
Ή επιθυμία γιά τά κτιστά πράγματα, σέ συνδυασμό μέ τίς αισθήσεις, Μεταπίπτει σέ ήδονή.
Ή αίσθηση, οταν κινηθεί μέ έπιθυμία,
Προξενεί ήδονή, άφοΰ προσλάβει τό αισθητό. Ή αισθησιακή ήδονή είναι ή μητέρα του διαχωρισμού.
Διαρρηγνύει τήν πρωταρχική Ενότητα, τήν τέλεια άγάπη.
Ή ήδονή των αισθήσεων είναι ή μητέρα τού θανάτου,
Καί ό θάνατος μιάς τέτοιας ήδονής είναι ό πόνος.
Προσπαθώντας ν'άποφύγουμε τήν οδύνη.
Ζητάμε καταφύγιο στήν ήδονή τών αισθήσεων,
Όνομάζοντάς την εύτυχία.
Όμως, οταν προσπαθούμε νά άμβλύνουμε τήν οδύνη μέ τήν ήδονή, Τό μόνο πού κάνουμε είναι νά αύξήσουμε τήν οδύνη μας.
Γιατί ή ήδονή καί ή οδύνη είναι άλληλένδετες.
Ή Όδός μάς άπομακρύνει άπό τήν έκούσια άπατηλή ήδονή. Ή οδύνη μάς άναγκάζει νά ύψωθού με πάνω άπό τό βασίλειο τών αισθήσεων,
Νά ζήσουμε σύμφωνα μέ τήν πραγματική μας φύση,
Σύμφωνα μέ τόν πρωταρχικό μας προορισμό.
Υπάρχουν δύο είδη οδύνης:
Ή οδύνη τών αισθήσεων -
Από τή στέρηση τού άντικειμένου τής σωματικής έπιθυμίας,
Καί ή οδύνη τής ψυχής -
Γι' αυτό ό Αρχαίος Σοφός άναφώνησε:
«Ώ, ή Δυστυχία! Ή Εύτυχία άκουμπάει στό πλευρό της! Ώ, ή Εύτυχία! Ή Δυστυχία παραμονεύει άπό κάτω!»
Όταν ύπάρχει ήδονή, πρέπει νά ύπάρχει καί οδύνη. Πρέπει νά ύπάρχει οδύνη:
Γιατί μέσω τής ακούσιας οδύνης,
Από τή στέρηση τών άγαθών τής ψυχής.
Ή ηδονή τών αισθήσεων είναι ένα κενό πού συνεχώς γεμίζεται
Κι όμως πάντα παραμένει κενό.
Ή ηδονή τής ψυχής είναι μιά πληρότητα πού συνεχώς κενώνεται,
Κι όμως πάντα παραμένει πλήρης.
Γι' αυτό, είπε ό Αρχαίος Σοφός.
«Τό όλωσδιόλου γεμάτο φαίνεται άδειο,
Αλλά είναι άνεξάντλητο.»
Τήν ήδονή των αισθήσεων τή διαδέχεται ή οδύνη τής ψυχής Ένω τήν άποδοχή τής οδύνης των αισθήσεων τή διαδέχεται ή ήδονή τής ψυχής.
Αύτή τήν ήδονή τής ψυχής τήν άποκαλούμε άγαλλίαση:
Ή αιώνια άγαλλίαση τής σύνδεσης μέ τήν Όδό.
Έτσι, όσοι άκολουθούν τήν Όδό δέχονται μέ χαρά τόν πόνο.
Ύπομένοντας άκούσιες συμφορές,
Τίς μετατρέπουν σέ όμαλές, χωρίς έμπόδια άτραπούς.
Μέ τήν έγκράτεια άπομακρύνονται άπό τήν ήδονή των αισθήσεων,
Πού είναι πολύπλοκη, πολύστροφη, πλεγμένη μέ όλα γενικώς τά αισθητά.
Γι' αυτό είπε ό Αρχαίος Σοφός:
«Ή Όδός ξεμπερδεύει τά μπλεγμένα νήματα,
Κάνει τήν ταραγμένη σκόνη νά κατακαθήσει».
