Θέματα φιλοσοφικά, επιστημονικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, για τον άνθρωπο. Νευροεπιστήμες, εγκέφαλος,συνείδηση και νοημοσύνη. Νίκος Λυγερός.

Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι'αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα , την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία, χρειάζεται και η εμπάθεια... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορει να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμιση) , υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας...

Λάο Τσε: Το Βιβλίο του Ταο


Λάο Τσε: Το Βιβλίο του Ταο - Αρετή, Κινεζική Φιλοσοφία, Λαο Τσε, Ταο

Για τον Λάου-Τζε (Lao-tzu), τον συγγραφέα του, δεν μπορεί να ειπωθεί σχεδόν τίποτα. Μπορεί να ήταν κάποιος γεροντότερος σύγχρονος του Κομφούκιου (551-479 π.Χ.) και μπορεί να είχε τη θέση του αρχειοθέτη σε ένα από τα μικρά βασίλεια της εποχής. Αλλά όλες οι πληροφορίες που έχουν διασωθεί είναι πολύ ύποπτες. Ακόμη και η σημασία του ονόματος του είναι αβέβαιη (οι πιο πιθανές ερμηνείες: «Ο Σοφός Γέροντας» ή, περισσότερο θεαματικά, «Το Γεροντόπαιδο»), Όπως ένας Ιροκουά(1) του δάσους, δεν άφησε ίχνη. Το μόνο που μας άφησε ήταν το βιβλίο του: το κλασικό εγχειρίδιο της τέχνης του ζην, γραμμένο σε ένα στυλ κρυστάλλινης διαύγειας, το οποίο ακτινοβολεί χιούμορ και χάρη και μεγαλοψυχία και βαθιά σοφία: ένα από τα αριστουργήματα του κόσμου.

Οι άνθρωποι νομίζουν συνήθως ότι ο Λάου-Τζε ήταν ένας ερημίτης, που είχε αποσυρθεί από την κοινωνία, ο οποίος ζούσε ήρεμα σε κάποια καλύβα στο βουνό, και τον οποίον δεν επισκέπτονταν κανείς, εκτός ίσως από τον περιστασιακό ταξιδιώτη που κατέφθανε από κάποιο ανέκδοτο του '60 για να ρωτήσει: «Ποιό είναι το νόημα της ζωής;» Αλλά από τη διδασκαλία του γίνεται φανερό ότι ενδιαφερόταν βαθιά για την κοινωνία, αν κοινωνία σημαίνει την ευημερία των συνανθρώπων κάποιου. Το βιβλίο του, μεταξύ άλλων, είναι μια διατριβή γύρω από την τέχνη της διακυβέρνησης, είτε πρόκειται για μια χώρα είτε για ένα παιδί. Η λανθασμένη αυτή αντίληψη μπορεί να προέρχεται από την επιμονή του στο (wei wu wei) ουέι ου ουέι που κυριολεκτικά σημαίνει «πράττε μη-πράξη», το οποίο έχει θεωρηθεί σαν παθητικότητα. Τίποτα δεν μπορεί να βρίσκεται τόσο μακρυά από την αλήθεια.

Ένας καλός αθλητής μπορεί να εισέλθει σε ένα στάδιο «σωματικής γνώσης» όπου το σωστό κτύπημα ή η σωστή κίνηση συμβαίνουν από μόνα τους, χωρίς προσπάθεια, χωρίς καμιά παρέμβαση της συνειδητής θέλησης. Αυτό είναι ένα πρότυπο «μη-πράξης»: της αγνότερης και αποτελεσματικότερης μορφής πράξης. Το παιγνίδι παίζει το παιγνίδι- το ποίημα γράφει το ποίημα" δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε το χορευτή από το χορό.

Όλο και λιγότερο χρειάζεται να πιέζεις τα πράγματα, μέχρις ότου τελικά καταλήγεις στη μη-πράξη. Όταν δεν γίνεται τίποτα, δεν μένει τίποτα αγίνωτο.

