Θέματα φιλοσοφικά, επιστημονικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, για τον άνθρωπο. Νευροεπιστήμες, εγκέφαλος,συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός.

Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι'αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα , την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία, χρειάζεται και η εμπάθεια... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορει να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμιση) , υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας...

Ν. Λυγερός - H ανθρώπινη αξιοπρέπεια / Κινητικότητα δεν σημαίνει βιασύνη / Η συλλογική ανθεκτικότητα / Ευρωπαϊκή διαπραγμάτευση

Νίκος Λυγερός - H ανθρώπινη αξιοπρέπεια / Κινητικότητα δεν σημαίνει βιασύνη / Η συλλογική ανθεκτικότητα / Ευρωπαϊκή διαπραγμάτευση.
Η ανθρώπινη αξιοπρέπεια είναι ένα θεμελιακό στοιχείο για τον Ελληνισμό κι έχει γίνει μία διαχρονική αξία. Επί της ουσίας αυτό σημαίνει ότι ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε αξιόπιστοι. Διότι χωρίς αξιοπιστία, εύκολα καταρρέει η ανθρώπινη αξιοπρέπεια αφού δέχεται επιθέσεις στις οποίες δεν μπορεί ν' ανταπεξέλθει και στη συνέχεια υπάρχουν επιπτώσεις που δεν διορθώνονται, επειδή έχουν γίνει με πράξεις που αποτελούν μη αναστρέψιμες κινήσεις. Έχει λοιπόν σημασία να είσαι αξιόπιστος σε εθνικό επίπεδο, για να σέβονται οι άλλοι τον λαό σου. Το πρόβλημα λοιπόν συνδέεται ως δεσμός με την αρχική ιδιότητα και μπορεί να την εκφυλίσει. Έτσι δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις ως επιχείρημα την ανθρώπινη αξιοπρέπεια για να είσαι αναξιόπιστος. Σε επίπεδο διαπραγματεύσεων δεν έχει νόημα όταν είναι μη μηδενικού αθροίσματος το παίγνιο να το παρουσιάζεις ως παίγνιο μηδενικού αθροίσματος, διότι οι άλλοι παίκτες το γνωρίζουν και δεν αλλάζουν ούτε τη γνώμη τους ούτε τη στρατηγική τους συμπεριφορά. Μπορεί να επηρεάζεις άλλους άσχετους και χωρίς γνώσεις για το παίγνιο αλλά αυτό βέβαια δεν έχει καμία επίπτωση στο παίγνιο έτσι οι περιπτώσεις παραμένουν Ν-Ν, Ν-Χ, Χ-Ν, Χ-Χ κι όχι μόνο Ν-Χ, Χ-Ν. Πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει όντως περιθώριο για να εμφανιστεί ένα σεμνό Ν-Ν μέσω μιας ισορροπίας Nash ή ακόμα και Pareto, όταν το πλαίσιο είναι συνεργατικό.

Νίκος Λυγερός - Κινητικότητα δεν σημαίνει βιασύνη

Όσοι βιάζονται να μιλήσουν για τα γεγονότα που θα υπάρξουν σε μερικές μέρες, θα ήταν καλό να εξετάσουν και τα σενάρια της σημερινής ημέρας. Διότι υπάρχει κινητικότητα, ακόμα και σήμερα, λόγω της καταληκτικής ημερομηνίας. Εντός πλαισίου και χωρίς παράταση, υπάρχει ένα πεδίο για συνομιλίες που μπορούν να μας επιτρέψουν να απεμπλακούμε από δεσμευτικές παγίδες. Κατά συνέπεια, είναι πιο ορθολογικό να μην βιαστούμε να καταλήξουμε, ενώ σήμερα μπορεί να υπάρξουν αλλαγές που θα αλλάξουν ριζικά τα σενάρια των προβλέψεων. Συνομιλούμε με εταίρους και έχουμε θεωρητικά, όσο δύσκολη κι αν είναι η κατάσταση, το δικαίωμα να κάνουμε προτάσεις που τροποποιούν τα δεδομένα, όχι στις γενικές τους γραμμές, αλλά σε λεπτομέρειες που μας αφορούν και για τις οποίες έχουν προσωπική άποψη λόγω βιώματος διάφορες μερίδες του ελληνικού λαού. Η κίνηση του δημοψηφίσματος δεν μας εμποδίζει να πάρουμε πρωτοβουλίες, ειδικά όταν μπορούμε να παίξουμε εντός χρονικών ορίων με στρατηγική και ορθολογισμό. Τώρα, βέβαια, οι κινήσεις πρέπει να είναι πράξεις για να γίνει κατανοητό σε όλους τους άλλους παίκτες ότι είμαστε αξιόπιστοι κι ως κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης κι ως μέλος της Ευρωζώνης. Διότι αυτό είναι το διακύβευμα. Οι Έλληνες δεν είναι ούτε τεμπέληδες, ούτε λαμόγια, ξέρουν να αντέχουν έναν αγώνα όταν πρόκειται περί δικαιοσύνης. Θα το παλέψουμε, λοιπόν, και σήμερα για να δούμε ποια θα είναι η πορεία μας αύριο.

Νίκος Λυγερός - Η συλλογική ανθεκτικότητα

Η βέλτιστη λύση σε ατομικό επίπεδο σπάνια αποτελεί λύση σε συλλογικό επίπεδο. Για να το αποδείξεις αυτό μπορείς να χρησιμοποιήσεις τον φορμαλισμό του von Neumann και του Morgenstern για παίγνιο μηδενικού αθροίσματος και του Nash για τις άλλες περιπτώσεις, συνεργατικές και μη. Η ατομιστική προσέγγιση έχει τα όρια της στη Θεωρία Αποφάσεων και καταρρέει με τη Θεωρία Παιγνίων. Βέβαια, μπορείς να παίξεις με αυτόν τον τρόπο σε μη συνεργατικό πλαίσιο, αλλά το κάνεις με τη γνώση ότι έχει τα όρια του, αφού οι άλλοι υπάρχουν. Αυτό αφορά έναν παίκτη, θεωρητικά, σ’ ένα παίγνιο. Όταν, όμως, αυτός ο παίκτης είναι μια ολόκληρη χώρα, ουσιαστικά μπαίνουμε στη Θεωρία Αγορών, γιατί η μεγιστοποίηση δεν είναι γραμμική και η γενίκευση λειτουργεί διαφορετικά. Η συλλογική λύση είναι πάντα πιο ισχυρή και γι’ αυτό είναι αποτελεσματική και ανθεκτική. Ενώ η ατομική μπορεί εύκολα ν’ ανατραπεί από άλλη ατομική. Το ίδιο συμβαίνει και με το θέμα της αντίδρασης σε σχέση με την αντίσταση. Η αντίδραση είναι μια ατομιστική προσέγγιση που δεν έχει να προσφέρει από μόνη της. Ενώ η αντίσταση επιτρέπει με τη συλλογικότητά της να περάσουμε στο στάδιο της αντεπίθεσης, όταν έχουμε εχθρούς. Εδώ είμαστε στη δημιουργία του πλαισίου για την προετοιμασία του πεδίου δράσης.

Νίκος Λυγερός - Ευρωπαϊκή διαπραγμάτευση

Πρέπει να επιμένουμε έως το τέλος της ημέρας ότι μπορούμε να επιλύσουμε το πρόβλημα μέσα σ’ ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο, όπου δεν υπάρχει απαραίτητα μια διεθνής παρέμβαση εκτός ευρωπαϊκού. Διότι αν υπάρχει μια δυσκολία που μπορεί να ξεπεράσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η λύση θα είναι ακόμα πιο ανθεκτική και χωρίς εξαρτήσεις από έναν εξωτερικό παράγοντα. Αυτό είναι ένα χαρτί που μπορούμε να παίξουμε, αν θέλουμε πραγματικά να ξεφύγουμε από το αδιέξοδο. Δεν υπάρχει ανάγκη να είμαστε παθητικοί και να περιμένουμε να βρεθεί λύση από μόνη της. Έχουμε την αξιοπρέπειά μας και τις δυνάμεις μας, μπορούμε ν’ αντισταθούμε και σε παράλογες πιέσεις και σε κομματισμούς που δεν έχουν σχέση με την πατρίδα μας. Η Ελλάδα δεν είναι μια άσχετη χώρα που δεν ξέρει από στρατηγική, νομική ή διπλωματία. Αντιθέτως, ξέρουμε πολύ καλά αυτούς τους τομείς εδώ και αιώνες και μπορούμε να τα βγάλουμε πέρα και με πιο δύσκολες καταστάσεις. Αρκεί να μην φοβόμαστε τις πιέσεις και να έχουμε μια συγκροτημένη και ορθολογική στρατηγική. Διότι οι τακτικές που αλλάζουν συνεχώς δεν έχουν μεγάλες δυνατότητες για ν’ αλλάξουν το μέλλον. Στην ευρωπαϊκή διαπραγμάτευση παίζει και ελληνική πρωτοβουλία.

