Ή διάκριση ανάμεσα στό εχειν καί τό είναι δεν είναι καί τόσο ξεκάθαρη γιά την κοινή λογική. Τό εχειν φαίνεται νά είναι μιά φυσιολογική λειτουργία τής ζωής μας: γιά νά ζήσουμε πρέπει νά έχουμε πράγματα. ’Ακόμα περισσότερο, πρέπει νά έχουμε πράγματα γιά νά μπορούμε νά τ’ απολαμβάνουμε. Σ’ ένα πολιτισμό όπου ό ϋψιστος σκοπός είναι ή κατοχή - καί μάλιστα ή κατοχή ολοένα καί περισσότερων πραγμάτων - καί όπου μπορεΐς νά πεις γιά κάποιον «άξίζει ένα εκατομμύριο δολάρια», πώς μπορεϊ νά υπάρχει διάκριση ανάμεσα στό εχειν καί τό είναι; ’Αντίθετα, θά έλεγε κανείς ότι ή βαθύτερη σημασία τού είναι, είναι τό εχειν. Κι όταν κάποιος δεν εχει τίποτα, δέν είναι τίποτα.
Οί Μεγάλοι όμως Δάσκαλοι τής Ζωής εντόπισαν σάν κεντρικό σημείο τών συστημάτων τους τη διαφορά ανάμεσα στό εχειν καί τό είναι. Ό Βούδας διδάσκει ότι, γιά νά φτάσουμε στό ψηλότερο στάδιο τής ανθρώπινης εξέλιξης, δέ θά πρέπει ν’ αναζητούμε άπληστα τήν άπόκτηση αγαθών. Ό Χριστός διδάσκει: «Ός γάρ άν θέλη τήν ψυχήν αύτοϋ σώσαι, άπολέσει αυτήν ός δ’ άν άπολέση τήν ψυχήν αύτού ένεκεν έμοϋ, ούτος σώσει αυτήν. Τί γάρ ωφελείται άνθρωπος κερδήσας τόν κόσμον όλον, εαυτόν δέ άπολέσας η ζημιωθείς;» (Λουκάς Θ': 24-25). Ό Meister Eckhart δίδαξε ότι τό νά μήν έχεις τίποτα καί ταυτόχρονα νά είσαι ανοικτός καί «αδειανός», μήν αφήνοντας τό εγώ σου νά στέκεται εμπόδιο στό δρόμο σου, είναι ή μοναδική προϋπόθεση γιά τήν άπόκτηση πνευματικού πλούτου καί δύναμης. Ό Marx δίδαξε ότι ή πολυτέλεια είναι τόσο μεγάλο κακό όσο καί ή φτώχια, καί δτι ό στόχος θά πρέπει νά είναι νά είμαστε καί δχι νά έχουμε πολλά. (Έδώ άναφέρομαι στόν πραγματικό Marx, τό ριζοσπαστικό ανθρωπιστή, κι δχι στή χυδαία πλαστογραφία του πού παρουσιάζει ό σοβιετικός κομμουνισμός).
Έδώ καί πολλά, χρόνια μου έχει κάνει βαθιά εντύπωση αυτή ή διάκριση καί έψαχνα νά βρώ τήν εμπειρική της βάση στή μελέτη τών ατόμων καί τών ομάδων μέσα από τήν ψυχαναλυτική μέθοδο. Εκείνο πού είδα μέ οδήγησε στό συμπέρασμα δτι αυτή ή διάκριση, καθώς καί ή διάκριση άνάμεσα στην αγάπη γιά τή ζωή καί τήν αγάπη γιά τό θάνατο, άποτελεΐ τό πιό ουσιαστικό πρόβλημα τής ύπαρξης, ,τα εμπειρικά άνθρωπολογικά καί ψυχαναλυτικά δεδομένα δείχνουν ότι τό εχειν καί τό είναι άποτελοΰν τούς δύο βασικούς τρόπους εμπειρίας, καί οί αντίστοιχες δυνάμεις τους καθορίζουν τις διαφορές άνάμεσα στους χαρακτήρες τών ατόμων καθώς καί τούς διάφορους τύπους του κοινωνικού χαρακτήρα.
