Η αφίσα και η σκληρότητα
δεν ήταν το ίδιο θέμα
κι όμως οι περισσότεροι
κατηγόρησαν το χαρτί
ενώ αυτό απλώς έδειχνε
την πραγματικότητα
που είχε πληγωθεί
από τα χτυπήματα
της αδικίας
για να είναι μάρτυρας
του εγκλήματος
το οποίο όλοι ξεχνούσαν
την ώρα της ανάλυσης
και κανένας δεν νιώθει
πώς νιώθει το θύμα
γιατί του λείπει
η ετυμολογική
εμπάθεια
που επιτρέπει
στον συνάνθρωπο
να καταλάβει
πόσο υποφέρει
ο άλλος συνάνθρωπος.
Η εμπάθεια είναι συγκίνηση
Ν. Λυγερός
Η εμπάθεια είναι συγκίνηση
κι αν δεν το πιστεύεις
διάβασε απλώς το λεξικό
των αρχαίων ελληνικών
για να καταλάβεις
ότι είναι έγκλημα
να αλλάξεις το νόημα
αυτής της λέξης
γιατί δεν ήταν κοινωνική
και η κοινωνία
αποφάσισε να την εκφυλίσει
μόνο και μόνο
για να μην έχει
ενοχές για τις πράξεις
που τόλμησε
ενάντια στην Ανθρωπότητα.
Αν είχες περισσότερη εμπάθεια
Ν. Λυγερός
Αν είχες περισσότερη εμπάθεια
θα μπορούσες να νιώσεις κι εσύ
τη συγκίνηση που είχαν οι Αρχαίοι
όταν χρησιμοποιούσαν τη λέξη
για να τη διαχωρίσουν
από την απλή συμπάθεια
όπου πάσχεις βέβαια
κοντά στον άλλο
αλλά όχι μαζί του
γιατί δεν μπορείς
να εισχωρήσεις στο πάθος του
και απλώς το κοιτάς
ως ξένος παρατηρητής
που δεν έχει τη δυνατότητα
να περάσει την πράσινη γραμμή
για να πάρει θέση
σε αυτόν τον αγώνα
όπου το πρόσωπο
αναζητά ανθρωπιά
γιατί δεν βλέπει ομορφιά
και νιώθει την μοναξιά
ενώ βρίσκεται κοντά
σ' ένα πλήθος αδιάφορο.
Όταν κάποιος υποφέρει
Ν. Λυγερός
Όταν κάποιος υποφέρει
αντέχει μόνο μέσα στη σιωπή
γιατί τα λόγια
συνεχίζουν να πληγώνουν
και δεν μπορεί η ψυχή
να τα ακούει και πάλι
έτσι αν δεν μάθεις
να ακούς τη σιωπή
του άλλου θα μείνεις βουβός
και δεν θα μπορέσεις
να παράγεις ένα έργο
που θα σηκώσει
όλους τους ανθρώπους
από εκεί που είναι
εγκλωβισμένοι
γιατί δεν μπορούν
να βγάλουν τα καρφιά
από το σταυρό τους,
άκου λοιπόν και πάλι
αυτούς που ακούν
με δώδεκα στα δέκα
γιατί ξέρουν όπως
για την εμπάθεια
που βοηθά τους άλλους.
Το θέμα της αγάπης
Ν. Λυγερός
Το θέμα της αγάπης
είναι θέμα ύψους
κι όσο κι αν φαίνεται
περίεργο ή παράξενο
αν δεν ξέρεις
να λυγίζεις
για να φτάσεις
το ύψος του άλλου
θα μπερδεύεις
την ελεημοσύνη
με την αγάπη
ενώ αν είσαι λυγερός
θα μπορέσεις
να νιώσεις μέσω εμπάθειας
πώς νιώθει ο άλλος
και θα τον βοηθήσεις
να γίνει πιο ανθρώπινος
ακόμα και στην κοινωνία
γιατί θα μάθει
ότι μόνο μέσω ανθρωπιάς
η αγάπη του
θα έχει νόημα
στην Ανθρωπότητα.