Νίκος Λυγερός - Η επίσημη μετάφραση και η δύναμη της γνώσης

Ο μόνος τρόπος να αντιμετωπίσουμε ορθολογικά τα δεδομένα που μας απασχολούν είναι να έχουμε γνώση του λεκτικού του τελευταίου σταδίου της διαπραγμάτευσης. Έτσι, έχοντας την επίσημη μετάφραση του Υπουργείου Εξωτερικών που παραθέτουμε πιο κάτω, αλλά και το γνήσιο κείμενο, μπορούμε να αξιολογήσουμε όχι μόνο τις 10 προτάσεις, αλλά και τις εκτιμήσεις με τα τρία σενάρια που υπολογίζονται με την προϋπόθεση, βέβαια, της ευνοϊκής χρηματοδότησης. Με την ανάλυση των δεδομένων μπορούμε, πρώτον, να αναδείξουμε τα σημεία που διαμορφώθηκαν για να ενσωματώσουν τις ελληνικές προτάσεις και αιτήματα έως την απόκτηση της επίσημης άποψης με όλα τα ελληνικά σημεία που έχουμε προωθήσει και που έχουν είτε γίνει αποδεκτά, είτε απορρίφθηκαν. Αυτή η εξέταση του πλαισίου θεωρούμε ότι είναι απαραίτητη για κάθε Έλληνα πολίτη που θέλει να παίξει ένα ρόλο στα δεδομένα που διαμορφώνονται καθημερινώς. Και αυτή η γνώση επιτρέπει να ερμηνέψουμε ορθολογικά και στρατηγικά το ίδιο το κείμενο του δημοψηφίσματος, που δίχως αυτήν την επεξήγηση παραμένει εντελώς θολό. Η ανάγνωση και η ανάλυση επιτρέπει την ανάπτυξη ενός στρατηγικού νοητικού σχήματος που ενεργοποιείται μέσω της νοημοσύνης μας δίχως παρεμβολές.

Μεταρρυθµίσεις για την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράµµατος και για τη συνέχεια αυτού - Επίσημη Μετάφραση

List which takes account of the proposals of the Greek authorities received on 8, 14, 22 and 25 June


Συνέντευξη του Ν. Λυγερού με την Έ. Χαραλάμπους. Πρώτο πρόγραμμα ΡΙΚ, 30/06/2015.



Νίκος Λυγερός - Μη αναστρέψιμες κινήσεις



Νίκος Λυγερός - Το ζήτημα δεν είναι κομματικό




Νίκος Λυγερός

Ν. Λυγερός - Το ζήτημα δεν είναι κομματικό / Το διπλό παίγνιο / Η ελληνική καινοτομία / Ο ελληνικός λαός είναι ευρωπαϊκός

Νίκος Λυγερός - Το ζήτημα δεν είναι κομματικό / Το διπλό παίγνιο / Η ελληνική καινοτομία / Ο ελληνικός λαός είναι ευρωπαϊκός.
Το ζήτημα δεν είναι κομματικό, αλλά εθνικό. Κι όσοι πιστεύουν ότι το κόμμα τους είναι η πατρίδα τους, μας αφήνουν αδιάφορους. Η κυβέρνηση αντιπροσωπεύει την Ελλάδα κι όχι ένα ή δύο κόμματα. Είναι, βέβαια, τα κόμματα που κερδίζουν τις εκλογές, γιατί ζούμε σ’ ένα δημοκρατικό καθεστώς και αυτό είναι το πρέπον για τον ελληνικό λαό. Όμως μόλις λήγουν οι εκλογές και δημιουργείται κυβέρνηση, αυτή είναι για όλο το λαό κι όχι μόνο για ένα μερίδιό του. Κατά συνέπεια δεν πρέπει να πέσει στην παγίδα των παρατάξεων και των τάσεων, αλλιώς δεν μπορεί να εκφραστεί με ξεκάθαρο τρόπο και δεν μπορεί να υποστηρίξει μία ενιαία στρατηγική που έχει συνάφεια με τα πραγματικά δεδομένα. Υπάρχουν χώρες που κατέρρευσαν, γιατί η πολιτική τους ηγεσία λειτουργούσε αποκλειστικά κομματικά και το πρόβλημά τους ήταν μόνο και μόνο πώς να σώσουν το κόμμα τους για να διαφυλάξουν τις θέσεις τους, αφού αν υπήρχαν δημοκρατικές εκλογές δεν θα άντεχαν την επιλογή. Η υψηλή στρατηγική μιας χώρας δεν έχει σχέση με τα κόμματα και οι ιδεολογίες που δεν την αξιοποιούν είναι μικρής διάρκειας. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα δεν θα λυθούν κομματικά, αλλά εθνικά, διότι είναι ο Ελληνισμός που βοηθάει την Ελλάδα, αλλιώς αυτή όχι μόνο θα πέθαινε με τα κόμματα, αλλά δεν θα ζούσε καν, γιατί θα την είχαν εξοντώσει λόγω έλλειψης στρατηγικής επιπέδου.

Νίκος Λυγερός - Μη αναστρέψιμες κινήσεις



Νίκος Λυγερός - Το ζήτημα δεν είναι κομματικό




Νίκος Λυγερός - Το διπλό παίγνιο

Όταν όλοι πιστεύουν ότι παίζεται μόνο ένα παίγνιο, έχει ενδιαφέρον να σκεφτείς αν είναι διπλό. Διότι αν παραμένεις στην ανάλυσή σου μόνο στο πρώτο, τότε θα σε εκμεταλλευτούν για το δεύτερο, δίχως να το αντιληφθείς και στη συνέχεια θα σου εξηγήσουν ότι είσαι και υπεύθυνος για τη δεύτερη επιλογή, αφού ακολουθεί την πρώτη. Μόνο που εσύ έπαιζες μ’ έναν γύρο, ενώ υπήρχαν δύο. Όταν ο κίνδυνος εμφανίζεται μόνο και μόνο σε κομματικό επίπεδο και δεν εμφανίζεται σε εθνικό, αν κάποιος δεν ανήκει στην παράταξή σου ή στο κόμμα σου, δεν θα τον αγγίξει και θα σε αφήσει με τον κίνδυνο σου. Αν καταφέρεις όμως τουλάχιστον επικοινωνιακά ακόμα κι αν είναι άνευ ουσίας να τον πείσεις ότι είναι εθνικού ενδιαφέροντος, τότε θα μεταφερθεί ο κίνδυνος σε άλλο επίπεδο και θα μπορέσεις να λειτουργήσεις χωρίς να υποστείς αρνητικές επιπτώσεις. Αυτό το διπλό παίγνιο έχει ένα πλεονέκτημα, αν έχεις να κάνεις με κάποιον που δεν κατέχει το πρόβλημα. Αλλά παρουσιάζει ένα σοβαρό μειονέκτημα αν το διπλό παίγνιο γνωστοποιηθεί. Σε αυτήν την περίπτωση εμφανίζεται το φαινόμενο boomerang και αυτό που νόμιζες ότι ήταν ένας καλός ελιγμός, χάνει, όταν ο άλλος βρει έναν αποτελεσματικό συνδυασμό. Μπορείς να κάνεις πολλές κινήσεις και να λες πολλά λόγια, αλλά η απουσία πράξεων θα αποδείξει ότι υπάρχει απουσία στρατηγικού βάθους και το εργαλείο που επέλεξες για να παραμείνεις, θα είναι το ίδιο που θα σε διώξει ανελέητα.

