Θέματα φιλοσοφικά, επιστημονικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, για τον άνθρωπο. Νευροεπιστήμες, εγκέφαλος,συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός.

Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι'αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα , την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία, χρειάζεται και η εμπάθεια... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορει να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμιση) , υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας...

Ν. Λυγερός - Το παιδί της Ανθρωπότητας

Νίκος Λυγερός - Το παιδί της ανθρωπότητας.

Μου ζήτησες να μην ασχοληθώ πια
με τα προβλήματα της ανθρωπότητας.
Έχεις δίκιο η ζωή είναι πιο σημαντική
και η ανθρωπότητα τόσο αφαιρετική.
Μόνο που όταν βλέπω αυτό το παιδί,
το συγκεκριμένο που πέθανε
επειδή κάποιος αποφάσισε ότι έπρεπε
δεν θα πρέπει να κάνουμε κάτι γι’ αυτό;
Όταν θα έχεις παιδιά κι εσύ
αν κάποιος τους κάνει κακό
δεν θα ζητήσεις βοήθεια;
Τότε θα είμαι και πάλι κοντά σου
να κάνω αυτό που θεωρείς άχρηστο τώρα.

Ν. Λυγερός - Η δύναμη του εγκεφάλου είναι μαθηματική

Δεν υπάρχει εγκέφαλος που δεν σκέφτεται μαθηματικά απλώς είναι σπάνιοι αυτοί που το συνειδητοποιούν. Είναι βέβαια θέμα δομής και πλαστικότητας αλλά επίσης και οργανικής ιδιομορφίας μιας και ο εγκέφαλος ζει για το μετά επειδή έχει την πολυτέλεια να σκεφτεί με τη νοημοσύνη και να πράξει μέσω της σκέψης του, γι’ αυτό το λόγο μοιάζει με τα άλλα ανθρώπινα όργανα αλλά κανένα βέβαια δεν του μοιάζει αφού εκ φύσης έχει μια χαμαιλεοντική συμπεριφορά. Είναι ικανός να λειτουργήσει με το νευρωνικό δίκτυο, τυπολογικά πάνω σε μία πολλαπλότητα με ιδιομορφίες, σχέσεις και δομές για να παράγει υπερδομές που διασχίζουν τα χρονικά περιθώρια μέσω της υπέρβασης αφού έχει εντοπισθεί η σειρά των εμποδίων που θα καθορίσει την πορεία της επίλυσης μέσα στο αόρατο της νοόσφαιρας. Έτσι μετά την κρίσιμη μάζα και τη νοημοσύνη έρχεται μετανοημοσύνη δηλαδή η σκέψη που με την σκέψη της θα συνειδητοποιήσει ότι λειτουργεί μ’ ένα τεχνικό υπόβαθρο των μεταμαθηματικών. Έτσι ενσωματώνοντας κομμάτια τελειότητας δηλαδή θεώρημα, η σκέψη αποκτά τεχνικές για τον τρόπο που πρέπει να σκέφτεται για να οδηγηθεί σε αυτή τη συνέχεια που ονομάζουμε λογική. Κι αν αυτή θα ενισχύσει τη μαθηματική δύναμη με την ορθολογικότητα των συλλογισμών, αλλά και την επαγωγή εις άτοπον...

Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=21177&l=gr

Νίκος Λυγερός

Ν. Λυγερός - Νευροεπιστημονική σύνθεση εγκεφάλου

Η διάλεξη του Ν. Λυγερού: ''Νευροεπιστημονική σύνθεση εγκεφάλου''. 1ο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών Γεννάδειο. 22/02/2016.   


Νίκος Λυγερός - Η ΑΟΖ θα λύσει το κυπριακό / Το κυπριακό είναι εθνικό θέμα

Νίκος Λυγερός - Η ΑΟΖ θα λύσει το κυπριακό.
Νίκος Λυγερός - "Η ΑΟΖ θα λύσει το κυπριακό". Αίθουσα εκδηλώσεων του Δικηγορικού Συλλόγου Λάρισας. Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2016.


Το κυπριακό είναι εθνικό θέμα

Το κυπριακό είναι εθνικό θέμα και δεν λύνεται κοινοτικά όσο και να προσπαθούμε, διότι το πρόβλημα δεν είναι μια κοινότητα, αλλά ένα κράτος και η βαρβαρότητα μιας εισβολής που συνεχίζεται με την κατοχή. Έτσι, οι συζητήσεις και οι διαπραγματεύσεις πρέπει να γίνονται σε αυτό το επίπεδο και σε κανένα άλλο, αν θέλουμε πραγματικά την επίλυσή του. Επίσης, σε αυτό το νέο πλαίσιο παίζει έναν τεράστιο ρόλο όχι μόνο η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και η ΑΟΖ. Είναι, λοιπόν, σημαντικό να αξιοποιηθεί κι αυτό το επιχείρημα για να λειτουργήσει καταλυτικά η δράση μας κι όχι να παραμένει στην επιφάνεια των πραγμάτων. Διότι, θέλουμε δεν θέλουμε, το ενεργειακό μέσω της στρατηγικής επηρεάζει τη γεωπολιτική και κατά συνέπεια τις πολιτικές μας αποφάσεις. Κι αφού το κυπριακό πρόβλημα έχει μια διάρκεια δεκαετιών πρέπει τα εργαλεία που θα το λύσουν να είναι ανθεκτικά για δεκαετίες. Αυτήν την ιδιότητα έχουν και η Ευρωπαϊκή Ένωση και η ΑΟΖ. Πρέπει, λοιπόν, να θεμελιώσουμε την επίλυση πάνω σε αυτές τις δομές για να βρεθεί η δίκαιη λύση. Αλλιώς οι συζητήσεις έχουν έναν επικοινωνιακό χαρακτήρα κι αποσκοπούν απλώς εκλογικά αποτελέσματα κι όχι εθνικά. Το εδαφικό και το περιουσιακό είναι προβλήματα θεμελιακά κι όχι δευτερεύοντα...

