"Γνώρισε τον εαυτό σου και θα γνωρίσεις το σύμπαν και τους θεούς” λέει η πυθαγορική διδασκαλία, βασισμένη στα Χρυσά Έπη. Το δελφικό ρητό, το τόσο χρησιμοποιημένο από το Σωκράτη “Γνώθι Σαυτόν”, αποτελεί το πρώτο βήμα του ανθρώπου προς τη θεότητα, το Παν-Ένα. Μια άποψη της εσωτερικής παράδοσης λέει ότι η αυτογνωσία είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για την ανώτερη πνευματική ανύψωση του ανθρώπου, ώστε να μπορέσει να διαβεί την ατραπό της γνώσης περί θεών (θεοσοφία) και σύμπαντος. Υπάρχει όμως και η άλλη άποψη, συμπληρωματική της πρώτης, που αντιστρέφει την πρόταση. “Γνώρισε το σύμπαν και τους θεούς και θα γνωρίσεις τον εαυτό σου” θα ήταν η άλλη ερμηνεία της σωκρατικής σύστασης. Ουσιαστικά και οι δύο αυτές απόψεις βαδίζουν τον ίδιο εσωτερικό δρόμο και οδηγούν στον ίδιο στόχο, την ταύτιση της ανθρώπινης με τη συμπαντική και τη θεία συνείδηση. Η διαφορά είναι ότι η πρώτη ακολουθεί μια διαδικασία από “μέσα” προς τα “έξω” ενώ η δεύτερη ακολουθεί την αντίθετη, δηλαδή από το περιβάλλον προς το εσωτερικό του ανθρώπου.
Η γνώση του εαυτού μας μάς αποκαλύπτει ότι το σύμπαν και η θεότητα είναι μέσα μας. Η γνώση για τα μυστήρια του σύμπαντος και του θείου μας αποκαλύπτει το συμπαντικό άνθρωπο, τον εαυτό μας, που αυτοαναγνωρίζεται σε κάθε κομμάτι του παντός, σαν να ήταν αυτό ένας καθρέφτης που αντανακλά την εικόνα μας.
Αν ο άνθρωπος γίνει ικανός να αυτο-αναγνωρίζεται στο σύμπαν και στο περιβάλλον της κουλτούρας του, τότε θα αποκτήσει μια σφαιρική πανοραμική θεώρηση, που θα οδηγήσει τη συνείδησή του πιο πέρα από τα “έξω’ και τα “μέσα”, πιο πέρα από το χώρο και το χρόνο, εκεί όπου τα δυο άπειρα, του μικρόκοσμου (ή άπειρου προς τα κάτω) και του μακρόκοσμου (ή άπειρου προς τα επάνω), συναντώνται.
Ο άνθρωπος βρίσκεται μετέωρος ανάμεσα στις δύο αυτές αβύσσους, της απεραντοσύνης των άστρων και της απεραντοσύνης του μικροσκοπικού κόσμου των έσχατων σωματιδίων, ανάμεσα στη σχετιστική και κβαντική αντίληψη. Το ανθρώπινο πλάσμα, ον που βρίσκεται μεταξύ του ζώου και του Θεού, είναι ο μεγάλος εσταυρωμένος ανάμεσα στην κάθετη διάσταση του ουρανού και την οριζόντια της γης. Είναι ο μεγάλος ελεύθερος και ο μεγάλος δεσμώτης. Ο Προμηθέας στην Ελλάδα, ο Βισβακαρμάν στην Ινδία, ο Χριστός στη Δύση, ο Όσιρις στην Αίγυπτο είναι σύμβολα αυτής της αλήθειας.
Για να γνωρίζει ο άνθρωπος πρέπει πρώτα να αναγνωρίζει και γι’ αυτό διαθέτει το φως της συνείδησης. Να αναγνωρίζει τις παγκόσμιες αξίες που βρίσκονται φυλαγμένες στις αρχαίες παραδόσεις και να εντάσσει τη δική του παράδοση στην πρωταρχική διαχρονική παράδοση. Μόνο έτσι θα επιστρέψει ο άνθρωπος στη σοφία, θα γνωρίσει το μυστήριο της ζωής και του θανάτου, του αληθινού και του απατηλού.