Νίκος Λυγερός - Η ελληνική καινοτομία

Η ελληνική καινοτομία δεν είναι μόνο θεωρητική. Είναι αυτή που σε πρακτικό επίπεδο, επιτρέπει στον Ελληνισμό να ξεφύγει από τις παγίδες του κομματισμού. Ξέρουμε στην στρατηγική ότι όταν υπάρχουν τρεις επιλογές, το πιο αποτελεσματικό είναι να επιλέξουμε την τέταρτη. Κι όταν κάποιος επιμένει να σε βάλει σε ένα δίλημμα, μπορείς να κάνεις μία μεταφορά δομής που να εξηγεί καλύτερα το αληθινό πλαίσιο της επιλογής, αφού έχεις εντοπίσει το διπλό παίγνιο. Διότι αν επινοήσεις έναν ισομορφισμό που αποσαφηνίζει τα δεδομένα, τότε η αρχική συγκεκριμένη διατύπωση δεν έχει κανένα νόημα, αφού αφοπλίστηκε η παγίδας της μέσω του ισομορφισμού. Με άλλα λόγια όσο και να θέλει να σε μπερδέψει ένα ερώτημα, αν εντοπίσεις τη σημασιολογία του πίσω από το συντακτικό, τότε η επιλογή σου θα έχει σχέση μόνο και μόνο με τη σημασία κι όχι τις προτάσεις. Έτσι ο Ελληνισμός απελευθερώνεται κι αποφασίζει εθνικά ποιο είναι το μέλλον του, δίχως κανένα παραταξιακό ή κομματικό εμπόδιο, αφού πια βλέπει ξεκάθαρο τοπίο που βρισκόταν έντεχνα στην ομίχλη. Κανείς από εμάς δεν είναι αρκετά κορόιδο για να καταλάβει την χειραγώγηση. Κατά συνέπεια τώρα πλέον είναι θέμα επεξήγησης κι ενημέρωσης του ισομορφισμού, για να μπορέσει ο λαός να είναι αντάξιος του διαχρονικού Ελληνισμού.

Νίκος Λυγερός - Ο ελληνικός λαός είναι ευρωπαϊκός

Μερικές φορές είναι καλό να ακούμε ακόμα και το αυτονόητο, όταν όλα τα άλλα φαίνονται περίεργα. Ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας διευκρίνισε ότι ο ελληνικός λαός είναι ευρωπαϊκός, προσθέτοντας ότι δεν είναι ούτε ασιατικός, ούτε αφρικανικός. Πρέπει να φανταστούμε ότι ήταν απαραίτητο σε αυτήν την περίοδο. Βέβαια, έχουμε μπουχτίσει με όλους όσους θέλουν συνεχώς να μας βάλουν μεταξύ Ανατολής και Δύσης, με άλλους που ξεχνούν το Βυζάντιο, λες κι είναι μια λεπτομέρεια και με άλλους που δεν θυμούνται ότι ο Ελληνισμός γέννησε τον Ουμανισμό κι ότι αποτελεί η ελληνο-λατινική παράδοση τον πυρήνα, όχι μόνο της Ευρώπης, αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έτσι, είναι καλό να θυμηθούμε ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Ευρωζώνη υπάρχει και η Κύπρος, διότι φαίνεται ότι πολλοί το ξεχνούν έντεχνα. Κανένας δεν μπορεί να μας βάλει εκτός ευρωπαϊκού πλαισίου σε πολιτισμικό επίπεδο, αφού είμαστε η πηγή. Δεν έχουμε ενταχθεί σ’ ένα ξένο πεδίο, αλλά είμαστε στη νοόσφαιρά μας, αφού η νοητική μας επιρροή έχει δώσει το στίγμα. Κι ο Ελληνισμός έκανε την καινοτομία της δημοκρατίας και δεν έχει ανάγκη από κανέναν για να μας εξηγήσει τι έχουμε εφεύρει λόγω ανθρώπινης αξιοπρέπειας.


Νίκος Λυγερός - Γιατί ζητάς

Γιατί ζητάς
παράταση
για κάτι
που θεωρείς
απαράδεκτο
γιατί αν είναι
ποιο είναι
το νόημα
της κίνησης
εκτός από την κάλυψη
της θέσης σου
αν όμως δεν είναι
απαράδεκτο
για σένα
κι εμπεριέχει
δικά σου στοιχεία
γιατί αυτό
το βήμα
αφού δείχνει
ότι υπήρξε
αληθινή
συνομιλία
στη διαπραγμάτευση.

Νίκος Λυγερός - Όταν είναι η δουλειά σου

Όταν είναι η δουλειά σου
να λες την άποψή σου
έχεις το επάγγελμα
ως εμπειρία βέβαια
αλλά στα γνήσια θέματα
παραμένει κάποιος
που είναι μισθοφόρος
γιατί ουσιαστικά
ζεις με μια εξάρτηση
ενώ όταν είσαι
απλώς άνθρωπος
αυτά που άλλοι
ονομάζουν ρευστότητα
είναι η ζωή σου
και πρέπει
να πάρεις αποφάσεις
ως οντότητα ανεξάρτητα
που κανείς βέβαια
δεν θα πληρώσει
για να ζήσει
αλλά που θα παλέψει
για την αξιοπρέπεια
την ανθρώπινη.

Νίκος Λυγερός - Εδώ το παίγνιο

Εδώ το παίγνιο
δεν είναι ούτε τάβλι
ούτε κρυφτούλι
ο καθένας ξέρει
για τις κινήσεις
του καθενός
κι όσο θέλεις
να παίζεις
χωρίς να έχεις
κανένα κόστος
για τον εαυτό σου
να ξέρεις
ότι ξέρουμε
ότι δεν θα θυσιαστείς
για την πατρίδα
αλλά αντιθέτως
θα κάνεις
ό,τι μπορείς
για ν’ απεγκλωβιστείς
χωρίς να εξετάσεις
τις επιπτώσεις
για τους άλλους.

Νίκος Λυγερός - Κάθε πρόταση

Κάθε πρόταση
έχει ένα νόημα
κι αν δεν αναλύσεις
το σύμπλεγμα λέξεων
που την αποτελούν
δεν μπορείς καν
να εκφέρεις λόγο
για τη σημασιολογία της
έτσι τουλάχιστον
μην μας απασχολείς
αν δεν έχεις καν
διαβάσει τις προτάσεις
διότι έχουμε
αποκλειστικά ανάγκη
από αυτούς και μόνο
που είναι γνώστες
του θέματος
κι όχι από άσχετους
και ανεύθυνους
που κρύβουν
την ανικανότητα
απλής ανάγνωσης
με φαντασιώσεις.

Νίκος Λυγερός - Όταν νομίζεις

Όταν νομίζεις
ότι θα τα βγάλεις πέρα
κοροϊδεύοντας
τους δικούς μας
κάνεις λάθος
και μάλιστα μεγάλο
γιατί όταν έρχεται
η ώρα της αντίστασης
και ποδοπατούν
σαν το άλογο
του Κολοκοτρώνη
κάθε εχθρό
που προσπάθησε
να τους εκμεταλλευτεί
με τα λόγια
που δεν είχαν
κανένα αντίκτυπο
στην στρατηγική
της πραγματικότητας
αφού αυτή
συνεχίζει ακάθεκτη
την πορεία της
με τον Χρόνο.

Νίκος Λυγερός

Ν. Λυγερός - Η στρατηγική δεν έχει ηθική / Θεωρία με τρεις παίκτες / Η αντιδραστικότητα δεν είναι αντίσταση / Η Ελλάδα έχει ανάγκη τον τουρισμό

Νίκος Λυγερός - Η στρατηγική δεν έχει ηθική / Θεωρία με τρεις παίκτες / Η αντιδραστικότητα δεν είναι αντίσταση / Η Ελλάδα έχει ανάγκη τον τουρισμό.
Η στρατηγική δεν έχει ηθική, διότι είναι ένα εργαλείο και μόνο. Απλώς αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει νοημοσύνη. Με άλλα λόγια μην περιμένεις τίποτα από τους άλλους, αν δεν μπορείς να βοηθήσεις τον εαυτό σου. Το θέμα είναι να είσαι αξιόπιστος, διότι ξέρεις να διαχειριστείς δύσκολες καταστάσεις. Δεν μας ενδιαφέρουν τα λόγια σου, αν δεν έχουν πρακτικό αντίκτυπο. Έτσι είναι ο άνθρωπος με την ανθρωπιά του, που δημιουργεί μια ανθρώπινη στρατηγική όταν θέλει όντως να βοηθήσει τους δικούς του και δεν το περιμένει από την ίδια του τη στρατηγική. Το πρέπον, λοιπόν, είναι να βάλεις εσύ το στοιχείο της ηθικής στη στρατηγική. Με αυτόν τον τρόπο λειτουργείς ορθολογικά και ελληνικά, αφού τότε είσαι στο πλαίσιο του Ελληνισμού. Η ανθεκτικότητά σου μόνο θα σου επιτρέψει να κάνεις τη διαφορά και στις δύσκολες συνθήκες, ακόμα και όταν όλοι πιστεύουν ότι δεν γίνεται. Η πορεία του Ελληνισμού με την ελληνική ΑΟΖ είναι ξεκάθαρη και μιλούμε για 1,7 τρισεκατομμύρια ευρώ για την συνολική αξία των κοιτασμάτων. Η πορεία του Ελληνισμού με τον ελληνικό ζεόλιθο είναι και αυτή ξεκάθαρη και μιλούμε για 30 δισεκατομμύρια ευρώ. Είναι σημαντικό να έχουμε αυτά τα δεδομένα στο μυαλό μας για να καταλάβουμε ότι έχουμε προοπτικές για το μέλλον και πρέπει απλώς να λύσουμε τοπικά τα τωρινά προβλήματα. Κατά συνέπεια πρέπει να υποστηρίξουμε με σοβαρότητα κι όχι με χοντρά κόλπα που είναι κατανοητά από οποιονδήποτε ειδικό του θέματος. Η διαχείριση του θέματος δεν αφορά κάποιο κόμμα, αλλιώς θα ήταν εγκληματικό για την πατρίδα μας. Το θέμα είναι εθνικό και μόνο σε αυτό το πλαίσιο έχει νόημα για την υψηλή στρατηγική. Η στρατηγική θέλει τώρα αποφασιστικότητα και ορθολογισμό κι όχι κωλοτούμπες που αλλάζουν κάθε τόσο και λιγάκι. Η σταθερότητα κι η ανθεκτικότητα είναι παράμετροι που παίζουν σημαντικό ρόλο για μια πατρίδα που έχει διαχρονικά στοιχεία και ζει εδώ και αιώνες. Το πρόβλημα, λοιπόν, είναι κατά πόσο θέλουμε επί της ουσίας να είμαστε ενεργοί και να μην περιμένουμε παθητικά την επίλυση του προβλήματος. Σε εμάς ανήκει ο ρόλος της πρωτοβουλίας, αρκεί να θέλουμε να υλοποιήσουμε τη στρατηγική μας.