Ν. Λυγερός - Οι Δίκαιοι της Ελλάδας

Νίκος Λυγερός - Οι Δίκαιοι της Ελλάδας.
Οι Δίκαιοι της Ελλάδας δεν περίμεναν ποτέ οδηγίες κι από κανέναν για ν’ αντισταθούν στα αυταρχικά συστήματα. Ποτέ δεν συνεργάστηκαν με τον ναζισμό, τον κομμουνισμό ή τον κεμαλισμό, πάντα ήταν στο πλευρό των αθώων, γιατί δεν τους επηρέαζε η κοινωνία της εποχής, αφού άνηκαν μόνο στην Ανθρωπότητα. Γι’ αυτόν τον λόγο αν νιώθεις μόνος ή μόνη να ξέρεις ότι υπάρχουν κι άλλοι, κι αν δεν αποτελείτε την πλειοψηφία, δεν πειράζει διότι σημασία έχει η σπανιότητα που με τα κατορθώματά της αλλάζει ακόμα και τον κόσμο. Οι εχθροί της Ανθρωπότητας, όποιοι και να είναι, είναι οι εχθροί των Δίκαιων δίχως εξαίρεση. Γι’ αυτό οι Δίκαιοι δεν μπορούν να λειτουργήσουν κομματικά, πρέπει να είναι ανεξάρτητοι από αυτές τις γραμμές αφού πρέπει να σώσουν αθώους. Κι αν είναι χαμαιλέοντες δεν είναι μόνο επειδή αλλάζουν χρώμα αλλά γιατί τα χρώματα των ανθρώπων τους μεταμορφώνουν. Η μοναξιά είναι επιφανειακή κι ανήκει μόνο στο πλαίσιο της κοινωνίας. Αν κοιτάζεις σε βάθος χρόνου, θα δεις ότι οι Δίκαιοι υπήρχαν πάντα και λειτουργούσαν ως Υπηρέτες της Ανθρωπότητας, όταν αυτή υπέφερε με απαράδεκτο τρόπο, ακόμα και στις γενοκτονίες. Έτσι οι Δίκαιοι της Ελλάδας είναι του Ελληνισμού κι αν ανήκεις σε αυτούς είναι γιατί η βοήθειά σου ή η βοήθεια της βοήθειας, προστατεύει αθώους από τις βαρβαρότητες...  

Ν. Λυγερός - Δεν θα γονατίσει ο ελληνικός λαός

Νίκος Λυγερός - Δεν θα γονατίσει ο ελληνικός λαός.
Δεν θα γονατίσει ο ελληνικός λαός. Ακόμα και οι γενοκτονίες δεν κατάφεραν να μας καταστρέψουν ούτε και οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι. Οι δυσκολίες υπάρχουν, αλλά υπήρχαν πάντα. Απλώς δεν πρέπει να ξεχάσουμε την ικανότητά μας να φωνάζουμε παρόν σε κάθε καταμέτρηση ανά τους αιώνες. Ξέρουμε από πληγές και γνωρίζουμε τον τρόπο να τις προσπερνάμε. Δεν θα περάσουν οι προπαγάνδες της ηττοπάθειας, διότι ο καθένας μας δεν είναι παρά μια κορυφή ενός δέντρου που έχει τις ρίζες του βαθιά καρφωμένες μέσα στο χρόνο. Και δεν είναι τα φαινόμενα της μόδας που μπορούν να μας κατασπαράξουν. Άνθρωποι σαν τον Μίκη μας, μάς δείχνουν τον δρόμο. Όσο έχουμε μαζί μας γίγαντες τέτοιου βεληνεκούς δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα. Μπορεί για τους άλλους να είμαστε μια λεπτομέρεια πάνω στο γεωπολιτικό σκηνικό, αλλά αυτή η λεπτομέρεια είναι πάντα εδώ, παρούσα ακόμα κι αν είναι καταπατημένη μερικές φορές. Δεν είμαστε μόνο θύματα. Ο ελληνικός λαός μπορεί να δέχεται αμφισβητήσεις, συνεχίζει να παράγει το έργο του. Ξέρει να αντιστέκεται, όταν υπάρχει κίνδυνος κι έχει τους δικούς του που βρίσκονται πάντα σε ετοιμότητα. Επιπλέον, ακόμα και μέσα στα δεινά δεν φοβάται να κάνει καινοτομίες οι οποίες δεν είναι μόνο προς όφελος του, αλλά για ολόκληρη την ανθρωπότητα. Άνθρωποι σαν τον Ελ Γκρέκο δεν περίμεναν τίποτα από τους άλλους και τα έδωσαν όλα. Ο Ελύτης κι ο Σεφέρης δεν έγραψαν μόνο για την Ελλάδα. Μέσω του ελληνισμού άγγιξαν όλη την Ανθρωπότητα. Και στον επιστημονικό τομέα, άνθρωποι σαν τους Καραθεοδωρή, Παπακυριακόπουλο και Παπανικολάου δημιούργησαν έργο με παγκόσμια εμβέλεια ακόμα κι αν δέχτηκαν κατηγορίες από την ίδια τους την πατρίδα. Ξεπέρασαν όλοι τους την κοινωνική μιζέρια, για να προσφέρουν με την αντίστασή τους, με τη θυσία τους. Αυτοί οι άξιοι, θέλουν δεν θέλουν οι άλλοι που μας υποσκάπτουν, ήταν Έλληνες, όπως κι ο Μητρόπουλος κι η Κάλλας. Ο ελληνικός λαός δεν μπορεί να ξεχάσει τα επιτεύγματα και τα κατορθώματα των δικών του, επειδή δέχτηκε κριτικές. Δεν περίμενε ποτέ βοήθεια παρά μόνο στα μυθιστορήματα και κατάφερε να επιζήσει και μετά από μεγάλες καταστροφές...

Νίκος Λυγερός - Μαθηματικά και Νοημοσύνη

Νίκος Λυγερός - Μαθηματικά και Νοημοσύνη.
Η εισήγηση του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Μαθηματικά και Νοημοσύνη" Κινηματοθέατρο Λακκίου, Λέρος 27/10/2011. 

Για όσους νομίζουν πως θα μιλήσω λίγο, μπορείτε να φύγετε πριν. Για να μην αγχώνεστε. Κι εγώ συνήθως όταν αρχίζω, μετά οι φίλοι μου ξέρουν ότι δεν ξέρουν πότε τελειώνουμε. Επιπλέον, αν έχετε να κάνετε ερωτήσεις την ώρα που μιλάω, μην ανησυχείτε, δεν χάνω τη ροή του λόγου. Απλά ενσωματώνω τις ερωτήσεις. Απλώς το λέω τώρα στους γονείς κι όχι στα παιδιά, άμα κάνετε ερωτήσεις να προσέχετε γιατί θα απαντήσω. Δηλαδή μην κάνετε ερώτηση, να το πούμε έτσι, «ότι κάναμε ερώτηση στον Λυγερό και τελικά δεν απάντησε». Εγώ απαντάω και μερικές φορές απαντάω πιο πολύ για τα παιδιά παρά για τους γονείς, για να είστε λίγο προσεκτικοί κάνω αυτή την εισαγωγή, έτσι δεν είναι; Tα παιδιά μερικά το έχουν ζήσει άρα κατάλαβαν.


Η ιδέα να κάνουμε αυτό το πράγμα εδώ στη Λέρο μπορεί να φανεί λίγο παράξενη. Μερικοί από εσάς θεωρούν ότι όταν είμαστε σε ένα νησί απομονωμένο, όχι στην Αθήνα, όχι στην Ευρώπη – δηλαδή έτσι το βλέπουν – ότι δεν είναι ανάγκη να κάνουμε και πολλά πράγματα που να έχουν κάποια αξία, γιατί στο κάτω-κάτω είμαστε μια μικρή κοινωνία. Πού είναι ο τεχνικός; Α, μου κάνει διάφορα εκεί πέρα. Όταν ήταν κάτω, μου φαινόταν φιλικός. Ναι, θέλει πιο κοντά. Είναι γενικό στην κοινωνία μας, όταν οι άνθρωποι βρίσκονται πιο πάνω, φαίνονται αμέσως, έχουν ένα ύφος. Λοιπόν γι’ αυτό κάθισα πιο πάνω από σας, να μη νομίζετε. Λοιπόν, η ιδέα μπορεί να είναι λίγο ανατρεπτική. Δεν είμαι καθόλου κοινωνικός. Ασχολούμαι μόνο με τους ανθρώπους. Αυτοί οι άνθρωποι συνήθως βρίσκονται και στα νησιά. Επιπλέον, η Λέρος ανήκει στην Ελλάδα, γιατί μερικοί δεν το έχουν συνειδητοποιήσει απ’ ό,τι κατάλαβα και δεν μιλάω μόνο για εσάς, μιλάω και για πιο πάνω και η Ελλάδα απ’ ό,τι φαίνεται όλοι σας δεν έχετε συνειδητοποιήσει ότι ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ειδικά αυτές τις μέρες. Γιατί ξέρετε, στην Ελλάδα εμείς λέμε «οι Ευρωπαίοι και εμείς» που άμα μετρήσουμε εδώ πόσοι είναι πραγματικά Έλληνες χωρίς να είναι Ευρωπαίοι, είναι λίγοι.

