Γνωρίζω έναν άντρα που αναζητούσε την εκπλήρωση σε όλη του τη ζωή. Στην αρχή, ίσως επειδή γεννήθηκε φτωχός, πίστευε πως η λύση βρισκόταν στην ευμάρεια που εξασφαλίζουν τα χρήματα. Αφού, λοιπόν, έγινε μηχανικός, αργότερα εφευρέτης και εκατομμυριούχος, ανακάλυψε πως το χρήμα δεν ήταν η απάντηση. Προσπάθησε με γυναίκες, με πολυτελή αυτοκίνητα, ακόμα με σκύλους και μια θαλαμηγό, αλλά κι αυτά τον απογοήτευσαν. Άρχισε, λοιπόν, να ταξιδεύει, να μη δουλεύει και, τελικά, να ζει αντισυμβατικά. Τίποτε όμως δε φαινόταν να τον ικανοποιεί.
Την εποχή που τον γνώρισα είχε δοκιμάσει καθετί που θα μπορούσε κανείς να του προτείνει, είχε κάνει κάθε προσπάθεια να βρει κι αυτός δεν ήξερε τι. Δοκίμασε τα μαθήματα κιθάρας, τρία την ημέρα - ένα για κλασική, ένα για φλαμένκο και ένα από κάποιον χίπι τραγουδιστή ο οποίος του έμαθε επίσης τη μαριχουάνα. Δοκίμασε το καλλιτεχνικό πατινάζ, ασκούμενος καθημερινά από τις τέσσερις έως τις έξι το απόγευμα. Δοκίμασε να φτιάξει συλλογή από αντίκες, μέχρι που γέμισε το διαμέρισμά του με τόσα παλιά ρολόγια και περσικά χαλιά, ώστε αναγκάστηκε να πάρει μια αποθήκη. Δοκίμασε διαδοχικά τον υπερσιτισμό και τη δίαιτα, το γάμο και το διαζύγιο, και τέλος δοκίμασε τη νηστεία, την αποχή από το σεξ και την εγκατάλειψη των υλικών του αγαθών.
Την εποχή που τον γνώρισα είχε δοκιμάσει καθετί που θα μπορούσε κανείς να του προτείνει, είχε κάνει κάθε προσπάθεια να βρει κι αυτός δεν ήξερε τι. Δοκίμασε τα μαθήματα κιθάρας, τρία την ημέρα - ένα για κλασική, ένα για φλαμένκο και ένα από κάποιον χίπι τραγουδιστή ο οποίος του έμαθε επίσης τη μαριχουάνα. Δοκίμασε το καλλιτεχνικό πατινάζ, ασκούμενος καθημερινά από τις τέσσερις έως τις έξι το απόγευμα. Δοκίμασε να φτιάξει συλλογή από αντίκες, μέχρι που γέμισε το διαμέρισμά του με τόσα παλιά ρολόγια και περσικά χαλιά, ώστε αναγκάστηκε να πάρει μια αποθήκη. Δοκίμασε διαδοχικά τον υπερσιτισμό και τη δίαιτα, το γάμο και το διαζύγιο, και τέλος δοκίμασε τη νηστεία, την αποχή από το σεξ και την εγκατάλειψη των υλικών του αγαθών.
Όταν τον συνάντησα την επόμενη φορά, είχε περάσει αρκετά χρόνια ως βουδιστής μοναχός. Τα μαλλιά του ήταν γκρίζα, φορούσε ένα ράσο, αλλά έδειχνε ίδιος. Όταν τον ρώτησα αν είχε βρει επιτέλους την εκπλήρωση, απάντησε: ''Όχι, εξακολουθεί να είναι κάπου αλλού''.