Νίκος Λυγερός - Θεωρία με τρεις παίκτες

Όταν θέλεις να απορρίψεις μια πρόταση, διότι την θεωρείς παράλογη ή άδικη δεν είναι ανάγκη να ζητήσεις κάποια παράταση, αρκεί να ενημερώσεις τον συνομιλητή σου, τον αντίπαλό σου, ότι είναι απαράδεκτη κι ότι δεν πρόκειται να συμφωνήσεις με τέτοιες συνθήκες. Αυτή είναι μια στάση ξεκάθαρη που εξηγεί σε όλους ότι δεν αποδέχεσαι αυτό που προσπαθούν να σου επιβάλλουν. Τι γίνεται όμως όταν ζητάς μια παράταση και μάλιστα μετά από απόρριψη την ξαναζητάς με το στρατηγικό πρόσχημα ότι θέλεις να δώσεις την επιλογή σ’ έναν τρίτο από τον οποίο βέβαια περιμένεις μόνο και μόνο να απορρίψει αυτός την πρόταση χωρίς εσύ να υποστείς κανένα κόστος, αφού θα εξηγήσεις εκ των υστέρων ότι ακολουθείς την απόφασή του. Το πρώτο ερώτημα είναι για ποιο λόγο να τον βάλεις εσύ σε αυτή τη διαδικασία που τον αγχώνει, διότι δεν γνωρίζει ακριβώς το διακύβευμα του παιγνίου. Το δεύτερο είναι κατά πόσο τον αντιπροσωπεύεις στις δύσκολες στιγμές. Και το τρίτο είναι αν θεωρείς ότι δεν θα αντιληφθεί ότι αυτή η μεθοδολογία σου επιτρέπει να κρατήσεις τη θέση σου δίχως να υπάρχει κανένας άλλος σκοπός. Διότι η μοναδική στρατηγική είναι πώς ως παίκτης παραμένεις στο παίγνιο, ενώ έχει χαθεί η παρτίδα.

Νίκος Λυγερός - Η αντιδραστικότητα δεν είναι αντίσταση

Όταν σέβεσαι τους δικούς σου και πρέπει να τους προστατεύεις, πρέπει να πάρεις τα μέτρα σου, για να μην έχουν ούτε καν την εντύπωση ότι ρισκάρεις κάτι με τη ζωή τους. Όταν περιμένουν το μισθό τους ή τη σύνταξή τους πώς και πώς στο τέλος του μήνα, δεν μπορείς να τους βάλεις σε μία περιπέτεια για την οποία δεν έχουν προετοιμαστεί. Όταν τρέχει ο μεγαλύτερος διαγωνισμός της Ελλάδας για τα είκοσι θαλάσσια οικόπεδα και τους υδρογονάνθρακες, δεν τον θέτεις σε κίνδυνο λίγο πριν λήξει η προθεσμία για τις υποψηφιότητες. Όταν θέλεις πραγματικά να απορρίψεις το απαράδεκτο, αρκεί να το κάνεις δίχως να ψάχνεις κάποια δικαιολογία. Όταν ζητάς από τον λαό να πάρει μια απόφαση πρέπει να τον έχεις ενημερώσει για όλες τις πτυχές του ζητήματος, γιατί μπορεί να κάνει μια λανθασμένη επιλογή. Όταν πονάς και αγαπάς την πατρίδα σου μπορείς να κάνεις θυσίες για τους άλλους ακόμα κι αν υπάρχει ρίσκο για σένα, αφού τους αντιπροσωπεύεις και σ' έχουν εμπιστευτεί με την επιλογή σου. Όταν αδιαφορείς για όλα αυτά τα σημεία, τότε ξέρουμε σε ποια κατηγορία ανήκεις και δεν μας απασχολούν τα θέλω σου, γιατί ο Ελληνισμός είναι της αντίστασης κι όχι της αντίδρασης.

Νίκος Λυγερός - Η Ελλάδα έχει ανάγκη τον τουρισμό

Η Ελλάδα έχει ανάγκη τον τουρισμό, διότι αντιπροσωπεύει ένα από τα μεγαλύτερα μερίδια της επιχειρηματικότητας, αλλά και της απασχόλησης. Ο τουρισμός φέρνει αντικειμενικά έσοδα στην πατρίδα μας και το καλοκαίρι είναι η κυρίαρχη εποχή για το εισόδημα των επαγγελματιών του τομέα. Όμως αυτός ο τουρισμός χρειάζεται εκτός από το πολιτισμικό στοιχείο και την αναψυχή, τη σταθερότητα μιας κατάστασης. Για αυτόν δεν είναι και ό,τι καλύτερο να αναρωτιέται πώς θα περάσει τις διακοπές τους σε χρηματικό επίπεδο, όταν του ανακοινώνει ότι θα υπάρχουν δυσκολίες ακόμα και πρακτικές για τις ανάγκες του. Διότι ο Έλληνας μπορεί να αντέχει πολλά γιατί είμαστε ένας λαός της αντίστασης, αλλά ο τουρίστας δεν έρχεται στην πατρίδα μας για να ασκήσει την μαχητικότητά του. Είναι λοιπόν σημαντικό αν δίναμε όντως σημασία στον τουρισμό μας, να μην τον φοβίζουμε γιατί το πιο απλό για τον τουρίστα είναι ν’ ακυρώσει το ταξίδι του, γιατί δεν θέλει να βάζει σε περιπέτειες ούτε τον εαυτό του ούτε την οικογένειά του. Η Ελλάδα είναι από τους αγαπημένους προορισμούς του τουρισμού και πρέπει να παραμείνει, διότι το έχουμε ανάγκη από πολλές πλευρές. Δεν είναι μόνο και μόνο θέμα εικόνας για μας, αλλά και ουσίας, γιατί ο τουρισμός σχετίζεται άμεσα με τον πολιτισμό που αποτελεί πόλο έλξης για τους φιλέλληνες.