Για τα παιδιά δεν μιλάμε, γιατί έχουν γεννηθεί όλα μετά το ’81, είναι αναγκαστικά Ευρωπαίοι. Τα παιδιά δεν ξέρουν καν τι σημαίνει να είσαι Έλληνας χωρίς να είσαι Ευρωπαίος. Άρα συνεχώς ακούν και έχουν και μερικές φορές, όπως το είδα και στο μάθημα, ανησυχίες οικονομικές. Θεωρώ ότι είναι απαράδεκτο τα παιδιά όταν είναι σε μικρές ηλικίες να έχουν ανησυχίες οικονομικές. Αυτά είναι τα προβλήματα για εμάς. Ότι τα έχουμε μεταφέρει ήδη σαν μεταφορά δομής στα παιδιά και να έχω εγώ μαθητές που να τους απασχολεί το θέμα της εργασίας, του τι θα κάνουν στο μέλλον, ενώ δεν έχουν φτάσει καν στην ουσία στο τέλος του Λυκείου είναι απαράδεκτο κι αυτό πρέπει να το θυμάστε για να μην ακούσω και μερικές ερωτήσεις μετά που να αφορούν αυτά τα θέματα. Εμείς είμαστε εδώ λοιπόν για τα παιδιά.

Η ιδέα είναι πρώτα απ’ όλα, όπως θα έλεγε ο Χρήστος, γιατί είναι φίλος μου, συνήθως στην αρχή της διάλεξης χτυπάω πάνω στους φίλους μου. Μετά χτυπάω και πάνω στους άλλους. Άρα είναι του τύπου να βάλουμε Μαθηματικά και Νοημοσύνη; Αυτό θα τους αγγίξει; Θα έρθουν; Δεν θα έρθουν; Άρα είχαμε ένα πρόβλημα που το είδαμε και με τους δημοσιογράφους σε συνεντεύξεις και στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση, οι οποίοι ήταν πάρα πολύ θετικοί, να πω την αλήθεια. Το θέμα ήταν να μην φοβηθούν τα παιδιά ότι θα μιλήσουμε μόνο για μαθηματικά. Σε κάποια φάση, είπα στον δημοσιογράφο «Δεν με ρωτάτε όμως για τη νοημοσύνη, ε;» Βλέπετε, το ξανακάνω για το κοινό, Μαθηματικά και Νοημοσύνη. Λέει, δεν θα φοβηθούν τα παιδιά που θα μιλήσουμε για μαθηματικά; Δηλαδή για το άλλο δεν θα φοβηθούν, που δεν είναι καν της ύλης. Για τα μαθηματικά βέβαια μερικοί θα αναρωτηθούν, είναι της ύλης, δεν είναι της ύλης; Σε ποιο επίπεδο θα είναι; Δεν ρωτάνε για το δεύτερο σκέλος. Ενώ, όπως καταλαβαίνετε, είναι το πιο δύσκολο το δεύτερο, γιατί δεν υπάρχει μάθημα στο Υπουργείο Παιδείας που να λέει, θα κάνουμε σήμερα Νοημοσύνη. Είναι εκτός ύλης η νοημοσύνη. Το υπενθυμίζω.

Εφόσον λοιπόν βάλαμε Μαθηματικά και Νοημοσύνη, η ιδέα ποια ήταν; Η ιδέα ήταν να εξηγήσουμε ότι η νοημοσύνη λειτουργεί με μερικά νοητικά σχήματα τα οποία μπορούν να κωδικοποιηθούν. Αν πραγματικά συνειδητοποιήσετε πόσα μαθηματικά κάνετε την ημέρα χωρίς να ξέρετε ότι τα κάνετε, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν τα κάνετε. Άρα προσπαθήστε να θυμηθείτε, ξυπνάτε, ξυπνητήρι, το οποίο δεν κατέχετε. Άμα είναι ηλεκτρονικό, ακόμα χειρότερα. Άμα είναι κινητό, είναι συνήθως το παιδί που το κατέχει καλύτερα από εσάς. Μη γελάτε, παιδιά, αμέσως. Στο τέλος. Σε κάποια φάση θα ανοίξετε το ραδιόφωνο. Ποιος εδώ άμα σπάσει το ραδιόφωνό του μπορεί να το διορθώσει; Όλο το ραδιόφωνο είναι φτιαγμένο με μαθηματικά, ηλεκτρονικά, φυσική, δεν έχετε ιδέα. Mετά περνάμε στην τηλεόραση. Σας λέω για το παθητικό. Ανοίγετε μετά τον υπολογιστή σας, κοιτάζετε τα email σας. Έχετε απαρίθμηση, έχετε μια δομή και μετά συνεχίζουμε. Άμα συνεχίσετε όλη την ημέρα, θα δείτε ότι τελικά, αν ξαφνικά σας έλεγα, εφόσον δεν σ’ αρέσουν τα μαθηματικά, δεν θα κάνεις καθόλου μαθηματικά όλη τη ζωή σου. Ποιες δουλειές θα μπορούσατε να κάνετε; Nομίζω ότι θα σας μείνει μόνο το marketing. Γιατί για όλες τις άλλες πρέπει να κάνετε κάτι, για το marketing μπορείτε να βασιστείτε στον άλλον που δεν κάνει τίποτα και μπορείτε να του πουλήσετε ότι δεν κάνει τίποτα, επειδή εσείς το κάνετε καλύτερα.