Δεν γίνεται τίποτα επειδή αυτός που ενεργεί έχει εξαφανιστεί ολόψυχα μέσα στο έργο' το καύσιμο έχει εντελώς μετασχηματισθεί σε φλόγα. Αυτό το «τίποτα,» είναι στην πραγματικότητα τα πάντα. Συμβαίνει όταν εμπιστευόμαστε τη νοημοσύνη του σύμπαντος κατά τον ίδιο τρόπο που ένας αθλητής ή ένας χορευτής εμπιστεύεται την ανώτερη νοημοσύνη του σώματος. Γι' αυτό και η έμφαση του Λάου-Τζε για απαλότητα. Η απαλότητα είναι το αντίθετο της σκληρότητας, και είναι συνώνυμο με την ευλυγισία, την προσαρμοστικότητα, την αντοχή. Όποιος έχει δει ένα μάστερ του τάι-τσι ή του αϊκίντο να πράττει μη-πράξη θα ξέρει πόσο ισχυρή είναι αυτή η απαλότητα.

Για τον Λάου-Τζε η κεντρική μορφή είναι ένας άνδρας ή μια γυναίκα των οποίων η ζωή βρίσκεται σε τέλεια αρμονία με την πραγματικότητα. Αυτό δεν είναι ιδέα- είναι πραγματικότητα- το έχω δει. Η Σοφή (2) έχει κυριαρχήσει πάνω στη Φύση όχι με την έννοια τού να την κατακτήσει, αλλά τού να γίνει ένα με αυτή. Με το να παραδοθεί στο Τάο, με το να αποβάλει όλες τις ιδέες, κρίσεις, και επιθυμίες, το μυαλό της έχει φυσιολογικά γίνει συμπονετικό. Βαθιά μέσα στη δική της εμπειρία βρίσκει τις κεντρικές αλήθειες της τέχνης του ζην, οι οποίες μόνο επιφανειακά είναι παράδοξες: ότι όσο περισσότερο αληθινά μοναχικοί είμαστε, τόσο περισσότερο σπλαχνικοί μπορεί να είμαστε- όσο περισσότερο εγκαταλείπουμε αυτό που αγαπάμε, τόσο πιο έντονη γίνεται η αγάπη μας• όσο καθαρότερη είναι η ενόρασή μας για το τί είναι πέραν του καλού και του κακού, τόσο περισσότερο μπορούμε να ενσωματώνουμε το καλό. Μέχρις ότου στο τέλος είναι σε θέση να πει, με όλη της την ταπεινότητα, «Είμαι το Τάο, η Αλήθεια, η Ζωή».

Η διδασκαλία του Τάο Τε Τζινγκ είναι ηθική με την πιο βαθιά έννοια. Ανεμπόδιστος από οποιαδήποτε ιδέα αμαρτίας, ο Σοφός δεν βλέπει το κακό σαν μια δύναμη που πρέπει να της αντισταθεί, αλλά απλά σαν μια αδιαφάνεια, μια κατάσταση αυτο-απορρόφη- σης η οποία βρίσκεται σε δυσαρμονία με την παγκόσμια πορεία, έτσι ώστε, όπως και με ένα βρώμικο παράθυρο, το φως δεν μπορεί να φωτίσει μέσα από αυτό. Η ελευθερία αυτή από ηθικές ταξινομήσεις του επιτρέπει τη μεγάλη του ευσπλαχνία για τους κακούς και τους εγωιστές.

Έτσι ο Σοφός είναι διαθέσιμος σε όλους τους ανθρώπους και δεν απορρίπτει κανέναν.
Είναι έτοιμος να χρησιμοποιήσει όλες τις καταστάσεις
και δεν σπαταλά τίποτα.
Αυτό λέγεται ενσωμάτωση του φωτός.

Τί άλλο είναι ο καλός άνθρωπος παρά
ο δάσκαλος του κακού ανθρώπου;
Τί άλλο είναι ο κακός άνθρωπος παρά το έργο
του καλού ανθρώπου;
Αν δεν το καταλαβαίνεις αυτό, θα χαθείς,
όσο έξυπνος κι αν είσαι.
Αυτό είναι το μεγάλο μυστικό.