Νίκος Λυγερός - Μη αναστρέψιμες κινήσεις



Νίκος Λυγερός - Το ζήτημα δεν είναι κομματικό



Νίκος Λυγερός

Ν. Λυγερός - Μη αναστρέψιμες κινήσεις / Στρατηγική πράξη / Σεβασμό προς τον συνάνθρωπο / Εκτός πλαισίου

Νίκος Λυγερός: Μη αναστρέψιμες κινήσεις / Στρατηγική πράξη / Σεβασμό προς τον συνάνθρωπο / Εκτός πλαισίου.
Έχει πάντα ενδιαφέρον να κάνεις κινήσεις σε επίπεδο τακτικής αλλά πρέπει να ξέρεις τι σημαίνει ακριβώς σε επιχειρησιακό και στρατηγικό επίπεδο, αλλιώς μπορεί να λειτουργείς και σε πλαίσιο χειραγώγησης. Όταν υπάρχει το ανάλογο στη στρατηγική και στην υψηλή στρατηγική πρέπει να σκεφτείς αποκλειστικά τις μη αναστρέψιμες κινήσεις, δηλαδή εκείνες που αποτελούν πράξεις που αλλάζουν την πραγματικότητα. Διότι είναι αυτές που καθορίζουν το μέλλον, εφόσον δημιουργούν μια διακλάδωση με την ύπαρξή τους. Γι’ αυτόν τον λόγο, πρέπει να υπολογίσουμε πολύ προσεκτικά αυτές τις μη αναστρέψιμες κινήσεις και βέβαια να μην τις παρουσιάζουμε στους άλλους ως κινήσεις που διορθώνονται, αφού έχουν επιλεχθεί μετά από απόφαση. Έτσι όταν ερμηνεύονται ως απλές κινήσεις για επικοινωνιακούς λόγους, δεν αλλάζει τη στρατηγική τους υφή, διότι αυτοί είναι εξ αρχής. Σε πρακτικό επίπεδο, όταν υπάρχει εφαρμογή αυτού του νοητικού σχήματος πρέπει να είμαστε ακόμα πιο προσεκτικοί, διότι οι περισσότεροι δεν το γνωρίζουν και μπορεί να πέσουν στην επικοινωνιακή παγίδα. Διότι εν των υστέρων δεν υπάρχει πια διόρθωση. Ζήσαμε και στο παρελθόν ανάλογες περιπτώσεις για τις οποίες παλέψαμε για τον Ελληνισμό και καταφέραμε να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες. Έτσι γίνεται και τώρα όπου η επιλογή είναι καθαρά στρατηγική. Όταν έχουμε στη διάθεσή μας την ελληνική ΑΟΖ και σπαταλούμε τον χρόνο μας με επιχειρήματα άνευ ουσίας που καθυστερούν τα πάντα μόνο και μόνο για το φαίνεσθαι, χάνουμε την ουσία. Δεν είναι δυνατόν να θέτουμε σε κίνδυνο την ελληνική ΑΟΖ που είναι η Ελλάδα του μέλλοντος, ενώ προσποιούμαστε ότι δεν έχουμε μέλλον για να δώσουμε σημασία αποκλειστικά στο παρόν, ενώ η ουσία είναι γέφυρα μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος που δημιουργεί την έννοια της συνέχειας και της διαχρονικότητας. Ο Ελληνισμός είναι της συνέχειας και δεν γίνεται να παίζουμε μαζί μόνο και μόνο για να λες ότι είσαι παίκτης. Διότι μετά φαίνεται ξεκάθαρα ότι είσαι άσχετος και δεν ξέρεις να παίζεις. Ο Ελληνισμός είναι της στρατηγικής κι όχι του παιγνίου. Αν είμαστε αξιόπιστοι τόσες αιώνες είναι, επειδή ξέρουμε από στρατηγική γιατί την επινοήσαμε εξ αρχής.



Νίκος Λυγερός - Στρατηγική πράξη

Όταν έχεις όλα τα δεδομένα και ισχυρίζεσαι ότι δεν τα έχεις, έχει νόημα σε πλαίσιο κατασκοπίας αλλά όχι διπλωματίας, αφού σε αυτήν την περίπτωση ο συνομιλητής ξέρει ότι ξέρεις και δεν πρόκειται ν’ αλλάξει ούτε καν διάθεση με τέτοια τεχνάσματα που δεν αποτελούν στρατηγήματα. Έτσι την ώρα της κρίσης πρέπει να σκεφτείς ότι στο σκάκι όταν κάνεις δήθεν ότι δεν βλέπεις τη μισή σκακιέρα κανένας δεν τα πιστεύει κι εξετάζει ο καθένας όλες τις κινήσεις σου θεωρώντας βέβαια ότι γνωρίζεις το όλο πλαίσιο. Κατά συνέπεια η αξιολόγηση γίνεται εξ ολοκλήρου και όχι μόνο εκ του αποτελέσματος. Μην περιμένεις λοιπόν να σε λυπηθεί κανένας, όταν θα δουν ότι δεν κατέχεις καμιά τεχνική της στρατηγικής κι είσαι ανίκανος να κάνεις μια στρατηγική πράξη. Έτσι λοιπόν, όταν διαθέτεις στρατηγική σκέψη μη δίνεις σημασία στις κριτικές που δεν είχαν υπόσταση κι ασχολείσαι με τις ενδείξεις για να κινηθείς με ελιγμούς και συνδυασμούς δίχως να το βάλεις κάτω. Στον Ελληνισμό δεν εγκαταλείπουμε τίποτα και οι άλλοι μας σέβονται επειδή είμαστε της αξίας. Αν λοιπόν δικοί σου είναι του ραγιαδισμού και του κομματισμού και δεν προστατεύουν την Ελλάδα άστους να πάνε όπου θέλουν, αλλά μην τους κρατάς κοντά σου γιατί δεν είναι μαζί σου. Οι πολιτικάντικες κομπίνες που προσπαθούν να κρύβονται πίσω από κενά λόγια, ποτέ δεν μας άγγιξαν και τις γράφουμε κανονικότατα. Δεν είναι ανάγκη να λες ότι είσαι ηγέτης γιατί αν δεν έχεις ηγετικές ικανότητες, δεν θα αλλάξει απολύτως τίποτα αφού θα φανεί η ασχετοσύνη σου. Οι ήρωές μας δεν είχαν ποτέ ανάγκη να πουν ότι είναι ήρωες για να γίνουν. Εμείς είδαμε τα γραπτά τους και τις πράξεις τους κι αποφασίσαμε να τους αποκαλέσουμε με αυτόν τον τρόπο λόγω της αξίας τους. Κανείς δεν μας πείθει χωρίς κανένα έργο, όσο και να μιλά για τις δράσεις του επειδή ξέρουμε ότι μόνο οι πράξεις έχουν σημασία. Οι στρατηγικές πράξεις είναι αυτές που καθόρισαν την ιστορία του Ελληνισμού. Αν λοιπόν είσαι ικανός μόνο για το φαίνεσθαι άσε μας ήσυχους να παλέψουμε και για σένα με πραγματικούς εχθρούς, διότι αυτός είναι ο ρόλος μας ως Έλληνες.

Νίκος Λυγερός - Σεβασμό προς τον συνάνθρωπο

Όταν σέβεσαι πραγματικά τον συνάνθρωπό σου δεν τον βάζεις σ’ ένα πλαίσιο επικινδυνότητας μόνο και μόνο για να καλύψεις τα νώτα σου και να μην αποκαλυφθεί ότι δεν έχεις κανένα σχεδιασμό σε επίπεδο στρατηγικής. Δεν επαρκεί η συμπάθεια προς το πρόσωπό σου για να αντέξεις την αλλαγή φάσης που προκαλεί η κίνησή σου, διότι αν αυτή είναι μη αναστρέψιμη ως πράξη, τότε τίποτα πια δεν μπορεί να διορθωθεί. Έχει λοιπόν μεγάλη σημασία αν θέλεις πραγματικά το καλό των συνανθρώπων να μην παίζεις τη ζωή τους στα ζάρια μόνο και μόνο επειδή δεν θέλεις να ομολογήσεις ότι δεν ξέρεις καθόλου σκάκι γιατί ποτέ δεν ασχολήθηκες με στρατηγική. Είναι προτιμότερο να βρεις μαχητές που ξέρουν να προστατεύουν τον ελληνικό λαό. Αλλιώς μόνος σου αποτελείς κίνδυνο για την πατρίδα μας. Δεν έχουμε ανάγκη από κομματισμό σε φάση κρίσης αλλά από στρατηγικές πράξεις διότι μόνο αυτές αλλάζουν τα δεδομένα προς όφελός μας. Το μόνο που θέλουμε είναι η σωστή στρατηγική διαχείριση της κρίσης μέσω του έργου που σέβεται τον συνάνθρωπο. Ο λαός μας δεν είναι μόνο ένα σύνολο ψηφοφόρων αλλά ένα σώμα ανθρώπων που υποφέρουν όταν δεν ξέρουν ποιο είναι το μέλλον ενώ θέλουν να ζήσουν ελεύθεροι. Και κανείς δεν έχει το δικαίωμα να επιβάλλει σ’ ένα συνάνθρωπο την άθλια ζωή διότι υπάρχει κι η ανθρώπινη αξιοπρέπεια που μας χαρακτηρίζει εδώ και αιώνες και δημιούργησε τον Ελληνισμό ως αξιακό παράδειγμα, ως δώρο του Χρόνου στην Ανθρωπότητα. Η αξία μας προέρχεται από το γεγονός ότι δίνουμε σημασία σε κάθε συνάνθρωπό μας διότι είμαστε λίγοι κι αναγκαστήκαμε να γίνουμε σπάνιοι για να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες και να αντιμετωπίσουμε τους ισχυρούς. Γι’ αυτό το λόγο εφηύραμε τη στρατηγική κι αν ο Ελληνισμός έχει κάποια αξία είναι επειδή η υψηλή του στρατηγική ήταν πάντα για το όφελος των ανθρώπων που ήθελαν να ζήσουν ελεύθεροι. Μην το ξεχνάς αυτό, γιατί είναι το στίγμα μας κι αν καταπατήσεις λόγω κομματισμού τη ζωή μας είναι η σκέψη μας που θα σε αφοπλίσει.

