Θέματα φιλοσοφικά, επιστημονικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, για τον άνθρωπο. Νευροεπιστήμες, εγκέφαλος,συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός.

Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι'αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα , την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία, χρειάζεται και η εμπάθεια... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορει να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμιση) , υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας...

Δικαιοσύνη: Πλάτων Πολιτεία

Δικαιοσύνη: Πλάτων Πολιτεία - Φιλοσοφια
… -Μας ζητάς να πούμε τώρα επιπροσθέτως οτι δίκαιο είναι ευεργετείς το φίλο εφόσον είναι καλός και να βλάπτεις τον εχθρό εφόσον είναι κακός.

-Είναι άραγε, ρώτησα, γνώρισμα του δίκαιου να βλάπτει έστω κι έναν άνθρωπο;

-Ασφαλώς είπε! Τους κακούς και τους εχθρούς πρέπει κανείς να τους βλάπτει!

-Τα άλογα όταν τα βλάπτεις, γίνονται καλύτερα ή χειρότερα;

-Χειρότερα

-Αραγε γίνονται χειρότερα ως προς αυτό που αποτελεί τις χαρακτηριστικές αρετές του σκύλου ή ως προς τις χαρακτηριστικές αρετές του αλόγου;

-Ως προς του αλόγου

-Αρα λοιπόν, όταν βλάπτουμε και τα σκυλιά γίνονται χειρότερα ως προς τις αρετές που προσδιορίζουν τα σκυλιά και όχι ως προς τις αρετές των αλόγων, σωστα;

-Κατανάγκη

-Κατά τον ίδιο τρόπο, δεν πρέπει να πούμε ότι και οι άνθρωποι, όταν υφίστανται κάποια βλάβη, γίνονται χειρότεροι σε αυτό που αποτελεί την αρετή του ανθρώπου;

-Βεβαίως

-Όμως η διακαιοσύνη δεν είναι ανθρώπινη αρετή;

-Κι αυτό κατανάγκη

-Επομένως αγαπητέ, και όσοι άνθρωποι βλάπτονται γίνονται κατανάγκη πιο άδικοι

-Ετσι φαίνεται

-Αραγε είναι δυνατόν να κάνουν οι μουσικοί διαμέσου της μουσικής κάποιους ανθρώπους άμουσους;

-Αυτό είναι αδύνατο

-Μήπως όμως διαμέσου της ιππευτικής τέχνης οι ιππευτές να κάνουν τους ανθρώπους να μην έχουν ιδέα πώς να ιππεύσουν;

-Δεν είναι δυνατό

-Αλλά είναι μήπως δυνατόν οι δίκαιοι να κάνουν διαμέσου της δικαιοσύνης κάποιους ανθρώπους άδικους; Ή και γενικώς οι καλοί διαμέσου της αρετής, κακούς;

-Όχι, αδύνατον

-Γιατί βέβαια δεν είναι έργο της θερμότητας να ψυχραίνει αλλά να κάνει το αντίθετο

-Ναι

-Ούτε και της ξηρότητας να υγραίνει αλλά το αντίθετο

-Βεβαίως

-Ούτε να και του καλού να βλάπτει αλλά το αντίθετο

-Προφανώς

-Κι ο δίκαιος, βέβαια καλός δεν είναι;

-Ασφαλώς

-Δεν είναι επομένως, έργο του δίκαιου ανθρώπου, Πολέμαρχε, να βλάπτει ούτε το φίλο του ούτε κανέναν, αλλά αυτό είναι έργο του αντιθέτου του, του άδικου δηλαδή



Πλατων - Πολιτεία