Ομιλία του Νίκου Λυγερού με θέμα:"Στρατηγική αντιμετώπιση της Γενοκτονίας"στην εκδήλωση με θέμα: " 19 Μαΐου Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού". Πλατεία Ελευθερίας, Δήμος Σερρών. Πέμπτη 19 Μαΐου 2016.
Ας αρχίσουμε. Θα πω μερικά πράγματα, δεν είναι ανάγκη να είναι πολλά, επαρκούν. Θα ήθελα πρώτα απ’ όλα να σας πω ότι όταν είμαστε εδώ για την Ημέρα της Γενοκτονίας, δεν είμαστε εδώ μόνο για να θυμόμαστε το παρελθόν, είναι για να ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε στο μέλλον. Θα ήθελα να σας πω αυτό για να συνεχίσω κι αυτά που είπε ο καθηγητής, μην ασχολείστε με το τι κάνει η Τουρκία, δεν μας ενδιαφέρει. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η Ανθρωπότητα. Όλος ο αγώνας που γίνεται για την αναγνώριση της Γενοκτονίας δεν γίνεται μόνο και μόνο για να το κάνει η Τουρκία. Γιατί θα ήθελα να σας προειδοποιήσω, σε κάποια φάση η Τουρκία θα το κάνει για να το αναγνωρίσει και θα έχουμε μερικούς από τους δικούς μας που δεν θα κάνουν πια τίποτα, γιατί θα θεωρούν ότι τελειώσαμε. Στην πραγματικότητα, οι επιτυχίες που είχαμε το 2006 με το Ευρωκοινοβούλιο, το 2010 με την Σουηδία, το 2015 με την Αρμενία, στο ενδιάμεσο με τις Πολιτείες στην Αμερική και με τις Πολιτείες στην Αυστραλία, δεν έχουν καμία σχέση μ’ αυτά που κάνει η Τουρκία. Αυτό που έχει σημασία είναι να καταλάβουμε σιγά-σιγά ότι δεν μας ενδιαφέρει αν ο θύτης θέλει ή όχι να αναγνωρίσει τη Γενοκτονία, διότι εμείς ξέρουμε ότι είναι ο θύτης κι ότι η Γενοκτονία των Ποντίων χρησιμοποιήθηκε ως παράδειγμα από τον Raphael Lemkin για να δείξει στους άλλους τι σημαίνει Γενοκτονία. Άρα ξέρουμε ακριβώς τι είναι.
Αυτό που έχει σημασία, λοιπόν, είναι να καταλάβουμε το εξής, όσο θα κάνουμε εκδηλώσεις που απλώς θα θυμόμαστε το παρελθόν, η Τουρκία θα μας γράφει. Αυτό που έχει σημασία είναι αν εμείς είμαστε ικανοί να γίνουμε πέτρες και να επιστρέψουμε εκεί που έβγαλαν τις πέτρες. Αυτό που έχει σημασία είναι να καταλάβουμε ότι ο Πόντος είναι Κατεχόμενα. Αυτό που έχει σημασία είναι να καταλάβουμε ότι υπάρχουν πολλοί Πόντιοι που μένουν εκεί και περιμένουν την απελευθέρωση. Αυτό που έχει σημασία, όταν οι Πόντιοι μιλούν για το 1453, είναι ότι αυτός ο αγώνας δεν σταμάτησε. Δεν πρέπει να μπερδευόμαστε. Μιλάμε σε λίγο για τα 200 χρόνια απελευθέρωσης του Έθνους, στην πραγματικότητα είναι τα 200 χρόνια της αρχής της απελευθέρωσης. Δεν έχει τελειώσει αυτή η διαδικασία κι είναι αυτό που φοβάται η Τουρκία. Τα δεδομένα που έχουμε στην Θράκη, τα δεδομένα που έχουμε στον Πόντο, είναι πράγματα που αλλάζουν. Υπάρχουν ήδη Αρμένιοι που προετοιμάζονται για το μέλλον. Μην ασχολείστε πολύ με την Συνθήκη της Λωζάννης, ούτως ή άλλως η Τουρκία την παραβιάζει, απλώς εμείς δεν της λέμε ότι παραβιάζει τουλάχιστον 18 άρθρα της Συνθήκης. Η Συνθήκη του μέλλοντος δεν θα είναι η Συνθήκη της