Ο αναγνώστης θα σημειώσει ότι σε πολλά εδάφια όπου ο Λά- ου-Τζε περιγράφει τον Σοφό, έχω χρησιμοποιήσει την αντωνυμία «αυτή» τουλάχιστο τόσο συχνά όσο το «αυτός». Η κινέζικη γλώσσα δεν κάνει αυτή τη διάκριση- στα αγγλικά (και στα ελληνικά, βέβαια, σ.τ.μ.) πρέπει να επιλέξουμε. Αλλά αφού όλοι μας, δυνητικά, είμαστε Σοφοί (καθόσο ο Σοφός είμαστε, στην ουσία, εμείς), αισθάνθηκα ότι θα ήταν αναληθές να παρουσιάσω ένα αρσενικό αρχέτυπο όπως, ειρωνικά, έχουν κάνει άλλες μεταφράσεις. Ειρωνικά, επειδή από όλες τις μεγάλες θρησκείες του κόσμου η διδασκαλία του Λάου-Τζε είναι η περισσότερο θηλυκή. Οπωσδήποτε, σε οποιοδήποτε σημείο του βιβλίου, θα πρέπει να αισθάνεστε ελεύθεροι να υποκαταστήσετε το «αυτός» με το «αυτή» και αντίστροφα.

Όσον αφορά τη μέθοδο: Εργάστηκα από την κυριολεκτική ερμηνεία του Πολ Κάρους η οποία, παράλληλα με καθένα από τα κινέζικα ιδεογράμματα, προσφέρει αγγλικά ισοδύναμα (πολλές φορές πολύ αλλόκοτα). Συμβουλεύτηκα επίσης αρκετές 12άδες μεταφράσεων στα αγγλικά, γερμανικά και γαλλικά. Αλλά η περισσότερο σημαντική προπαρασκευή για τη δουλειά μου ήταν ένα πρόγραμμα μαθητείας 14 ετών πάνω στο ζεν, το οποίο με έφερε πρόσωπο με πρόσωπο με τον Λάου-Τζε και τους αληθινούς μαθητές και διαδόχους του, τους πρώιμους Κινέζους ζεν μάστερς.

Προκειμένου για μεγάλη ποίηση, η πιο ελεύθερη μετάφραση είναι συχνά η mo πιστή. «Πρέπει να δοκιμάσουμε το αποτέλεσμά της σαν ένα αγγλικό ποίημα», είπε ο δόκτορας Τζόνσον «αυτός είναι ο τρόπος να κρίνεις την αξία μιας μετάφρασης». Πολλές φορές ήμουν αρκετά κυριολεκτικός - ή όσο κυριολεκτικός μπορεί να είναι κάποιος με ένα τόσο λεπτό, καλειδοσκοπικό βιβλίο σαν το Τάο Τε Τζινγκ. Αλλά έχω επίσης παραφράσει, διευρύνει, περιορίσει, εξηγήσει, δουλέψει το κείμενο, παίξει με αυτό, μέχρις ότου ενσωματώθηκε σε μια γλώσσα την οποία αισθάνθηκα αυθεντική. Αν δεν έχω μεταφράσει πάντοτε τα λόγια του Λάου-Τζε, η επιδίωξή μου ήταν πάντα να μεταφράσω τη σκέψη του. 





Μερικά αποσπάσματα:

1.
Δεν μπορεις να γνωρίσεις την ουσία του ΤΑΟ από περιγραφές.
Όπως δεν μπορείς να Γνωρίσεις την ουσία κάποιου αντικειμένου από το όνομα του.
Έτσι λέμε μεν ότι το υπεραισθητό μέρος του είναι η Γενεσιουργός Αιτία του Σύμπαντος
και το αισθητό η Μητέρα του κάθε τι,
αλλά οποίος θέλει να Γνωρίσει το υπεραισθητό μέρος του,
πρέπει να νιώσει την βαθιά του υπόσταση.
Οποίος πάλι θέλει να Γνωρίσει το αισθητό μέρος του,
πρέπει να νιώσει τις εκδηλώσεις του.
Υπεραισθητό και αισθητό
μπορεί να έχουν διαφορετικές ονομασίες, είναι όμως τα δυο μέρη που αποτελούν το κάθε τι.
Τα παραπάνω λόγια μου είναι η βάση της Παράδοσης, αλλά και βάση για κάθε ξεκίνημα.
Είναι πύλη, που, αν την περάσεις, καταλαβαίνεις πολλά, που δύσκολα εξηγούνται.


