Η θεωρηση της αληθειας απο τη μια μερια ειναι δυσκολη, απο την αλλη ευκολη. Ενδειξη αυτου αποτελει το γεγονος οτι κανενας δεν μπορει να την αντιληφθει ικανοποιητικα, απο την αλλη μερια ομως δεν αποτυγχανουν ολοι τελειως. Ολοι λενε κατι για τη φυση, και μπορει βεβαια καθενας χωριστα να μη συνεισφερει καθολου ή να συνεισφερει ελαχιστα στην ερευνα, αν συγκεντρωθουν ομως ολα τα στοιχεια, τοτε προκυπτει καποιο μεγεθος. Ετσι, αν η αληθεια ειναι σαν την πορτα της παροιμιας, την οποια ο καθενας πετυχαινει με το βελος, τοτε απο την αποψη αυτη η ερευνα της αληθειας θα ηταν ευκολη. Απο την αλλη μερια, το γεγονος οτι κατεχουμε στο συνολο καποια αληθεια, αλλα οχι το ζητουμενο μερος της, δηλωνει τη δυσκολια.
Ισως μαλιστα η δυσκολια, μια και εχει δυο οψεις, να μην εγκεται στα πραγματα, αλλα σ'εμας τους ιδιους. Πραγματι, οπως τα ματια των νυχτεριδων δεν βλεπουν στο λαμπερο φως της ημερας, ετσι και ο νους της ψυχης μας δεν διακρινει τα πραγματα που απο τη φυση τους ειναι τα πιο ξεκαθαρα.
Δικαιο, λοιπον, ειναι να χρωσταμε χαρη οχι μονο σε εκεινους των οποιων συμμεριζομαστε τις αποψεις, αλλα και σε οσους διατυπωσαν πιο επιπολαιες αποψεις, δεδομενου οτι και αυτοι συνεβαλαν σε κατι, αφου ασκησαν πριν απο εμας την ικανοτητα της σκεψης. Αν δεν υπηρχε ο Τιμοθεος θα μας ελειπε μεγαλο μερος της λυρικης μας ποιησης. Αν δεν υπηρχε ο Φρυνις, δεν θα υπηρχε ο Τιμοθεος. Το ιδιο ισχυει και γι'αυτους που διατυπωσαν τη γνωμη τους για την αληθεια.
Απο μερικους παραλαβαμε ορισμενες γνωμες, ανω καποιοι αλλοι ησαν αιτια να εμφανιστουν οι πρωτοι. Ακομα, ειναι σωστο να ονομαζεται η φιλοσοφια επιστημη της αληθειας, αφου σκοπος της θεωρητικης γνωσης ειναι η αληθεια και της πρακτικης γνωσης το εργο, διοτι ακομα και αν εξεταζουν οι πρακτικοι ανθρωποι το πως εχουν τα πραγματα, δεν εξεταζουν το αιωνιο, αλλα κατι σχετικο και τωρινο. Την αληθεια δεν την γνωριζουμε, αν δεν γνωριζουμε την αιτια της.
Επισης ενα πραγμα εχει στον υψιστο βαθμο μια ποιοτητα, οταν με βαση αυτο η ιδια ποιοτητα ανηκει και στα αλλα πραγματα. Η φωτια, για παραδειγμα, ειναι το πιο θερμο απο ολα τα πραγματα, επειδη αποτελει αιτια της θερμοτητας για τα αλλα πραγματα. Συνεπως, το πιο αληθινο πραγμα ειναι αυτο που αποτελει αιτια της αληθειας για ολα τα επομενα. Αρα οι αρχες των αιωνιων οντων θα πρεπει αναγκαστικα να ειναι οι πιο αληθινες παντοτε (καθοτι δεν ειναι μονο μερικες φορες αληθινες ουτε υπαρχει καποια αλλη αιτια για το ειναι τους, αλλα αυτες ειναι αιτιες των αλλων), ωστε , οπως ειναι καθε πραγμα σε σχεση με το ειναι, ετσι ειναι και σε σχεση με την αληθεια.
Ειναι φανερο, λοιπον, οτι υπαρχει καποια πρωτη αρχη και πως οι αιτιες των οντων δεν σχηματιζουν μια απειρη σειρα ουτε ειναι απειρες ως προς το ειδος. Δεν μπορει επ απειρον το ενα πραγμα να προερχεται απο το αλλο, οσον αφορα την υλη, για παραδειγμα η σαρκα απο τη γη, η γη απο τον αερα, ο αερας απο τη φωτια και ουτω καθ'εξης χωρις σταματημο.