Άρα η ιδέα είναι ότι είναι ένα βασικό στοιχείο, άρα ποιο είναι το βασικό στοιχείο; Η νοημοσύνη, για να έχουμε και μερικές λέξεις με τις οποίες να συμφωνούμε, θεωρούμε εμείς στις γνωστικές επιστήμες ότι είναι ο πυρήνας. Όλοι έχουμε έναν εγκέφαλο, έχουμε αυτόν τον γνωστικό πυρήνα ο οποίος δεν αλλάζει μετά από κάποια ηλικία. Απλώς αυτό που δεν θυμόμαστε είναι ότι δεν σταθεροποιείται από την αρχή. Άρα το πολύ σημαντικό ποιο είναι; Συνειδητοποιείτε όλοι σας ότι ο δείκτης νοημοσύνης των παιδιών εξελίσσεται μέχρι τα 20; Εμείς έχουμε την τάση να θεωρούμε ότι σταθεροποιείται αρκετά γρήγορα. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα πριν μερικά χρόνια, οι άνθρωποι δεν ήξεραν καν ότι το παθητικό κάπνισμα επηρεάζει την εξέλιξη του δείκτη νοημοσύνης των παιδιών με αποτέλεσμα να έχετε πολλές γυναίκες οι οποίες να μην καπνίζουν την ώρα της εγκυμοσύνης κι αμέσως μετά, μόλις κάνουν το παιδί, να έχετε την γυναίκα που να καπνίζει και να κουβαλάει στο καροτσάκι το παιδί. Αυτό που αποδείξαμε σ’ αυτόν τον τομέα είναι ότι το παθητικό κάπνισμα μέχρι τα 16 χρόνια του παιδιού κατεβάζει τον δείκτη νοημοσύνης από 7 έως 10 μονάδες. Το παθητικό, δεν μιλάω καν για το ενεργητικό. Αυτό το αφήνω σ’ αυτούς που τους αρέσει να καπνίζουν. Οι άλλοι, όμως, δεν τους αρέσει καν, αλλά όμως έχουν την επίπτωση να κατεβαίνει. Εφτά έως δέκα μονάδες μπορεί να σας φανεί «Ε, εντάξει, δεν είναι και τόσο σημαντικό. Πόσο θα είναι;». Ο κανονικός δείκτης νοημοσύνης είναι 100. Το κανονικό με μία κλίμακα Stanford Binet είναι από το 84 ως το 116. Δηλαδή η βάση είναι 16. Όταν σας λένε ότι μπορεί να χαμηλώσει 7-10 μονάδες θέλει να πει ότι ένα κανονικό παιδί πηγαίνει σε υψηλό καθυστερημένο παιδί, ένα παιδί που είναι προικισμένο γίνεται κανονικό. Αυτό είναι που σημαίνει χειροπιαστά. Άρα τώρα αυτό το ξέρουμε. Άμα θέλετε να το επιβεβαιώσετε, γι’ αυτούς που δεν το ξέρουν, η μελέτη δημοσιεύτηκε το 2004 κι έγινε πάνω σε 4000 παιδιά στην Αμερική.

Τώρα, δίνω αυτό το παράδειγμα ενώ ξέρουμε κι έχουμε στοιχεία. Μια πρόσφατη μελέτη το 2011 που δημοσιεύτηκε στο Nature, έγινε μια ανάλυση με scanner του εγκεφάλου των παιδιών και ανακαλύψαμε το εξής: Ότι το παιδί εξελίσσεται μέχρι μια ηλικία η οποία είναι 20, ενώ εμείς θεωρούμε ότι είναι ακόμα - έχει γίνει όντως ενήλικας.

Άρα βλέπουμε πραγματικά ότι λέμε στο παιδί «είναι πολύ σημαντικό να πηγαίνει στο σχολείο». Στην πραγματικότητα, ας πούμε ότι τα παιδιά δεν ακούνε τώρα, άμα έπρεπε να με πείσετε εμένα τώρα γιατί τα παιδιά πρέπει να πάνε σχολείο, θα δυσκολευόσασταν πάρα πολύ. Αλλά απλώς το λέτε από συνήθεια. Δηλαδή σας έχουν πείσει. Αυτό που προσπαθεί να κάνει αυτή η μελέτη είναι να δείξει ότι όταν το παιδί δέχεται ερεθίσματα τα οποία είναι γνωστικά, τότε μέσα στον εγκέφαλό του αναπτύσσει δομές τις οποίες δεν θα είχε. Λοιπόν, αυτές που δεν θα έχει τι μπορεί να είναι; Θέλει να πει πως το νευρωνικό σύστημα αναπτύσσεται πάρα πολύ και τροποποιείται ανάλογα με τα προβλήματα που λύνει. Πριν μερικά χρόνια, για να καταλάβετε, θεωρούσαμε ότι το νευρωνικό σύστημα είναι αρκετά σταθερό. Δηλαδή μας ξάφνιασε πάρα πολύ όταν ανακαλύψαμε ότι πρώτα απ’ όλα δημιουργούμε ακόμα νευρωνικό σύστημα με νευρώνες και σε μεγάλη ηλικία, λέω τώρα για τους μεγαλύτερους, και επιπλέον μετακινούνται οι νευρώνες.

Ο εγκέφαλός μας είναι φτιαγμένος με διάφορα στάδια. Το πιο χαμηλό επίπεδο είναι το ερπετικό που είναι αυτό που είναι πίσω. Το πίσω είναι αυτό που ασχολείται με αυτά με τα οποία δεν ασχολείστε, αλλά άμα σας τα απαγορεύσουν, ξαφνικά ασχολείστε. Η ανάσα, η αναπνοή… Μόλις την απαγορεύετε, καταλαβαίνετε ότι υπάρχει ένα πρόβλημα, αλλά δεν σκέφτεστε την ώρα που ανασαίνετε. Αυτό το κάνει το ερπετικό. Αυτό θεωρούμε ότι είναι το πιο βαθύ και το πιο χαμηλό επίπεδο.

Για να καταλάβετε τώρα, ανακαλύψαμε ότι μπορούμε να έχουμε νευρώνες που είναι από πίσω και μεταφέρονται σιγά-σιγά στην εξέλιξη της πορείας του εγκεφάλου μας στο cortex, neo-cortex. Είναι το κεφάλι, στον εγκέφαλο είναι η πιο αναπτυγμένη περιοχή, η πιο αφαιρετική. Πώς μπορούμε να πούμε ότι είναι η πιο αφαιρετική, είναι πολύ απλό. Λέτε σε κάποιον να μην κάνει απολύτως τίποτα. Ούτε να σκεφτεί ότι κάνει κίνηση. Για προσπαθήστε. Θα δείτε ότι είναι πολύ δύσκολο να κάνετε πραγματικά τίποτα. Εδώ βέβαια στην Ελλάδα έχουμε την εντύπωση ότι γίνεται. Δεν λέω να πάρετε και μισθό μαζί. Απλώς να μην κάνετε τίποτα. Λοιπόν, όταν δεν κάνετε απολύτως τίποτα και σας απαγορεύουν ακόμα και να σκεφτείτε την κίνηση και γιατί το κάνουν αυτό; Γιατί όταν σκέφτεστε την κίνηση, ενεργοποιείτε την περιοχή του εγκεφάλου που κάνει την κίνηση. Κι αυτό το ξέρουν οι αθλητές κι οι πρωταθλητές. Δηλαδή κάποιος που κάνει σκι μεγάλης ταχύτητας, super G, όταν του κάνουν προπόνηση, τον βάζουμε να σκεφτεί την διαδρομή και την ώρα που σκέφτεται τη διαδρομή, οι χρόνοι που κάνει, είναι ο χρόνος που θα κάνει στην αληθινή διαδρομή. Μετά προσπαθούμε να μειώσουμε αυτόν τον χρόνο, μέσω του εγκεφάλου, και σιγά- σιγά στην πραγματικότητα, όταν θα είναι πάνω στα σκι, θα κάνει σιγά-σιγά τον χρόνο που θέλουμε. Όταν είναι με αυτοκίνητα, είναι ακόμα χειρότερο γιατί οι ταχύτητες είναι μεγαλύτερες.