2.
Στην Οικουμένη Όλοι μας κάποια στιγμή γνωρίζουμε το ωραίο φτάνοντας όμως στο ωραίο, να το μπροστά μας και το άσχημο Όλοι μας κάποια στιγμή γνωρίζουμε το καλό φτάνοντας όμως στο καλό, να το μπροστά μας και το κακό
Ακομα Αισθητό κι υπεραισθητό συνυπάρχουν .Δύσκολο κι εύκολο εναλλάσσονται Μακρύ και κοντό συγκρίνονται Ψηλό και χαμηλό αλληλοστηρίζονται. Αντίθετοι ήχοι εναρμονίζονται Εμπρός και πίσω αλληλοακολουθούνται. Έτσι οποίος Γνωρίζει, πραγματοποιεί τα έργα που αναλαμβάνει, χωρίς να εμποδίζει τη δράση παρεμβαίνοντας με την σκέψη του.
Γι αυτό Διδάσκει με την συμπεριφορά του, όχι με λογια Ο, τι και να του παρουσιάζεται δεν το απωθεί.
Δημιουργεί, αλλά δεν προβάλει κυριότητα.
Δρα, αλλά δεν ζητάει ανταμοιβή.
Με αλλά λογια Πραγματοποιεί τους σκοπούς του, αλλά δεν μένει προσκολλημένος σε αυτούς
Γι, αυτό δεν φθείρεται.


3.
Παρέχοντας στους ικανούς
Όλο και περισσότερα,
Αναπτύσσεται στο λαό
Το πνεύμα του ανταγωνισμού.
Εκτιμώντας ιδιαίτερα τα πολύτιμα αντικείμενα,
Αναπτύσσεται στο λαό
Το πνεύμα της αρπαγής.
Επιδοκιμάζοντας την απληστία,
Δημιουργείται αναταραχή στο νου του.


Όταν όμως κυβερνά κάποιος που Γνωρίζει,
Αδειάζει το νου από τις σκέψεις,
Ικανοποιεί τις βασικές ανάγκες,
Εξασθενίζει την απληστία
Και φροντίζει για την υγειά.


Και τότε,
Ως φυσικό επακόλουθο,
Ο λαός δεν δεσμεύεται
Από τη συσσωρεύσει γνώσεων
Ούτε από τις επιθυμίες του.
Έτσι οι επιτήδειοι
Δεν αποτολμούν να τον παραπλανήσουν


Όταν δρας
Χωρίς να εμποδίζεις τη δράση
Παρεμβαίνοντας με την σκέψη σου,
Όλα βρίσκουν τη σωστή τους θεση


4.
ΤΟ ΤΑΟ σίγουρα
Προσφέρει, χωρίς να στερεύει.
Όπως η απέραντη θάλασσα.
Τη μια στιγμή,
Ενώ δείχνει ότι δεν έχει τίποτα να δώσει,
Είναι μια πηγή για το κάθε τι.
Μεσα του
Αμβλύνονται τα κοφτερά.
Απλοποιούνται τα πολύπλοκα
Απαλύνονται τα εκτυφλωτικά.
Εξομαλύνονται οι υπερβολές.
Την άλλη στιγμή,
Ενώ δείχνει ότι έδωσε ο ,τι είχε να δώσει,
Σίγουρα εξακολουθεί να δίνει.


Για να είμαι ειλικρινής,
Δεν γνωρίζω πως ξεκίνησε.
Πάντως φαίνεται ότι
Αυτό τα γέννησε όλα.


