Η Ελλάδα και η μικρή ιδέα
Εδώ και δεκαετίες, μετά από τον καθορισμό των συνόρων μας, όλη η εξωτερική πολιτική μέσω της διπλωματίας μάς εξηγεί τα προβλήματα, που προκάλεσαν οι έννοιες του Ελληνισμού και της Μεγάλης Ιδέας. Χρησιμοποιούν εντατικά το πλαίσιο της Μικρασιατικής Καταστροφής, για να αναδείξουν τα δομικά προβλήματα της εξωτερικής μας πολιτικής. Βέβαια, σ’ αυτές τις αναλύσεις δεν υπάρχει ποτέ καμιά σοβαρή γεωστρατηγική εξήγηση του ελληνικού ελλείμματος της Ανατολικής Θράκης, όπως γίνεται με την Ίμβρο και την Τένεδο. Επιπλέον, αυτές οι αναλύσεις δεν ενσωματώνουν τα δεδομένα, όπως η ένταξη της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 1981 και της Κύπρου το 2004. Συνεχίζουν να μελετάνε με τον ίδιο τρόπο τα παλιά και βέβαια δίχως να δίνουν έμφαση στην υπογραφή του Montego Bay του 1982.
Το αποτέλεσμα όλης αυτής της προσπάθειας είναι ότι ο Ελληνισμός έχει μετατραπεί σε μια αφηρημένη έννοια στην καλύτερη περίπτωση και σε γραφικό στοιχείο στη χειρότερη. Όσο για τη Μεγάλη Ιδέα αυτή μεταμορφώθηκε σε μικρή ιδέα. Μετά τη Μεγάλη Καταστροφή, ο καθένας νομίζει ότι όλο το μέλλον του λαού μας είναι να μην έχει ούτε μικρό πρόβλημα. Κι όταν ακούμε ότι το νέο οθωμανικό δόγμα της Τουρκίας έχει μεταξύ άλλων ως στόχο τις μηδενικές τριβές με τις γειτονικές χώρες, θεωρούμε ότι υπάρχει μια συμβατότητα. Στην πραγματικότητα βρισκόμαστε στο πλαίσιο του συμβιβασμού. Κι όπως η μικρή ιδέα δεν μπορεί να λύσει κανένα μεγάλο πρόβλημα, η μιζέρια της παρανόησης αποφάσισε ότι υπάρχουν μόνο μικρά προβλήματα, τα οποία ακόμα κι αν δεν λυθούν δεν έχουν μεγάλες επιπτώσεις. Με αυτήν την ιδεολογία της μικρότητας ελπίζουμε ότι δεν θα υπάρχει καμιά σοβαρή αλλαγή, που θα μας θίξει το μέλλον. Για να ενισχύσουμε αυτήν τη μικρή ιδέα με την πάροδο του χρόνου αφανίζουμε κάθε στοιχείο του παρελθόντος. Έτσι δεν υπάρχει η μνήμη για να μην πληγωθεί κανένας. Η ελληνική κοινωνίας αναζητά μια ευτυχία σε ένα κλειστό χώρο, ο οποίος δεν είναι η Ελλάδα αλλά απλώς μη γειτονικός χώρος. Ενώ ο ελληνισμός ήταν de facto εξωστρεφής. Η Ελλάδα είναι εσωστρεφής για να μην την κατηγορήσουν για τίποτα. Κατά συνέπεια, καταλήγουμε να είμαστε θεατές της ιστορίας μέσω των άλλων που δεν ξέχασαν τους 300, την Τροία και τον Μέγα Αλέξανδρο. Από την παραγωγή του έργου του Ελληνισμού φθάνουμε σιγά σιγά στην κατανάλωση της ελληνικής δουλειάς. Πρέπει, όμως, να αντιληφθούμε ότι αυτός ο συμβιβασμός δεν έχει προοπτικές. Ταυτίζουμε την αθλιότητα με τη μιζέρια, τη νοημοσύνη με την πονηρία, διότι δεν βλέπουμε ότι η αθλιότητα έχει μεγαλοσύνη και η νοημοσύνη αποτελεί το μέλλον της ανθρωπότητας. Κι ο λόγος είναι απλός: οι μεγάλες ιδέες είναι απαγορευμένες.