Παραδείγματα από Διάφορες Ποιητικές Εκφράσεις
Σάν εισαγωγή γιά τήν κατανόηση τής διαφοράς άνάμεσα στόν τρόπο ύπαρξης μέ βάση τό εχειν καί στόν τρόπο· ύπαρξης μέ βάση τό είναι, θά χρησιμοποιήσω δύο ποιήματα μέ παρόμοιο περιεχόμενο. 'Ο D. Τ. Suzuki τά αναφέρει στό Διαλέξεις Πάνω στό Ζέν Βουδισμό (Lectures on Zen Buddhism). Τό ένα από αυτά είναι ένα haiku, γραμμένο από τό Γιαπωνέζο ποιητή Basho (1644-1694). Τό άλλο ποίημα είναι ενός ’Άγγλου ποιητή τού δέκατου ένατου αιώνα, τού Tennyson. Καί οί δύο ποιητές περιγράφουν όμοιες εμπειρίες: τό τί ένιωσαν οταν σέ κάποιο περίπατο αντίκρισαν ένα λουλούδι. Οί στίχοι τού Tennyson είναι οί παρακάτω:
Λουλούδι στή σχισμάδα τοϋ τοίχου,
Σέ τραβάω άπ’ τή οχισμάδα,
Σέ κρατάω εδώ στό χέρι μου,
'Ολάκερο μέ τή ρίζα,
Μικρό λουλούδι — αν μπορούσα νά καταλάβω Τί είσαι, κι εσύ καί ή ρίζα σου,
'Ολάκερο εσύ,
Θά ’ξερα τί είναι ό Θεός κι ό άνθρωπος.
Μεταφρασμένο στά ελληνικά τό haiku τού Basho λέει περίπου τά έξης:
"Οταν κοιτάξω προσεκτικά Βλέπω ν’ ανθίζει ή ναζούνα Πλάι στό φράχτη!
Ή διαφορά είναι εντυπωσιακή. Ό Tennyson κινείται πρός τό λουλούδι μέ τήν πρόθεση νά τό αποκτήσει. Τό «ξεριζώνει» «ολάκερο μέ τή ρίζα». Κι ενώ κλείνει τό ποίημα μέ τό συλλογισμό ότι τό λουλούδι μπορεϊ νά τόν βοηθήσει νά γνωρίσει τή φύση τοϋ Θεού καί τού ανθρώπου, τό ίδιο τό λουλούδι είναι ήδη νεκρό, στά χέρια του, σάν αποτέλεσμα τοϋ ενδιαφέροντος του γι’ αυτό. Ό Tennyson, όπως τόν βλέπουμε μέσα από τό ποίημά του, μπορεϊ θαυμάσια νά συγκριθεϊ μέ τό δυτικό επιστήμονα πού ψάχνει νά βρει τήν αλήθεια καταστρέφοντας τή ζωή.
Ή αντίδραση τού Basho στή θέα τοϋ λουλουδιού είναι εντελώς διαφορετική. Δέ θέλει νά τό ξεριζώσει. Δέ θέλει ούτε κάν νά τό αγγίξει. Τό μόνο πού κάνει είναι νά τό «κοιτά προσεκτικά», νά τό «βλέπει». Ό Suzuki γράφει:
Φαίνεται ότι ό Basho περπατούσε σ’ έναν εξοχικό δρόμο, όταν παρατήρησε κάτι. πού φαινόταν παραμελημένο, πλάι σ’ ένα φράχτη. Πλησίασε πιό κοντά, τό κοίταξε καλά καί κατάλαβε ότι ήταν ένα άγριο-λούλουδο, μάλλον ασήμαντο πού δέ θά τό 'παρατηρούσε κάν ένας περαστικός. Αυτό είναι ένα άπλό περιστατικό, πού περιγράφεται μέσα στό ποίημα χωρίς νά εκφράζεται πουθενά κανένα ιδιαίτερο ποιητικό συναίσθημα, έκτός ίσως άπό τίς δυό τελευταίες συλλαβές, πού στά γιαπωνέζικα προφέρονται kana. Αυτό τό μόριο, πού τό βρίσκουμε συχνά προσαρτημένο σ’ ένα ουσιαστικό, επίθετο ή επίρρημα, δηλώνει κάποιο συναίσθημα θαυμασμού ή επαίνου ή λύπης ή χαράς. Καί μπορεϊ καμιά φορά, πολύ σωστά, ν’ άποδοθεΐ σε μιά άλλη γλώσσα μέ θαυμαστικό. Στό παραπάνω haiku τού Basho, ολόκληρη ή στροφή τελειώνει μ’ αυτό τό μόριο.
