Σε όλες τις φάσεις της καλλιέργειας της Παρατήρησης, το κεντρικότερο σημείο στο οποίο εστιάζεται η προσοχή μας είναι οι σκέψεις. Τι όμως είναι οι σκέψεις και γιατί αποτελούν τόσο κεντρικό σημείο της εργασίας μας; Συνήθως λέμε ότι οι σκέψεις βρίσκονται μέσα στο νου, «ο νους μου είναι γεμάτος σκέψεις σήμερα». Στην πραγματικότητα, ο νους είναι οι ίδιες οι σκέψεις, οι οποίες όταν παύουν να αναδύονται επιτρέπουν να ειδωθεί αυτό που είναι πάντα εκεί, η οθόνη πάνω στην οποία προβάλλονται.
Αυτή η οθόνη είναι που μας διαφεύγει και μας ενδιαφέρει να την αναγνωρίσουμε και να την διερευνήσουμε. Οι σκέψεις όμως που αναδύονται συνεχώς δεν μας το επιτρέπουν. Είμαστε υποχρεωμένοι λοιπόν να ασχοληθούμε λίγο περισσότερο με τη φύση και το περιεχόμενο τους, ώστε να μπορέσουμε να αποκτήσουμε κάποια «δύναμη» και ανεξαρτησία απέναντί τους. Στην πραγματικότητα, παρ’ ότι πολλές από τις σκέψεις εμπεριέχουν κάποιο βαθμό γνώσης και σοφίας, δεν μας λένε πολλά πράγματα για την αλήθεια και κυρίως για το πώς να ζούμε στην παρούσα στιγμή. Αντιθέτως, μας κρατάνε πάντα σε απόσταση από το τώρα, περιορίζοντας μας σε μια νοητικά δημιουργημένη πραγματικότητα γεμάτη ιδέες. Φαίνεται τελικά ότι μάλλον εμποδίζουν παρά βοηθούν την επαφή με την καθαρή έκφραση της ζωής κάθε στιγμή.
Φυσικά, μια τέτοια διαπίστωση έρχεται σε μεγάλη αντίθεση με την μέχρι τώρα υιοθετημένη πεποίθησή μας ότι οι σκέψεις είναι σημαντικές, απαραίτητες και πάνω απ’ όλα γεμάτες νόημα και σημασία. Είναι όμως η πεποίθηση αυτή αποτέλεσμα της δικής μας έρευνας και εμπειρίας, ή απλά την έχουμε σιωπηρά αποδεχτεί γιατί είναι «κοινός τόπος»;
Οι σκέψεις αποτελούν την ίδια τη δομή του εγώ. Χωρίς αυτές το εγώ δεν υφίσταται, δεν μπορεί να συντηρηθεί και να υπάρξει. Η παραπάνω πεποίθηση ότι οι σκέψεις είναι σημαντικές, απαραίτητες και γεμάτες νόημα και σημασία είναι σαν τη ραχοκοκαλιά του, η οποία μόλις απομακρυνθεί οδηγεί στην κατάρρευση όλου του οικοδομήματος. Και πού μας οδηγεί αυτή η ίδια η κατάρρευση; Στην ανακάλυψη της πραγματικότητας της παρούσας στιγμής!
Παρατηρώντας τις σκέψεις να αναδύονται ασταμάτητα βλέπουμε ότι εκτός από εκείνες που συνιστούν τον προσωπικό μας προγραμματισμό – ιδέες και πεποιθήσεις - , στο μεγαλύτερο μέρος τους αναφέρονται στο παρελθόν και στο μέλλον. Αυτές οι σκέψεις μάς δείχνουν πιο καθαρά από τις άλλες πώς μας αποκόβουν από την παρούσα στιγμή. Όταν σκεφτόμαστε το παρελθόν και το μέλλον, ξαναδημιουργούμε νοητικές εικόνες του παρελθόντος και του μέλλοντος βλέποντας τον εαυτό μας μέσα τους.
Όμως, ποιος είναι αυτός που βλέπουμε μέσα στις εικόνες του παρελθόντος ή του μέλλοντος; Είναι ο εαυτός μας ή μια ιδέα του εαυτού μας; Ποιος είναι αυτός που βλέπουμε από απόσταση, σαν να εποπτεύουμε ολόκληρη τη σκηνή; Είμαστε αυτή η εικόνα στο παρελθόν ή στο μέλλον, ή αυτό που είμαστε στην παρούσα στιγμή; Φαίνεται ότι μια πολύ δυνατή και ασυνείδητη ταύτιση έχει συμβεί, όπως συμβαίνει όταν ταυτιζόμαστε με τον πρωταγωνιστή κάποιας ταινίας.
Ταυτόχρονα, ενώ συμβαίνει όλη αυτή η νοητική περιπλάνηση στο παρελθόν και στο μέλλον ταυτισμένοι με τις εικόνες που προβάλλονται με τις σκέψεις, χάνουμε την επαφή με την παρούσα στιγμή, με τις αισθήσεις και τη ζωντανή πραγματικότητα που μας διαπερνά και μας περιβάλλει. Όλα αυτά είναι πάντα εκεί, απλά δεν βιώνονται γιατί η προσοχή μας είναι σχεδόν ολοκληρωτικά απορροφημένη από τα νοητικά σχήματα του μυαλού.
