Νίκος Λυγερός - Από την τρομοκρατία στον ουαχαμπισμό
Μετάφραση από τα γαλλικά Βίκυ Τσατσαμπά
Ενώ ακόμα θρηνούμε τους νεκρούς μας από αυτή τη βάρβαρη επίθεση, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι το πρόβλημα της τρομοκρατίας ανήκει στην ίδια προβληματική, η οποία είναι αυτή του ουαχαμπισμού που κακώς συγχέεται με τον σαλαφισμό. Πράγματι, αν μελετήσουμε τις επιθέσεις τοπικά χωρίς να κοιτάμε όλη τη σκακιέρα έχουμε την εντύπωση ότι πρόκειται μόνο για μεμονωμένα γεγονότα, ενώ από συνολική άποψη, πρόκειται για σύνολο γεγονότων που έχουν την ίδια πηγή. Διότι ακόμη και αν δίνουμε σημασία στην εκτέλεση, διότι προκαλεί άμεσες επιπτώσεις, η θεμελιώδης άποψη είναι αλλού, εφόσον, βρίσκεται σε νομοθετικό επίπεδο , αν ο όρος αυτός μπορεί να καλύψει μία κυριολεκτική ερμηνεία που αλλοτριώνει μια θρησκεία, για να την μεταμορφώσει σε θρησκεία θανάτου. Διότι εάν η τρομοκρατία μπορεί να είναι τυφλή στον τρόπο λειτουργίας της, οι εντολοδόχοι δεν είναι. Γιατί ο ουαχαμπισμός προσπαθεί να επιβληθεί δια της βίας, εφόσον θεωρεί όλα τα άλλα δόγματα ως αιρετικά ακόμα και εντός των σουνιτών. Πράγματι, απέρριψε τις τέσσερις μεγάλες τάσεις, δηλαδή του χαναφισμού, του μαλεκισμού, του σαφεϊσμού και του χαμπαλισμού. Όσο για τους σιίτες και τους σουφίτες, ο ουαχαμπισμός τους εκλαμβάνει ως άπιστους...
Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=22127&l=gr
Νίκος Λυγερός - Ο ουαχαμπισμός, ο εχθρός της κληρονομιάς
Μετάφραση από τα γαλλικά Βίκυ Τσατσαμπά
Η καταστροφή των ναών και των αρχαιολογικών χώρων, συχνά συνδέεται με πράξεις τυφλής βαρβαρότητας, όμως δεν είναι. Δεν υπάρχει τίποτα το τυφλό σε αυτήν την καταστροφή. Αντιθέτως, είναι δογματική και βρίσκεται στις αρχές ακόμα και του ουαχαμπισμού. Πράγματι, θεωρεί την ιστορική, αρχαιολογική και θρησκευτική κληρονομιά ως ειδωλολατρία. Επίσης απαγορεύει ρητά την επίσκεψή τους και ενθαρρύνει την καταστροφή από αυτά τα ίχνη της Ανθρωπότητας. Έτσι από τις αρχές του, ο ουαχαμπισμός κατεδάφισε τοποθεσίες στη Σαουδική Αραβία το 1806. Το 1925, αυτοί οι φανατικοί κατέστρεψαν τους τάφους της οικογένειας του Προφήτη Μωάμεθ. Στη συνέχεια, από τη στιγμή που ο ηγέτης του ουαχαμπισμού είπε ότι έπρεπε να εξαλειφθούν όλα τα ίχνη αυτού του είδους, στη Σαουδική Αραβία, τα αποτελέσματα έγιναν σαφή. Περισσότερα από 500 τεμένη και άλλα μέρη του αρχικού Ισλάμ κατεδαφίστηκαν επειδή οδηγούσαν εκτός από τον ουαχαμπισμό στον πολυθεϊσμό εφόσον είχαν γίνει ιστορικά αξιοθέατα. Έτσι στη Σαουδική Αραβία, εκτιμάται ότι το 95% των κτιρίων πάνω από χίλια χρόνια, έχουν καταστραφεί ολοσχερώς τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Ωστόσο, αυτό ήταν μόνο η αρχή, διότι αυτές οι βάρβαρες ενέργειες που γίνονται στο Αφγανιστάν από τους ουαχαμπιστές έχουν πείσει τους ταλιμπάν να καταστρέψουν τους Βούδες του Μπαμιγιάν...