Ό Tennyson φαίνεται ότι χρειάζεται ν’ αποκτήσει τό λουλούδι γιά νά καταλάβει τούς ανθρώπους καί τή φύση. Αποκτώντας το, όμως, τό λουλούδι καταστρέφεται. Αυτό πού ζητάει ό Basho είναι νά δει, κι όχι άπλώς νά κοιτάξει τό λουλούδι, αλλά νά γίνει «ενα» μ’ αυτό καί νά τό αφήσει νά ζήσει. Ή διαφορά ανάμεσα στόν Tennyson καί τόν Basho φαίνεται ξεκάθαρα στό παρακάτω ποίημα τού Goethe:
ΒΡΗΚΑ
Περπάταγα στό δάσος 'Ολομόναχος,
Δέ γύρευα τίποτα,
Μονάχα αυτό πού σκεφτόμουν.
Είδα στή σκιά
Ένα μικρό λουλούδι νά φυτρώνει,
Λαμπερό σάν αστέρι Σάν όμορφα μάτια.
Ήθελα νά τό κόψω Μά μοϋ είπε γλυκά:
Γιά νά μαραθώ Πρέπει νά μέ κόψεις;
Τό ξέχωσα
Μέ όλη του τή ρίζα,
Τό πήγα στόν κήπο Τοϋ όμορφου σπιτιού.
Τό φύτεψα ξανά Σέ μιά ήσυχη γωνιά,
Τώρα όλο καί μεγαλώνει "Ολο καί ανθίζει.
Περπατώντας κάποτε ο Goethe, χωρίς συγκεκριμένο σκοπό, γοητεύτηκε από ένα μικρό λαμπερό λουλούδι. Γράφει στό ποίημά του ότι ένιωσε τόν ϊδιο πειρασμό μέ τόν Tennyson νά τό ξεριζώσει. ’Αλλά, αντίθετα από τόν Tennyson, ό Goethe έχει συναίσθηση ότι αυτό θά σήμαινε τό θάνατο τού λουλουδιού. Γιά τόν Goethe, τό λουλούδι αυτό είναι τόσο ζωντανό, πού τού μιλάει καί τόν προειδοποιεί. Τελικά, λύνει τό πρόβλημα διαφορετικά άπό τόν Tennyson καί τόν Basho. Βγάζει τό λουλούδι «μέ όλη του τή ρίζα» καί τό ξαναφυτεύει έτσι ώστε ή ζωή του νά μην καταστραφεϊ. Ό Goethe, όπως φαίνεται, παίρνει μιά θέση ανάμεσα στόν Tennyson καί τόν Basho: γι'αυτόν, στην κρίσιμη στιγμή, ή δύναμη τής ζωής είναι μεγαλύτερη από τή δύναμη τής άπλής διανοητικής περιέργειας. Είναι περιττό βέβαια νά πούμε ότι αύτό τό όμορφο ποίημα τού Goethe εκφράζει τόν τρόπο πού αντιλαμβάνεται τή φύση.
Ή σχέση τού Tennyson μέ τό λουλούδι είναι σχέση κατοχής ή απόκτησης (εχειν) — όχι βέβαια αγαθών αλλά γνώσης. Ή σχέση τού Basho καί τού Goethe μέ τό λουλούδι πού αντικρίζουν είναι σχέση ύπαρξης (είναι). Μέ τό είναι άναφέρομαι σ’ εκείνο τόν τρόπο ύπαρξης όπου κάποιος ούτε εχει κάτι ούτε άποζητάει μέ απληστία νά εχει, αλλά είναι χαρούμενος, χρησιμοποιεί παραγωγικά τά ιδιαίτερα χαρισματά του καί γίνεται ενα μέ τόν κόσμο.