Ανακατευθύνοντας τίς παρορμήσεις τής έπιθυμίας τους,
Όσοι άκολουθούν τήν Όδό λειτουργούν σέ συμφωνία μέ τή φύση.
Δέν έπιδιώκουν πλέον σωματική ηδονή,
Ούτε φοβούνται τήν οδύνη.
Ύπερνικωντας τέτοιες έπιδιώξεις καί τέτοιους φόβους,
Καθώς καί τήν φιλαυτία των αισθήσεων, πού τούς γέννησε,
Σκοτώνουν μ'ενα κτύπημα όλα τά πάθη.
Γι' αυτό, είπε ό Αρχαίος Σοφός:
«Νά έλέγχεις τά πάθη μέ τή θέληση, αύτό είναι δύναμη.»
Ελεύθεροι άπό τήν έπιθυ μία γιά τά δη μιουργή ματα,
Όσοι άκολουθούν τήν Όδό περνούν άπό τό έξωτερικό στό έσωτερικό. Πηγαίνοντας πέρα άπό τίς έπιφανειακές όψεις των πραγμάτων,
Φτάνουν νά γνωρίσουν τήν έσωτερική ούσία των όντων.
Ώς λόγους τού Πρωταρχικού Λόγου,
Ώς σκέψεις τού Πρωταρχικού Νού.
Γι' αύτό, είπε ό Αρχαίος Σοφός:
«Ό σοφός είναι πάντα χωρίς έπιθυμίες,
Καί έτσι άτενίζει τά μυστήρια της φύσης.»
Παραδινόμενοι σ' Αύτόν πού είναι πέρα άπό όλα τά δημιουργήματα, Μοιραζόμενοι μέ Αύτόν τήν κένωση τού έαυτού,
Όσοι άκολουθούν τήν Όδό ένώνονται όλοκληρωτικά μέ Αύτόν,
Τόν άληθινό σκοπό της άγάπης καί τού πόθου,
Τό άληθινό Τέλος καί έκπλήρωση της Επιθυμίας.
Είναι εύκολο νά συμφιλιωθεί κανείς μέ τήν ύπαρξη τού πόνου στόν κόσμο
Μέχρις οτου πονέσει πραγματικά αύτός ό ίδιος.
Τότε, οταν φαίνεται άδύνατο νά συμφιλιωθεί κανείς μέ τόν πόνο μέσα του,
Φαίνεται άδύνατο νά συμφιλιωθεί καί μέ τόν πόνο στόν κόσμο.
Αντί γιά εξήγηση πού νά μάς συμφιλιώνει μέ τόν πόνο,
Ό Πλάστης τών ολων προσέφερε τόν Έαυτό Του καί τή ζωή Του,
Γιατί αύτός μόνος ύπέφερε ώς άπόλυτα άθώος.
Αύτός μόνος δέν είχε τίποτα νά μάθει, τίποτα νά κερδίσει άπό τόν πόνο.
Αύτός μόνος γεννημένος άπό Παρθένο,
Δέν είχε γεννηθεί άπό αύτή τήν ήδονή πού πρέπει νά άκολουθείται
άπό οδύνη.
Ωστόσο μόνο αύτός έζησε στήν πληρότητά του ολον τόν πόνο καί τή θλίψη γιά τήν όποία ήταν ικανός ό άνθρωπος.
Ό πόνος τής Όδού ήταν μιά πράξη άπόλυτης συγκατάβασης.
Γι' αυτόν τόν πόνο δέν προσέφερε στόν Έαυτό Του καμιά ψευδή παρηγοριά,
Καμιά εύκολη άπόδραση πρός τήν ήδονή, σάν αύτές πού χρησιμοποιούμε καθη μερινά.
Ή ήδονή τών αισθήσεων, γεννημένη άπό τήν επιθυμία, είναι ή μητέρα
τού θανάτου.
Καί ό θάνατος μιάς τέτοιας ήδονής είναι ό πόνος.
