Έχουμε τέσσερα άτομα, μια γέφυρα, είναι νύχτα και έχουν μόνο ένα φακό--πρέπει να περάσουν και οι 4 απέναντι, 2 την φορά ενώ πάντα επιστρέφει ένας, αυτός που κουβαλά τον φακό. Η γέφυρα αντέχει βάρος το πολύ δυο ατόμων.
Χρόνος διάσχισης της γέφυρας:
Ο Α 1 λεπτό, ο Β 2 λεπτά, ο Γ 5 λεπτά και ο Δ χρειάζεται 10 λεπτά.
Η λύση του προβλήματος είναι πολύ απλή, να περάσουν όλοι απέναντι.
Όπως είναι λογικό όταν δύο άτομα διασχίζουν τη γέφυρα, πηγαίνουν με τη ταχύτητα του βραδύτερου. Κρατιούνται από το χέρι και πηγαίνουν με τον βηματισμό του πιο αργού.
Η φυσιολογική λύση που θα ακολουθήσουν οι περισσότεροι είναι:
Να πάει ο Α με τον Β (οι πιο γρήγοροι), να γυρίσει ο Α (ο πιο γρήγορος), μετά:
ο Α με τον Γ, να γυρίσει ο Α—και τέλος ο Α με τον Δ.
Α + Β -> 2 λεπτά
Α <- 1 λεπτά
Α + Γ -> 5 λεπτά
Α <- 1 λεπτά
Α + Δ -> 10 λεπτά
Συνολικός Χρόνος: 19 λεπτά
Οι περισσότεροι είναι πεπεισμένοι ότι είναι η μοναδική ορθή λύση.
Όταν έχουμε μια ομάδα/σύνολο πολλές φορές κοιτάζουμε τα ισχυρά στοιχεία και αγνοούμε τα καθυστερημένα. Όταν όμως όλη η ομάδα πρέπει να πάει ‘απέναντι’, ο στρατηγικός στόχος δεν είναι ο στόχος όπως νομίζουμε με μια κλασική προσέγγιση. Ο ιδέα είναι να εντοπίσουμε τα εμπόδια, να τα ξεπεράσουμε και να δούμε πιο στόχο μπορούμε να πετύχουμε.
Έτσι, η σημαντική λύση που κάποιοι το θεωρούν ηλίθιο, εμπεριέχει το:
Γ + Δ -> που στην καλύτερη περίπτωση έχουμε χάσει ήδη 15 λεπτά ενώ στην περίπτωση που γυρίσει το φακό ο Δ, έχουμε χάσει 20 λεπτά.
Αυτή η κίνηση δεν είναι η αρχική, είναι όμως μια στρατηγική κίνηση στην επίλυση του προβλήματος.
Ο Γ και ο Δ είναι οι πιο αργοί. Άρα όταν βάζουμε τους πιο αργούς μαζί, ο αργότερος απορροφά τον λιγότερο αργότερο. Αυτό ουσιαστικά μας επιτρέπει να κερδίσουμε 5 λεπτά, αλλά για να κερδίσουμε αυτά τα λεπτά, πρέπει να επενδύσουμε—πρέπει να χάσουμε κάτι…
Στρατηγική κατασκευή λύσης
Εφόσον κάποια στιγμή υπάρχει η κίνηση:
Γ + Δ ->
πρέπει μετά να υπάρχει κάποιος να επιστρέψει τον φακό, δηλ:
Γ + Δ ->
? <-
επίσης αυτό σημαίνει και το προφανές ότι ο Γ και ο Δ δεν έχουν περάσει τη γέφυρα. Άρα στην προηγούμενη κίνηση έχει πάει κάποιος άλλος.
? ->
Γ + Δ ->
? <-
Για να έχει πάει όμως κάποιος απέναντι, τότε κάποιος άλλος έχει επιστρέψει:
? ->
? <-
Γ + Δ ->
? <-
Τώρα παίρνουμε το ακόλουθο παράδειγμα, όπου κάνουμε τις αντικαταστάσεις
? ->
? <-
Γ + Δ ->
? <-
Α + Β ->
Β <- εφόσον επιστρέφει ο Β ο Α έχει περάσει
Γ + Δ ->
? <- εδώ μπορεί να επιστρέψει πίσω ο Α
Αρά η τελική λύση είναι:
Α + Β -> 2
Β <- 2
Γ + Δ -> 10
Α <- 1
Α + Β -> 2
Συνολικός Χρόνος: 17 λεπτά
Θέλοντας να κερδίσω θεωρητικά 5 λεπτά, ο όποιος είναι ένας ανύπαρκτος στόχος—στην πραγματικότητα θα επενδύσω 2 λεπτά, επειδή έχω επενδύσει 3 λεπτά για να κερδίσω 5.
Περίπτωση προβλήματος ως δομικό στοιχείο. Εξετάζουμε το πρόβλημα και εντοπίζουμε τα δομικά στοιχεία που λειτουργούν ή δυσλειτουργούν.
Ο στόχος, δηλαδή να περάσουν όλοι απέναντι. Αυτός ο στόχος δεν βοηθάει στο να βρούμε την δεύτερη λύση, γιατί είναι ο ίδιος στόχος και για την πρώτη. Αν όμως εντοπίσετε τα προβλήματα τότε το πρόβλημα της κίνησης Γ + Δ, σας βοηθάει να λύσετε αποτελεσματικά το όλο πλαίσιο.