Όσοι δεν έχουν διαβάσει το Αρχιπέλαγος του Γκουλάγκ, μπορεί να μην ξέρουν ότι δεν υπάρχει καμιά διαφορά μεταξύ ναζιστικού και κομμουνιστικού καθεστώτος και συνεχίζουν με αθώο τρόπο να πιστεύουν ότι δεν έχουν καθόλου σχέση, ακόμα κι αν έχουν υπογράψει μια συνθήκη μεταξύ τους. Το τραγικό λάθος αυτής της περίπτωσης είναι ότι έχουμε ακόμα και τώρα επεκτάσεις λόγω αυτής της σύγχυσης και βλέπουμε στις δημοκρατικές χώρες εκπροσώπους να εκλέγονται και να χειραγωγούν τη νεολαία, που δεν έχει ιστορικό υπόβαθρο, με τα εργαλεία της ίδιας προπαγάνδας, χωρίς καμιά αντίσταση. Οι επιπτώσεις φαίνονται ακόμα και στα κράτη του Ελληνισμού όπου οι άνθρωποι, που δεν έζησαν ποτέ τις περίφημες δίκες του απαράδεκτου, πιστεύουν σε μια αλλαγή που είναι κενή όσον αφορά στο περιεχόμενο. Έτσι βλέπουμε ότι ένας παλαιωμένος λόγος έχει αντίκτυπο πάνω σε αθώους ή σε άλλα άτομα που έχουν τη νοσταλγία αυτών των καθεστώτων, γιατί τότε είχαν δουλειά. Ξεχνούν, βέβαια, ότι ένας εξωτερικός παρατηρητής θα τους έβλεπε ως σκλάβους σε πλαίσιο δουλείας μόνο και τίποτα άλλο. Όμως, η προπαγάνδα λειτουργεί λόγω της ρητορικής που είναι πάντα πιο αποτελεσματική από τη μαιευτική πάνω σε μεγάλες μάζες...
Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=23324&l=gr
Νίκος Λυγερός - Εκπαίδευση βαρβαρότητας
Ένας υπουργός υπάρχει επειδή έχει επιλεχτεί και υποστηριχτεί όχι μόνο από την κυβέρνησή του, αλλά και από τους ψηφοφόρους του και στην Ελλάδα ανάμεσά τους, λόγω πληθυσμού, δεν μπορεί να μην υπάρχουν Πόντιοι, Μικρασιάτες, Καππαδόκες, Θρακιώτες, δηλαδή άνθρωποι που προέρχονται από περιοχές που έχουν υποστεί γενοκτονία. Αυτό το παράδοξο εξηγείται από τον κομματισμό που είναι, απ’ ό,τι φαίνεται, πιο ισχυρός από τον τόπο καταγωγής και την ιστορία των ατόμων. Και αυτό παρουσιάζεται λόγω έλλειψης γνώσεων στον τομέα της ιστορίας. Έτσι το εργαλείο της προπαγάνδας έχει ένα απέραντο πεδίο δράσης, όπου μπορεί εύκολα να χειραγωγήσει άτομα που προτιμούν την κομματική αλήθεια από κάθε άλλη. Στο κάτω κάτω της γραφής αν δηλώνουν ριζοσπάστες γιατί ν’ ασχοληθούν με τις ρίζες τους, αφού δεν έχουν πια κανένα νόημα γι’ αυτούς. Το πρόβλημα είναι ότι καθιερώνεται μια εκπαίδευση βαρβαρότητας με επίσημο τρόπο δίχως να υπάρχει πραγματική αντίσταση. Διότι δεν έχουμε πια ανθρώπους που είναι οι απόγονοι επιζώντων της γενοκτονίας, αλλά άτομα που είναι απλώς ψηφοφόροι. Έχει ενδιαφέρον γιατί αυτή η στάση αφορά βέβαια και τους Παλιννοστούντες, οι οποίοι και αυτοί είναι απόγονοι διωγμών αλλά τελικά λόγω μιας μορφής νοσταλγίας ενός παλιού συστήματος που αποτελεί τα νιάτα τους, θεωρούν ότι είναι προτιμότερο το κόμμα παρά η καταγωγή...
Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=23325&l=gr
Νίκος Λυγερός - Αν δεν μπορείς ν' αντισταθείς
Αν δεν μπορείς ν’ αντισταθείς στη βαρβαρότητα με τη ζωή σου, γιατί φοβάσαι τον θάνατο, τουλάχιστον παίξε θέατρο, γιατί το έργο μπορεί ν’ αντισταθεί περισσότερο από σένα, διότι γράφει με την φαντασία, την αλήθεια που δεν αντέχει το σύστημα. Βέβαια υπάρχουν άτομα που δεν μπορούν να παίξουν ούτε θέατρο, γιατί φοβούνται για το χώρο εργασίας τους. Αλλά δεν πειράζει αφού σε κάθε περίπτωση δεν μπορούν να προσφέρουν τις δυνάμεις τους στον αγώνα της ανθρώπινης αντίστασης. Επίσης αν δεν μπορούν να δώσουν τέτοιες μάχες για τους αθώους, για τα θύματα, για τους γενοκτονημένους, να ξέρεις ότι παίζουν θέατρο στην εκκλησία όταν λένε ότι είναι Χριστιανοί, γιατί το παράδειγμα του Χριστού δεν σταματά εκτός της. Έτσι αν αντέχεις να εκφράσεις τον λόγο του θεατρικού έργου είναι ήδη σημαντικό από μόνο του. Διότι οι αθώοι πρέπει ν’ ακουστούν ακόμα κι αν δεν έχουν πια φωνή. Κι αν κάποιος σου ασκήσει έντονη κριτική για τα λόγια, θα μπορέσεις να του απαντήσεις ότι εσύ παίζεις απλώς το ρόλο σου κι είναι θέμα ελεύθερης έκφρασης, δίχως ν’ αντιπροσωπεύει εντελώς τα πιστεύω σου, γιατί ακόμα κι αυτό επαρκεί στους Δίκαιους για να πολλαπλασιάσουν και να διαδώσουν το φως...
Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=23326&l=gr
Νίκος Λυγερός - Ένα πρόβλημα δεν έχει αναγκαστικά κομματική λύση
Ένα πρόβλημα που ανήκει στην πραγματικότητα και δεν έχει επιλεχτεί μ’ έναν τεχνητό τρόπο δεν έχει αναγκαστικά κομματική λύση όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι επιλύσιμο. Μια κομματική γραμμή ακολουθεί απαραίτητα ένα δόγμα, το οποίο θα δημιουργήσει ένα πλαίσιο για τη σκέψη. Αυτό όμως έχει ένα βασικό ελάττωμα. Το πρόβλημα μπορεί να έχει μια λύση που βρίσκεται εκτός πλαισίου και κατά συνέπεια δεν είναι προσβάσιμη. Το χειρότερο είναι το πρόβλημα και η λύση να είναι σε αυτή τη γραμμή αλλά η επίλυση του προβλήματος ως μεθοδολογία να είναι εκτός. Τότε όλοι θεωρούν ότι είναι μόνο στο πλαίσιό τους που πρέπει να βρεθεί η μέθοδος. Στο επίπεδο της Ελλάδας, υπάρχουν προβλήματα που δεν μπορούν να λυθούν λόγω του συγκεκριμένου κομματικού πλαισίου και δεν είναι ότι δεν λύνονται. Απλώς η λύση με την ύπαρξή της θα αμφισβητήσει το κόμμα. Το θέμα είναι ότι μία λύση που αφορά στο Έθνος δεν θα επιλεχθεί για να μην προκαλέσει προβλήματα στο κόμμα. Έχει ενδιαφέρον όμως όταν εξετάζουμε ιστορικά τα δεδομένα της Σοβιετικής Ένωσης μετά το 1917, ο ίδιος ο Λένιν αναγκάστηκε ν’ αποδεχθεί μία λύση που είχε προτείνει ο Τρότσκι ήδη από το 1920, που έγινε το 1921 η Νέα οικονομική πολιτική. Τα χαρακτηριστικά της ήταν βέβαια καπιταλιστικά...
Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=23461&l=gr
Νίκος Λυγερός
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 