Η συνέχεια εδώ: http://lygeros.org/articles?n=22128&l=gr
Νίκος Λυγερός - Η αντι-εξήγηση είναι μια άρνηση της παράδοσης
Μετάφραση από τα γαλλικά Βίκυ Τσατσαμπά
Αντίθετα με ό,τι σκέφτονται κάποιοι μία κυριολεκτική ερμηνεία δεν μπορεί να συνιστά κίνημα παραδοσιακό. Στην πραγματικότητα, έχουμε ένα οξύμωρο σε αυτή την έκφραση και είναι γι 'αυτό το λόγο είναι που αυτή η προσέγγιση είναι αντινομική. Η όλη ουαχαμπιστική διαδικασία δεν αντιπροσωπεύει μία παράδοση όπως ο σαλαφισμός με τον οποίο εσφαλμένα συγχέεται, αλλά μια άρνηση της μουσουλμανικής παράδοσης. Πράγματι, ο ουαχαμπισμός θεωρεί κάθε ερμηνεία ως ασεβή, και ως εκ τούτου διαγράφει αιώνες θεολογικών έργων πάνω στο Κοράνι, λες κι όλες αυτές οι μελέτες δεν είχαν κανένα νόημα για μουσουλμανική θρησκεία. Ακόμη χειρότερα, αυτή η παράδοση στο σύνολό της είναι κατακριτέα και καταδικαστέα. Αλλά πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι μέσω αυτού, αυτή η διαγραφή της συλλογικής μνήμης, ακόμη και αν αυτή παραμένει σε πρώτη φάση στο θρησκευτικό πλαίσιο, συνιστά ένα προπαρασκευαστικό έργο της γενοκτονίας της μνήμης που μπορεί να οδηγήσει στην πράξη σε μια κυριολεκτική γενοκτονία, όπου βλέπουμε να δημιουργείται κατηγοροποίηση, συμβολισμός, αποκτήνωση, οργάνωση, πόλωση, προετοιμασία, εξόντωση και, τέλος, άρνηση που αντιπροσωπεύουν τα οκτώ στάδια της κατασκευής μιας γενοκτονίας...
Η συνέχεια εδώ: http://www.lygeros.org/articles?n=22277&l=gr
Νίκος Λυγερός - Από τα δογματικά αξιώματα στα εγκλήματα
Μετάφραση από τα γαλλικά Βίκυ Τσατσαμπά
Ένα από τα βασικά σημεία που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε στο πλαίσιο της μελέτης της ουαχαμπιστικής συμπεριφοράς, είναι η μετατροπή ενός δεδομένου όπως το θρησκευτικό σε πράξη ενάντια των ανθρώπων. Πράγματι, το υπόστρωμα είναι σχετικά απλό, εφόσον de facto κυριολεκτικά καμία πολυσημία ή μεταφορά δεν επιτρέπεται. Αυτό οδηγεί φυσικά σε μια μορφή απαράδεκτη της θυσίας, όπως οι επιθέσεις αυτοκτονίας. Αυτό έχει σχέση με την άρνηση κάθε επέμβασης της έννοιας του αγίου. Έτσι, η λατρεία των αγίων είναι απλώς απαγορευμένη. Η θέση αυτή οδηγεί στην καταστροφή των ιερών χώρων και αυτή θεωρείται ως πράξη πίστης. Επιπλέον, καθώς βασίζεται στην αποκήρυξη των τεσσάρων σχολών της σουνιτικής νομολογίας, ξεκινά από την αρχή ότι ο καθένας μπορεί να ερμηνεύσει χωρίς κανένα μεσάζοντα ειδικά αν είναι πολυμαθής, το ιερό κείμενο και τους νόμους του Κορανιού. Από αυτό το σύνολο, όλοι εκείνοι που δεν πιστεύουν στα δογματικά αξιώματα θεωρούνται άπιστοι στην καλύτερη των περιπτώσεων και στη χειρότερη περίπτωση ως αποστάτες. Η άμεση συνέπεια αυτής της άποψης είναι πολύ σαφής. Εναντίον τους όλα γίνονται νόμιμα. Έτσι οι λεηλασίες, οι βιασμοί, οι δολοφονίες, οι μαζικές δολοφονίες και οι τρομοκρατικές ενέργειες δεν θεωρούνται ως εγκλήματα που μετράνε. Ομοίως, όσον αφορά τις κυρώσεις, στις συμβατικές ποινές βρίσκονται: οι μαστιγώσεις, οι ακρωτηριασμοί, οι λιθοβολισμοί και ο θάνατος με αποκεφαλισμό...
Η συνέχεια εδώ: http://www.lygeros.org/articles?n=22278&l=gr
Νίκος Λυγερός
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 