Λωζάννης, θα είναι η Συνθήκη των Σεβρών. Μπορεί να δυσκολεύεστε να το σκεφτείτε, αλλά όταν βλέπετε ότι θα γίνει το Κουρδιστάν, αυτό το πιστεύετε. Το Κουρδιστάν θα γίνει με τα σύνορα που υπάρχουν στην Συνθήκη των Σεβρών. Το ανάλογο θα γίνει με τη Δυτική Αρμενία. Το θέμα είναι πώς ο Πόντος θα παίξει με αυτούς τους δύο παίκτες. Άρα αυτό που έχει σημασία είναι να καταλάβουμε ότι δημιουργούνται συμμαχίες στην περιοχή κι αν δεν το αντιληφθούμε, τα δεδομένα θα αλλάξουν κι εμείς θα είμαστε ακόμα στο να θυμόμαστε τι έγινε. Το σημαντικό είναι να θυμόμαστε το μέλλον. Κι αν είμαστε προετοιμασμένοι γι’ αυτό. Ακούσατε το τραγούδι για τον αετό, αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι αν ερχόταν εδώ ένας αετός για να μας πει ότι πρέπει να απελευθερώσουμε τον Πόντο δεν είναι σίγουρο ότι θα υπήρχαν γεράκια να τον ακολουθήσουν.
Το θέμα, λοιπόν, είναι αν το θέλουμε, τότε θα αλλάξουμε, αν δεν το θέλουμε, τότε ο Πόντος θα γίνει μια ανάμνηση και στο τέλος θα το ξεχάσουμε. Όσοι λένε, ακόμα και τώρα, ότι πρόκειται για αλησμόνητες πατρίδες, να ξέρετε ότι είναι η αρχή ήδη μιας λήθης. Το αλησμόνητο εξαρτάται από εσένα. Το να είναι η πατρίδα σου ακόμα και τώρα εξαρτάται από εσένα. Το γεγονός ότι η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει, πρέπει να το βάλετε και για τον Ελληνισμό. Ο Ελληνισμός δεν πρόκειται να περιοριστεί σ’ ένα χώρο ο οποίος δεν είναι ακόμα αυτό που ήταν. Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε με τη Γενοκτονία κι αυτά που ζούμε είναι ότι η Τουρκία δεν άλλαξε. Αν μερικοί από τους δικούς μας άλλαξαν, είναι απλώς επειδή έγιναν ραγιάδες κι αποδέχονται τα πράγματα. Εδώ στις 19 Μαΐου δεν τα αποδεχόμαστε και η 19η Μαΐου για μας είναι μια μέρα αξιολόγησης, που πρέπει κάθε χρόνο να δούμε τι πετύχαμε σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, να βλέπουμε κάθε φορά τι είναι το διαφορετικό, τι έγινε που άλλαξε τα δεδομένα. Η αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ποντίων από την Αρμενία είναι ένα τεράστιο βήμα, αλλά ξέρετε γιατί είναι τεράστιο βήμα; Γιατί έκαναν πίσω οι δικοί μας οι ραγιάδες, που εμπόδιζαν την Αρμενία να μας αναγνωρίσει. Η Αρμενία ήθελε εδώ και καιρό να το κάνει. Αυτό, λοιπόν, που έχει σημασία είναι να σκεφτούμε το εξής, ξέρουμε τι έγινε, δεν ξεχνάμε. Αλλά το θέμα είναι εμείς τι κάνουμε; Αν απλώς, λοιπόν, θυμόμαστε και δεν ξεχνάτε, δεν επαρκεί. Αυτό που πρέπει να αλλάξει είναι να υπάρχει ένα όραμα. Αυτό το όραμα λέγεται απελευθέρωση και δεν είναι μόνο μνήμη, είναι Μνήμη Μέλλοντος. Αυτό ήθελα να σας πω, όχι για να το μάθετε, γιατί δεν κάνουμε μαθήματα εμείς, απλώς για να το ξέρετε, επειδή θα γίνει και να μην πείτε ότι δεν σας προετοίμασα. Ευχαριστώ πολύ. Να είστε καλά.
http://lygeros.org/talks.php#2016
Νίκος Λυγερός
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε!
