Υπάρχει το θεώρημα ότι μια πολλαπλότητα καθορίζεται από τις ιδιομορφίες της. Στην πραγματικότητα, για να την μετατρέψουμε σε μια πιο κατανοητή έννοια, είναι ότι μια ομάδα καθορίζεται από τα ακραία στοιχεία της. Ή πιο απλά, μια δομή καθορίζεται από τα ακριτικά στοιχεία, αυτά που είναι στις άκρες. Γιατί όταν είσαι στην άκρη, ανήκεις σε μια δομή. Λίγο πιο πέρα από την άκρη δεν υπάρχει δομή. Άρα οι άκρες είναι τα όρια και τα όρια μάς επιτρέπουν να καθορίσουμε πού είμαστε. Ο Ελληνισμός δεν είναι του κέντρου, είναι των άκρων. Δηλαδή κάθε φορά ο Ελληνισμός είναι οι άγονες γραμμές, είναι τα νησιά που είναι στην άκρη του κόσμου. Κι όμως ο Ελληνισμός στηρίχτηκε πάνω σε αυτά για να βάλει τα θεμελιακά του στοιχεία.
Για παράδειγμα: όταν κοιτάζετε ένα σπίτι, το πιο σημαντικό που βλέπετε είναι οι τοίχοι. Ενώ στην πραγματικότητα φτιάχνουμε τα σπίτια από τις γωνίες. Αν κοιτάξετε ένα πέτρινο σπίτι, τότε θα δείτε ότι υπάρχει κάτι το πολύ σημαντικό, τα γωνιακά στοιχεία είναι τα πιο σκληρά από όλα. Οι τοίχοι είναι απλώς γέμισμα. Άμα κοιτάξουμε τα ακριτικά στοιχεία, τότε καταλαβαίνουμε τα όριά μας και τότε καταλαβαίνουμε τι είναι το είναι μας. Ένα από τα ακριτικά στοιχεία της ζωής είναι ο θάνατος. Αν όμως συνειδητοποιήσουμε ότι ο θάνατος είναι στην αρχή και αυτό μας επιτρέπει να καταλάβουμε επί της ουσίας τι είναι η ζωή. Γιατί άμα δεν καταλαβαίνουμε τι είναι ο θάνατος, νομίζουμε ότι είμαστε αθάνατοι και νομίζουμε ότι όλα αυτά που μπορούμε να κάνουμε, θα τα κάναμε και την επόμενη μέρα. Μπορεί την επόμενη μέρα να μην είμαστε πια εδώ. Η μεγάλη διαφορά με τους ανθρώπους και τα άτομα είναι η εξής: τα άτομα κάνουν ό,τι θέλουν, όποτε θέλουν αρκεί να το θέλει η κοινωνία. Οι άνθρωποι κάνουν ό,τι θέλουν. Γιατί τα 'θέλω' τους προέρχονται από την Ανθρωπότητα. Και το άλλο που είναι χαρακτηριστικό είναι ότι όταν είσαι πραγματικά άνθρωπος και συνάνθρωπος, μπορεί κάθε μέρα να είναι η τελευταία σου. Άρα λες, τι κάνω την τελευταία μέρα.
Στην θεωρία παιγνίων, όταν έχουμε μια παρτίδα και κοιτάζουμε πώς είναι η συμπεριφορά των παικτών, πολύ συχνά αναλύουμε τις πολλαπλές παρτίδες από την τελική. Και κάνουμε την ανάλυση ανάστροφα. Αυτό μας επιτρέπει να καταλάβουμε από το μέλλον, που στην ουσία είναι ο θάνατος, πώς θα παίξουμε στην ζωή που είναι το παρελθόν. Είναι σπάνιο να έχουμε ανθρώπους που συνειδητοποιούν ότι η ζωή είναι το παρελθόν του θανάτου. Άρα το θέμα είναι ότι, όταν βλέπουμε το μέλλον, το πιο μακρινό θα είναι ο θάνατος από το φυσικό μέλλον. Άρα όταν το συνειδητοποιήσετε αυτό, θα δείτε ότι αν η συμπεριφορά μας ήταν στην ημέρα και όχι στην καθημερινότητα, η συμπεριφορά ενός ανθρώπου που λέει ότι 'ξέρω ότι την επόμενη μέρα δεν θα είμαι εδώ' να σκεφτείτε τι κάνετε εκείνη την ημέρα. Αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι όταν έχουμε να κάνουμε με συνανθρώπους, αυτό που θα κάνουν την τελευταία μέρα είναι αυτό που κάνουν. Όταν έχουμε κοινωνικά όντα, αυτά που κάνουν την τελευταία μέρα δεν έχουν καμία σχέση με αυτά που κάνουν.