Ό Goethe, ό μεγάλος εραστής τής ζωής, ένας άπό τούς μεγαλύτερους εχθρούς τής μηχανοποίησης καί τής καταστροφής τού ανθρώπου, έχει έκφράσει τό είναι σάν κάτι αντίθετο στό εχειν σέ πολλά ποιήματα του. Στόν Φάουστ δίνει μιά δραματική περιγραφή τής πάλης ανάμεσα στο εΐναι καί τό εχειν (ό Μεφιστοφελής αντιπροσωπεύει τό εχειν). Στό παρακάτω ποίημα, εκφράζει τήν ποιότητα τού είναι μέ τή μεγαλύτερη απλότητα:
Ξέρω πώς τίποτα δέν είναι δικό μου Εκτός από τή σκέψη πού ανεμπόδιστα Κυλάει από την ψυχή μου.
Κι ακόμα, κάθε όμορφη στιγμή Πού ή καλή Μοίρα Μ’ αφήνει ολόψυχα νά χαρώ.
Ή διαφορά είναι καί ’έχειν δέν είναι βασικά διαφορά ανάμεσα στήν ’Ανατολή καί τή Δύση. Ή διαφορά είναι μάλλον ανάμεσα σέ μιά κοινωνία, πού τό ενδιαφέρον της συγκεντρώνεται στους άνθρώπους, καί σέ μιά άλλη πού τό ενδιαφέρον της συγκεντρώνεται στά πράγματα. Ή τάση τοΰ εχειν χαρακτηρίζει τή δυτική βιομηχανική κοινωνία, όπου ή άπληστία γιά χρήμα, δόξα καί δύναμη έχει γίνει ό κυρίαρχος τρόπος ζωής. Λιγότερο άλλοτριωμένες κοινωνίες, όπως τοΰ Μεσαίωνα, τών Ινδιάνων Zuni, τών φυλών τής ’Αφρικής, πού δέν είχαν επηρεαστεί από τίς ιδέες τής σύγχρονης «προόδου», έχουν τούς δικούς τους Bashos. Ίσως μετά άπό μερικές γενιές, πού θά ζήσουν στή βιομηχανοποιημένη κοινωνία, θ’ αποκτήσουν καί οί Γιαπωνέζοι τούς δικούς τους Tennysons: δέν είναι αλήθεια ότι ό δυτικός άνθρωπος δέ μπορεϊ νά καταλάβει τά ανατολικά συστήματα, όπως τό Ζέν Βουδισμό (όπως νόμιζε ό Jung). Αλλά ό σύγχρονος άνθρωπος δέ μπορεϊ νά καταλάβει τό πνεύμα μιάς κοινωνίας πού δέν έχει σάν στόχο τήν ιδιοκτησία καί τήν απληστία. Πραγματικά, τά γραφτά τού Meister Eckhart (τό ίδιο δύσκολα μπορεϊ νά τά καταλάβει κανείς, όπως καί τόν Basho ή τό Ζέν) καί τά γραφτά τοΰ Βούδα είναι άπλώς δύο διάλεκτοι τής ίδιας γλώσσας.
Πηγή: ERICH FROMM, ''ΝΑ ΕΧΕΙΣ Ή ΝΑ ΕΙΣΑΙ;'' Μετάφραση ΕΛΕΝΗ ΤΖΕΛΕΠΟΓΛΟΥ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΠΟΥΚΟΥΜΑΝΗ - ΑΘΗΝΑ 1978
Πηγή: ERICH FROMM, ''ΝΑ ΕΧΕΙΣ Ή ΝΑ ΕΙΣΑΙ;'' Μετάφραση ΕΛΕΝΗ ΤΖΕΛΕΠΟΓΛΟΥ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΠΟΥΚΟΥΜΑΝΗ - ΑΘΗΝΑ 1978
Η εξέταση της έννοιας της ανθρωπότητας σ’ ένα αυστηρά οντολογικό πλαίσιο την υποβαθμίζει. Χωρίς τη διαχρονική της φύση και το χρονικό της προσδιορισμό, φαίνεται τοπικά ισόμορφη με την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία δεν μπορεί παρά να αποτελεί μία εκφυλισμένη προβολή της αποτελεσματικής...
Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία...
Οι έρευνες στον χώρο της εκπαίδευσης και των νευροεπιστημών έχουν καταστήσει σαφές ότι η εκπαίδευση προκειμένου να είναι αποτελεσματική , δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη, παθητική και γραμμική. Ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση...
