Θέματα φιλοσοφικά, επιστημονικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, για τον άνθρωπο. Νευροεπιστήμες, εγκέφαλος,συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός.

Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι'αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα , την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία, χρειάζεται και η εμπάθεια... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορει να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμιση) , υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας...

Γνωρίζω τι είναι ηθικά καλό, γνωρίζω ότι πρέπει να το πράξω, και όμως επιλέγω το κακό - γιατί;

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Η εξήγηση του να μη μπορεί κανείς να πράξει το ηθικά καλό αν και το γνωρίζει (ακρασία) δηλαδή του οτι η ηθική γνώση δεν διαθετει αυτή καθ' εαυτήν ισχύ επιβολής απασχολεί ως κεντρικό πρόβλημα την φιλοσοφία ήδη από την αρχαιότητα. Για τον Σωκράτη, εφόσον κανείς απ' τους ανθρώπους δεν αμαρτάνει θεληματικά, το πρόβλημα οφείλεται στην απουσία πραγματικής γνώσης (ουδείς εκών κακός). Ο Πλάτων, διαβλέποντας ότι η Σωκρατική λύση ήταν αδύνατη ως τέτοια, κατασκεύασε ένα μεταφυσικό οικοδόμημα ("θεωρία των ιδεών") για να εξηγήσει την ακρασία, περιγράφοντας ταυτόχρονα...

Πολιτική και ''πολιτική''

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Η πολιτική, δηλαδή ή πράξη πού έξασφαλίζε την ύπαρξη, τή συνοχή και την έπιβίωση τής όιμάδας, σέ άντιδιαστολή πρός τήν πράξη πού έξασφαλίζει την ύπαρξη καί έπιβίωση του άτόμου, είναι φαινόμενο άλληλένδετο πρός τήν όμαδική ζωή, γεγονός πρωτογενές, φυσικό και αύθύπαρκτο, δεδομένου ότι συναντιέται μέ καθαρή μορφή στή Φύση. Όπου υπάρχει σύνολο άνθρώπων ή ζώων, άναπτύσσονται και τά βασικά χαρακτηριστικά στοιχεία του πολίτικου φαινομένου, τά στοιχεία δηλαδή που συναποτελουν τις λειτουργίες καί διαδικασίες τής συμβιώσεως πολλών όμοειδών άτόμων μέσα στά πλαίσια...

Κοινωνία ... To νήπιο και οι διαφθορείς του

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Τό κατεστημένο τής έξουσίας χρησιμοποιεί πολλά μέσα, γιά νά έπιβιώνη. "Ολα τείνουν πρός τον ίδιο σκοπό: την έξουδετέρωση εκείνην πού βρίσκονται εκτός Κατεστημένου καί τήν ματαίωση κάθε προσπάθειας πού θά μπορούσε νά γίνη έκ μέρους τους γιά τήν Αμφισβήτηση ή τήν Ανατροπή του. Μέ τον νοσηρό Εγωισμό του, τό Κατεστημένο θεωρεί έχθρούς και «Απειλή» τους πάντες, έκτος Από τον ίδιο τον έαυτό του. Μεταξύ των εχθρών του, ό πιο ιδιότυπος είναι ό Ανώνυμος λαός, ή Απρόσωπη μάζα, πού Αποτελεί τό έμψυχο υπόβαθρο κάθε Εθνους. Ό λαός είναι ό πιο εΰτρωτος εχθρός...

Ο Βασίλειος Μαρκεζίνης μιλά στις “Ανιχνεύσεις” για το μέλλον της Ελλάδας

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Σε μια κρίσιμη στιγμή για την πορεία της χώρας και λίγες ημέρες πριν απο τις βουλευτικές εκλογές ο διακεκριμένος Έλληνας ακαδημαϊκός, καθηγητής των καλυτέρων πανεπιστημίων της Βρετανίας και διδάξας σε πληθώρα Ανωτάτων Ιδρυμάτων της Ευρώπης, Βασίλης Μαρκεζίνης μιλά στις “Ανιχνεύσεις” για το μέλλον της χώρας. Οι “Ανιχνεύσεις” επισκέφθηκαν τον κ. Μαρκεζίνη στο σπίτι του, έξω απο την Οξφόρδη, συνομίλησαν μαζί του και κατέγραψαν τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες του. ...

Νίκος Λυγερός: Το όραμα της ΑΟΖ

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Το όραμα της ΑΟΖ είναι πλέον ορατό από όλους μας. Ξέρουμε όλοι τώρα ότι εξαρτάται αποκλειστικά από τη θέλησή μας η θέσπισή της. Δεν είναι καν θέμα πολιτικής βούλησης, διότι η πίεση του ελληνικού λαού είναι μεγαλύτερη. Η επόμενη κυβέρνηση θα είναι η κυβέρνηση της θέσπισης και αυτή θα γίνει ακόμα κι αν δεν το θέλουν οι ραγιάδες και οι άλλοι. Η αλλαγή φάσης είναι απαραίτητη και γι’ αυτό το λόγο θα γίνει. Πρέπει όμως να περάσει στη Βουλή με μια πλειοψηφία που θα είναι συμβολική. Ο καθένας από τους επόμενους βουλευτές θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι θα...