5.
Ο ΟΥΡΑΝΟΣ και η γη
Δεν εχουν ευσπλαχνία.
Οι νόμοι τους εφαρμόζονται ψυχρά
Προς όλα τα όντα
Οποίος Γνωρίζει,
Δεν είναι φιλεύσπλαχνος.
Συμπεριφέρεται προς όλους,
Χωρίς να παρασύρεται από συναισθηματισμούς.


Το Σύμπαν δίνει την εντύπωση φυσερού, που,
Αν και αδειάζει, δεν χάνει τις δυνατότητες του.
Γιατι , αν και καταναλώνει τόση ενέργεια,
Για να πραγματοποιηθούν
Οι κινήσεις και οι μεταβολές του,
Δεν εξαντλείται
Αντιθέτως,
Όλο και περισσότερα συμβαίνουν μεσα του.


Αλλά τα πολλά λογια
Δυσκολεύουν τη μάθηση.
Χρειάζεται συγκέντρωση.


6.
ΥΠΑΡΧΕΙ κάτι στην υπόσταση κάθε κοιλάδας,
που την κάνει να διαρκεί αιώνια.
Η Παράδοση λέει ότι
Αυτό είναι και βασική ιδιότητα
Κάθε θηλυκού.
Είναι πύλη, την οποία πρέπει να περάσεις,
Για να το αποκαλύψεις.
Λέει ακομα ότι
 αυτό στηρίζει την ύπαρξη του
Και το Σύμπαν.


Και τι είναι αυτό που κάνει τις κοιλάδες
να διαρκούν αιώνια;
Η συνεχής αναγέννηση
και η απεριόριστη δραστηριότητα.


7.
Ο ΟΥΡΑΝΟΣ έχει άπλα
Η γη , διάρκεια
Το Σύμπαν όμως κατέχει
Και τις δυο αυτές ιδιότητες
Αυτό συμβαίνει γιατι μεσα του
Τίποτα δεν υπαρχει από μόνο του,
Ανεξάρτητο από τα αλλά.
Γι αυτό το Σύμπαν έχει και διάρκεια.


Το ίδιο παρατηρούμε
Και στη ζωή εκείνου που Γνωρίζει
Ενώ ακολουθεί,
Βρίσκεται μπροστά
Ενώ εξαιρεί τον εαυτό του,
Βρίσκεται μεσα
Δηλαδή,
Ενώ ενεργεί χωρίς ιδιοτέλεια,
Πάντα έχει κάποιο όφελος.


8.
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ στον οποίον οι αρετές
Είναι ανεπτυγμένες σε υψηλό βαθμό,
Μοιάζει με το νερό.
Το νερό έχει την ιδιότητα
Να ωφελεί όλα τα όντα,
Χωρίς να τα ανταγωνίζεται
Και έχει καλές σχέσεις ακομα και με τόπους,
Που οι άνθρωποι μπορεί να τους αποστρέφονται.


Το ίδιο συμβαίνει
Και με οποίον ακολουθεί το ΤΑΟ.


Γι αυτό
Η κατοικία του
Συμφωνεί με το τοπίο.
Ο εσωτερικός του Κόσμος
Είναι δεκτικός σαν άβυσσος.
Η πρόσφορα του
Γίνεται με αγάπη.
Η διόρθωση του,
Με μέτρο.
Η εργασία του,
Με σωστή απόδοση
Η δράση του,
Τη σωστή στιγμή.


Δηλαδή
Οποίος ακολουθεί το ΤΑΟ,
Δεν χαρακτηρίζεται
Από το πνεύμα του ανταγωνισμού.
Με αλλά λογια,
Δεν έχει έπαρση.


9.
ΑΝ δοχείο παραγεμίζεται,
Ξεχειλίζει.
Αν σπαθί παρακονίζεται,
Στομώνει
Αν πλούτη συσσωρεύονται,
Δύσκολα φυλάγονται.
Αν τιμές και δόξες επιδιώκονται,
Σύμφορα καραδοκεί.