Κάνεις δεν ξέρει πολλά για την εκπλήρωση εκτός από το ότι είναι δύσκολο να τη βρεις και ίσως ότι δεν υπάρχει. Πολλοί που πιστεύουν σ’ αυτήν στα είκοσι τους χρόνια, παύουν να το πιστεύουν αργότερα. Μπορείς να ψάξεις για την εκπλήρωση πολύ σκληρά ή λιγότερο έντονα. Και μολονότι το δικαίωμά σου να την αποκτήσεις είναι εγγυημένο, η εγγύηση αυτή δεν περιλαμβάνει την επιστροφή της επένδυσής σου, άρα δεν υπάρχει κανείς να διαμαρτυρηθείς αν τα κάνεις θάλασσα και περάσεις όλη σου τη ζωή ακολουθώντας λάθος κατεύθυνση.
Η εκπλήρωση είναι πάντα κάτι που έχουν οι άλλοι, κάτι που μόλις σου ξεφεύγει. Είναι ένα εξαιρετικά σβέλτο σκυλί που μας αφήνει να το πιάσουμε εκατό φορές την ημέρα, αλλά μετά ξεγλιστράει με κάποιο τρόπο. Μοιάζει με χρυσό κύπελλο στην άκρη του ουράνιου τόξου ή με το να πιάνεις πουλιά στον αέρα. Είναι ο πραγματικός έρωτας, η απόκτηση πλούτου, ακόμα και το να μην παχύνεις. Οτιδήποτε όμως κι αν είναι, σου‘διαφεύγει συνεχώς και σε κάνει να τρέχεις όπως ο γάιδαρος πίσω από το καρότο και, ακόμα κι αν τσιμπήσει το δόλωμά σου ένα εκατομμύριο φορές, σπάνια κατορθώνεις να τη φέρεις στα χέρια σου.
Όλοι αισθανόμαστε ότι πρέπει να υπάρχει κάτι περισσότερο, αλλά αναρωτιόμαστε τι μπορεί να είναι πραγματικά αυτό το περισσότερο ενώ, πολύ συχνά, αυτό που λαχταρούσαμε πέρυσι δεν είναι αρκετό σήμερα. Περιμένουμε, λοιπόν, μάταια, για κάτι άλλο, κάτι ελάχιστα καλύτερο απ’ αυτό που διαθέτουμε και πολλές φορές ανταλλάσσουμε αυτό που έχουμε με κάτι που νομίζουμε πως θα έπρεπε να θέλουμε.
Είμαστε η γενιά του "Αυτό είναι όλο; " που περιμένουμε το τέλειο στο οποίο θα παραδοθούμε -την τέλεια δουλειά, τον τέλειο έρωτα- και νιώθουμε απαίσια όσον καιρό περιμένουμε, χωρίς να καταλαβαίνουμε ότι μέσα σ’ αυτήν την αιωρούμενη κατάσταση, βρίσκεται η μοναξιά.
Ορισμένοι πιστεύουν πως η έλλειψη εκπλήρωσης που αισθάνεται η γενιά μας προκαλείται από την απροθυμία μας να δοθούμε σε κάτι. Ζούμε σε μια εποχή όπου η σύγχρονη τεχνολογία των επικοινωνιών μας κάνει να συνειδητοποιούμε τόσα πράγματα για τα οποία δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Μας πληροφορεί για το πόσο υποφέρουν αμέτρητοι άνθρωποι για τους οποίους δεν έχουμε άλλη εκλογή, παρά να προσπαθήσουμε να τους κρατήσουμε μακριά. Έτσι, πολλοί από μας πάψαμε να ενδιαφερόμαστε ή, νιώθοντας ανίσχυροι και εύθραυστοι από το έντονο ενδιαφέρον που δείχναμε, αναγκαστήκαμε να ελαττώσουμε τον πόνο μας, υποκρινόμενοι ότι τα βάσανα των ανθρώπων που δεν ξέρουμε, δεν είναι και τόσο αληθινά.