Η γνωσιολογία του Χιουμ

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Ο Χιουμ στηρίζει τη δυνατότητα της γνώσης μέσω της εμπειρίας και την παρατήρηση. Υποστηρίζει ότι υπάρχει μέσα μας η ψυχή στην οποία εγγράφονται όλα τα γεγονότα και οι εμπειρίες της ζωής μας. Σύμφωνα με τον Χιουμ δεν υπάρχουν γνώσεις που πηγάζουν από τη νόηση αλλά μόνο γνώσεις από την εμπειρία και την παρατήρηση. Δεν υπάρχει η ψυχή ως άυλη υπόσταση, παρά μόνο ως σύνολο εμπειριών. Δεν είναι ουσία, αλλά ένα σύνολο παραστάσεων και συναισθημάτων που συνεχώς μεταβάλλονται. Θεωρεί ότι ο νους συλλαμβάνει τις εντυπώσεις και τις...

Πρόοδος, κοινωνία και άνθρωπος - Ο ιδεαλιστής και το θηλαστικό

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Πρόοδος είναι ή κίνηση με κανονικό ρυθμό άπό μιά κατάσταση πρός μιά αλλη πού ύπερέχει Από τήν προηγούμενη. Αν πρόκειται για άρρυθμη και ακανόνιστη κίνηση, δεν μπορούμε νά μιλάμε γιά πρόοδο, αλλά γιά άπλή μεταβολή. Αν πάλι ή κίνηση δέν κατευθυνεται πρός κάτι τό ύπερέχον, άλλά πρός κάτι πού τοποθετείται σέ κατώτερο άπό την αφετηρία της σημείο, δέν πρόκειται γιά πρόοδο, άλλά γιά όπισθοδρόμηση. Άπό τά παραπάνω βγαίνει, οτι μέσα στην έννοια της προόδου πρέπει νά ένυπάρχη απαραίτητα τό στοιχείο τής κατευθύνσεως. Αν δέν εχη καθορισθή ποιό...

Νίκος Λυγερός: Για να αθωωθείς πρέπει το έγκλημα να είναι δίκαιο

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Ένα γενικό πρόβλημα που έχουμε στον τομέα της γενοκτονολογίας δεν είναι ο καθορισμός του θύτη, διότι μελετάμε γενοκτονίες που υπάρχουν, αλλά ο καθορισμός του αθώου. Πρέπει να υπάρξει μια διαφορά μεταξύ αθώου και θύματος, για να αντέξει η τελευταία έννοια την ενσωμάτωση της έννοιας του Δίκαιου. Ένας παράδοξος αρχικά ορισμός του αθώου είναι ο εξής, τουλάχιστον ως αναγκαία συνθήκη. Για να είσαι αθώος πρέπει να σε κατηγορήσουν. Και αυτή η κατηγορία βέβαια μπορεί να είναι και παθητική, με την έννοια ότι δεν απαιτεί καμιά πράξη εκ μέρους του αθώου. Απλώς...

Heidegger, Νευροεπιστήμες και η Απαλλαγή από την Καρτεσιανή Πλάνη (κείμενο και video)

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Άρθρο του Άλκη Γούναρη, αναδημοσίευση από το http://alkisgounaris.com/. Η Καρτεσιανή Πλάνη  Συζητώντας για την νόηση και ερευνώντας τον εγκέφαλο, συχνά εκκινούμε από ορισμένες παραδοχές τις οποίες θεωρούμε ως δεδομένα. Θα επιχειρήσω να δείξω ότι τέτοιες παραδοχές, μας έχουν εμποδίσει κατά μια έννοια να απαντήσουμε σε μια σειρά από ερωτήματα όπως για παράδειγμα: «πώς από μια σειρά φυσικών γεγονότων, που προκαλούν ένα «χωρίς νόημα» αισθητηριακό ερέθισμα, προκύπτει κάτι το οποίο βιώνουμε ως γεγονός συγκεκριμένου νοήματος;» Αν δεν καταφέρουμε να...

Μάνος Δανέζης: Επιστήμη και νέος πολιτισμός

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Είναι πλέον εμφανές ότι εδώ και αρκετά χρόνια ο δυτικός πολιτισμός διέρχεται μια περίοδο δραματικά αυξανόμενης κοινωνικής κρίσης η οποία συν τω χρόνω αποσαθρώνει τις παγκόσμιες κοινωνικές δομές. Το φαινόμενα αυτό δεν έχει τοπικά χαρακτηριστικά, αλλά αφορά και αναφέρεται στο σύνολο του δυτικού κόσμου αν και εξωτερικεύεται με διαφορετικούς τρόπους στις διάφορες τοπικές κοινωνίες αναλόγως του βαθμού εξέλιξής τους. Η διεθνής οικονομική κατάρρευση που βιώνουμε και η οποία δεν είναι το αίτιο αλλά το αποτέλεσμα μιας ολοκληρωτικής κατάρρευσης αξιών και ιδεών...