Για παράδειγμα: όταν κοιτάζετε ένα σπίτι, το πιο σημαντικό που βλέπετε είναι οι τοίχοι. Ενώ στην πραγματικότητα φτιάχνουμε τα σπίτια από τις γωνίες. Αν κοιτάξετε ένα πέτρινο σπίτι, τότε θα δείτε ότι υπάρχει κάτι το πολύ σημαντικό, τα γωνιακά στοιχεία είναι τα πιο σκληρά από όλα. Οι τοίχοι είναι απλώς γέμισμα. Άμα κοιτάξουμε τα ακριτικά στοιχεία, τότε καταλαβαίνουμε τα όριά μας και τότε καταλαβαίνουμε τι είναι το είναι μας. Ένα από τα ακριτικά στοιχεία της ζωής είναι ο θάνατος. Αν όμως συνειδητοποιήσουμε ότι ο θάνατος είναι στην αρχή και αυτό μας επιτρέπει να καταλάβουμε επί της ουσίας τι είναι η ζωή. Γιατί άμα δεν καταλαβαίνουμε τι είναι ο θάνατος, νομίζουμε ότι είμαστε αθάνατοι και νομίζουμε ότι όλα αυτά που μπορούμε να κάνουμε, θα τα κάναμε και την επόμενη μέρα. Μπορεί την επόμενη μέρα να μην είμαστε πια εδώ. Η μεγάλη διαφορά με τους ανθρώπους και τα άτομα είναι η εξής: τα άτομα κάνουν ό,τι θέλουν, όποτε θέλουν αρκεί να το θέλει η κοινωνία. Οι άνθρωποι κάνουν ό,τι θέλουν. Γιατί τα 'θέλω' τους προέρχονται από την Ανθρωπότητα. Και το άλλο που είναι χαρακτηριστικό είναι ότι όταν είσαι πραγματικά άνθρωπος και συνάνθρωπος, μπορεί κάθε μέρα να είναι η τελευταία σου. Άρα λες, τι κάνω την τελευταία μέρα.
Στην θεωρία παιγνίων, όταν έχουμε μια παρτίδα και κοιτάζουμε πώς είναι η συμπεριφορά των παικτών, πολύ συχνά αναλύουμε τις πολλαπλές παρτίδες από την τελική. Και κάνουμε την ανάλυση ανάστροφα. Αυτό μας επιτρέπει να καταλάβουμε από το μέλλον, που στην ουσία είναι ο θάνατος, πώς θα παίξουμε στην ζωή που είναι το παρελθόν. Είναι σπάνιο να έχουμε ανθρώπους που συνειδητοποιούν ότι η ζωή είναι το παρελθόν του θανάτου. Άρα το θέμα είναι ότι, όταν βλέπουμε το μέλλον, το πιο μακρινό θα είναι ο θάνατος από το φυσικό μέλλον. Άρα όταν το συνειδητοποιήσετε αυτό, θα δείτε ότι αν η συμπεριφορά μας ήταν στην ημέρα και όχι στην καθημερινότητα, η συμπεριφορά ενός ανθρώπου που λέει ότι 'ξέρω ότι την επόμενη μέρα δεν θα είμαι εδώ' να σκεφτείτε τι κάνετε εκείνη την ημέρα. Αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι όταν έχουμε να κάνουμε με συνανθρώπους, αυτό που θα κάνουν την τελευταία μέρα είναι αυτό που κάνουν. Όταν έχουμε κοινωνικά όντα, αυτά που κάνουν την τελευταία μέρα δεν έχουν καμία σχέση με αυτά που κάνουν.
Σκίτσο (Ν. Λυγερός) - Ο δεύτερος θάνατος. La seconde mort
http://www.lygeros.org/view.php?number=3343
http://lygeros.org/articles?n=15385&l=gr
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 