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων προϋποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ικανότητα λογικής σκέψης, αλλά ότι αυτή η λογική σκέψη μπορεί να εμποδίζεται από περιορισμούς της επεξεργασίας (π.χ. περιορισμένη μνήμη εργασίας, Johnson-laird 1983, 1995a,b, 1999; Johnson-laird & Byrne, 1991, 1993a, 1996)...
Γιατί δεν ψάχνουμε την ουσία; Ποιος ξέρει; Οι φίλοι μας δεν ζουν πια. Οι εχθροί μας έχουν στόχο το εφήμερο της ζωής. Για ποιο λόγο; Για την ασφάλεια της κοινωνίας; Για την ασφάλεια του συστήματος ή της αδράνειας; Γιατί τα άτομα είναι τόσο πολλά αλλά και ταυτόχρονα τόσο λίγα; Γιατί οι άνθρωποι είναι τόσο σπάνιοι; Υπάρχει λόγος;...
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με τις διεργασίες οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε κάποιο λογικό πρόβλημα, να αναλύουμε μια σειρά παραδοχών ώστε να παράγουμε κάποιο συμπέρασμα, να αξιολογούμε τις πιθανότητες για κάποιο γεγονός κ.ο.κ. Π.χ., ξέρουμε ότι το άθροισμα των γωνιών...
H πλάνη βρίσκετε στη σκέψη (στη νοοτροπία) διότι η σκέψη επεξεργάζεται τις εντυπώσεις, τις πληροφορίες που εισέρχονται στον ψυχισμό μας μέσο των αισθήσεων. Ηράκλειτος: Πίστευε οτι ο άνθρωπος διαθέτει 2 όργανα για τη γνώση της αλήθειας. Την αίσθηση και τον λόγο. Απο αυτά, τη μεν αίσθηση η θεωρούσε απατηλή....
Τι είναι «ελευθερία της βούλησης»; Σύμφωνα με τους φιλόσοφους, είναι η ιδιότητα ή ικανότητα που έχουμε να πράττουμε με δική μας απόφαση, κάτω από τον έλεγχό μας, χωρίς εξωτερικό εξαναγκασμό. Ελευθερία της βούλησης έχω όταν επαφίεται σε εμένα να επιλέξω μεταξύ τυχόν εναλλακτικών πράξεων. Όταν η απαρχή των....
Με τους χαμαιλέοντες, τα θεμέλια έγιναν φάροι της Ανθρωπότητας. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της νοημοσύνης, που είναι το μέλλον της Ανθρωπότητας, μέσω της εξήγησης της αυτοθυσίας του Προμηθέα που δεν περίμενε από τους Ολύμπιους να βοηθήσουν την Ανθρωπότητα, διότι έβλεπε ότι ήθελαν μόνο και μόνο σκλάβους. Γι’ αυτό έμαθε μέσω του φωτός, τόσες επιστήμες στους ανθρώπους. Διότι ήξερε ότι μόνο η ουσία μπορεί ν’ αντισταθεί στην εξουσία...
Πολλοί σας λένε, σε όλους εσάς εδώ, ότι είσαστε γραφικοί, γιατί μιλάτε για πράγματα του «κατά Λουκά» και λένε ότι πρέπει να έχεις μια ρεαλιστική προσέγγιση. Και τώρα πρέπει να σκεφτούμε ορθολογικά. Σου λένε, π.χ. -αυτό είναι το ωραίο- ακόμη και να απελευθερωθεί η Κωνσταντινούπολη...
Το μοναστήρι είχε κλείσει. Δεν περίμενε κανένα πια. Αυτό πίστευαν τουλάχιστον οι καλόγριες. Δεν είχε πει τίποτα. Κοίταξε τον ουρανό. Αυτός θα ήταν ο τρούλος της εκκλησίας. Είχε μάθει για την απαγόρευση. Κι έπρεπε να βρει τον Πέτρο. Όσο πιο γρήγορα γίνεται, σκέφτηκε. Έτσι άρχισε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα...
Μια Κυριακή σαν Πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος γιατί πιστεύει στην αυτοθυσία και το λουλούδι που γεννήθηκε όταν το φως έλαμψε για δεύτερη φορά την ώρα της ανάγκης όταν πια
κανείς δεν πίστευε στην Κυριακή την επόμενη ενώ ήρθε! 


