδόμημα ("θεωρία των ιδεών") για να εξηγήσει την ακρασία, περιγράφοντας ταυτόχρονα...

Πολιτική και ''πολιτική''

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Η πολιτική, δηλαδή ή πράξη πού έξασφαλίζε την ύπαρξη, τή συνοχή και την έπιβίωση τής όιμάδας, σέ άντιδιαστολή πρός τήν πράξη πού έξασφαλίζει την ύπαρξη καί έπιβίωση του άτόμου, είναι φαινόμενο άλληλένδετο πρός τήν όμαδική ζωή, γεγονός πρωτογενές, φυσικό και αύθύπαρκτο, δεδομένου ότι συναντιέται μέ καθαρή μορφή στή Φύση. Όπου υπάρχει σύνολο άνθρώπων ή ζώων, άναπτύσσονται και τά βασικά χαρακτηριστικά στοιχεία του πολίτικου φαινομένου, τά στοιχεία δηλαδή που συναποτελουν τις λειτουργίες καί διαδικασίες τής συμβιώσεως πολλών όμοειδών άτόμων μέσα στά πλαίσια...

Κοινωνία ... To νήπιο και οι διαφθορείς του

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Τό κατεστημένο τής έξουσίας χρησιμοποιεί πολλά μέσα, γιά νά έπιβιώνη. "Ολα τείνουν πρός τον ίδιο σκοπό: την έξουδετέρωση εκείνην πού βρίσκονται εκτός Κατεστημένου καί τήν ματαίωση κάθε προσπάθειας πού θά μπορούσε νά γίνη έκ μέρους τους γιά τήν Αμφισβήτηση ή τήν Ανατροπή του. Μέ τον νοσηρό Εγωισμό του, τό Κατεστημένο θεωρεί έχθρούς και «Απειλή» τους πάντες, έκτος Από τον ίδιο τον έαυτό του. Μεταξύ των εχθρών του, ό πιο ιδιότυπος είναι ό Ανώνυμος λαός, ή Απρόσωπη μάζα, πού Αποτελεί τό έμψυχο υπόβαθρο κάθε Εθνους. Ό λαός είναι ό πιο εΰτρωτος εχθρός...

Ο Βασίλειος Μαρκεζίνης μιλά στις “Ανιχνεύσεις” για το μέλλον της Ελλάδας

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Σε μια κρίσιμη στιγμή για την πορεία της χώρας και λίγες ημέρες πριν απο τις βουλευτικές εκλογές ο διακεκριμένος Έλληνας ακαδημαϊκός, καθηγητής των καλυτέρων πανεπιστημίων της Βρετανίας και διδάξας σε πληθώρα Ανωτάτων Ιδρυμάτων της Ευρώπης, Βασίλης Μαρκεζίνης μιλά στις “Ανιχνεύσεις” για το μέλλον της χώρας. Οι “Ανιχνεύσεις” επισκέφθηκαν τον κ. Μαρκεζίνη στο σπίτι του, έξω απο την Οξφόρδη, συνομίλησαν μαζί του και κατέγραψαν τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες του. ...