Η έννοια άξιος χαρακτηρίζει την επιλογή μας. Δεν θα πούμε ποτέ κάποιον νεκρό, νομοταγή. Ο άξιος πρέπει πάντα να είναι νόμιμος; Όλοι ξέρουμε ακριβώς ότι άμα υπάρχει π.χ. ένα κατοχικό καθεστώς μία τουρκοκρατία, το να είστε νομοταγής σημαίνει ότι συνεργάζεστε με το καθεστώς που καταπατά το λαό σας. Άρα εμείς αυτό που καταλαβαίνουμε, ειδικά μέσω του παραδείγματος της εκκλησίας στην περίοδο της τουρκοκρατίας, η εκκλησία σίγουρα σε περίοδο ειρήνης δεν θα πει μην ακολουθείτε τον νόμο. Έχει ενδιαφέρον όμως, όταν παίρνει θέση σε περίοδο κατοχής και λέει: δεν πρέπει να ακολουθήσεις, γιατί δεν είναι νόμος. Άμα το σκεφτούμε ότι, σε αυτήν την στιγμή μπορεί να ακολουθεί το νοητικό σχήμα της Αντιγόνης, μπορεί να φαίνεται ανορθόδοξο. Όμως στην πραγματικότητα είναι το σημείο αναφοράς. Η εκκλησία ασχολείται με το πρέπον, το οποίο θα συνδυαστεί με το δέον. Αυτό που είναι σημαντικό λοιπόν είναι: ποια είναι η θέση μας, όταν υπάρχει επιλογή. Δηλαδή, έχουμε μια φάση σκλαβοσύνης και λέμε: να το δεχτώ ή όχι; Δέχομαι, αποδέχομαι. Για ποιον λόγο; Υπάρχει σκοπός; Έχει νόημα; Αυτό που λέει λοιπόν ο Ελληνισμός είναι πολύ απλό, λέει ότι δεν υπάρχει λόγος να ακολουθήσεις τον νόμο, αν αυτός καταπατά τις αξίες. Αν το σκεφτούμε λοιπόν είναι κάπως παράξενο, είναι ότι ο Ελληνισμός βάζει τις αξίες πάνω από τον νόμο. Είναι σαν να έχετε μία υπερνομολογία που λέει: θα έχεις δικαίωμα να κάνεις νομοθέτη ό,τι θες, αλλά πρόσεξε, όχι αυτό. Έχει ενδιαφέρον λοιπόν, γιατί αυτό είναι τα θεμέλιά μας. Αν σκεφτούμε τώρα ότι είμαστε ακόμα εδώ, μετά από αιώνες, και συνεχίζουμε να πιστεύουμε σε αυτές τις αξίες, ξέρουμε πολύ καλά ότι δίνουμε μεγάλη σημασία στους νεκρούς και τώρα, παρ' όλο που η κοινωνία δεν μας διευκολύνει, η κοινωνία έχει την τάση να δημιουργεί τα γηροκομεία. Τα γηροκομεία αρχικά θεωρούμε ότι είναι για το καλό. Στην πραγματικότητα τα γηροκομεία είναι για να μπορούμε να έχουμε νεκρούς χωρίς να τους βλέπουμε. Τους έχουμε βάλει λίγο πιο πέρα και λες: εκεί πέρα θα τους φροντίζουν. Στην πραγματικότητα είναι εσάς που φροντίζουν. Δεν θέλετε να σας ενοχλήσει ο θάνατος. Θεωρούμε ότι είναι απαράδεκτο, όταν έχεις έναν δικό σου που θέλει να πεθάνει σπίτι του. Του εξηγείς ότι είναι καλό να πεθάνεις αλλού και μετά, εφόσον πέθανε αλλού, πηγαίνεις και τον βλέπεις στον τάφο του εκεί. Μα δεν σου ζήτησε τίποτα. Άρα βλέπετε λοιπόν ότι το κοινωνικό έρχεται δήθεν για να βοηθήσει. Αλλά στην πραγματικότητα είναι για να βοηθήσει τους ζωντανούς. Ο Ελληνισμός βοηθάει του νεκρούς. Διαβάζουμε τους νεκρούς, γράφουμε για τους αγέννητους. Αυτό το σχήμα είναι πάρα πολύ ορθολογικό. Απλώς μέσα στο παρόν μάς φαίνεται παράξενο. Ενώ πατάμε σε μεγάλη γέφυρα που είναι το παρελθόν και το μέλλον. Αν σκεφτούμε λοιπόν ότι αυτή η γέφυρα είναι το βιβλίο, τότε μπορεί αυτό να φανεί ακόμα και φυσιολογικό. Εξετάζουμε αυτό το θέμα λόγω της συνέχειας. Όταν λέμε λοιπόν ότι δίνουμε μεγάλη σημασία στους νεκρούς είναι πολύ απλό. Είναι σαν να σας λέμε ότι δίνουμε μεγάλη σημασία σε αυτούς που παρήγαν έργο. Όχι που παράγουν, γιατί αυτό δεν το ξέρουμε. Αυτοί το έκαναν, το ξέρουν.
Σκίτσο (Ν. Λυγερός) - Dual.
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 