Νίκος Λυγερός - Εκτός πλαισίου

Όταν παίρνεις μια απόφαση μέσω της θεωρίας πρέπει να σκεφτείς αν είναι εκτός πλαισίου με την ενσωμάτωση της πληροφορίας της ύπαρξης άλλων παικτών που επηρεάζουν το πλαίσιο και δημιουργούν τον μετασχηματισμό Θ.Α -> Θ.Π, διότι τότε όλοι οι υπολογισμοί με το αρχικό καταρρέουν γιατί δεν έχουν καμιά υπόσταση. Αν λοιπόν δίνεις μια προθεσμία για την ύπαρξή μιας επιλογής εκτός προθεσμίας στο δεύτερο πλαίσιο, ουσιαστικά έχεις δημιουργήσει ένα τέχνασμα με μηδενικό αποτέλεσμα επί του πρακτέου. Βέβαια το καλό σε επικοινωνιακό επίπεδο είναι ότι φαίνεται ότι έδωσες μια επιλογή ανεξαρτήτως αν αυτή δεν έχει νόημα. Το θέμα αρχίζει βέβαια όταν βρίσκεσαι πια εκτός προθεσμίας και δεν έχεις τη δυνατότητα να καλύψεις τις μελλοντικές ανάγκες. Αλλά και πάλι δεν έχεις ανάγκη να το ανακοινώσεις εκ των προτέρων, αφού μπορείς να καλύψεις τις άμεσες ανάγκες και δημιουργείς την εντύπωση ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Με αυτόν τον τρόπο φτάνεις στην επιλογή εκτός πλαισίου κι εκεί ανάλογα με την απόφαση που θα παρθεί θα ισχυρισθείς ότι ακολουθείς τη θέληση της επιλογής. Μόνο που στη μία περίπτωση δεν αλλάζει τίποτα και στην άλλη δημιουργεί μια συνέχεια δίχως πόρους. Τότε αποκαλύπτεις ότι υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα μόνο που δεν μπορεί να λυθεί, γιατί έχει δημιουργηθεί από άλλους και για να μην ομολογήσεις ότι έχεις ήδη προβλέψει αυτό το σενάριο εξ αρχής ανακοινώνεις ότι έχεις πιαστεί εξ απροόπτου, αλλά με την εμπιστοσύνη των άλλων θα συνεχίσεις τον αγώνα. Σε αυτή τη φάση έρχεται το αληθινό πρόβλημα που δεν μπορείς να λύσεις κι αναζητάς την αποδοχή αυτή της πραγματικότητας από τους άλλους. Μόνο που τότε αρχίζει το τέλος για σένα γιατί από εκείνη τη στιγμή και μετά όλο και ανακαλύπτουν τα προηγούμενα στάδια. Έτσι κατάφερες να κερδίσεις τις εντυπώσεις λειτουργώντας εκτός πλαισίου, αλλά βρίσκεσαι ξαφνικά εντός χωρίς καμιά προετοιμασία σε επίπεδο στρατηγικής και τελικά απορρίπτεσαι από τους άλλους που δημιουργούν μια νέα κατάσταση, χωρίς την ύπαρξή σου αφού δεν ανήκεις πια στη νοόσφαιρά της.




Νίκος Λυγερός - Εδώ έχουμε

Εδώ έχουμε
ορυκτό πλούτο
αξίας μεγαλύτερης
του τρις
και το μόνο
που ακούμε
είναι μόνο
κουταμάρες
που είναι
και αυτές
του τρις
επειδή κανείς
δεν τους λέει
ότι ξέρουμε
την αξία
του άσχετου
που νομίζει
ότι δεν τον έχουμε
αντιληφθεί.

Νίκος Λυγερός - Σκέψου την πράξη

Σκέψου την πράξη
πριν την κάνεις
διότι μετά
θα είναι αργά
κι από πριν
πρέπει να δεις
πώς ο κόσμος
θα αλλάζει
με την ύπαρξή της
για να δεις
την νέα
που δημιούργησες
επειδή είχες
ένα όραμα
τόσο ισχυρό
που ξεπέρασε
τον ορίζοντα
δίχως να σταματήσει
στα εμπόδια.

Νίκος Λυγερός - Όταν ορκίστηκες

Όταν ορκίστηκες
ότι θα προστατέψεις
την πατρίδα
δεν ήταν βέβαια
για να το κάνεις
όσο δεν υπάρχει
καμιά ανάγκη
και την ώρα
της μάχης
να εξαφανίζεσαι
με τη δικαιολογία
της αλλαγής
της ευθύνης
για να μην είσαι
πια υπεύθυνος
γιατί τότε
τουλάχιστον εμείς
δεν σε θέλουμε.

Νίκος Λυγερός - Όταν οι μικροί άνθρωποι

Όταν οι μικροί άνθρωποι
σαν τη Νεφέλη
είναι ικανοί να μάθουν
μεταξύ βουνού και θάλασσας
σκακιστική στρατηγική
πώς θέλεις οι μεγάλοι
να σε πιστέψουν
ότι παλεύεις
ενώ παίζεις μόνο
με την τύχη
διότι είσαι ανίκανος
να προβλέψεις
τις επόμενες κινήσεις
ακόμα κι αν αυτές
είναι οι δικές σου
επειδή απλώς
ποτέ στη ζωή σου
δεν έμαθες
τη στρατηγική
του Ελληνισμού.

Νίκος Λυγερός - Με το δίκιο σου

Όταν κατηγορείς
έναν άνθρωπο
γι’ αυτό που έκανε
κι έναν δεύτερο
γιατί έκανε το ίδιο
όταν κάνεις κι εσύ
ακριβώς το ίδιο
πρέπει απαραίτητα
να φανεί διαφορετικό
για να μην κατηγορηθείς
με την σειρά σου
τότε λοιπόν βάζεις
όλους τους άλλους
να σου πουν
τι θα κάνεις
για να το κάνεις
λέγοντας μετά
ότι ακολούθησες
τη θέλησή τους
αλλά εμείς ξέρουμε.

Συνέντευξη του Ν. Λυγερού στο Επιλογές Tv. 27/06/2015




Νίκος Λυγερός

Ν. Λυγερός - Ο Απόστολος Παύλος και η διαχείριση κρίσεων (video με ελλην.υπότιτλους)

Νίκος Λυγερός - Ο Απόστολος Παύλος και η διαχείριση κρίσεων.
Η διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Ο Απόστολος Παύλος και η διαχείριση κρίσεων". Συνέδριο με θέμα: "Ο Απόστολος Παύλος και ο πολιτισμός". Παύλεια 2014, Βέροια. Σάββατο 28 Ιουνίου 2014.

<<Όπως έλεγα στους φίλους μου και τους συνοδοιπόρους, αν στην αρχή σας φανεί λίγο παράξενος ο λόγος είναι λογικό. Στην ουσία να σκεφτείτε ότι πάει προς την κατεύθυνση που θα θέλατε, απλώς με έναν διαφορετικό τρόπο. Άρα θα μιλήσουμε για το θέμα της διαχείρισης κρίσεων στην εποχή του Απόστολου Παύλου, όχι την σημερινή, απλώς το λέω για να είμαστε συντονισμένοι. Και θα ήθελα να αρχίσω με τα εξής, όλα αυτά που θα πούμε τώρα είναι στην ουσία ενισχυτικά και λειτουργούν σαν ένα υπόβαθρο. Δηλαδή όταν διαβάζουμε τα Ευαγγέλια, έχει μεγάλη σημασία να ξέρουμε ότι διαβάζουμε ένα βιβλίο. Δεν διαβάζουμε όμως απλώς ένα βιβλίο, διαβάζουμε τη Βίβλο. Το θέμα είναι ότι άμα δεν ξέρεις να διαβάζεις, δεν μπορείς να το διαβάσεις. Άρα υπάρχει ένα υπόβαθρο που υπονοείται. Υπονοείται ότι ξέρεις να διαβάζεις.


