Θέματα φιλοσοφικά, επιστημονικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, για τον άνθρωπο. Νευροεπιστήμες, εγκέφαλος,συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός.

Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι'αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα , την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία, χρειάζεται και η εμπάθεια... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορει να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμιση) , υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας...

Θεωρία Παιγνίων (Και αν όλοι πάμε για την ξανθιά;)

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
...ο Τζον Νας, τη δεκαετία του ’50, έκανε κάτι παρόμοιο δημιουργώντας ένα νέο μαθηματικό πεδίο που ονομάστηκε «θεωρία παιγνίων»: παρατήρησε πώς συμπεριφέρονται οι άνθρωποι σε διάφορες καταστάσεις, έφτιαξε ένα απλοποιημένο σχήμα των σχέσεων και των ενεργειών τους και επεξεργάστηκε κάποιες εξισώσεις που τις περιέγραφαν. Το αποτέλεσμα δεν ήταν βέβαια ο μαθηματικός τύπος των ανθρώπινων σχέσεων, όμως αποδείχτηκε αρκετά σημαντικό ώστε να του χαρίσει το νόμπελ οικονομίας το 1994. «Αν παίζουν δύο, συμφέρει να μπλοφάρεις μόνο όταν έχεις τα χειρότερα χαρτιά,...

Νίκος Λυγερός: Ο Ελληνισμός είναι προσφορά

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Ο Ελληνισμός είναι προσφορά στον χρόνο της Ανθρωπότητας από συνειδητή επιλογή δίχως υπολογισμό κόστους μόνο για ν' αντέξει το βάρος του φωτός και το βάθος της μνήμης για να μην παραδοθεί μετά τις γενοκτονίες και να κάνει χρήση της νοητικής στρατηγικής ενάντια στους ισχυρούς της λήθης και της βαρβαρότητας για να παραμείνει απόλυτα ελεύθερη ακόμα και πολιορκημένη δίχως ψευδαισθήσεις δίχως φόβους κι ελπίδες. Υπογραφές υπέρ της θέσπισης της Ελληνικής ΑΟΖ Ελληνική ΑΟΖ και στρατηγική--Νίκος Λυγερ...

Τα μαθηματικά της σκέψης και η σκέψη των μαθηματικών

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Ο Γαλιλαίος έγραψε ότι το βιβλίο της φύσης είναι γραμμένο με μαθηματικά. Μ’ αυτό θέλει να πει ότι ήδη στις αρχές της σύγχρονης επιστήμης, και ειδικά της φυσικής, υπήρχε μια συνειδητοποίηση της έννοιας της φύσης, παρόλο που το γενικό σύστημα της επιστημονικής σκέψης ήταν πλατωνικό και αριστοτελικό. Δηλαδή κυριαρχούσε η ιδέα ότι η φύση και κατά κάποιο περίεργο τρόπο τα μαθηματικά ήταν ανεξάρτητα από τον άνθρωπο. Πιο γενικά ακόμα, τα πράγματα ήταν σαν να μην υπήρχε η αλληλεπίδραση του κόσμου με τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος, όμως, είναι κι αυτός ένα μέρος της...

Θεμελιώδεις έννοιες Νευροεπιστημών. Λειτουργία εγκεφάλου

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Αυτή τη στιγμή ο εγκέφαλος και το νευρικό σας σύστημα είναι απασχολημένα με την κατανόηση αυτής της πρότασης. Μόλις διαβάσατε ένα παράδειγμα σχετικά με το βασικό ρόλο του εγκεφάλου σε κάθε λειτουργία που λαμβάνει χώρα όταν είμαστε ξύπνιοι, αλλά και όταν κοιμόμαστε. Αν βλέπετε, τα νευρικά κύτταρα των ματιών σας αισθάνονται τα όρια των γραμμάτων και μεταφέρουν την πληροφορία από τα μάτια στον εγκέφαλο (για τους τυφλούς που διαβάζουν με τη μέθοδο Μπράιγ τα νευρικά κύτταρα των δαχτύλων στέλνουν παρόμοιες πληροφορίες από το δέρμα στον εγκέφαλο μέσω του νωτιαίου...

Ημισφαιρικές Αλήθειες. Αριστερό και δεξί ημισφαίριο

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Την τελευταία δεκαετία έχει δοθεί μεγάλη προσοχή στη λειτουργία των εγκεφαλικών ημισφαιρίων και τις επιπτώσεις που έχει αυτή η λειτουργία για τη διαδικασία της διδακτικής-μάθησης (Fisher, 1995• McCarthy, 1990• Sonnier, 1992). Το ενδιαφέρον αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα παραδοσιακά διδακτικά μοντέλα έχουν στηριχθεί στη λειτουργία του αριστερού ημισφαιρίου, μέσω της ανάπτυξης της γλώσσας και της λογικής, χωρίς να ληφθούν υπόψη χαρακτηριστικά του δεξιού ημισφαιρίου, όπως η διαίσθηση, ο αυθορμητισμός, η φαντασία (Martin & Brouwer, 1993• McCarthy,...

