ΞΕΝΟΣ. Για την αποβολή βεβαίως αυτής της δοξασίας ακολουθούν άλλη μεθοδολογία.
ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ. Ποια δηλαδή;
ΞΕ. Θέτουν ερωτήματα σε θέματα που νομίζει κάποιος ότι κάτι λέει, ενώ δε λέει τίποτε. Στη συνέχεια, επειδή αυτοί πλανώνται, με ευκολία ελέγχουν τις δοξασίες αυτές και, βγάζοντας συμπεράσματα από τη συζήτηση, τα βάζουν δίπλα στις δοξασίες, και με αυτή την αντιπαράθεση αποδεικνύουν ότι αυτές οι δοξασίες είναι αντίθετες και προς τον εαυτό τους και ταυτόχρονα επί των ιδίων πραγμάτων και για τους ίδιους συσχετισμούς και από την ίδια άποψη. Αυτοί, τότε, βλέποντας αυτά δυσανασχετούν με τον εαυτό τους και μπροστά στους άλλους γίνονται αρνάκια, και με αυτό τον τρόπο απαλλάσσονται οπωσδήποτε από τις μεγάλες και απόλυτες ιδέες που έχουν για τον εαυτό τους, και είναι ευχάριστο να ακούει κάποιος όλες αυτές τις απολυτρώσεις που επισυμβαίνουν με απόλυτη βεβαιότητα στον πάσχοντα. Δηλαδή, αγαπητέ νέε, οι επιφέροντες τον καθαρμό, επειδή νομίζουν ότι, όπως οι γιατροί των σωμάτων έχουν τη γνώμη ότι δεν μπορεί κάποιος να θεραπεύσει το σώμα με την προσφερόμενη τροφή, αν προηγουμένως δεν έχει μπορέσει να αποβάλλει από κάποιον τα υπάρχοντα προσκόμματα, το ίδιο σκέφτηκαν εκείνοι και για την ψυχή, ότι δηλαδή δε θα υπάρξει ωφέλεια με τα προσφερόμενα μαθήματα, εάν προηγουμένως ο ελέγχων δεν οδηγήσει τον ελεγχόμενο σε αισχύνη και, βγάζοντάς τον από τις δοξασίες που είναι εμπόδια στα μαθήματα, δεν τον καταστήσει καθαρό και αποδεχόμενο ότι γνωρίζει μόνον όσα γνωρίζει και τίποτε περισσότερο.
ΘΕΑΙ. Βεβαίως αυτή είναι η πιο καλή και η πιο φρόνιμη από τις έξεις.
ΞΕ. Για όλους αυτούς βεβαίως τους λόγους πρέπει εμείς, Θεαίτητε, να ασκούμε τον έλεγχο αυτό, επειδή, καθώς φαίνεται, είναι ο μεγαλύτερος και ο κυριότερος από τους καθαρμούς, και πρέπει επίσης να νομίζουμε ότι όποιος θεωρεί τον εαυτό του υπεράνω ελέγχου, ακόμη και αν συμβαίνει να είναι ο μεγάλος βασιλιάς, αυτός είναι σε μέγιστο βαθμό ακάθαρτος και απαίδευτος και αισχρός, σε αυτά δηλαδή που θα ’πρεπε να είναι πολύ καθαρός και πολύ ωραίος, όποιος πραγματικά πρόκειται να είναι ευτυχισμένος.
Πηγή: Πλάτωνος Σοφιστής 230 Β - Ε, "Η Παιδαγωγική - Διδακτική στους Αρχαίου Συγγραφείς", Α. Βερτσετης, Αθηνα 2001
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 

