Όταν υπάρχει κατοχή, ο Χρόνος δεν λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο, διότι υπάρχει μια θεμελιακή ασυμμετρία. Ο Χρόνος της εισβολής είναι ελάχιστος, ο Χρόνος της κατοχής είναι μεγάλος κι ο Χρόνος της ανακατάληψης είναι τεράστιος. Το πιο σημαντικό είναι ότι ο Χρόνος είναι μαζί μας και η ανακατάληψη θα γίνει. Αυτό είναι ένα θεμελιακό στοιχείο όταν περνάς μηνύματα στον εχθρό σου που έχει δημιουργήσει σταθερά δεδομένα κατά την εκτίμησή του. Αν δεν μπορείς να σκεφτείς αυτά τα νοητικά σχήματα από μόνος σου, εξέτασε και μελέτα ανάλογα σε άλλες περιπτώσεις για να δεις με τα μάτια σου και με το μυαλό σου ότι έγιναν, ότι υλοποιήθηκαν κι ότι άλλαξαν τόσο πολύ την πραγματικότητα που δεν θυμάσαι πια ότι κάποτε υπήρχε μία κατοχή και μάλιστα για αιώνες. Στη συνέχεια θα φανταστείς τους δικούς σου να σου μιλούν, εννοούμε αυτούς που έκαναν την Επανάσταση και που είναι συνδεδεμένοι μαζί σου πολυκυκλικά χωρίς να το αντιλαμβάνεσαι, να σε ρωτούν για ποιο λόγο αποφάσισες να σταματήσεις τον αγώνα. Για ποιο λόγο θεώρησες ότι ήταν το τέλος και δεν συνέχισες τον αγώνα τους, τον αγώνα της απελευθέρωσης, τον αγώνα της ανακατάληψης. Σκέψου λοιπόν ότι δεν είσαι απαραίτητα ο τελευταίος, κι ούτε πρόκειται να καταφέρεις να είσαι ο τελευταίος, οφείλεις τουλάχιστον να υπολογίσεις ότι είσαι ενδιάμεσος, ότι έχεις πάρει τη σκυτάλη από τους προηγούμενους και πρέπει να την παραδώσεις στους επόμενους και γι’ αυτό να έχεις παράγει κι εσύ κάποιο έργο στη διαδρομή σου. Ο Χρόνος Κατοχής σου δείχνει ότι είναι Μαραθώνιος ενώ η ανακατάληψη είναι σκυταλοδρομία.
Νίκος Λυγερός - Λειτουργία στα Κατεχόμενα
Όταν βλέπεις ένα ολόκληρο χωριό να επιστρέφει στα Κατεχόμενα, για να λειτουργήσει με τον παπά την εκκλησία του, επειδή είναι του Αγίου Προκοπίου στην Σύγκραση, μπορείς να καταλάβεις τι σημαίνει προετοιμασία για την επιστροφή. Και μ’ αυτόν τον τρόπο έχεις χειροπιαστά δεδομένα, που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να εμπλουτίσεις την νοόσφαιρά σου. Έτσι, όταν νομίζεις ότι μόνο εσύ έχεις προβλήματα με τα οικονομικά, αναγνωρίζοντας τους πρόσφυγες που παλεύουν εδώ και δεκαετίες για το δίκιο τους. Κι ενώ πολλοί τους έχουν ξεχάσει, συνεχίζουν μόνοι τους το έργο και σηκώνουν την εικόνα τους για τη λιτανεία του Αγίου, χωρίς να περιμένουν καμία βοήθεια από κανέναν, επιτέλους καταλαβαίνεις ότι υποφέρεις πολύ λιγότερο, ότι αυτό που σου προκαλεί κατάθλιψη είναι απλώς η άγνοιά σου για το ποσό υποφέρουν οι άλλοι. Γι’ αυτό το λόγο αν σηκώσεις κι εσύ την εικόνα για να περάσουν οι άλλοι από κάτω, τότε θα καταλάβεις ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος σου. Κι όταν αρχίσεις να βοηθάς τους άλλους, θα δεις ότι όχι μόνο θα τους κάνεις καλό, αλλά θα κάνεις καλό και στους δικούς σου και στον εαυτό σου. Μην περιμένεις από τους άλλους να κάνουν αυτό που μπορείς να κάνεις. Κάνε το, για να μην περιμένεις. Στη λειτουργία της εκκλησίας ακούς τα λόγια της πίστης μας, που σε βοηθάει, για να συνεχίσεις το έργο σου ως Έθνος για τους επόμενους, αφού σέβεσαι και τους προηγούμενους, διότι είμαστε ο Ελληνισμός.