Υποβάλλοντας τόν έαυτό του στόν πόνο καί στόν θάνατο χωρίς νά έχει γεννηθεί άπό ήδονή,
Ή Όδός θανάτωσε τό παιδί τής ήδονής,
Δημιουργώντας έτσι ζωή ατελεύτητη,
Αιώνια ανάπαυση καί ηρεμία,
Γιά όσους μοιράζονται τόν πόνο Του.
Αύτό προείδε καί προφήτευσε ό Αρχαίος Σοφός, λέγοντας:
«Ή Όδός τής χωρίς όνομα απλότητας είναι ό θάνατος των παθών.
Όταν δέν ύπάρχουν πάθη έρχεται ή γαλήνη
Καί έτσι όλα τά πράγματα στόν κόσμο ειρηνεύουν μοναχά τους.»
«Τρείς σύντροφοι στούς δέκα», είπε ό Αρχαίος Σοφός,
«Ενώ είναι στό δρόμο τής ζωής, κινούνται πρός τόν τόπο τού θανάτου.
Γιατί;
Από τήν ύπερβολική άγάπη τους γιά τη ζωή.»
Πρίν η Όδός ένσα ρκωθ εί,
Οι άνθρωποι προσπαθούσαν νά άποφύγουν τόν πόνο καί τόν θάνατο τής σάρκας.
Αφότου ήρθε, οι άνθρωποι μέ χαρά δέχονταν τόν πόνο καί τόν θάνατο γιά νά Τόν άκολουθήσουν.
Γι'αύτούς, τό νά είναι μαζί Του καί νά πονούν
Ήταν πολύ καλύτερο άπό τό νά είναι χωρίς Αύτόν καί νά μήν πονούν.
Γι'αύτούς ύπήρχε μόνο ένας δρόμος.
Πρέπει κανείς νά πενθήσει γιά νά χαρεί.
Πρέπει κανείς νά διαλέξει τόν θάνατο τών παθών γιά νά ζήσει.
Αλλά άν κάποιος διαλέξει τήν εύτυχία, θά θερίσει θλίψη.
Καί άν κανείς διαλέξει τή ζωή του, σίγουρα θά πεθάνει.
«Χαίρετε καί άγαλλιάσθε», είπε η Όδός,
«Εσείς οι πτωχοί τφ πνεύματι,
Εσείς οι πενθούντες, οι πραείς,
Οι πεινώντες καί διψώντες τήν δικαιοσύνη,
Οι όνειδιζόμενοι καί διωκόμενοι.»
Πρίν η Όδός ένσαρκωθεί,
Ό κόσμος δέν ήξερε πώς νά χαίρεται
Μέσα στήν φτώχεια, τή θλίψη, τήν άπελπισία καί τήν καταδίωξη.
Αφότου ήρθε, τά πάντα έχουν άντιστραφεί γιά όσους Τόν άκολουθούν.
Ή θλίψη έχει χάσει τό φαρμάκι της.
Μιά ήσυχη έλπίδα φωλιάζει καί μεγαλώνει στά ένδόμυχα τής
άπελπισίας.
Τό βάρος τού πόνου δέν είναι τόσο ώστε νά φέρει τήν καταστροφή.
Γιατί τά κλαδιά του κάνουν γλυκούς καρπούς.
Οι θλίψεις είναι ένα καμίνι όπου ό χρυσός καθαρίζεται.
Ό πόνος είναι η σμίλη στό χέρι τού γλύπτη,
«Συχνά ό πόνος έχει πλεονεκτήματα,
Καί τά πλεονεκτήματα πόνο».
Γιά όσους δέν άκολουθούν τήν Όδό,
Οι θλίψεις ειναι καταιγίδες πού ερημώνουν τά πάντα.
Γιά όσους άκολουθούν τήν Όδό,
Τά δάκρυα τής θλίψης ειναι μιά σιγανή βροχή πού κάνει τή ζωή νά άνθίζει.
Σ'αύτούς πού άκολουθούν τήν Όδό, ή ίδια ή Όδός ειπε:
«Θά κλάψετε καί θά θρηνήσετε,
Ένώ ό κόσμος θά χαρεί.