Το αποτέλεσμα όλης αυτής της προσπάθειας είναι ότι ο Ελληνισμός έχει μετατραπεί σε μια αφηρημένη έννοια στην καλύτερη περίπτωση και σε γραφικό στοιχείο στη χειρότερη. Όσο για τη Μεγάλη Ιδέα αυτή μεταμορφώθηκε σε μικρή ιδέα. Μετά τη Μεγάλη Καταστροφή, ο καθένας νομίζει ότι όλο το μέλλον του λαού μας είναι να μην έχει ούτε μικρό πρόβλημα. Κι όταν ακούμε ότι το νέο οθωμανικό δόγμα της Τουρκίας έχει μεταξύ άλλων ως στόχο τις μηδενικές τριβές με τις γειτονικές χώρες, θεωρούμε ότι υπάρχει μια συμβατότητα. Στην πραγματικότητα βρισκόμαστε στο πλαίσιο του συμβιβασμού. Κι όπως η μικρή ιδέα δεν μπορεί να λύσει κανένα μεγάλο πρόβλημα, η μιζέρια της παρανόησης αποφάσισε ότι υπάρχουν μόνο μικρά προβλήματα, τα οποία ακόμα κι αν δεν λυθούν δεν έχουν μεγάλες επιπτώσεις. Με αυτήν την ιδεολογία της μικρότητας ελπίζουμε ότι δεν θα υπάρχει καμιά σοβαρή αλλαγή, που θα μας θίξει το μέλλον. Για να ενισχύσουμε αυτήν τη μικρή ιδέα με την πάροδο του χρόνου αφανίζουμε κάθε στοιχείο του παρελθόντος. Έτσι δεν υπάρχει η μνήμη για να μην πληγωθεί κανένας. Η ελληνική κοινωνίας αναζητά μια ευτυχία σε ένα κλειστό χώρο, ο οποίος δεν είναι η Ελλάδα αλλά απλώς μη γειτονικός χώρος. Ενώ ο ελληνισμός ήταν de facto εξωστρεφής. Η Ελλάδα είναι εσωστρεφής για να μην την κατηγορήσουν για τίποτα. Κατά συνέπεια, καταλήγουμε να είμαστε θεατές της ιστορίας μέσω των άλλων που δεν ξέχασαν τους 300, την Τροία και τον Μέγα Αλέξανδρο. Από την παραγωγή του έργου του Ελληνισμού φθάνουμε σιγά σιγά στην κατανάλωση της ελληνικής δουλειάς. Πρέπει, όμως, να αντιληφθούμε ότι αυτός ο συμβιβασμός δεν έχει προοπτικές. Ταυτίζουμε την αθλιότητα με τη μιζέρια, τη νοημοσύνη με την πονηρία, διότι δεν βλέπουμε ότι η αθλιότητα έχει μεγαλοσύνη και η νοημοσύνη αποτελεί το μέλλον της ανθρωπότητας. Κι ο λόγος είναι απλός: οι μεγάλες ιδέες είναι απαγορευμένες.
Ο Ελληνισμός είναι πολιτισμός χωρίς σύνορα
Π: Τι είναι ο ελληνισμός για εσάς;
Γ: Αχ, δεν τα αντέχω αυτά… Είναι πολύ βαρετά!
Π: Ο ελληνισμός;
Γ: Ξέρετε όλα αυτά άμα τα μελετήσετε…
Π: Όπως εσείς;
Γ: Ακριβώς! Θα αντιληφθείτε ότι στο βάθος είναι ρατσιστικά...
Π: Δηλαδή;
Γ: Όλο το θέμα με τους αρχαίους πολιτισμούς έχει υπόβαθρο τον ρατσισμό.