Λοιπόν, όταν βάζετε έναν άνθρωπο να μην κάνει απολύτως τίποτα, ξαφνικά ενεργοποιείται μια ζώνη. Είναι η πιο αφαιρετική, εδώ, η μπροστινή κι είναι αυτή που παράγει άγχος. Το απίστευτο είναι ότι όταν δεν κάνουμε απολύτως τίποτα, έχουμε άγχος. Αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος είναι φτιαγμένος για να κάνει κάτι. Το βάζουμε τώρα ανάποδα. Είναι μερικοί που πιστεύουν ότι όταν κάνουμε πράγματα, μερικές φορές μας αγχώνουν. Το πιο ωραίο βέβαια είναι ότι όταν θέλουν να χαλαρώσουν, καπνίζουν, το οποίο είναι αγχωτικό. Δηλαδή πρέπει να είσαι εντελώς κόπανος, κόπανος με την έννοια του πιάνου. Ξέρετε στο πιάνο έχουμε κόπανους που χτυπάνε τις χορδές. Μ’ αυτήν την έννοια και καμία άλλη. Άρα λες, θα χαλαρώσω. Θα καπνίσω λίγο. Ενώ ξέρουμε ότι επιστημονικά το τσιγάρο ακόμα κι αν έπαιρνες κάποιον χαλαρό, θα τον άγχωνε, που είναι απίστευτο άμα το σκεφτείτε.

Ξαναρχόμαστε λοιπόν στον εγκέφαλο. Ο εγκέφαλος πρέπει να παράγει συνεχώς δράση. Τώρα θα μου πείτε τι σημαίνει αυτή η δράση; Πρώτα απ’ όλα μην σκέφτεστε ότι μερικά πράγματα είναι αρνητικά και μερικά πράγματα είναι θετικά. Δίνω ένα παράδειγμα. Ξέρετε όλοι πάνω-κάτω τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, ειδικά για τα μικρά παιδιά. Αυτά τα Game Boy, τις διάφορες κατηγορίες. Μία απ’ αυτήν την κατηγορία είναι το Tetris. Το Tetris το έχετε ακούσει; Σας λέει κάτι; Ωραία, τέλεια. Τώρα έχω ξεφύγει απ’ τους φίλους, θ’ αρχίσω να χτυπάω διάφορους. Άρα υπάρχουν μερικοί που θεωρούν ότι το Tetris είναι πολύ καλό για τη δομή της σκέψης. Άρα κάνουν Tetris και μετά λένε ότι είναι πολύ…
Τι είναι το Tetris; Αυτό είναι; Μοιάζει σαν παζλ. Σας δίνει μερικά κομμάτια, κάνετε κινήσεις από κάτω και μπορείτε να τα περιστρέψετε. Αρκεί να γεμίζετε γραμμές. Άμα γεμίζουν οι γραμμές, πηγαίνεις στην επόμενη. Κάπως έτσι.
Κοινό: Βασικά πρέπει να κατεβαίνουν.

Από την τρομοκρατία στον ουαχαμπισμό / Ο ουαχαμπισμός, ο εχθρός της κληρονομιάς / Η αντι-εξήγηση είναι μια άρνηση της παράδοσης / Από τα δογματικά αξιώματα στα εγκλήματα

Νίκος Λυγερός : Από την τρομοκρατία στον ουαχαμπισμό - Ο ουαχαμπισμός, ο εχθρός της κληρονομιάς - Η αντι-εξήγηση είναι μια άρνηση της παράδοσης - Από τα δογματικά αξιώματα στα εγκλήματα.

Νίκος Λυγερός - Από την τρομοκρατία στον ουαχαμπισμό

Μετάφραση από τα γαλλικά Βίκυ Τσατσαμπά 

Ενώ ακόμα θρηνούμε τους νεκρούς μας από αυτή τη βάρβαρη επίθεση, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι το πρόβλημα της τρομοκρατίας ανήκει στην ίδια προβληματική, η οποία είναι αυτή του ουαχαμπισμού που κακώς συγχέεται με τον σαλαφισμό. Πράγματι, αν μελετήσουμε τις επιθέσεις τοπικά χωρίς να κοιτάμε όλη τη σκακιέρα έχουμε την εντύπωση ότι πρόκειται μόνο για μεμονωμένα γεγονότα, ενώ από συνολική άποψη, πρόκειται για σύνολο γεγονότων που έχουν την ίδια πηγή. Διότι ακόμη και αν δίνουμε σημασία στην εκτέλεση, διότι προκαλεί άμεσες επιπτώσεις, η θεμελιώδης άποψη είναι αλλού, εφόσον, βρίσκεται σε νομοθετικό επίπεδο , αν ο όρος αυτός μπορεί να καλύψει μία κυριολεκτική ερμηνεία που αλλοτριώνει μια θρησκεία, για να την μεταμορφώσει σε θρησκεία θανάτου. Διότι εάν η τρομοκρατία μπορεί να είναι τυφλή στον τρόπο λειτουργίας της, οι εντολοδόχοι δεν είναι. Γιατί ο ουαχαμπισμός προσπαθεί να επιβληθεί δια της βίας, εφόσον θεωρεί όλα τα άλλα δόγματα ως αιρετικά ακόμα και εντός των σουνιτών. Πράγματι, απέρριψε τις τέσσερις μεγάλες τάσεις, δηλαδή του χαναφισμού, του μαλεκισμού, του σαφεϊσμού και του χαμπαλισμού. Όσο για τους σιίτες και τους σουφίτες, ο ουαχαμπισμός τους εκλαμβάνει ως άπιστους... 

Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=22127&l=gr

Νίκος Λυγερός - Ο ουαχαμπισμός, ο εχθρός της κληρονομιάς

Μετάφραση από τα γαλλικά Βίκυ Τσατσαμπά 

Η καταστροφή των ναών και των αρχαιολογικών χώρων, συχνά συνδέεται με πράξεις τυφλής βαρβαρότητας, όμως δεν είναι. Δεν υπάρχει τίποτα το τυφλό σε αυτήν την καταστροφή. Αντιθέτως, είναι δογματική και βρίσκεται στις αρχές ακόμα και του ουαχαμπισμού. Πράγματι, θεωρεί την ιστορική, αρχαιολογική και θρησκευτική κληρονομιά ως ειδωλολατρία. Επίσης απαγορεύει ρητά την επίσκεψή τους και ενθαρρύνει την καταστροφή από αυτά τα ίχνη της Ανθρωπότητας. Έτσι από τις αρχές του, ο ουαχαμπισμός κατεδάφισε τοποθεσίες στη Σαουδική Αραβία το 1806. Το 1925, αυτοί οι φανατικοί κατέστρεψαν τους τάφους της οικογένειας του Προφήτη Μωάμεθ. Στη συνέχεια, από τη στιγμή που ο ηγέτης του ουαχαμπισμού είπε ότι έπρεπε να εξαλειφθούν όλα τα ίχνη αυτού του είδους, στη Σαουδική Αραβία, τα αποτελέσματα έγιναν σαφή. Περισσότερα από 500 τεμένη και άλλα μέρη του αρχικού Ισλάμ κατεδαφίστηκαν επειδή οδηγούσαν εκτός από τον ουαχαμπισμό στον πολυθεϊσμό εφόσον είχαν γίνει ιστορικά αξιοθέατα. Έτσι στη Σαουδική Αραβία, εκτιμάται ότι το 95% των κτιρίων πάνω από χίλια χρόνια, έχουν καταστραφεί ολοσχερώς τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Ωστόσο, αυτό ήταν μόνο η αρχή, διότι αυτές οι βάρβαρες ενέργειες που γίνονται στο Αφγανιστάν από τους ουαχαμπιστές έχουν πείσει τους ταλιμπάν να καταστρέψουν τους Βούδες του Μπαμιγιάν... 

Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=22128&l=gr

Νίκος Λυγερός - Η αντι-εξήγηση είναι μια άρνηση της παράδοσης

Μετάφραση από τα γαλλικά Βίκυ Τσατσαμπά 

Αντίθετα με ό,τι σκέφτονται κάποιοι μία κυριολεκτική ερμηνεία δεν μπορεί να συνιστά κίνημα παραδοσιακό. Στην πραγματικότητα, έχουμε ένα οξύμωρο σε αυτή την έκφραση και είναι γι 'αυτό το λόγο είναι που αυτή η προσέγγιση είναι αντινομική. Η όλη ουαχαμπιστική διαδικασία δεν αντιπροσωπεύει μία παράδοση όπως ο σαλαφισμός με τον οποίο εσφαλμένα συγχέεται, αλλά μια άρνηση της μουσουλμανικής παράδοσης. Πράγματι, ο ουαχαμπισμός θεωρεί κάθε ερμηνεία ως ασεβή, και ως εκ τούτου διαγράφει αιώνες θεολογικών έργων πάνω στο Κοράνι, λες κι όλες αυτές οι μελέτες δεν είχαν κανένα νόημα για μουσουλμανική θρησκεία. Ακόμη χειρότερα, αυτή η παράδοση στο σύνολό της είναι κατακριτέα και καταδικαστέα. Αλλά πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι μέσω αυτού, αυτή η διαγραφή της συλλογικής μνήμης, ακόμη και αν αυτή παραμένει σε πρώτη φάση στο θρησκευτικό πλαίσιο, συνιστά ένα προπαρασκευαστικό έργο της γενοκτονίας της μνήμης που μπορεί να οδηγήσει στην πράξη σε μια κυριολεκτική γενοκτονία, όπου βλέπουμε να δημιουργείται κατηγοροποίηση, συμβολισμός, αποκτήνωση, οργάνωση, πόλωση, προετοιμασία, εξόντωση και, τέλος, άρνηση που αντιπροσωπεύουν τα οκτώ στάδια της κατασκευής μιας γενοκτονίας...   

Η συνέχεια εδώ: http://www.lygeros.org/articles?n=22277&l=gr

Νίκος Λυγερός - Από τα δογματικά αξιώματα στα εγκλήματα

Μετάφραση από τα γαλλικά Βίκυ Τσατσαμπά

Ένα από τα βασικά σημεία που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε στο πλαίσιο της μελέτης της ουαχαμπιστικής συμπεριφοράς, είναι η μετατροπή ενός δεδομένου όπως το θρησκευτικό σε πράξη ενάντια των ανθρώπων. Πράγματι, το υπόστρωμα είναι σχετικά απλό, εφόσον de facto κυριολεκτικά καμία πολυσημία ή μεταφορά δεν επιτρέπεται. Αυτό οδηγεί φυσικά σε μια μορφή απαράδεκτη της θυσίας, όπως οι επιθέσεις αυτοκτονίας. Αυτό έχει σχέση με την άρνηση κάθε επέμβασης της έννοιας του αγίου. Έτσι, η λατρεία των αγίων είναι απλώς απαγορευμένη. Η θέση αυτή οδηγεί στην καταστροφή των ιερών χώρων και αυτή θεωρείται ως πράξη πίστης. Επιπλέον, καθώς βασίζεται στην αποκήρυξη των τεσσάρων σχολών της σουνιτικής νομολογίας, ξεκινά από την αρχή ότι ο καθένας μπορεί να ερμηνεύσει χωρίς κανένα μεσάζοντα ειδικά αν είναι πολυμαθής, το ιερό κείμενο και τους νόμους του Κορανιού. Από αυτό το σύνολο, όλοι εκείνοι που δεν πιστεύουν στα δογματικά αξιώματα θεωρούνται άπιστοι στην καλύτερη των περιπτώσεων και στη χειρότερη περίπτωση ως αποστάτες. Η άμεση συνέπεια αυτής της άποψης είναι πολύ σαφής. Εναντίον τους όλα γίνονται νόμιμα. Έτσι οι λεηλασίες, οι βιασμοί, οι δολοφονίες, οι μαζικές δολοφονίες και οι τρομοκρατικές ενέργειες δεν θεωρούνται ως εγκλήματα που μετράνε. Ομοίως, όσον αφορά τις κυρώσεις, στις συμβατικές ποινές βρίσκονται: οι μαστιγώσεις, οι ακρωτηριασμοί, οι λιθοβολισμοί και ο θάνατος με αποκεφαλισμό...

Ν. Λυγερός - Η Θεωρία παιγνίων του John Nash / Η ισορροπία του Nash και η συλλογική σκέψη

Νίκος Λυγερός - Η Θεωρία παιγνίων του John Nash / Η ισορροπία του Nash και η συλλογική σκέψη.
Η διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Η Θεωρία παιγνίων του John Nash". Κέντρο Δια Βίου Μάθησης, Μοίρες. Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2016.




Νίκος Λυγερός - Η ισορροπία του Nash και η συλλογική σκέψη 

Με τα αξιώματα του Nash δηλαδή το βέλτιστο κατά πακέτο, τη συμμετρία, τη σταθερότητα σε σχέση με αλλαγές κλίμακας και την ανεξαρτησία από τη συστολή του εφικτού συνόλου, μπορούμε να προσεγγίσουμε τις διαπραγματεύσεις σε πλαίσιο μη συνεργασίας με την έννοια της ισορροπίας του Nash και να ξεπεράσουμε τα όρια της κοινής λογικής όπως το αποδεικνύουν τα παράδοξα της θεωρίας παιγνίων.

