… -Μας ζητάς να πούμε τώρα επιπροσθέτως οτι δίκαιο είναι ευεργετείς το φίλο εφόσον είναι καλός και να βλάπτεις τον εχθρό εφόσον είναι κακός.
-Είναι άραγε, ρώτησα, γνώρισμα του δίκαιου να βλάπτει έστω κι έναν άνθρωπο;
-Ασφαλώς είπε! Τους κακούς και τους εχθρούς πρέπει κανείς να τους βλάπτει!
-Τα άλογα όταν τα βλάπτεις, γίνονται καλύτερα ή χειρότερα;
-Χειρότερα
-Αραγε γίνονται χειρότερα ως προς αυτό που αποτελεί τις χαρακτηριστικές αρετές του σκύλου ή ως προς τις χαρακτηριστικές αρετές του αλόγου;
-Ως προς του αλόγου
-Αρα λοιπόν, όταν βλάπτουμε και τα σκυλιά γίνονται χειρότερα ως προς τις αρετές που προσδιορίζουν τα σκυλιά και όχι ως προς τις αρετές των αλόγων, σωστα;
-Κατανάγκη
-Κατά τον ίδιο τρόπο, δεν πρέπει να πούμε ότι και οι άνθρωποι, όταν υφίστανται κάποια βλάβη, γίνονται χειρότεροι σε αυτό που αποτελεί την αρετή του ανθρώπου;
-Βεβαίως
-Όμως η διακαιοσύνη δεν είναι ανθρώπινη αρετή;
-Κι αυτό κατανάγκη
-Επομένως αγαπητέ, και όσοι άνθρωποι βλάπτονται γίνονται κατανάγκη πιο άδικοι
-Ετσι φαίνεται
-Αραγε είναι δυνατόν να κάνουν οι μουσικοί διαμέσου της μουσικής κάποιους ανθρώπους άμουσους;
-Αυτό είναι αδύνατο
-Μήπως όμως διαμέσου της ιππευτικής τέχνης οι ιππευτές να κάνουν τους ανθρώπους να μην έχουν ιδέα πώς να ιππεύσουν;
-Δεν είναι δυνατό
-Αλλά είναι μήπως δυνατόν οι δίκαιοι να κάνουν διαμέσου της δικαιοσύνης κάποιους ανθρώπους άδικους; Ή και γενικώς οι καλοί διαμέσου της αρετής, κακούς;
-Όχι, αδύνατον
-Γιατί βέβαια δεν είναι έργο της θερμότητας να ψυχραίνει αλλά να κάνει το αντίθετο
-Ναι
-Ούτε και της ξηρότητας να υγραίνει αλλά το αντίθετο
-Βεβαίως
-Ούτε να και του καλού να βλάπτει αλλά το αντίθετο
-Προφανώς
-Κι ο δίκαιος, βέβαια καλός δεν είναι;
-Ασφαλώς
-Δεν είναι επομένως, έργο του δίκαιου ανθρώπου, Πολέμαρχε, να βλάπτει ούτε το φίλο του ούτε κανέναν, αλλά αυτό είναι έργο του αντιθέτου του, του άδικου δηλαδή
…
Πλατων - Πολιτεία