Αλλα και οι πηγες απο τις οποιες προερχεται η κινηση δεν μπορει να σχηματιζουν μια ατελευτητη σειρα, για παραδειγμα ο ανθρωπος κινειται απο τον αερα, ο αερας απο τον ηλιο, ο ηλιος απο την εριδα και ουτω καθ'εξης.
Το ιδιο ισχυει και στο “για ποιο σκοπο”: το ερωτημα δεν μπορει να τιθεται επ'απειρον – το βαδισμα χαριν της υγειας,η υγεια χαριν της ευτυχιας, η ευτυχια για κατι αλλο και ετσι καθε πραγμα να γινεται παντα χαριν καποιου αλλου.
Το ιδιο και για το “τι ηταν να ειναι”, δηλαδη την αιτια της μορφης, αφου, στην περιπτωση των ενδιαμεσων, οπου υπαρχει ενας τελευταιος ορος και ενας που προηγειται ολων, ο ορος που προηγειται πρεπει αναγκαστικα να ειναι η αιτια για οσους ακολουθουν.
Αν, λοιπον, χρειαζοταν να πουμε ποιος απο τους τρεις ειναι η αιτια, θα λεγαμε οτι ειναι ο πρωτος και ασφαλως οχι ο τελευταιος, αφου ο τελευταιος ορος δεν ειναι αιτια για κανενα αλλον. Αιτια δεν θα ονομασουμε ουτε καν τον ενδιαμεσο, αφου αποτελει αιτια ενος μονο ορου. Διαφορα δεν υπαρχει ειτε προκειται για ενα ειτε για πολλους ενδιαμεσους ορους ουτε αν αυτοι ειναι περατοι ή απειροι ως προς τον αριθμο, αφου στις σειρες που ειναι απειρες με αυτο τον τροπο, και γενικα στην περιπτωση του απειρου, ολα τα μερη, μεχρι το τελευταιο εδω μπροστα μας ειναι εξισου απειρα. Αρα, αν δεν υπαρχει πρωτο, τοτε δεν υπαρχει καν αιτια.
Ουτε προς τα κατω ομως μπορει κανεις να προχωρει επ'απειρον, αν υποθεσουμε πως επανω υπαρχει αρχη, ωστε το νερο να προερχεται απο τη φωτια, η γη απο το νερο και ετσι να προκυπτει παντα καποιο αλλο ειδος. Ως γνωστον, το α γινεται απο το β με δυο τροπους – οχι με την εννοια της χρονικης διαδοχης (οπως λεμε “μετα απο τα Ισθμια γινονται τα Ολυμπια”), αλλα ειτε με την εννοια με την οποια ο αντρας γινεται απο το αγορι, επειδη το αγορα αλλαζει, ειτε με την εννοια με την οποια ο αερας γινεται απο το νερο. Οταν, λοιπον, λεμε “οπως ο αντρας γινεται απο το αγορι” εννοουμε “οπως απο αυτο που εχει γινει προερχεται αυτο που γινεται” ή “οπως το τετελεσμενο προερχεται απο το επιτελουμενο”, διοτι, οπως το “γινεται” βρισκεται αναμεσα στο ον και στο μη ον, ετσι και αυτο που γινεται βρισκεται παντα αναμεσα σε αυτο που ειναι και σε αυτο που δεν ειναι.
