Θέματα φιλοσοφικά, επιστημονικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, για τον άνθρωπο. Νευροεπιστήμες, εγκέφαλος,συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός.
Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι'αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα , την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία, χρειάζεται και η εμπάθεια... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορει να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμιση) , υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας...

Νίκος Λυγερός - Μαθηματικά και Φιλοσοφία

Ενώ πολλοί πιστεύουν ότι υπάρχουν ριζικές διαφορές μεταξύ Μαθηματικών και Φιλοσοφίας, επειδή ξεχνούν τι γινόταν στην Αρχαιότητα, έχουμε βαθιά παραδείγματα που αποδεικνύουν όχι μόνο τη συμβατότητα μεταξύ των δύο τομέων, αλλά μάλιστα και μια πρόσβαση στον ίδιο πυρήνα της σκέψης. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο Leibniz αλλά ακόμα και ο Descartes. Όμως μια έρευνα για τους πιο ειδικούς αναδεικνύει ολόκληρη ακολουθία. Διότι υπάρχουν και οι Pascal, Newton, Cantor, Russell, Whitehead. Στην πραγματικότητα τα Μαθηματικά λόγω κωδικοποίησης είναι προσβάσιμα σε πιο νεαρή ηλικία, ενώ η Φιλοσοφία χρειάζεται πολύ περισσότερες γνώσεις και μια ωριμότητα σε διανοητικό επίπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Thom είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα. Έτσι αν εξετάσουμε αυτά τα στοιχεία θα αντιληφθούμε ότι υπάρχει ιστορικό μεταξύ αυτών των δύο προσεγγίσεων της γνώσης. Διότι επί της ουσίας έχουν τον ίδιο στόχο, δηλαδή την αλήθεια διότι δεν έχουμε να κάνουμε με επιστήμες που έχουν ανάγκη το πείραμα για να συγκρίνουν τα αποτελέσματά τους σε σχέση με την πραγματικότητα. Η ουσία είναι η συνοχή της σκέψης για τα Μαθηματικά και τη Φιλοσοφία και το βλέπουμε σε επίπεδο νοημοσύνης...