Η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές μπορεί να έχουμε αποκτήσει επίγνωση αυτής της πραγματικότητας που μας χαρακτηρίζει – λιγότερο ή περισσότερο – όλους μας. Έχουμε όμως αναρωτηθεί, τι είναι αυτό που κάνει την αναφορά στο παρελθόν και στο μέλλον τόσο σαγηνευτική, ώστε να μαγνητίζει και να εγκλωβίζει την προσοχή μας και να μας αποκόβει από την παρούσα στιγμή; Η απάντηση βρίσκεται στο γεγονός ότι ένα μέρος της ύπαρξής μας δεν θέλει να ζει τη ζωή απλά και καθαρά. Είναι το εγώ, το οποίο δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το νοητικό και συναισθηματικό δράμα που δημιουργεί.
Είναι αυτό που θρέφεται και δυναμώνει μέσα από την εγωϊκή αναφορά στο παρελθόν και στο μέλλον μέσα από τις σκέψεις. Αν τις παρατηρήσουμε πιο προσεκτικά θα τις αναγνωρίσουμε όλες να περιέχουν το προσωπικό ενδιαφέρον και το νοιάξιμο για το μικρό εγώ: « Τι θα σημάνει αυτό για μένα;» «Πώς θα το καταφέρω;» «Πώς έκανα τέτοιο πράγμα;» «Τι πρέπει να κάνω για να πάνε όλα καλά;» Όλες οι εκτιμήσεις και τα σχέδια είναι η τροφή που θρέφει και μεγαλώνει το εγώ, με αποτέλεσμα κάποια στιγμή να είναι τόσο μεγάλο ώστε να εμποδίζει καθοριστικά την λειτουργία της επίγνωσης σε άλλες όψεις της πραγματικότητας. Στην εγωϊκή κατάσταση ύπαρξης, όλα γυρίζουν γύρω από τις ανησυχίες, τους φόβους και τα προβλήματα, τα οποία δημιουργούν το γνωστό δράμα της ανθρώπινης ζωής. Μέσα απ’ αυτό το δράμα το εγώ θρέφεται και μεγαλώνει.
Θα ήταν όμως πολύ απογοητευτικό να πιστεύαμε ότι υπάρχει μόνο αυτή η πραγματικότητα ως επιλογή του ανθρώπου. Το πιο παρήγορο μήνυμα που μεταφέρεται απ’ όλες τις διδασκαλίες της απλής αλήθειας, είναι η αδιαμφισβήτητη παρουσία της Ουσίας κάτω ή πίσω απ’ όλα τα παιχνίδια του εγωϊκού νου. Στην πραγματικότητα, είναι η ίδια η Ουσία που επιτρέπει σ’ αυτά τα παιχνίδια να εμφανιστούν μέσα της και να παραμείνουν εκεί όσο θέλουν. Η Ουσία δεν επηρεάζεται από τις σκέψεις και από τα παιχνίδια του εγώ, και περιμένει υπομονετικά την εκτόνωση και τη διάλυση τους, έτσι ώστε να μπορέσει να εμφανιστεί αυτό που ήταν και είναι πάντα εκεί: η Ουσία της Ύπαρξης.
Παρότι λοιπόν η μεγάλη πλειονότητα των σκέψεων είναι χρωματισμένες με τον έναν ή τον άλλο τρόπο από το χρώμα του εγώ - αποτελώντας την ουσιαστική τροφή του και το ουσιαστικό εμπόδιο στην ανακάλυψη της Ουσίας της Ύπαρξης -, δεν είναι όλες οι σκέψεις εμπόδιο στην πορεία αυτή. Αντιθέτως, οι σκέψεις μπορεί να αποτελέσουν το όχημα για την έκφραση και την επικοινωνία της Ουσίας. Στην περίπτωση αυτή ο χρωματισμός είναι εντελώς διαφορετικός και αφορά τόσο το περιεχόμενο των σκέψεων όσο και την αίσθηση που μεταφέρουν και αφήνουν μέσα μας. Αντί για το εσωτερικό σφίξιμο που δημιουργούν όλες οι εγωϊκές μέριμνες και νοητικές περιπλανήσεις, οι σκέψεις ως έκφραση της Ουσίας μεταφέρουν την αίσθηση της εσωτερικής χαλάρωσης, της χαράς και του ενθουσιασμού.
Τέλος, μια τρίτη κατηγορία σκέψεων είναι οι λεγόμενες πρακτικές σκέψεις, οι οποίες μας βοηθούν όλους μας να οργανώσουμε και να εκτελέσουμε όλες τις αναγκαίες για τη ζωή μας λειτουργίες. Είναι εκείνες οι σκέψεις που κάνουμε κάθε μέρα προκειμένου να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις μιας περισσότερο ή λιγότερο πολυάσχολης ζωής μέσα στον κόσμο, και χωρίς τις οποίες το θέμα της επιβίωσης και της δημιουργικής έκφρασης θα αντιμετώπιζε πολλές δυσκολίες μέσα μας.
Η Εργασία με τον εαυτό μας περιλαμβάνει αναγκαστικά συγκεκριμένη εργασία με τον νου, η οποία συμποσούται στη συστηματική καλλιέργεια της επίγνωσης των σκέψεων. Μέσω αυτής πετυχαίνεται η διάκριση ανάμεσα στις εγωϊκές σκέψεις, στις λειτουργικές-πρακτικές σκέψεις και στις Ουσιαστικές σκέψεις. Η διάκριση αυτή είναι αποτέλεσμα συστηματικής εξάσκησης στην παρατήρηση του περιεχομένου των σκέψεων, αλλά και στη βίωση της αίσθησης που δημιουργούν μέσα στο σώμα.
Άρα λοιπόν στην εργασία της επίγνωσης των σκέψεων θα πρέπει να περιλαμβάνεται τόσο το περιεχόμενο τους όσο και η ενεργειακή – συναισθηματική αίσθηση που γεννούν στο σώμα.
Πηγή: www.open-mind.name
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 