Καί θά λυπηθείτε,
Αλλά ή λύπη θά γυρίσει σέ χαρά,
Καί τή χαρά σας κανείς δέν θά μπορέσει νά σάς τήν άφαιρέσει.»
Ή σάρκα έπιθυμεί κατά τού πνεύματος Καί τό πνεύμα κατά της σάρκας.
Αύτό λέγεται «διάσταση» καί «άμφίρροπη πάλη».
Όσο περιοριζόμαστε άπό τόν νόμο της σάρκας,
Διασκορπιζόμαστε σέ πολλά μέρη καί άποκοβόμαστε άπό τήν ένότητα
της Όδού.
Όταν όμως ή σάρκα μας περιορίζεται μέ τή θέλησή μας,
Καταπίνεται μέσα στήν ένοποιό Δύναμη τής Όδού.
Όταν ή Όδός ένσαρκώθηκε καί πέθανε σάν άνθρωπος έπί Ξύλου,
Τό Πνεύμα Του χωρίστηκε άπό τό σώμα Του,
Καί τού Ναού τό καταπέτασμα σκίστηκε στά δύο.
Όταν όποιος άκολουθει τήν Όδό πεθαίνει ώς πρός αύτή τή ζωή καθώς πηγαίνει πρός Αύτόν,
Ό ναός αύτού τού άνθρώπου σκίζεται έπίσης.
Χωρίζεται στά δύο, γιατί γίνεται πνευματικός όπως ή ίδια ή Όδός,
Ωστόσο δέν παύει νά άνήκει στό σαρκικό σώμα στό οποίο διαμένει. Σκίζεται, άποκόβοντας καί άποτραβώντας τή θέλησή του άπό τήν
σάρκα,
Ή οποία είναι γλυκιά, άλλά έχει τήν τάση νά άπομακρύνεται άπό τήν Όδό.
Ή καρδιά ξεσκίζεται, κάνει τόν έαυτό της κομμάτια,
Καί αύτά τά κομμάτια τά φέρνει ώς προσφορά άγνή,
Ώς δώρο στόν Δωρητή της ζωης.
Αποκομμένη έτσι άπό τήν σάρκα,
Ή ψυχή έλευθερώνεται άπό τή διάσταση καί γίνεται ένα.
Συμπτύσσεται στό ένα,
Ενοποιείται στήν πρωταρχική άπλότητα.
Αποκαθίσταται στήν άρχική της κατάσταση.
Ή έτερότητα μπαίνει ύπό ζυγό,
Καταπίνεται άπό τό Ένα.
Αύτό ο Σοφός τό ονόμασε «μυστηριώδη συμφωνία», «πρωταρχική ένότητα».
Ή πρωταρχική ένότητα, λοιπόν, προέρχεται άπό τόν πόνο στήν καρδιά:
Ξεσκίζοντας τήν φτωχή καρδιά,
Ξεγυμνώνοντάς την άπό τήν έπιθυμία γιά κτιστά πράγματα,
Χάρη στήν έπιθυμία γιά τήν Άκτιστη Όδό.
Είναι μιά ένότητα πού προέρχεται άπό τό σκίσιμο στά δύο,
Χωρίς έσωτερικό πόλεμο, δέν ύπάρχει έσωτερική ειρήνη.
Ή Όδός καλεί όλους τούς ανθρώπους έξ ίσου νά Τόν ακολουθήσουν.
Ή κλήση γίνεται δεκτή άν, όταν έρχονται προβλήματα η απώλειες,
Αύτός πού ακολουθεί τήν Όδό παραδέχεται ότι του αξίζουν,
Όταν εύχαριστεί γι'αύτά,
Όταν δέν ύπολογίζει τή ζωή του ώς προσφιλή στόν ίδιο,
Καί παραδίνεται όλοκληρωτικά στήν Όδό. Γι' αύτό, είπε ό Αρχαίος Σοφός:
«Όσοι ταυτίζονται μέ τήν απώλεια,
Βιώνουν τήν απώλεια πρόθυμα».