Υπάρχει και άλλο ένα πρόβλημα που προκαλεί η σύγχρονη επικοινωνία - το όνειρο της τελειότητας, καλλιεργημένο από το πλήθος των ονείρων των διαφημιστών. Περιστοιχιζόμαστε από παραδεισένιες νεράιδες, που μας προκαλούν με το χορό τους μέσα από κάθε σελίδα και οθόνη, αλλά όταν ερχόμαστε σ’ επαφή με την πραγματική ζωή, δε μοιάζει ποτέ να είναι τόσο υπέροχη. Μας ενθαρρύνουν να προσδοκούμε την τελειότητα, ενώ η τελειότητα είναι κάτι ανύπαρκτο, κι έτσι μένουμε πάντα λίγο απογοητευμένοι και διστάζουμε πάλι, ελπίζοντας πως ο επόμενος γύρος θα είναι αυτό που πραγματικά θέλουμε..
Είναι ωραίο να διαθέτεις ποικιλία εκλογών και η ευελιξία, οπωσδήποτε, κάνει τη ζωή πιο ενδιαφέρουσα, κινδυνεύεις όμως να χαθείς μέσα στη θάλασσα των δυνατοτήτων και δεν υπάρχει τίποτε το απελευθερωτικό σ’ αυτό. Εκείνοι που προσπαθούν πάντα να κάνουν την τέλεια εκλογή, απορρίπτοντας αυτό που έχουν γι’ αυτό που ελπίζουν να βρουν, στοιχηματίζουν το παρόν με το μέλλον και καταλήγουν να χάσουν και τα δύο.
Οι Έλληνες είχαν ένα μύθο για το Σίσυφο που είχε εξοριστεί από το Δία σ’ ένα έρημο νησί, το οποίο δεν είχε πάνω του τίποτα που να τον κρατάει απασχολημένο. Μετά από λίγο ο Σίσυφος άρχισε να τρελαίνεται. Μια μέρα τού ήρθε η ιδέα να μεταφέρει ένα μεγάλο βράχο πάνω στο λόφο του νησιού και όλη τη μέρα μοχθούσε με το βράχο, σπρώχνοντάς τον ακατάπαυστα κάτω από τον καυτό ήλιο. Το βράδυ, ενώ αντίκριζε σχεδόν την κορυφή του λόφου, τα παράτησε τελικά και άφησε το βράχο να κυλήσει πάλι κάτω. Επανέλαβε το ίδιο την επόμενη μέρα, και τη μεθεπόμενη, και για πολλούς μήνες ακόμα και, παρ’ όλο που ποτέ δεν έφτασε στην κορυφή του λόφου με το βράχο του, όταν τελικά τον βρήκαν είχε τα λογικά του, όπως ακριβώς προτού εκτοπιστεί στο νησί.
Πάντα μού άρεσε αυτή η ιστορία γιατί με βοήθησε να συνειδητοποιήσω κάτι που προηγουμένως μόνο φανταζόμουν - το γεγονός πως εκείνο που μας διασώζει είναι το δόσιμό μας στη ζωή και ότι αυτό στο οποίο δινόμαστε δεν έχει καμιά σημασία. Ξέρω πολύ καλά πως δεν είναι καθόλου εύκολο να απαλλαγείς από την αντίληψη ότι χρειάζεται να δοθείς σε κάτι σημαντικό, ή να μάθεις να βρίσκεις την ευχαρίστηση σ' αυτό που υπάρχει -παρά τη δυσαρέσκεια, επειδή ευχόσουν να ήταν κάτι άλλο- αλλά, το μυστικό της ζωής είναι να σταματήσεις να άγχεσαι για το πώς θα βρεις το τέλειο στο οποίο θα δοθείς και να δοθείς σε κάτι, οτιδήποτε. Και αν δεν μπορείς να δοθείς σε κάτι μεγάλο, τότε δώσου σε κάτι μικρό.
Πηγή: Όταν οι εραστές είναι φίλοι, Μερλ Σέιν, Εκδόσεις Γλάρος
Πηγή: Όταν οι εραστές είναι φίλοι, Μερλ Σέιν, Εκδόσεις Γλάρος
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 