Αλλιώς πρέπει να το ακούσεις και όχι να το διαβάσεις. Εδώ είναι κάπως το ίδιο. Το υπόβαθρο του Απόστολου Παύλου είναι ένα υπόβαθρο πολύ υψηλό, τώρα ακούσαμε μάλιστα και νομικούς, είχε και αυτός, είναι ειδικότητα που σχετίζεται, θα μπορούσαμε να πούμε, με το αντικείμενο. Πάντως αυτό που έχει σημασία είναι ότι ο Απόστολος Παύλος πρώτον δεν ήταν Απόστολος, δηλαδή δεν γεννήθηκε Απόστολος, έγινε Απόστολος. Έχει ενδιαφέρον ήδη πώς έγινε. Δεν έγινε με τον κλασσικό τρόπο. Και αυτό έχει ενδιαφέρον. Μετά έχει ενδιαφέρον πότε έγινε. Ούτε αυτό δεν είναι κλασσικό. Αυτό που έχει ενδιαφέρον σαν υπόβαθρο, όσον αφορά στον Χριστό, είναι ότι βρισκόμαστε σε μια -θα μπορούσαμε τώρα να το ονομάσουμε- Επανάσταση της αλήθειας προς την αγάπη, και βρίσκεται σε μια εποχή όπου γεωπολιτικά υπάρχει κατοχή. Το πιο ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι άμα το σκεφτείτε έχετε μια ανάμειξη μεταξύ μιας στρατηγικής υψηλού επιπέδου η οποία είναι αυτή του Χριστού, αλλά μην νομίζετε ότι το εκφυλίζω, προσπαθώ να βρω το λεξιλόγιο που είναι το αρμόδιο για να εξηγήσω αυτές τις έννοιες και παράλληλα έχετε ένα πρόβλημα σε επίπεδο τακτικής. Αν ξαφνικά γινόταν μία επανάσταση σε μια φάση κατοχής στην σύγχρονη πατρίδα μας όλοι θα ασχολιόντουσαν με αυτήν την κατοχή και πώς θα τελειώσει. Τι εννοώ με αυτό. Σε επίπεδο τακτικό υπήρχε μια αντιπαράθεση μεταξύ της εξουσίας και τοπικού λαού. Όμως η δράση του Χριστού δεν ασχολείται με αυτό. Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι ότι μετά από δύο χιλιάδες χρόνια ασχολιόμαστε μόνο και μόνο με την δράση του Χριστού, ενώ εκείνη την περίοδο οι άνθρωποι, ο λαός, εμείς δηλαδή θα ασχολιόμασταν με το άλλο αντικείμενο που τώρα δεν έχει καμία σημασία. Δηλαδή άμα σας πω, πότε τελειώνει η ρωμαϊκή κατοχή; Θα δείτε ότι οι περισσότεροι από εσάς δεν έχουν ιδέα. Κι όχι δεν έχουν ιδέα επειδή δεν τους ενδιαφέρει ή για κάποιον ειδικό λόγο, είναι γιατί δεν έδωσαν καθόλου σημασία σε αυτό. Προσπαθώ να σας πω το εξής, όταν εμφανίζεται ένα πρόβλημα σε επίπεδο στρατηγικής είναι τόσο εκτός πλαισίου από τα προβλήματα της καθημερινότητας που μπορεί να φαίνεται ασήμαντο εκείνη την περίοδο. Το πιο εντυπωσιακό είναι το εξής: όλοι ασχολούμαστε με προβλήματα της καθημερινότητας, σε κάποιο επίπεδο φτάνουμε στο επίπεδο της τακτικής, αλλά δυσκολευόμαστε να περάσουμε στο επίπεδο της στρατηγικής και ακόμα χειρότερο, πιο δύσκολο, το επίπεδο της υψηλής στρατηγικής. Αυτό που έχει ενδιαφέρον με τον Απόστολο Παύλο είναι το εξής, αρχικά βρίσκεται σε επίπεδο τακτικό. Δηλαδή, πρέπει να αντιμετωπίσει μια επανάσταση από την αρνητική πλευρά. Δηλαδή να μην συνεχιστεί. Να θυμάστε ότι εκείνη την εποχή οι πιστοί ονομάζονται ‘οι φανατικοί του Χριστού’. Άρα ο Παύλος, ας τον ονομάσω Παύλο πριν και μετά Απόστολο Παύλο, για να μην μπερδευόμαστε. Ο Παύλος εκείνη την στιγμή έχει ως αποστολή την καταστολή αυτού του κινήματος. Το άλλο που έχει ενδιαφέρον είναι το εξής, οι Απόστολοι -οι κλασικοί, αν θέλετε- πίστεψαν, ο Απόστολος Παύλος πείστηκε. Είναι μια διαφορά. Και είναι μια διαφορά, γιατί γίνεται μετά το θάνατο του Χριστού, μετά την Ανάσταση. Τι εννοώ με αυτό. Συνήθως έχουμε συνηθίσει και στην εκκλησία μας να βάζουμε τον Απόστολο Παύλο ακριβώς στο ίδιο επίπεδο και έχει ενδιαφέρον πάλι, γιατί τον βάζουμε στο ίδιο επίπεδο με τον Πέτρο, που ο Πέτρος είναι το θεμελιακό στοιχείο. Θα μπορούσαμε να πούμε άμα κοιτάζαμε το θέμα με το θέμα της αρχιτεκτονικής ότι από την μια έχουμε τον Πέτρο που είναι τα θεμέλια και από την άλλη έχουμε τον Παύλο, που θα έλεγα ότι είναι το ακροκέραμο και μάλιστα το κλειδί. Δηλαδή ο ένας έρχεται με την απλότητα, δηλαδή είναι ο Πέτρος. Ο Πέτρος δεν ξέρει σχεδόν τίποτα, είναι ο πιο απλός από τους Απόστολους. Υπάρχουν άλλοι που είναι πιο εξελιγμένοι σε επίπεδο γνώσης. Και από την άλλη πλευρά έχουμε τον Απόστολο Παύλο που είναι ο πιο εξελιγμένος από όλους. Δηλαδή άμα τον συγκρίνετε σε θέματα λογιότητας, θα δείτε κάτι που είναι πολύ απλό, η Βίβλος μας άμα κοιτάξετε απλά στις σελίδες, αυτά που έχει γράψει ο Παύλος είναι ένα τεράστιο κομμάτι. Δεν είναι μια μικρή λεπτομέρεια. Αυτό σημαίνει τι; Σημαίνει ότι έχουμε έναν λόγιο ο οποίος εντοπίζει ένα πρόβλημα, έχει όλη την τεχνική που θα είχε ένας δικηγόρος, δηλαδή έχει και την τεχνική της ρητορικής, μπορεί να καταπολεμήσει με αποτελεσματικότητα αυτό που γίνεται και το βλέπετε βέβαια και με τον πρωτομάρτυρα όπου έχει αυτήν την εφαρμογή και ξαφνικά υπάρχει αυτή η αλλαγή φάσης. Αυτή η αλλαγή φάσης θα είναι τρομαχτικής σημασίας. Θέλω απλώς να προσπαθήσετε να δείτε τι θα ήταν η εκκλησία μας αν ο Απόστολος Παύλος δεν είχε αλλάξει. Μερικές φορές για να καταλάβουμε την συμβολή, την τεράστια συμβολή ενός ανθρώπου και στον τομέα τον ιερό είναι πιο εύκολο να σβήσουμε αυτό που έχει κάνει για να δούμε τι μας λείπει μετά παρά να κοιτάζουμε τι έχει κάνει. Εδώ στα Παύλεια δεν είμαι σίγουρος ότι όλοι μας έχουμε διαβάσει οτιδήποτε έχει γράψει ο Παύλος, εδώ. Άρα το θέμα είναι ότι αν όμως ξαφνικά σας πω ότι θα βγάλουμε όλες τις σελίδες που έχει γράψει ο Παύλος, θα πείτε όχι. Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι θα πείτε όχι χωρίς να τις έχετε διαβάσει. Γιατί απλώς ξέρετε ότι είναι ένα μεγάλο κομμάτι. Προσπαθώ να πω το εξής, πρώτον πείστηκε, μετά εξηγεί ότι επιλέχτηκε. Αυτό είναι μια τεράστια απόπειρα, και μια τεράστια δράση, ένα άλμα νοητικό. Γιατί; Με τους Απόστολους τους κλασικούς ξέρουμε ότι έχουν επιλεχθεί από τον Χριστό. Ξέρουμε όλη τη διαδικασία, ξέρουμε ακόμα και το θέμα με τον Ιούδα, ξέρουμε και όταν θα υπάρχει η αντικατάσταση για να είναι πάλι δώδεκα την ώρα που θα δούμε και ακόμα και την Ανάληψη.