Ό πόνος είναι ένα αληθινό σημάδι ότι κάποιος ακολουθεί τήν Όδό, 10 Μιά σφραγίδα τής έκλογής Του.
Αύτός, ό Δημιουργός του πνεύματός μας, αναδημιουργεί καί αναμορφώνει τό πνευμα μας μέσα από δοκιμασίες.
Μιά ανείπωτη παρηγοριά έμφανίζεται στήν καρδιά,
Καί ό γήινος πόνος γίνεται πηγή αγαλλίασης.
Από τήν άλλη πλευρά, μιά γήινη ζωή χωρίς πόνο,
Είναι αληθινό σημάδι ότι ή Όδός έχει αποστρέψει τό πρόσωπό του απ'αύτήν,
Ακόμη καί άν έξωτερικά αύτός ό άνθρωπος μπορεί νά φαίνεται σεβάσμιος καί ένάρετος.
Ό πόνος τής καρδιάς, όταν ύπομένεται γιά χάρη τής άφοσίωσης στήν Όδό,
Ειναι ό δρόμος γιά τήν τελείωση.
Ό δρόμος γιά τήν τέλεια ταπείνωση, γιά τήν τέλεια άγάπη.
Μέσα άπό αύτόν τόν πόνο, όποιος άκολουθεί τήν Όδό ορθώνεται.
Μέσα άπό αύτόν, γίνεται πιό δυνατός.
Γι' αυτό, ό Αρχαίος Σοφός ειπε:
«Όταν οι άντίπαλοι σταυρώσουν τά σπαθιά,
Όποιος πενθεί γιά τίς άπώλειες,
Κερδίζει τόν πόλεμο».
Χωρίς προσβολές, ή ταπείνωση δέν δοκιμάζεται.
Χωρίς άντιξοότητες, ή άληθινή άγάπη δέν δοκιμάζεται.
Χωρίς θλίψεις, ή άρετή δέν δοκιμάζεται.
Μόλις κάποιος πού άκολουθεί τήν Όδό επιτρέπει στήν έπαρση νά μπεί σάν τόν κλέφτη στήν ψυχή του,
Ή Όδός επιτρέπει στίς θλίψεις νά μεγαλώσουν καί νά κυριαρχήσουν, Μέχρις ότου αύτός πού Τόν άκολοθεί επιστρέψει στήν άδυναμία καί
τήν ταπείνωση, πού ή Όδός προϋποθέτει
Καί έτσι γίνει πιό δυνατός.
Ή ψυχή ποτέ δέν μπορεί νά μάθει τή δύναμη τής Όδού όσο ζεί σέ άνεση.
Ή ψυχή ποτέ δέν μπορεί νά εκτιμήσει τήν άγάπη τής Όδού, άν δέν βρεθεί σέ κατάσταση όπου κάθε ελπίδα έχει χαθεί.
Ή Όδός άποκαλύπτει τότε τή Δύναμή Του σώζοντάς την.
Ή Όδός άποκαλύπτει τήν Αγάπη Του δίνοντας ελπίδα εκεί όπου δέν
ύπάρχει ελπίδα.
Ή Όδός άποκαλύπτει τόν έαυτό της, άλλά μόνο σέ ένα ήσυχο μέρος,
Όπου ή ψυχή ειναι μόνη, κλειδωμένη μέσα στήν καρδιά,
Αναζητώντας Τον μόνη μέσα στόν πόνο της.
Δέν σάς δίνω τύπους, λέει ή Όδός,
Δέν σάς δίνω έξισώσεις,
Αλλά θά σάς θεραπεύσω, οταν έρθει ή ώρα,
Μέ τό δικό μου τρόπο,
Πού έσείς δέν μπορείτε νά διακρίνετε.
Τό μυαλό σας τρέχει, ψάχνοντας νά βρεί λύση:
Αλλά δέν ύπάρχει λύση πού νά μπορεί νά τή συλλάβει τό μυαλό.
