Τεστ Νοημοσύνης για παιδιά 5 έως 11 ετών
Τα παρακάτω κείμενα καθώς και τα τεστ είναι τμήμα από το τεύχος του περιοδικού ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ", με τίτλο "ΜΕΤΡΗΣΤΕ ΤΗΝ ΕΥΦΥΪΑ ΣΑΣ" που εκδόθηκε στην Αθήνα το Σεπτέμβριο του 1982, με πρόλογο και επιμέλεια του Ιατρού Νίκου Μανούσου.
Το τεστ αυτού του κεφαλαίου δεν είναι ένα πλήρες I.Q. τεστ. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι βρίσκεται πιο κοντά στις δοκιμασίες του Raven, ελέγχοντας ορισμένα μόνο στοιχεία νοημοσύνης. Το τεστ είναι για παιδιά ηλικίας 5 ως 11 χρόνων, και η προγνωστική του αξία είναι οπωσδήποτε περιορισμένη. 'Όσο μικρότερη άλλωστε είναι η ηλικία του παιδιού, τόσο λιγότερο αξιόπιστα είναι τα αποτελέσματα κάθε I.Q. τεστ.
Αυτό πού θα πρέπει να τονιστεί είναι ότι τα αποτελέσματα τής παρακάτω δοκιμασίας δεν θα πρέπει σε καμιά περίπτωση να επηρεάσουν τη συμπεριφορά σας προς το παιδί. Στην περίπτωση πού η βαθμολογία του είναι πολύ χαμηλότερη από το μέσο όρο, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό ψυχολόγο παιδιών, πού θα ελέγξει την ευφυΐα του παιδιού σας με πιο αντικειμενικό τρόπο και κάτω από καλύτερα ελεγχόμενες συνθήκες.
Τρόπος Διεξαγωγής του Τεστ
Το τεστ αποτελείται από 30 σειρές σχημάτων, κάθε μία από τις οποίες έχει ένα κενό τετράγωνο. Θα ζητήσετε από το παιδί να συμπληρώσει το τετράγωνο αυτό ζωγραφίζοντας το σχήμα πού κατά τη γνώμη του ταιριάζει σε κάθε περίπτωση. Για να το βοηθήσετε να καταλάβει καλύτερα, μπορείτε να συμπληρώσετε το πρώτο σχήμα εσείς. Στις επόμενες δοκιμασίες όμως απαγορεύεται να το βοηθήσετε ή να του λέτε αν η απάντηση πού έδωσε είναι σωστή ή λανθασμένη. Δεν υπάρχει χρονικός περιορισμός για την ολοκλήρωση του τεστ, αλλά αν το παιδί "κολλήσει" για αρκετά λεπτά στην ίδια δοκιμασία, μπορείτε να του πείτε να συνεχίσει στην επόμενη. Η κάθε δοκιμασία είναι δυσκολότερη από την προηγούμενη. Όταν το παιδί αρχίσει να συναντά δυσκολίες, θα πρέπει να του τονίσετε ότι στην πραγματικότητα οι δοκιμασίες αυτές είναι για παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας. Αν το παιδί αποτύχει σε πέντε συνεχόμενες δοκιμασίες, θα πρέπει να τερματίσετε την εξέταση, αποφεύγοντας με κάθε τρόπο να του δημιουργήσετε αίσθημα ανεπάρκειας. Οι σωστές απαντήσεις, καθώς και ο τρόπος βαθμολόγησης αναφέρονται στο τέλος της σελίδας
Η κάθε σωστή απάντηση βαθμολογείται με ένα βαθμό. Από τον παρακάτω πίνακα μπορείτε να βρείτε την αντιστοιχία πού υπάρχει ανάμεσα στη βαθμολογία που σημείωσε το παιδί, την ηλικία του και το Ι.Q. πού μετράει αυτό το τεστ.
|
ΗΛΙΚΙΑ |
ΣΩΣΤΕΣ
ΑΠΑΝΤΗ-
ΣΕΙΣ |
5*
|
6
|
7
|
9
|
8
|
10
|
11
|
0
|
70-
|
70-
|
70
|
|
|
|
|
1 |
80
|
80
|
80
|
70
|
|
|
|
2 |
90
|
87
|
85
|
80
|
73
|
70
|
66
|
3 |
100
|
95
|
90
|
84
|
78
|
73
|
70
|
4 |
110
|
104
|
96
|
88
|
83
|
77
|
73
|
5 |
120
|
116
|
101
|
93
|
86
|
80
|
76
|
6 |
130
|
126
|
112
|
97
|
89
|
84
|
79
|
7 |
140
|
137
|
124
|
106
|
94
|
87
|
82
|
8 |
150
|
Ι45
|
133
|
116
|
100
|
90
|
86
|
9 |
|
152
|
140
|
123
|
105
|
94
|
88
|
10 |
|
|
147
|
132
|
112
|
99
|
92
|
11 |
|
|
152
|
138
|
118
|
104
|
95
|
12 |
|
|
|
143
|
Ι25
|
108
|
98
|
13 |
|
|
|
149
|
130
|
114
|
102
|
14 |
|
|
|
I52
|
136
|
120
|
107
|
Ι5 |
|
|
|
|
142
|
124
|
112
|
16 |
|
|
|
|
146
|
128
|
116
|
17 |
|
|
|
|
149
|
133
|
120
|
18 |
|
|
|
|
152
|
137
|
125
|
19 |
|
|
|
|
|
142
|
130
|
20 |
|
|
|
|
|
Ι45
|
134
|
21 |
|
|
|
|
|
148
|
138
|
22 |
|
|
|
|
|
152
|
142
|
23 |
|
|
|
|
|
|
146
|
24 |
|
|
|
|
|
|
149
|
25 |
|
|
|
|
|
|
152
|
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ
Παρακάτω αναφέρονται ορισμένα "συμβατικά" επίπεδα ευφυΐας, σε συσχέτιση με το γενικό I.Q. ενός παιδιού.
ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΥΦΥΪΑΣ
|
Πάνω από 140
|
Εξαιρετικά
υψηλής ευφυΐας
|
120-140
|
Εξαιρετικής
ευφυΐας
|
110-119
|
Άνω τού
μετρίου
|
90-109
|
Μέσης ευφυΐας
|
80-89
|
Κάτω τού
μετρίου
|
70- 79
|
Οριακό επίπεδο
|
Κάτω από 70
|
Πνευματικά
υπολειπόμενος
|
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η διάγνωση τής πνευματικής καθυστέρησης δεν μπορεί να στηριχθεί μόνο στα αποτελέσματα ενός I.Q. τεστ, και ειδικότερα όταν πρόκειται για παιδιά.
|