Επειδή τέτοια είναι
Τα αποτελέσματα της υπερβολής,
Μόλις εκπληρώσεις το σκοπό σου,
Να αποτραβιέσαι.
Αυτό είναι ο ιδανικός τρόπος ύπαρξης.


10.
ΤΟ να μπορείς
Να κρατάς σώμα και πνεύμα ενωμένα,
Χωρίς να χάνεις την επαφή σου με το περιβάλλον.
Να συγκεντρώνεις μεσα σου
Σε Ζωική Ενέργεια του Σύμπαντος
Και να γίνεσαι ευλύγιστος,
Ώσπου να φτάσεις την ικανότητα νεογέννητου.
Να ξεδιαλύνεις τα μυστικά
Που πέφτουν στην αντίληψη σου,
Χωρίς να λαθεύεις.


Να αγαπάς το λαό και να κυβερνάς τη χώρα,
Χωρίς να αισθάνονται ενόχληση.
Να κατέχεις καλά τη βαθιά ουσία του ιδανικού,
Χωρίς να κρατάς παθητική στάση προς τη ζωή.
Να φτάνεις με τη φώτιση σου
Στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα,
Χωρίς να εμποδίζεις τη δράση
Παρεμβαίνοντας με τη σκέψη σου.
Να δημιουργείς και να φροντίζεις.
Να δημιουργείς όμως,
Χωρίς να προβάλλεις κυριότητα.
Να δρας,
Χωρίς να ζητάς ανταμοιβή.
Να καθοδηγείς,
Χωρίς να εξουσιάζεις.
Η Παράδοση λέει ότι
Όλα αυτά είναι βασικές αρχές.


11.
ΤΡΙΑΝΤΑ ακτίνες και οι άξονες
Φτιάχνουν τους τροχούς του
Το αμάξι όμως είναι χρήσιμο,
Επειδή έχει κενό χωρο
Πηλός πλάθεται
Για να γίνει ένα δοχείο
Όμως αυτό είναι χρήσιμο
Επειδή έχει κενό χωρο.


Δηλαδή
Το αισθητό
Προσαρμόζει τα πράγματα στις ανάγκες μας.
Το υπεραισθητό
Τα κάνει χρήσιμα


12.
ΕΠΕΙΔΗ
Τα πολλά χρώματα κάνουν τον άνθρωπο
Να μην μπορεί να δει.
Οι πολλοί θόρυβοι,
Να μην μπορεί να ακούσει.
Τα πολλά καρυκεύματα,
Να μην μπορεί να γευθεί.
Η γεμάτη απολαύσεις ζωή
Αρρωσταίνει τον εσωτερικό του Κοσμο.
Οι πολυτέλειες
Ταράζουν την συμπεριφορά του.


Γι αυτό οποίος Γνωρίζει
χορταίνει το στομάχι
κι όχι τα μάτια.
Που λέει ο λαός.
Δηλαδή
Κρατάει το πρώτο
Και απορρίπτει το δεύτερο.


13.
ΔΕΞΟΥ το ότι
Υποφέρουμε ψυχικά,
επειδή υπάρχουν τα συναισθήματα μα.
Εκτίμησε το ότι
Οι μεγάλες δυστυχίες μας υπάρχουν,
επειδή υπαρχει το σώμα μα.


Γιατί άραγε η Παράδοση λέει ότι
υποφέρουμε ψυχικά,
επειδή υπάρχουν τα συναισθήματα μας;
αυτό πρέπει να το δεχτείς,
αν προσέξεις τις ακόλουθες σκέψεις
Όταν κερδίζουμε,
Γεννιέται μεσα μας κάποιο συναίσθημα
Όταν χάνουμε πάλι,
Γεννιέται μεσα μας κάποιο συναίσθημα.
Γι αυτό η Παράδοση λέει ότι
υποφέρουμε ψυχικά,
επειδή υπάρχουν τα συναισθήματα μας.