Αποστολή του Ν. Λυγερού στα Μικρά Κατεχόμενα. 08/07/2015
Νίκος Λυγερός: Η Κύπρος θα απελευθερωθεί
Ν. Λυγερός - Η Κωνσταντινούπολη δεν έπεσε από την Ασία / Constantinople did not fall because of Asia
Ν. Λυγερός - Όταν δεν ξέρεις τι αξίζεις, κοίτα πως σε βλέπει ο άλλος
Αποστολή του Ν. Λυγερού στην Κωνσταντινούπολη, Ιούνιος 2015
Νίκος Λυγερός - Αναδίπλωση κι ανακατάληψη
Η βυζαντινή ιστορία δεν είναι μόνο ωφέλιμη από πλευράς ιστορικής. Εμπεριέχει μέσα της πολλά στρατηγικά νοητικά σχήματα. Έχει σπουδαίες συμβουλές και με τα τακτικά και με τα στρατηγικά. Όμως, η βυζαντινή πραγματικότητα είναι ακόμα πιο σπουδαία, γιατί κράτησε έντεκα αιώνες και αυτό κανείς δεν μπορεί να το παραβλέψει, αφού είναι μια καινοτομία και ταυτόχρονα μια πρωτιά. Σε επίπεδο Χρονοστρατηγικής, το Βυζάντιο απέδειξε ότι μπορούσε να διαχειριστεί την αναδίπλωση και να αξιοποιήσει την ανακατάληψη. Το μόνο που είναι σταθερό στο Βυζάντιο δεν είναι βέβαια ο χώρος, αλλά ο Χρόνος και αυτός δίνει ως χώρος αντίστασης πολλές δυνατότητες, όταν υπάρχει κατάληψη που οδηγεί στην κατοχή, διότι εκεί η έλλειψη κυριαρχίας μπορεί να οδηγήσει σε απόγνωση, ενώ μέσω του Χρόνου υπάρχουν εναλλακτικές μέθοδοι, αφού αξιοποιήσουμε δυναμικά τις επιλογές στις διακλαδώσεις. Με άλλα λόγια, η πολεμολογική προσέγγιση του Βυζαντίου είναι πιο αποτελεσματική, γιατί λειτουργεί σε βάθος Χρόνου. Στο Βυζάντιο οι κινήσεις πάνω στη σκακιέρα κρατούν από δεκαετίες έως αιώνες. Ο βυζαντινός Χρόνος είναι διαφορετικός, γιατί ενσωματώνει στρατηγική. Και αυτά τα στοιχεία είναι μαθήματα για τον Ελληνισμό ως εξέλιξη και μπορούν να εφαρμοστούν και στην Ελλάδα και στην Κύπρο όσον αφορά στα Μεγάλα και Μικρά Κατεχόμενα. Διότι όταν ξεπεράσουμε το στάδιο της καθημερινότητας και ασχοληθούμε επιτέλους με το μέλλον, αφού ο Χρόνος είναι μαζί μας, τότε θα ανακαλύψουμε ότι η αναδίπλωση κι η κατάληψη είναι θεμελιακά στοιχεία για την εξέλιξή μας.
Νίκος Λυγερός
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε!
