Η ανάκαμψη του ελληνικού ηθικού πρέπει να είναι θέμα προτεραιότητας, γιατί αυτό επηρεάζει τα πάντα από τα οικονομικά και τα πολιτικά έως και την στρατηγική μας. Η Ελλάδα έχει μια γεωπολιτική θέση μεγάλης αξίας και σημασίας, μόνο που η μιζέρια καθηλώνει τόσους παράγοντες που σπάνιοι είναι αυτοί που ασχολούνται με αυτά τα θέματα. Η μιζέρια δεν έχει καμιά μεγαλοσύνη και δεν βοηθάει την Ελλάδα. Είναι λοιπόν απαραίτητο να ξεπεράσουμε αυτήν την κατάσταση κάνοντας υπερβάσεις. Δεν επαρκεί να μιλάς για βαρβαρότητα, όταν δεν κάνεις απολύτως τίποτα για να μην εκτεθείς. Διότι κανείς δεν θα σε ακολουθήσει σε αυτήν την απραξία. Εδώ χρειαζόμαστε αγωνιστές και μαχητές και αυτό γίνεται μόνο και μόνο όταν το ηθικό σου είναι ανεβασμένο. Για να γίνει όμως αυτό πρέπει να παράγεις έργο. Και αυτό το έργο πρέπει να έχει πρακτικές και πραγματικές επιπτώσεις. Σε αυτό το πλαίσιο τώρα είναι η ελληνική ΑΟΖ με την αξιολόγηση των προσφορών του γύρου αδειοδότησης με το θαλάσσιο οικόπεδο 2 και τα κοιτάσματα Πύρρος και Αχιλλέας, και ο ελληνικός ζεόλιθος με την αξιοποίηση του κοιτάσματος στην περιοχή Κόκκαλο στο Βόρειο Έβρο. Αυτά τα βήματα είναι σημαντικά γιατί όλοι θα δουν ότι όταν είμαστε αποτελεσματικοί επειδή λειτουργούμε στρατηγικά και τότε το ηθικό των Ελλήνων ανεβαίνει και παράγουν μια προστιθέμενη αξία που αποτελεί προσφορά για όλο το λαό μας.
Κοιτάσματα Πύρρος και Αχιλλέας |
Τα 20 θαλάσσια οικόπεδα της Ελληνικής ΑΟΖ |
Kοίτασμα ζεόλιθου Κόκκαλο, Πετρωτά |
Νίκος Λυγερός - Διεθνείς σχέσεις και Ελλάδα
Με το θέμα της ΑΟΖ οι διεθνείς σχέσεις μας διευρύνονται και μάλιστα σε πρακτικό επίπεδο. Οι συνοριακές μας σχέσεις με την Αλβανία, τα Σκόπια, τη Βουλγαρία και την Τουρκία, έχουν πια επεκτάσεις με την Ιταλία, τη Λιβύη, την Αίγυπτο και την Κύπρο. Επίσης λειτουργούμε πλέον με τρεις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης την Βουλγαρία, την Ιταλία και την Κύπρο. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει πλέον περιθώριο για μια μονόπλευρη θεώρηση των πραγμάτων μέσω της θεωρίας αποφάσεων, ότι η θεωρία παιγνίων είναι πλέον απαραίτητη και μάλιστα εκτός του πεδίου δράσης των παιγνίων μηδενικού αθροίσματος. Πρέπει λοιπόν να σκεφτούμε αυτή τη νέα σκακιέρα με αυτές τις επεκτάσεις για να μην εγκλωβισθούμε μέσα σε παλιά δεδομένα που δεν έχουν πια σχέση με την πραγματικότητα. Επίσης πρέπει να συμπεριληφθούν και οι παίκτες που έχουν ρόλο στο θέμα του φυσικού αερίου και του πετρελαίου και ειδικά με τον αγωγό East Med και το Interconnector EuroAsia. Με άλλα λόγια τώρα που πρόκειται να εξετάσουμε και τα αποτελέσματα του διαγωνισμού αδειοδότησης, ειδικά για το δεύτερο οικόπεδο, θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πιο πολύπλοκα σχήματα από την περπατημένη με το μονοδιάστατο των ελληνο-τουρκικών σχέσεων που δεν οδηγούν πουθενά για τέτοια θέματα.
Νίκος Λυγερός - Θέσεις εργασίας και Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Στην Ελλάδα, επειδή δεν έχουμε συνηθίσει να μιλούμε με την απαιτούμενη σοβαρότητα για το θέμα της ενέργειας, ειδικά όταν αφορά υδρογονάνθρακες, δεν μπορούμε να φανταστούμε το Υπουργείο Ενέργειας να παράγει και θέσεις εργασίας στον ελληνικό λαό. Κι όμως αν σκεφτούμε την έννοια του τερματικού σταθμού υγροποίησης, μπορούμε να καταλάβουμε πόσο λανθασμένη είναι αυτή η προσέγγιση. Διότι ένας τέτοιος σταθμός που χρειάζεται 4.500 άτομα για να κατασκευαστεί, στη φάση λειτουργίας με όλα τα απαιτούμενα με σταθμό εξόρυξης και αγωγό, θέλει εκατό χιλιάδες άτομα. Αν επίσης σκεφτούμε ότι με τα στρατηγικά αποθέματα που έχουμε στο Ιόνιο και Νότια της Κρήτης, πρέπει να κατασκευάσουμε δύο σταθμούς τέτοιου τύπου. Με αυτά τα δεδομένα που συνδυάζονται βέβαια και με τον αγωγό East-Med αλλά και με το Interconnector EuroAsia με την αναβάθμιση του Inteconnector GRITA, μπορούμε ν’ αντιληφθούμε όχι μόνο την αξία της ελληνικής ΑΟΖ αλλά και τη σημασία αυτού του Υπουργείου για το μέλλον της χώρας. Πρέπει λοιπόν να ενημερωθούμε και ως λαός για τον ρόλο του Υπουργείου, αφού θα είναι αυτό που θα αξιολογήσει και την προσφορά της τριπλής κοινοπραξίας για το δεύτερο θαλάσσιο οικόπεδο της ελληνικής ΑΟΖ, όπου βρίσκονται τα κοιτάσματα Πύρρος και Αχιλλέας.
Νίκος Λυγερός