Γιατι η Παράδοση λέει ότι
οι μεγάλες δυστυχίες μας υπάρχουν,
επειδή υπαρχει το σώμα μας;
αυτό συμβαίνει επειδή υπαρχει αυτό,
πανω στο οποίο εκδηλώνονται οι δυστυχίες.
Δηλαδή αυτές ακριβώς είναι συνέπεια
Του ότι υπαρχει το σώμα μας.
Αν κατά τύχη δεν υπήρχε το σώμα μας,
Πως θα ήμαστε δυστυχισμένοι;
Αν όμως μπορέσεις να νιώσεις το ότι
υπαρχει το σώμα μας,
γιατι αυτος είναι ο τρόπος, με τον οποίο
το κάθε τι εκδηλώνεται στην Οικουμένη,
τότε σίγουρα έρχεσαι πιο κοντά του.
Αν μπορέσεις να δεχτείς ανεπιφύλακτα το ότι
υπαρχει το σώμα μας,
γιατι αυτος είναι ο τρόπος, με τον οποίο
το κάθε τι εκδηλώνεται μεσα στην Οικουμένη,
τότε σίγουρα
το αγκαλιάζεις με την εμπιστοσύνη σου.


14.
ΚΑΤΙ πέφτει στο βλέμμα σου,
αλλά δεν το βλέπεις
γι αυτό ονομάζεται αόρατο.
Κάτι φτάνει στα αυτιά σου,
αλλά δεν το ακούς
γι αυτό ονομάζεται ανήκουστο.
Κάτι ακουμπάει στα χέρια σου,
Αλλά δεν το πιάνεις
γι αυτό ονομάζεται άπιαστο.
Αν πάρουμε χωριστά
την κάθε μια από αυτές τις ιδιότητες,
δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε
αυτό που την κατέχει.
Αν όμως τις συνδυάσουμε και τις αποδώσουμε
όλες μαζί στο ίδιο αντικείμενο,
αυτό αρχίζει να μας παρουσιάζεται.
Για τον άνθρωπο
που είναι ανεπτυγμένος σε υψηλό βαθμό,
δεν είναι τελείως ξεκάθαρο.
Για τον άνθρωπο
που είναι ανεπτυγμένος σε χαμηλό βαθμό,
δεν είναι και τελείως σκοτεινό.
Αν και είναι απλό στην ουσία του,
δεν μπορούμε να το περιγράψουμε,
γιατι θα έπρεπε να περιγράψουμε
και κάτι το υπεραισθητό.
Η Παράδοση όμως λέει ότι οι εκδηλώσεις του
Περιέχουν και το υπεραισθητό
Επομένως αυτές το συμβολίζουν.
Είναι δυσδιάκριτο,
Ακαθόριστο
Και δεν παρουσιάζει αρχή και τέλος.
Αν κάποιος κρατηθεί γέρα πανω του
- και αυτος είναι τρόπος ζωής
γνωστός από την αρχαιότητα
μπορεί να ελέγχει το παρόν
και γίνεται ικανός να νιώσει
την Αρχή του Κόσμου.


Η Παράδοση λέει ότι
η παραπάνω περιγραφή
αφορά το ΤΑΟ.


15.
ΑΠΟ παλιά όσοι ακολουθούν το ΤΑΟ
είναι άνθρωποι γεμάτοι αρετές
Εχουν κοφτερό μυαλό,
είναι μύστες
και εχουν τόσο βάθος,
που είναι αδύνατο
να διακρίνεις τον εσωτερικό τους Κοσμο.
Γι αυτό αναγκαστικά θα περιγράψω
τον τρόπο, με τον οποίο αυτοί εκδηλώνονται.



Είναι προσεχτικοί,
έτσι μοιάζουν με εκείνον
που περνάει ποτάμι χειμώνα καιρό
Είναι επιφυλαχτικοί,
έτσι μοιάζουν με εκείνον
που φοβάται γείτονες του.
Είναι μετριόφρονες,
έτσι μοιάζουν με επισκέπτες.
Είναι ευκίνητοι,
έτσι μοιάζουν με πάγο που λιώνει.
Είναι απλοί και ανεπιτήδευτοι,
έτσι μοιάζουν με ακατέργαστο ξύλο.
Είναι άδειοι,
έτσι μοιάζουν με κοιλότητα.
Είναι αδύνατο να διακρίνεις
το βαθύτερο είναι τους,
έτσι μοιάζουν με θολά νερά.