Π: Δεν υπήρξαν;
Γ: Υπήρξαν, βέβαια, αλλά αυτό δεν έχει σημασία.
Π: Τι έχει σημασία;
Γ: Η μόδα!
Π: Σε θέματα πολιτισμού;
Γ: Βεβαίως.
Π: Δεν σας καταλαβαίνω.
Γ: Δεν έχετε κάνει υψηλή στρατηγική;
Π: Εννοείτε υψηλή ραπτική μήπως;
Γ: Το ίδιο είναι. Κόψε, ράψε κι όσο λιγότερο αφήνεις, τόσο ακριβότερο είναι.
Π: Έτσι θα μεγαλώσετε την αξία του ελληνισμού;
Γ: Ο πολιτισμός έχει μόνο κόστος.
Π: Κι αξία.
Γ: Ας αφήσουμε όλα αυτά τα θεωρητικά, με κουράζουν. Ας μιλήσουμε μόνο και μόνο πρακτικά.
Π: Πείτε τι θέλετε.
Γ: Τα θέλω όλα έτοιμα.
Π: Αυτό είναι ξεκάθαρο.
Γ: Δεν θέλω ιδέες. Έχω πολλές και με κουράζουν.
Π: Να σας ετοιμάσω κάτι;
Γ: Αν μπορείτε.
Π: Θα προσπαθήσω.
Γ: Αν δεν έχει μεγάλο κόστος, μ’ ενδιαφέρει.
Π: Και για την αξία;
Γ: Πάλι το θεωρητικό σας!
Π: Σωστά, ξεχάστηκα.
Γ: Τα είπαμε όλα;
Π: Μάλλον.
Γ: Τέλεια.
Π: Απλώς θυμήθηκα τη φράση: ο ελληνισμός είναι πολιτισμός χωρίς σύνορα.
Γ: Αχ, αχ, δεν μπορώ άλλο. Να φύγετε, να πάτε αλλού.
Η δημοπρασία της Ελλάδας - Νίκος Λυγερός |
Μέσα στην αίθουσα
υπήρχαν μονόλογος
και σιωπή.
Κυριαρχούσαν οι αριθμοί
που η κοινωνία ονομάζει
τιμές
διότι δεν γνωρίζει
την αξία.
Όμως η Ελλάδα δεν ξεπουλήθηκε.
Λίγο πιο κάτω από τον ουρανό - Nikos Lygeros |
Λίγο πιο κάτω από τον ουρανό
δεν υπάρχει ακόμα γη
μόνο μερικοί άνθρωποι
πάνω σ' ένα δίκαιο βράχο
ξεχασμένο απ' την κοινωνία
να ψάχνουν που έπεσαν
τα παλιά αστέρια
που έλεγαν οι μύθοι
όταν οι άνθρωποι ήξεραν
για τα τέρατα ανθρωπιάς
και δεν γονάτιζαν
τόσο εύκολα μπροστά
στον κίνδυνο του συστήματος,
εκεί βρισκόταν κρυφά
η μνήμη μέλλοντος.
Ο Ελληνισμός είναι πολιτισμός χωρίς σύνορα Nikos Lygeros |
Ο Νίκος Λυγερός, γεννήθηκε το 1968 στο Βόλο. Ως ερευνητής έχει ασχοληθεί με τους τομείς της άλγεβρας, της θεωρίας αριθμών και της συνδυαστικής. Ανήκει στις ομάδες των ερευνητών που ανακάλυψαν το 1998, δέκα πρώτους διαδοχικούς αριθμούς σε αριθμητική πρόοδο και το 2010 την έκτη λύση της εξίσωσης τ(p) = 0 (mod p) (εξίσωση του Ramanujan), κάνοντας χρήση προγραμμάτων αναζήτησης μέσω υπολογιστών.