Αν δεν έχουμε καθρέφτη
Ν. Λυγερός
Αν δεν έχουμε καθρέφτη
κάποιος μπορεί να μας πει
πως είμαστε πραγματικά
αλλιώς χανόμαστε
μέσα σε υποθέσεις
δίχως καμία ένδειξη
για να μας πει πως πρέπει
να εξελιχθούμε
με τις δυσκολίες
που ξεπερνάμε
για να ζήσουμε
ως ελεύθεροι άνθρωποι
τότε έρχεται
με τη γνήσια εμπάθεια
ο δάσκαλος που ξέρει
τις δυνατότητές μας
για την υπέρβαση
την ανθρώπινη
που θα μας αλλάξει
για την μεταμόρφωση
ικανή ν' αναδείξει
το άλλο έργο
που θέλει μόνο
η Ανθρωπότητα.
Η αρχική συνανθρωπιά
Ν. Λυγερός
Η αρχική συνανθρωπιά
είναι προαπαιτούμενο
αν θέλεις πραγματικά
να βοηθήσεις τον άλλο
γιατί δεν υπάρχει ποτέ
διδασκαλία χωρίς ανθρωπιά
λόγω του μη αναστρέψιμου
της λογικής εμπάθειας
που επιτρέπει την εισχώρηση
στα πάθη του ανθρώπου
έτσι μόνο μπορεί
να γίνει η εξέλιξη
μέσω του ξυπνήματος
αλλιώς το άτομο
παραμένει άτομο
γιατί δεν μπορεί
να γίνει μαθητής
ούτε να βρει
τον δάσκαλό του
γιατί δεν είναι
ανοιχτό βιβλίο
αλλά μία σελίδα
άλλης εφημερίδας.
Μην δοκιμάζεις τα πάντα
Ν. Λυγερός
Μην δοκιμάζεις τα πάντα
γιατί δεν χρησιμοποιείς
τη νοημοσύνη σου
γιατί κάνεις κατάχρηση
της χρήσης της δοκιμής
ενώ η ανθρωπιά σου
επιτρέπει τη σκέψη
που προβλέπει
τα δεδομένα
του μέλλοντος
δίχως να περιμένει
την επόμενη στιγμή
γιατί ξέρει ήδη
από πριν το μετά
λόγω της εμπάθειας
που εισχωρεί
στην συγκίνηση
δίχως να έχει
ανάγκη της κίνησης
που είναι μη αναστρέψιμη
μην το ξεχάσεις λοιπόν
για να ζήσεις ελεύθερος
ως ανθρώπινο ον.
Δεν είναι ποτέ μόνος
Ν. Λυγερός
Δεν είναι ποτέ μόνος
αυτός που ξέρει
ότι είναι ο άλλος άλλος
και δεν είναι ένας
αν κάποτε μπορέσεις
να το καταλάβεις
και ποιος είναι
στην πραγματικότητα
ο δάσκαλος της γνώσης
που με την εμπάθεια του
καταφέρνει πάντα
να βοηθήσει
τους άλλους
που δεν έχουν
ακόμα ανάγκη
αλλά ζουν με ανάγκες
γιατί δεν μπόρεσαν
να δουν ακόμα
την ελευθερία
της ανθρωπιάς
που θέλει ν' ανήκει
στην Ανθρωπότητα.
Η προικισμένη εμπάθεια
Ν. Λυγερός
Η προικισμένη εμπάθεια
είναι αυτή που επιτρέπει
να κάνεις βουτιά
στο απέραντο γαλάζιο
της ψυχής του άλλου
για να μπορέσεις
κι εσύ να νιώσεις
πώς νιώθει πραγματικά
την ώρα της ανάγκης
δίχως να σου ζητήσει
τίποτα το συμβατικό
διότι ξέρει κι αυτός
ότι τα προικισμένα παιδιά
βλέπουν με την καρδιά
γιατί έχουν μάθει
από πολύ μικρά
για τον μικρό πρίγκιπα
και την εμπάθειά του
που του έδωσε
τη δυνατότητα
να βρει στους ανθρώπους
που αξίζουν
ένα κομμάτι ήλιου,
ένα αστέρι στη νύχτα.
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 
