Θέματα φιλοσοφικά, επιστημονικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, για τον άνθρωπο. Νευροεπιστήμες, εγκέφαλος,συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός.

Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι'αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα , την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία, χρειάζεται και η εμπάθεια... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορει να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμιση) , υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας...

Η έκπληξη είναι πάντα στον συλλογισμό

Η έκπληξη είναι πάντα στον συλλογισμό.
Στο δημοτικό, ο δάσκαλος λέει στα παιδιά ότι την επόμενη βδομάδα θα γράψουν ένα απροειδοποίητο τεστ. Το τεστ δεν μπορεί να μπει Παρασκευή, διότι θα έχουν περάσει οι 4 υπόλοιπες μέρες και έτσι δεν θα είναι απροειδοποίητο. Με την ίδια λογική ούτε Πέμπτη πρόκειται να πέσει, διότι αν έχουν περάσει οι 3 προηγούμενες μέρες και ούτως ή άλλως αποκλείεται η Παρασκευή, τα παιδιά θα είναι προετοιμασμένα. Συνεχίζοντας τον συλλογισμό, αποκλείουμε μία μία όλες της μέρες της βδομάδας, άρα δεν γίνεται να μπει απροειδοποίητο τεστ. Ωστόσο όλοι γνωρίζουμε πως είναι απόλυτο φυσιολογικό να πέσει ένα τέτοιο τεστ.

Την ώρα την εκφώνησης δίνεται η εντύπωση ότι υπάρχει μια λογική, ενώ είναι έτσι δομημένη ώστε να αφήνεται μια εντύπωση. Από αυτό πρέπει να ξεφύγετε. Ο συλλογισμός είναι ορθολογικός σε τακτικό επίπεδο αλλά όχι σε στρατηγικό.

Ε: Εχετε τρια παιδια που περπατάνε, ο πρώτος λέγεται Αρχιμίδης, ο δεύτερος Διομήδης. Πως λέγεται ο τρίτος; 
Α: μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε.

Ε: Είναι δυο παιδιά και έχουν γεννηθεί την ίδια μέρα, ίδιο έτος από την ίδια μάνα αλλά δεν είναι δίδυμα 
Α: είναι τρίδυμα/τετράδυμα/κτλ.


Κοινωνική τακτική και ανθρώπινη στρατηγική