Μια από τις αποτελεσματικότερες συμβολές της ισορροπίας του Nash είναι η απόδειξη του σφάλματος που αποτελεί ο δογματισμός της ατομικής ορθολογικότητας. Διότι αν και αυτή είναι φυσιολογική για κάθε άτομο, ενώ η λύση Nash εμφανίζεται ως μη ορθολογική, η γενίκευσή της παρουσιάζει ουσιαστικά ελαττώματα. Η απλή αναπαραγωγή της ίδιας ιδέας από κάθε μέλος ενός συνόλου που δίνει προτεραιότητα στον εαυτό του δεν στέκει μόλις υπάρχουν συσχετισμοί και σχέσεις, διότι το σύστημα μπορεί να είναι συμμετρικό μόνο αν είναι ανεξάρτητο. Κατά κάποιο τρόπο, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αν όλοι κάνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα, τότε δεν γίνεται τίποτε όσον αφορά στην υλοποίηση της θεωρίας. Αν ο καθένας σκέφτεται μόνος του, μπορεί να βρει όντως την καλύτερη λύση, αν όμως ανήκει σ’ ένα σύνολο μπορεί η λύση αυτή να μην υλοποιείται. Η συνειδητοποίηση της μη ύπαρξης της πολλαπλής ατομικιστικής λύσης είναι μια από της αρχές της ισορροπίας του Nash. Και ανήκει στη λογική της στρατηγικής εφόσον δεν ασχολείται με ανύπαρκτες λύσεις ακόμα κι αν είναι ιδανικές σ’ ένα περιορισμένο πεδίο σκέψης και δράσης. Από αυτή την άποψη, η ισορροπία του Nash εμφανίζεται ως αξίωμα της λειτουργίας της συλλογικής σκέψης.

Ν. Λυγερός - Ο Μικρός Πρίγκιπας και το πνεύμα της Ανθρωπότητας

Νίκος Λυγερός - Ο Μικρός Πρίγκιπας και το πνεύμα της Ανθρωπότητας.
Η διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Ο Μικρός Πρίγκιπας και το πνεύμα της Ανθρωπότητας". "Ηριδανός", cafe • bar • bistro, Ανδρογέω 8, Ηράκλειο. Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2016.  



Νίκος Λυγερός - Γράφτηκε 

Γράφτηκε 
στον Δεύτερο 
Παγκόσμιο Πόλεμο 
επειδή υπήρχε 
εσωτερική ανάγκη 
κι όχι μόνο 
για την εποχή 
γι' αυτό το λόγο 
σιγά σιγά 
έγινε και αυτό 
βιβλίο Ανθρωπότητας 
που ακολουθεί 
τη Βίβλο 
διότι σχήματά του 
συνδυάζουν 
γνώσεις 
για το άγνωστο 
ουσία 
για τη ζωή 
Χρόνο 
για το μέλλον 
και τα βήματα 
τα επόμενα. 

Νίκος Λυγερός - Αν ήθελες 

Αν ήθελες 
να μεταφέρεις 
τον Μικρό Πρίγκιπα 
σε Μεγάλο 
θα έπρεπε 
να διαβάσεις 
τον Ηλίθιο 
του Достоевский 
για να καταλάβεις 
ότι υπάρχει 
σε κάθε ηλικία 
κι ότι το δύσκολο 
δεν είναι βέβαια 
να τον βρεις 
όπως νομίζεις 
αλλά πάντα 
να τον αναγνωρίζεις 
αφού σου μιλήσει 
και σου δείξει 
τ’ αστέρια 
και τα στάχυα 
ανάμεσα στα κεριά 
και το φως.

Διάλεξη Ν. Λυγερού: Στρατηγική ανάλυση της Συνθήκης των Παρισίων

Η διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Στρατηγική ανάλυση της Συνθήκης των Παρισίων". Κατάλυμα της Γλώσσας της Ισπανίας. Οδός Ιπποτών, Ρόδος. Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2016.

Διάλεξη του Ν. Λυγερού: ''Ενάντια στη Βαρβαρότητα'', Θεατρικό: ''Η Σκιά''

Νίκος Λυγερός - Ενάντια στη Βαρβαρότητα - Θεατρικό Η Σκιά.
Η διάλεξη Νίκου Λυγερού "Ενάντια στη Βαρβαρότητα", Θεατρικό: "Η Σκιά". Πολυχώρος "Αίτιον", Τζιραίων 10 - Μετρό Ακρόπολη. Αθήνα. Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2016.

Το αρχιπέλαγος της βαρβαρότητας / Εκπαίδευση βαρβαρότητας / Αν δεν μπορείς ν' αντισταθείς / Ένα πρόβλημα δεν έχει αναγκαστικά κομματική λύση

Νίκος Λυγερός: Το αρχιπέλαγος της βαρβαρότητας / Εκπαίδευση βαρβαρότητας / Αν δεν μπορείς ν' αντισταθείς.
Όσοι δεν έχουν διαβάσει το Αρχιπέλαγος του Γκουλάγκ, μπορεί να μην ξέρουν ότι δεν υπάρχει καμιά διαφορά μεταξύ ναζιστικού και κομμουνιστικού καθεστώτος και συνεχίζουν με αθώο τρόπο να πιστεύουν ότι δεν έχουν καθόλου σχέση, ακόμα κι αν έχουν υπογράψει μια συνθήκη μεταξύ τους. Το τραγικό λάθος αυτής της περίπτωσης είναι ότι έχουμε ακόμα και τώρα επεκτάσεις λόγω αυτής της σύγχυσης και βλέπουμε στις δημοκρατικές χώρες εκπροσώπους να εκλέγονται και να χειραγωγούν τη νεολαία, που δεν έχει ιστορικό υπόβαθρο, με τα εργαλεία της ίδιας προπαγάνδας, χωρίς καμιά αντίσταση. Οι επιπτώσεις φαίνονται ακόμα και στα κράτη του Ελληνισμού όπου οι άνθρωποι, που δεν έζησαν ποτέ τις περίφημες δίκες του απαράδεκτου, πιστεύουν σε μια αλλαγή που είναι κενή όσον αφορά στο περιεχόμενο. Έτσι βλέπουμε ότι ένας παλαιωμένος λόγος έχει αντίκτυπο πάνω σε αθώους ή σε άλλα άτομα που έχουν τη νοσταλγία αυτών των καθεστώτων, γιατί τότε είχαν δουλειά. Ξεχνούν, βέβαια, ότι ένας εξωτερικός παρατηρητής θα τους έβλεπε ως σκλάβους σε πλαίσιο δουλείας μόνο και τίποτα άλλο. Όμως, η προπαγάνδα λειτουργεί λόγω της ρητορικής που είναι πάντα πιο αποτελεσματική από τη μαιευτική πάνω σε μεγάλες μάζες...  

Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=23324&l=gr

Νίκος Λυγερός - Εκπαίδευση βαρβαρότητας 

Ένας υπουργός υπάρχει επειδή έχει επιλεχτεί και υποστηριχτεί όχι μόνο από την κυβέρνησή του, αλλά και από τους ψηφοφόρους του και στην Ελλάδα ανάμεσά τους, λόγω πληθυσμού, δεν μπορεί να μην υπάρχουν Πόντιοι, Μικρασιάτες, Καππαδόκες, Θρακιώτες, δηλαδή άνθρωποι που προέρχονται από περιοχές που έχουν υποστεί γενοκτονία. Αυτό το παράδοξο εξηγείται από τον κομματισμό που είναι, απ’ ό,τι φαίνεται, πιο ισχυρός από τον τόπο καταγωγής και την ιστορία των ατόμων. Και αυτό παρουσιάζεται λόγω έλλειψης γνώσεων στον τομέα της ιστορίας. Έτσι το εργαλείο της προπαγάνδας έχει ένα απέραντο πεδίο δράσης, όπου μπορεί εύκολα να χειραγωγήσει άτομα που προτιμούν την κομματική αλήθεια από κάθε άλλη. Στο κάτω κάτω της γραφής αν δηλώνουν ριζοσπάστες γιατί ν’ ασχοληθούν με τις ρίζες τους, αφού δεν έχουν πια κανένα νόημα γι’ αυτούς. Το πρόβλημα είναι ότι καθιερώνεται μια εκπαίδευση βαρβαρότητας με επίσημο τρόπο δίχως να υπάρχει πραγματική αντίσταση. Διότι δεν έχουμε πια ανθρώπους που είναι οι απόγονοι επιζώντων της γενοκτονίας, αλλά άτομα που είναι απλώς ψηφοφόροι. Έχει ενδιαφέρον γιατί αυτή η στάση αφορά βέβαια και τους Παλιννοστούντες, οι οποίοι και αυτοί είναι απόγονοι διωγμών αλλά τελικά λόγω μιας μορφής νοσταλγίας ενός παλιού συστήματος που αποτελεί τα νιάτα τους, θεωρούν ότι είναι προτιμότερο το κόμμα παρά η καταγωγή... 

Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=23325&l=gr

Νίκος Λυγερός - Αν δεν μπορείς ν' αντισταθείς 

Αν δεν μπορείς ν’ αντισταθείς στη βαρβαρότητα με τη ζωή σου, γιατί φοβάσαι τον θάνατο, τουλάχιστον παίξε θέατρο, γιατί το έργο μπορεί ν’ αντισταθεί περισσότερο από σένα, διότι γράφει με την φαντασία, την αλήθεια που δεν αντέχει το σύστημα. Βέβαια υπάρχουν άτομα που δεν μπορούν να παίξουν ούτε θέατρο, γιατί φοβούνται για το χώρο εργασίας τους. Αλλά δεν πειράζει αφού σε κάθε περίπτωση δεν μπορούν να προσφέρουν τις δυνάμεις τους στον αγώνα της ανθρώπινης αντίστασης. Επίσης αν δεν μπορούν να δώσουν τέτοιες μάχες για τους αθώους, για τα θύματα, για τους γενοκτονημένους, να ξέρεις ότι παίζουν θέατρο στην εκκλησία όταν λένε ότι είναι Χριστιανοί, γιατί το παράδειγμα του Χριστού δεν σταματά εκτός της. Έτσι αν αντέχεις να εκφράσεις τον λόγο του θεατρικού έργου είναι ήδη σημαντικό από μόνο του. Διότι οι αθώοι πρέπει ν’ ακουστούν ακόμα κι αν δεν έχουν πια φωνή. Κι αν κάποιος σου ασκήσει έντονη κριτική για τα λόγια, θα μπορέσεις να του απαντήσεις ότι εσύ παίζεις απλώς το ρόλο σου κι είναι θέμα ελεύθερης έκφρασης, δίχως ν’ αντιπροσωπεύει εντελώς τα πιστεύω σου, γιατί ακόμα κι αυτό επαρκεί στους Δίκαιους για να πολλαπλασιάσουν και να διαδώσουν το φως...

Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=23326&l=gr

Νίκος Λυγερός - Ένα πρόβλημα δεν έχει αναγκαστικά κομματική λύση 

Ένα πρόβλημα που ανήκει στην πραγματικότητα και δεν έχει επιλεχτεί μ’ έναν τεχνητό τρόπο δεν έχει αναγκαστικά κομματική λύση όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι επιλύσιμο. Μια κομματική γραμμή ακολουθεί απαραίτητα ένα δόγμα, το οποίο θα δημιουργήσει ένα πλαίσιο για τη σκέψη. Αυτό όμως έχει ένα βασικό ελάττωμα. Το πρόβλημα μπορεί να έχει μια λύση που βρίσκεται εκτός πλαισίου και κατά συνέπεια δεν είναι προσβάσιμη. Το χειρότερο είναι το πρόβλημα και η λύση να είναι σε αυτή τη γραμμή αλλά η επίλυση του προβλήματος ως μεθοδολογία να είναι εκτός. Τότε όλοι θεωρούν ότι είναι μόνο στο πλαίσιό τους που πρέπει να βρεθεί η μέθοδος. Στο επίπεδο της Ελλάδας, υπάρχουν προβλήματα που δεν μπορούν να λυθούν λόγω του συγκεκριμένου κομματικού πλαισίου και δεν είναι ότι δεν λύνονται. Απλώς η λύση με την ύπαρξή της θα αμφισβητήσει το κόμμα. Το θέμα είναι ότι μία λύση που αφορά στο Έθνος δεν θα επιλεχθεί για να μην προκαλέσει προβλήματα στο κόμμα. Έχει ενδιαφέρον όμως όταν εξετάζουμε ιστορικά τα δεδομένα της Σοβιετικής Ένωσης μετά το 1917, ο ίδιος ο Λένιν αναγκάστηκε ν’ αποδεχθεί μία λύση που είχε προτείνει ο Τρότσκι ήδη από το 1920, που έγινε το 1921 η Νέα οικονομική πολιτική. Τα χαρακτηριστικά της ήταν βέβαια καπιταλιστικά...

Ν. Λυγερός - Η αξιοποίηση της ΑΟΖ

Νίκος Λυγερός - Η αξιοποίηση της ΑΟΖ.
Η αξιοποίηση της ΑΟΖ πρέπει να είναι στο πρόγραμμα κάθε ελληνικού κόμματος αν θέλει πραγματικά να μας πείσει ότι θέλει να παλέψει για την πατρίδα μας. Διότι αν αποφεύγουν να μιλούν για τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, πώς θα μιλήσουν για την εθνική μας κυριαρχία. Αν δεν βλέπουν τα 200 ΝΜ, πώς θα δουν τα 12ΝΜ. Για να υπάρχει συνοχή και συνέπεια μιας εθνικής στρατηγικής υψηλού επιπέδου αν δεν είναι υψηλή εξ αρχής δεν μπορεί να μην εμπεριέχει και την έννοια της ΑΟΖ. Εδώ και χρόνια βλέπουμε την εξέλιξή της ως έννοια σε παγκόσμιο επίπεδο και την καθυστέρηση σε εθνικό επίπεδο, επειδή τα κόμματα της Ελλάδας την ανακάλυψαν μόνο το 2012. Έτσι ενώ βλέπουμε τις εξελίξεις στην Κύπρο, όπου ετοιμαζόμαστε για τον τρίτο γύρο αδειοδότησης, στην Ελλάδα είμαστε ακόμα στο επίπεδο της αποσφράγισης των φακέλων του μεγάλου διαγωνισμού και τα κόμματα δεν αντιδρούν, γιατί τα περισσότερα δεν έχουνε ιδέα τι γίνεται σε αυτόν τον τομέα. Το ίδιο ισχύει και για το ηλεκτρικό καλώδιο EuroAsia Interconnector και τον αγωγό φυσικού αερίου που είναι ήδη στα Projects of Common Interest της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το 2013 και 2014, ενώ τα κόμματα δεν το γνωρίζουν ούτε στις ειδικές επιτροπές τους... 


Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=23442&l=gr