Θέματα φιλοσοφικά, επιστημονικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, για τον άνθρωπο. Νευροεπιστήμες, εγκέφαλος,συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός.

Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι'αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα , την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία, χρειάζεται και η εμπάθεια... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορει να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμιση) , υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας...

Ερεύνα πριν πραξεις...: Αριστοτέλης Μετά τα Φυσικά

Αριστοτέλης, μετά τα φυσικά, Φιλοσοφία
Το πρωτο πραγμα, το οποιο πρεπει να εξετασουμε σε σχεση με την επιστημη που αναζητουμε, ειναι το ποια θεματα πρεπει πρωτα απ'ολα να συζητησουμε. Αυτα ειναι αφενος οι διαφορετικες γνωμες που αλλοι υποστηριξαν για τις πρωτες αρχες και αφετερου ο,τι τυχον εχει παραβλεφθει. Γι'αυτους που θελουν να ξεκαθαρισουν τις αποριες τους χρησιμο ειναι να θετουν σωστα τις αποριες, καθοτι η μετεπειτα απροσκοπτη πορεια της σκεψης εξαρταται απο τη λυση των προηγουμενων αποριων. Κανεις ομως δεν μπορει να λυσει ενα κομπο αν δεν ξερει οτι υπαρχει. Η απορια της σκεψης δειχνει ακριβως οτι υπαρχει ενας ''κομπος'' στο αντικειμενο της ερευνας. Εφοσον η σκεψη μας δυσκολευεται να προχωρησει, βρισκεται σε παρομοια θεση με τους δεμενους, διοτι και στις δυο περιπτωσεις ειναι αδυνατον να προχωρησει κανεις μπροστα. Γι'αυτο πρεπει καποιος να εχει εξετασει απο πριν ολες τις δυσκολιες, τοσο για τους λογους που αναφεραμε, αλλα και γιατι οι ανθρωποι που ερευνουν χωρις να διατυπωνουν απο πριν τις αποριες, μοιαζουν με εκεινους που δεν ξερουν ποιο δρομο πρεπει να παρουν. Εξ αλλου, ο ανθρωπος που δεν διατυπωνει απο πριν τις αποριες, δεν ξερει αν βρηκε καποια στιγμη αυτο που εψαχνε ή οχι, διοτι γι'αυτον ο σκοπος και το τελος δεν ειναι φανερος, ενω για εκεινον, που διατυπωνει απο πριν τις αποριες, ειναι. Ακομα, αυτος που εχει ακουσει ολα τα αντιθετα επιχειρηματα, ωσαν να ησαν αντιδικοι στο δικαστηριο, ειναι οπωσδηποτε σε θεση να κρινει καλυτερα.

Μετα τα φυσικα - Αριστοτελης