Όταν η γνώση βιώνεται, πάλλεται σαν το αίμα της ζωής μέσα στη καρδιά μας. Tότε θεωρία και πράξη γίνονται ένα και αδιαχώριστο μονοπάτι κάτω από τα πόδια του οδοιπόρου των άστρων. Χρειάζεται όμως ο ορθολογιστικός τρόπος σκέψης του Δυτικού ανθρώπου, το Κάμα-Μάνας, για να ανοίξει πέρασμα στη διαλογιστική διαίσθηση του Βούδι-Μάνας, του φωτισμένου πνευματικού νου.
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, χρειάζεται μια επιστροφή στην παραδοσιακή σοφία, την ενοποίηση των λαών, την ανάσταση του εσωτερικού ανθρώπου. Από την καρτεσιανή εποχή ως σήμερα, ο άνθρωπος έχει υποστεί τη μεγαλύτερη διάσπαση όλων των εποχών. Τείνει να χάσει την πνευματική του ταυτότητα και να καταστρέψει τον εαυτό του, το ανθρώπινο γένος και τη φύση ολόκληρη, με τους αδιάντροπους πολέμους, τα βιομηχανικά πυρηνικά συμφέροντα, τα ναρκωτικά και την πορνογραφία, τη μόλυνση σε όλα τα επίπεδα, από το φυσικό ως το νοητικό.
Επείγει ο άνθρωπος να μάθει ξανά να σκέφτεται, να επικοινωνεί, να ανασυνθέτει τον εαυτό του μέσα από μια σφαιρική θεώρηση του κόσμου και της ζωής. Επείγει να επιστρέψουμε στην πειθαρχία της φύσης, στον αγνό αυθορμητισμό των φυσικών στοιχείων. Χρειάζεται να ξαναμάθουμε να ακούμε τη φωνή της γης, του νερού, του αέρα, της φωτιάς, του ουρανού, να γνωρίσουμε τα απόκρυφα μηνύματά τους, γεμάτα αλήθειες και δύναμη. Επείγει να ξανα-ανακαλύψουμε τον άνθρωπο, σαν αδιάσπαστη μονάδα, αρμονικό και δίκαιο με τον εαυτό του και με κάθε πλάσμα, χωρίς τύψεις, χωρίς μαλθακότητες, αλλά με απέραντη αγάπη για τη δημιουργία.
Στην σημερινή ανθρώπινη κοινωνία χρειάζεται να γίνει μια ριζική εσωτερική αλλαγή, μέσα στον καθένα και σε κάθε δομή αντιμετώπισης του φαινομένου που ονομάζουμε Κόσμο. Μια επιστροφή στην προγονική σοφία, η οποία δεν θα είναι επιστροφή στο ξεπερασμένο παρελθόν αλλά σε ένα φωτεινότερο μέλλον.
Δεν πρόκειται για μια καινούρια θρησκεία ή ιδεολογία αλλά για μια ολοκληρωτική μετάλλαξη στη φυσική, ψυχολογική και νοητική μας στάση, απέναντι στη φύση και τον άνθρωπο, για έναν αναπρογραμματισμό, αναπροσανατολισμό και μια νέα ερμηνεία της γνώσης, της Παράδοσης και των εμπειριών που έχουμε κληρονομήσει. Αν αυτή η πνευματική κληρονομιά, αυτών των παραδοσιακών αληθειών που αφορούν στους εσωτερικούς νόμους που διέπουν το σύμπαν, καταφέρει να ξυπνήσει απόκρυφα ελατήρια εσωτερικής δύναμης και παλιές αναμνήσεις, η γέφυρα θα έχει αρχίσει να φτιάχνεται και ο στόχος της μετάλλαξης και της ολοκλήρωσης θα είναι λίγο πιο κοντά.
“Το παρελθόν, το μέλλον, ο φυσικός χώρος... και τα άτομα δεν είναι παρά ονόματα, σκεπτομορφές, λέξεις για κοινή χρήση, επιπόλαιες απόψεις για το πραγματικό”.
Βούδας, απόσπασμα από το Madhyamika Karika Vrιti
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 