Έχει ασχοληθεί εκτεταμένα με την ανάδειξη του έργου και της συμβολής του γένους Καραθεοδωρή και συγκεκριμένα του Κωνσταντίνου (μαθηματικός) και του Αλέξανδρου (διπλωμάτης) όντας επιστημονικός σύμβουλος του Συνδέσμου Φίλων Καραθεοδωρή.
Ίδρυσε το Ίδρυμα Αλτρουϊσμός στην Κύπρο, που προωθεί τις μαζικές προσφυγές κατά της Τουρκίας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, ενώ ήταν αυτός που διάβασε το σχέδιο Ανάν των 10.000 σελίδων και εντόπισε επακριβώς τις αντιφάσεις και συνέταξε μια έκθεση μονοψήφιων σελίδων καταγράφοντας αυτές τις αντιφάσεις, την οποία παρέδωσε στον πρόεδρο της Κύπρου Τ. Παπαδόπουλο απ’ όπου φαινόταν ότι θα ερχόταν η απόρριψή της.
Έχει ιδρύσει την οργάνωση The Pi Society στην οποία για να εγγραφεί κάποιος πρέπει να έχει IQ 176 και πάνω, βαθμός νοημοσύνης που σύμφωνα με στατιστικές αντιστοιχεί σ’ έναν άνθρωπο στο εκατομμύριο. Είναι μέλος της Mensa, η οποία έχει 100.000 μέλη ανά τον κόσμο, της Parssociety, μιας διεθνούς ολιγομελούς οργάνωσης μέλη της οποίας, σύμφωνα με το καταστατικό της, μπορούν να γίνουν μόνο άτομα με υψηλό δείκτη νοημοσύνης (η αποδοχή γίνεται μέσω αποστολής στους διαχειριστές, πιστοποιημένων αποτελεσμάτων τους σε κάποιο από τα iq test που προϋποθέτει το καταστατικό της οργάνωσης ενώ αποδεκτοί γίνονται επίτιμα μέλη και ιδρυτές άλλων iq societies αυτομάτως), αλλά και της Mega Foundation, κ.α. Αναφορά του γίνεται κι εδώ: (http://www.megasociety.org/noesis/152/editor.html) Είναι επίσης δημιουργός δοκιμασιών νοημοσύνης μεγάλου έυρους, και ένα εκ των τέστ εισαγωγής στην Parssociety είναι σχεδιασμένο από τον ίδιο τον Ν. Λυγερό και είναι ευρέως διαθέσιμο στην προσωπική του ιστοσελίδα. Ακόμη, υπήρξε επισκέπτης καθηγητής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Παιδαγωγικό Τμήμα).
Σύμφωνα με βιογραφικό, που δημοσιεύει ιστοσελίδα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου και εργαζόταν ως επιστημονικός συνεργάτης σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα αυτού, "είναι ο Έλληνας με τον υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης (189 στην κλίμακα Standford-Binet)" και "ένας από τους 50 εξυπνότερους ανθρώπους στον κόσμο".
Στην προσωπική του ιστοσελίδα υπάρχουν πάνω από 8.000 γραπτά κείμενα του ιδίου που περιλαμβάνουν άρθρα πάνω σε θέματα φιλοσοφίας, νοημοσύνης, εκπαίδευσης, μαθηματικών, φυσικής, μυθολογίας, θρησκείας, ιστορίας, αρχαιολογίας, κινηματογράφου, ζωγραφικής, μουσικής, πολιτικής, κοινωνιολογίας, στρατηγικής, management, οικονομίας, καθώς και άλλου είδους κείμενα όπως ποιήματα, ή λογοτεχνικά αποσπάσματα, στην Ελληνική, Γαλλική ή Αγγλική γλώσσα, αλλά και πάνω από 790 σκίτσα ή πληρέστερα έργα ζωγραφικής, πολλά από τα οποία είναι αναφορές σε έργα των Da vinci ή Van Gogh. (wikipedia)
ΘΑ ΡΘΕΙ ΚΑΙΡΟΣ ...