Ludwig Wittgenstein: Tractatus logico-philosophicus


Tractatus logico-philosophicus (PDF) Ludwig Wittgenstein, Κιτσόπουλος Θανάσης (μτφρ.) 



Διάλεξη του Νίκου Λυγερού: Αισθητικές και νοηματικές περιπλανήσεις - Ludwig Wittgenstein (Tractatus logico-philosophicus).


Αμφιθέατρο Ιδρύματος Β & Μ Θεοχαράκη. Δευτέρα 11/02/2013. 


Πηγές:
- Ludwig Wittgenstein - Tractatus logico-philosophicus (βιβλίο)
http://electra.lis.upatras.gr/index.php/deukalionas/article/view/1286/1162

- Έργο Ανθρωπότητας - Official Channel Nikos Lygeros (Youtube video)
https://www.youtube.com/channel/UCoxTAEykhjzXpuCiNnYTluw/videos

Ν. Λυγερός - Από τις Κατηγορίες του Αριστοτέλη στο Tractatus του Wittgenstein

Η διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Από τις Κατηγορίες του Αριστοτέλη στο Tractatus του Wittgenstein". 26ης Οκτωβρίου 90, Κτήριο Α, 3ος όροφος, (Λεωφορείο 40 και 31, στάση: σφαγεία), Θεσσαλονίκη. Δευτέρα 8 Ιουνίου 2015.

Ν. Λυγερός - Τα θαλάσσια Θέματα της Ελληνικής ΑΟΖ

Η διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Τα θαλάσσια Θέματα της Ελληνικής ΑΟΖ". Αμφιθέατρο "Παναγής Παναγιωτόπουλος" Κτήριο Εδρών. Θεσσαλονίκη. Δευτέρα 8 Ιουνίου 2015.

Ν. Λυγερός - Κοίτασμα Αφροδίτη και Κυπριακή Νίκη

Νίκος Λυγερός - Κοίτασμα Αφροδίτη και Κυπριακή Νίκη.
Από το 2011, με την αρχή της γεώτρησης στο κοίτασμα Αφροδίτη στο θαλάσσιο οικόπεδο 12 της κυπριακής ΑΟΖ, έχουμε ακούσει όλα τα σενάρια από διάφορους ειδικούς του τομέα με αντικρουόμενες ερμηνείες. Ακούσαμε ότι δεν υπήρχε, ότι υπήρχε αλλά δεν υπήρχε επαρκώς, ότι ήταν λιγότερο από το αναμενόμενο, ότι δεν έχει νόημα για εκμετάλλευση, ότι δεν ήταν στρατηγικό απόθεμα, ότι δεν επαρκούσε από μόνο του... Τελικά τώρα έχει αποδειχθεί ότι είναι εμπορεύσιμο, όπως το λέγαμε από την αρχή χάρη σε ανθρώπους σαν τον Κοναφάγο, τον Κασίνη και τον Φώσκολο. Άρα όλα όσα λέγανε διάφοροι για να μειώσουν την επιτυχία της Κύπρου και δεν ήθελαν να το πιστέψει ούτε ο κυπριακός λαός ούτε ο ελληνικός, δεν στέκουν. Ενοχλούσε τους πάντες και ειδικά τους ραγιάδες να υποστηρίζουμε ότι το κοίτασμα Αφροδίτη από μόνο του ανεξαρτήτως από τις ανακαλύψεις των επόμενων κοιτασμάτων, αλλάζει τα δεδομένα μέσω της ΑΟΖ. Προσπάθησαν να μας πείσουν ότι υπάρχουν προβλήματα και τώρα θα αναγκαστούν να αποδεχθούν ότι υπάρχει λύση κι ότι η δυναμική της ΑΟΖ λειτουργεί καταλυτικά για τις εξελίξεις του κυπριακού. Έτσι μετά από τόσα χρόνια φημολογίας και προπαγάνδας εναντίον της κυπριακής ΑΟΖ και των υδρογονανθράκων της, βλέπουν όλοι την αλήθεια. Και αυτή είναι απλή. Δεν υπήρχε κανένα ψέμα, δεν υπήρχε καμία υπερβολή. Το κοίτασμα Αφροδίτη αποτελεί όντως ένα στρατηγικό απόθεμα ως κοίτασμα φυσικού αερίου. Με την απόδειξη της εμπορευσιμότητας, μετά από 4 χρόνια, θα το βουλώσουν επιτέλους όλοι όσοι πίεζαν τον Ελληνισμό για να περάσουν το μήνυμα ότι δεν υπάρχουν προοπτικές στον τομέα των υδρογονανθράκων για την Κύπρο, όπως το λένε ακόμα για την Ελλάδα. Όμως η αλήθεια νικά και τη λήθη και την αδιαφορία δίχως να σταματά στα εμπόδια των ραγιάδων.

Ν. Λυγερός - Νοητική Στρατηγική

Η διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Νοητική Στρατηγική". Αίθουσα διαλέξεων Συλλόγου Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών "Palso". Λεωφόρος Εθνικής Αντιστάσεως 27 A' όροφος, πίσω από το ξενοδοχείο Galaxy. Ηράκλειο. Πέμπτη 4 Ιουνίου 2015.

Ν. Λυγερός - Η καινοτομική πράξη του ζεόλιθου

Νίκος Λυγερός - Η καινοτομική πράξη του ζεόλιθου.
Όταν μερικοί από εμάς αναρωτιούνται αν μπορούν ν’ αλλάξουν την πραγματικότητα μέσω της καινοτομίας, τώρα έχουν χειροπιαστό παράδειγμα με τον Γιώργο Γεωργιάδη και την εταιρεία του ΟΛΥΜΠΟΣ Α.Ε. Διότι οι δυο τους όχι μόνο εμπιστεύτηκαν ένα όραμα για την Ελλάδα του μέλλοντος, αλλά ταυτόχρονα πήραν και το ρίσκο της ανακάλυψης σε πρακτικό επίπεδο. Κι εδώ φαίνεται η διαφορά. Άλλο πιστεύω κι άλλο είμαι πιστός στο όραμα του ζεόλιθου. Η επιλογή της περιοχής του Κόκκαλου δίπλα στα Πετρωτά έγινε δίχως τις παραδοσιακές γεωλογικές ενδείξεις που απλοποιούν την έρευνα. Έτσι, από την αρχή υπήρχε η δυνατότητα αποτυχίας κι όμως με την επιμονή και την τεχνογνωσία του Γιώργου Γεωργιάδη έγινε το κατόρθωμα και τώρα μιλούμε για την πραγματικότητα του ελληνικού ζεόλιθου. Τα πρώτα αποτελέσματα θα διασταυρωθούν και θα πιστοποιηθούν, για να μπορέσουμε να μιλήσουμε επιστημονικά για την ποιότητα του προϊόντος. Πιο συγκεκριμένα θα έχουμε στοιχεία από μετρήσεις XRD, XRF και ICP-MS. Με αυτόν τον τρόπο θα ξέρουμε ποσοτικά και ποιοτικά ποια είναι τα μέρη του κοιτάσματος που κάνουν τη διαφορά και επιτρέπουν στην Ελλάδα να αξιοποιήσει την προστιθέμενη αξία του προϊόντος. Θα έχουμε, επίσης, και την δυνατότητα να εφαρμοστεί ο ελληνικός ζεόλιθος στη γεωργία και την κτηνοτροφία, για να προωθηθεί ως προϊόν εδαφοβελτιωτικό, αλλά και φυσικής αποτοξίνωσης. Έτσι, βλέπουμε τα πρώτα βήματα του ελληνικού ζεόλιθου, που οι περισσότεροι δεν μπορούσαν καν να φανταστούν. Έχουμε, λοιπόν, ένα παράδειγμα έρευνας και ανάπτυξης για την Ελλάδα που μπορεί να βασιστεί σε ανθρώπους που λειτουργούν καινοτομικά, γιατί θέλουν να γράψουν μια ιστορία που σέβεται τους ανθρώπους και το περιβάλλον.

Ν. Λυγερός - Ο ζεόλιθος

Ο ζεόλιθος
θα κάνει
τη διαφορά
στην Ελλάδα
και για την Ελλάδα
μόνο και μόνο
αν οι δικοί μας
τον πιστέψουν
και τον εφαρμόσουν
κατανοώντας
ότι βοηθούν
την πατρίδα μας
διότι όλα τα άλλα
δεν μας αφορούν
σημασία έχει
η ανάπτυξη
για τους ανθρώπους
με σεβασμό
προς το περιβάλλον
γιατί θέλουμε
να ζήσουν
και οι επόμενοι
ελεύθερα
σαν εμάς.