Αυτος που μαθαινει ειναι αυτος που γινεται επιστημονας και με αυτη την εννοια λεμε οτι απο εναν που μαθαινει προκυπτει ενας επιστημονας. Οταν ομως λεμε “απο τον αερα γινεται το νερο”, η εκφραση αυτη επινοει οτι το πρωτο στοιχειο εξαφανιζεται. Αυτος ειναι ο λογος που, στην πρωτη περιπτωση, η μεταβολη δεν ειναι αμφιδρομη, και το αγορι δεν προερχεται απο τον αντρα (καθοτι απο τη διαδικασια του γιγνεσθαι δεν προκυπτει ως προιον αυτο που γινεται, αλλα αυτο που υπαρχει μετα τη διαδικασια του γιγνεσθαι. Με αυτη την εννοια και η μερα προκυπτει απο το πρωι, με την εννοια δηλαδη οτι ερχεται μετα το πρωι, και οχι οτι το πρωι προκυπτει απο τη μερα.) Στη δευτερη περιπτωση ομως, η μεταβολη ειναι αμφιδρομη. Και στις δυο περιπτωσεις παντως οι οροι δεν μπορει να ειναι απειροι ως προς τον αριθμο:
Οι οροι του πρωτου ειδους, επειδη ειναι ενδιαμεσοι, πρεπει αναγκαστικα να εχουν ενα τελος, και στην αλλη περιπτωση οι οροι μεταβαλλονται μεταξυ τους, επειδη η φθορα του ενος ειναι η γενεση του αλλου. Εξ αλλου, η πρωτη αιτια, εφοσον ειναι αιωνια, ειναι αδυνατον να καταστραφει ποτε, διοτι, αφου η διαδικασια του γιγνεσθαι δεν ειναι απεριοριστη προς τα πανω, τοτε το πρωτο πραγμα, απο τη διαλυση του οποιου προεκυψε κατι, πρεπει αναγκαστικα να μην ειναι αιωνιο.
Επισης το “για ποια αιτια” ειναι τελικος σκοπος, και τελικος σκοποες δεν ειναι αυτο που υπαρχει για χαρη καποιου αλλου, αλλα αυτο για χαρη του οποιου υπαρχουν ολα τα αλλα. Αν ομως ο τελικος σκοπος ειναι τελος, τοτε δεν υπαρχει απειρο, αν παλι δεν υπαρχει τελος, τοτε δεν υπαρχει τελικος σκοπος.
Οσοι, λοιπον, προυποθετουν την υπαρξη του απειρου, χωρις να το καταλαβαινουν καταργουν τη φυση του αγαθου. (Ωστοσο, κανεις δεν θα επιχειρουσε να κανει το παραμικρο, αν δεν επροκειτο να φθασει σε καποιο τερμα.) Επισης, ετσι δεν θα υπηρχε νους στον κοσμο, γιατι αυτος που εχει νου πραττει παντοτε για καποιο λογο και αυτος ο λογος ειναι το τερμα, αφου το τελος ειναι το τερμα. Αλλα και το τι ηταν να ειναι δεν μπορει να αναγεται [επ'απειρον] σε καποιον αλλο ορισμο, που θα εκφραζεται πληρεστερα, διοτι στην περιπτωση αυτη ο προηγουμενος ορισμος θα ειναι παντα πληρεστερος ενω ο επομενως δεν θα ειναι, και, εν γενει, οπου ο πρωτος ορος δεν εχει τον απαιτουμενο χαρακτηρα, δεν θα τον εχει ουτε και ο επομενος.
Ακομη, οσοι μιλουν ετσι καταστρεφουν και την ιδια την επιστημονικη γνωση, διοτι ειναι αδυνατον να την αποκτησει κανεις προτου φτασει σε μη περαιτερω αναλυσιμους ορους. Και η απλη γνωση επισης καθισταται αδυνατη, διοτι πως μπορει καποιος να εννοησει πραγματα που ειναι απειρα στην πραγματικοτητα; Η περιπτωση αυτη δεν ειναι οπως της γραμμης, οπου η διαιρεση σε μικροτερα τμηματα δεν σταματα ποτε. Ωστοσο ειναι αδυνατον να εννοησει καποιος τη γραμμη αν δεν σταματησει καπου (γι'αυτο και οποιος διατρεχει νοερα την απειρα διαρετη γραμμη, δεν μπορει να μετρησει τα τμηματα της), αλλα και την ολοκληρη γραμμη πρεπει αναγκαστικα να την εννοησει χωρις να προσωρει νοερα απο το ενα μερος της στο αλλο. Αλλωστε, δεν υπαρχει κανενα πραγμα που να ειναι απειρο, αλλα, ακομα και αν υπηρχε, δεν ειναι εν πασει περιπτωσει απειρο το “ειναι απειρον”. Αν, παλι, τα ειδη των αιτιων ησαν απειρα ως προς το πληθος, η γνωση δεν θα ηταν δυνατη, διοτι την αισθηση οτι γνωριζουμε εχουμε μονο οταν γνωριζουμε τα αιτια. Αυτο ομως που ειναι απειρο με προσθεση δεν μπορουμε να το διατρεξουμε μεσα σε ενα περατο χρονικο διαστημα.
Πηγή: "Μετά τα φυσικά" Αριστοτέλης, Εκδόσεις Κάκτος
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 