Τό μυαλό κάνει δοκιμές πρός κάθε κατεύθυνση,
Πιστεύοντας πώς μία άπό αύτές τουλάχιστον θά φέρει μπροστά του τόν στόχο πού γιά καιρό ποθεί:
Τήν άπελευθέρωση άπό τόν πόνο.
Αλλά κάθε δρόμος είναι άδιέξοδο.
Μπροστά σας βρίσκετε έναν τοίχο,
Δέν φτάνετε στόν στόχο.
Κι αύτό γιατί ύπάρχει λόγος πού ύπάρχει πόνος.
Είναι σάν πυρετός πού σέ τρελαίνει, πού ομως καίει καί διώχνει τήν
άρρώστια.
Μ'αύτόν τόν πόνο σάς θεραπεύω:
Χωρίς αύτόν θά πεθάνετε μέσα στήν άρρώστια σας.
Μ' αύτόν τόν πόνο σάς μεταβάλλω, γιά νά σάς κάνω τέλειους.
Χωρίς αύτόν θά είστε σάν ξένος στό Βασίλειό μου.
Μήν ψάχνετε νά βρείτε τύπο,
Μήν ψάχνετε νά βρείτε έξίσωση.
Κάντε μόνο ύπομονή.
Περιμένετέ με,
Όσο δουλεύω μέσα σας χωρίς νά φαίνεται.
Όταν θά έχετε άλλάξει καί θά είστε κατάλληλοι γιά τή Βασιλεία μου, 25 Τότε θά ξέρετε οτι κάτι έγινε,
Καί αύτό είναι τό μόνο πού θά ξέρετε.
Αλλά δέν χρειάζεται σκέψη.
Είσέλθετε, λοιπόν, στή χαρά μου,
Έσείς πού περιμένατε, άφοσιωμένοι, στόν πόνο μου.
Δέν Τόν ενδιέφεραν οι ιδέες τών άνθρώπων.
Ούτε ή κοινωνική τους τάξη, ούτε οι πολιτείες τους, ούτε τά έθνη τους, ούτε οι φατρίες τους,
Ούτε οσα αύτοί ονόμαζαν δικαιώματά τους.
Αύτά περνούν μέρα μέ τή μέρα σάν σύννεφα.
Πολλοί λένε οτι μάς θέλει εύτυχισμένους.
Προσπαθούν νά Τόν κάνουν οπως θά Τόν ήθελαν.
Ή άλήθεια είναι οτι δέν ενδιαφέρεται γι'αύτή τήν εύτυχία,
Γιατί αύτή ή εύτυχία δέν είναι άληθινή, δέν είναι παρά ενα όνειρο.
Είναι κι αύτή σάν τά σύννεφα,
Πού άλλάζουν μορφή καί εξαφανίζονται στόν άέρα.
Ποιός θυμάται τά χθεσινά σύννεφα;
Κάτω άπό τά σύννεφα είναι τό έδαφος πού ονομάζουμε θλίψη.
Αύτή ή θλίψη είναι ή γή μας, είναι τό χώμα τού εδάφους,
Είναι ή ίδια ή ούσία τής ζωής.
Αύτή δέν είναι σάν τά σύννεφα, αύτή είναι στερεή καί σταθερή.
Κάτω άπό τό έδαφος βρίσκονται κοιτάσματα νερού,
Καί αύτό τό νερό τό ονομάζουμε χαρά.
Μιά χαρά πιό βαθιά άπό τήν εύτυχία τών σύννεφων.
Αλλά αύτό τό νερό δέν άναδύεται άπό μόνο του στήν επιφάνεια.
Γι' αυτό πρέπει κανείς νά εργαστεί σκληρά γιά νά σκάψει τό έδαφος
τής θλίψης,
Ώστε νά μπορέσει νά τό άντλήσει.
Πηγή: www.scribd.com. "Η οδός του πόνου", Τίτλος Πρωτοτύπου: Christ the Eternal Tao by Hieromonk Damascene. Ἐκδόσεις: Valaam Books 2004 - Μετάφραση: Μαρία Ζηρά
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 