Οι ανάγκες του μαθητή και ο ρόλος του δασκάλου

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, ίσως και το μεγαλύτερο, στην παιδαγωγική είναι το πώς να παρακινηθεί ένας μαθητής για να μάθει. Πολλοί παιδαγωγοί και ψυχολόγοι έχουν μιλήσει για την περιέργεια των παιδιών και για την έμφυτη ικα­νότητά τους για μάθηση (Bloom, 1982α, 1982β. Bruner, 1966. Ellis, 1989). Όμως, το αναμφισβήτητο γεγονός, ό ως πραγματικά το ζει και το ξέρει ένας εκπαιδευτικός σε οποιαδήποτε βαθμίδα της εκπαίδευ­σης, είναι ότι οι μαθητές, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, δείχνουν να μην αγαπάνε και να μην έχουν την...

Godel - Το θεώρημα της μη πληρότητας και φιλοσοφικές προεκτάσεις

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Για να εκτιμηθεί ο αντίκτυπος του θεωρήματος της μη πληρότητας του Godel, είναι κρίσιμο να καταλάβουμε πώς τα μαθηματικά ήταν αντιληπτά την περίοδο που αποδείχθηκε. Μετά από πολλούς αιώνες συνύπαρξης υπό ίσους όρους ασαφών διαισθητικών αντιλήψεων και ακριβούς λογικής, τα μαθηματικά στο τέλος του 19ου αιώνα άρχισαν να αποσαφηνίζονται. Επινοήθηκαν τα αποκαλούμενα τυπικά συστήματα. Στα τυπικά συστήματα τα θεωρήματα, με χρήση αυστηρών κανόνων, βλαστάνουν από τα αξιώματα όπως τα κλαδιά από ένα δέντρο. Αυτή η διαδικασία έπρεπε να αρχίσει από κάπου. Και τα...

Δομική μελέτη

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
αH Ηb αα = α αb = Η bα = Η bb = bΝοητικός Ισομορφισμός α: = Αχιλλέας b: = Οδυσσέας Η: = Προμηθέας σ Σ Αχ   Ε Αχ Αχ Αχ   Ε   Οδ Πρ Οδ   Ε   Αχ Πρ Οδ   Ε   Οδ Οδ Κάθε στίχος μέσω του συντακτικού συμπλέγματος δύο χαρακτηριστικών στοιχείων καθορίζει σημασιολογικά ένα από τα μέρη του νοητικού ισομορφισμού. Κώδικας Η νοημοσύνη είναι το μέλλον της ανθρωπότητας. Η μνήμη είναι το κομμάτι...

Το απέραντο γαλάζιο του Ελληνισμού (Video)

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Αν σκεφτείς μία μέρα πόσο απλός είναι ο ελληνισμός, τότε θα αντιληφθείς ότι κι εσύ μπορείς να είσαι ένα κομμάτι του με το έργο σου. Στο κάτω κάτω της γραφής, τι άλλο είσαι εκτός από ήλιο, θάλασσα και ουρανό. Ζεις σε μια λεπτή λωρίδα γης, μπορεί και πάνω σ' ένα από τα νησιά μας, αλλά είσαι μία ψηφίδα από το ψηφιδωτό μας; Αναρωτιέσαι λοιπόν τι μπορείς να κάνεις για να συμβάλλεις στο έργο του ελληνισμού και ζητάς κάτι το πρακτικό.  Διότι δεν έχεις συνειδητοποιήσει ότι όταν πας να ψαρέψεις, συμπληρώνεις την ταυτότητά σου. Όταν κοιτάς το βυθό μας, κοιτάς...

Κάθε λέξη έχει τη σημασία της

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
Κάθε λέξη έχει τη σημασία της ειδικά όταν παραμένεις σιωπηλός για να μην πληγώσεις τους άλλους με την βαθιά αλήθεια της πίστης όταν κανείς δεν πιστεύει σε τίποτα και ασχολείται μόνο με τη μέρα δίχως να ξέρει για την εβδομάδα. Διότι πώς να εξηγήσεις σε κάποιον τα χίλια χρόνια που πέρασες για να ζήσεις ακόμα μια στιγμή μαζί τους και μόνος όταν όλοι θέλουν απλώς να παραμείνουν ήσυχοι, ήρεμοι κι ευτυχισμένοι...

Οι ελεύθεροι σκλάβοι

Φιλοσοφια, Εγκέφαλος, συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός και Ανθρωπότητα
- Γιατί αυτή η θυσία; - Είναι το πρέπον! - Δεν έπρεπε… - Κι όμως. - Γιατί; - Ποια είναι η χρησιμότητα; - Η ανάγκη. - Και σε ποιον θα το πούμε; - Δεν θα το πούμε, θα το δείξουμε. - Και ποιος θα το δει; - Μόνο οι άνθρωποι. - Αυτοί είναι οι άλλοι. - Είμαστε Έλληνες επειδή είμαστε… - Τι; - Ελεύθεροι σκλάβοι! - Μα είναι οξύμωρο. - Είναι παράλογο. - Είναι μόνο παράδοξο. - Αλλά είναι η αλήθεια. - Οι σκλάβοι που δεν αλλάζουν παραμένουν δούλοι. - Κι οι ελεύθεροι δεν ξέρουν την αξία της ελευθερίας τους. - Κι εμείς; - Ελεύθεροι πολιορκημένοι από την αρχή, για να γίνουμε...