Τι προτέρημα όμως εχουν τα θολά νερά;
Μπορούν να στέκουν ήρεμα
έτσι κυριολεκτικά καθαρίζονται.


Και τι προτέρημα εχουν τα φτηνά φορέματα;
Μπορείς να τα αλλάζεις συνεχώς
έτσι κυριολεκτικά η εμφάνιση σου ανανεώνεται.


Έτσι
όσοι ακολουθούν το ΤΑΟ,
επειδή τηρούν αυτά που λέω στο τέλος,
δεν εχουν υπερβολικές φιλοδοξίες.
Γι αυτό δεν φθείρονται.
Αντιθέτως μπορούν και ανανεώνονται συνεχώς


16.
ΕΠΙΔΙΩΞΕ, με όλες σου τις δυνάμεις,
Να αδειάσεις τον νου από σκέψεις.
Φρόντισε με όλη σου την σοβαρότητα,
Να ηρεμήσεις.
Όλα τα όντα κάνουν το ίδιο.
Εγώ εξετάζοντας προσεκτικά,
Βλέπω ότι το καθενα από αυτά,
Αφού πραγματοποιήσει το έργο που ανέλαβε,
Ξαναγυρίζει στην κατάσταση που βρισκόταν
Πριν το ξεκινήσει.
Δηλαδή στην ηρεμία.


Έτσι και εσυ,
Αν κατορθώσεις να πετύχεις
Αυτά που αναφέρω στην αρχή,
Όπως λέει η Παράδοση,
Θα ξαναγυρίσεις στη Ζωή.
Δηλαδή στο φυσιολογικό τρόπο ζωής.


Οποίος όμως γνωρίζει
Ποιος είναι ο φυσιολογικός τρόπος ζωής,
Είναι φωτισμένος.
Οποίος αγνοεί,
Προκαλεί σύμφορες χωρίς λόγο.
Οποίος γνωρίζει
Ποιος είναι ο φυσιολογικός τρόπος ζωής ,
Αποκτά ανεκτικότητα.


Η ανεκτικότητα όμως
Οδηγεί στη συμπάθεια για όλα τα όντα.
Η συμπάθεια για όλα τα όντα,
Σε ανωτερότητα χαρακτήρα.
Η ανωτερότητα χαρακτήρα,
Στο ιδανικό.
Το ιδανικό
Στο ΤΑΟ
Το ΤΑΟ
Στην αιωνιότητα.


Η ύπαρξη εκείνου
Που βρίσκεται στην αιωνιότητα,
Δεν διατρέχει κίνδυνο.


17.
ΑΥΤΟΙ που ακολουθούν τον ηγέτη
Που αξίζει περισσότερο από όλους,
Μόλις που αντιλαμβάνονται ότι υπαρχει
Τον επόμενο σε άξια
Τον αγαπούν και τον εκτιμούν
Τον επόμενο
Τον φοβούνται
Τον επόμενο
Τον περιφρονούν.


Όσο εμπιστεύεσαι,
Τόσο σε εμπιστεύονται.


Επομένως
Να κρατιέσαι μακριά
Από τιμές και δόξες.
Όταν εκπληρώνεις τους σκοπούς σου
Και τελειώνεις τα έργα σου,
Πρέπει να μένει η εντύπωση
Πως όλα έγιναν από μόνα τους


18.
ΣΤΗΝ κοινωνία
Όταν δεν ακολουθείται το υπέροχο ΤΑΟ
Οι πράξεις γίνονται με υπολογισμό
Και όχι αυθόρμητα
Αλλά,
Όταν οι σχέσεις των ανθρώπων
Κλείνουν μεσα τους υπολογισμό,
Τότε στην ουσία κυριαρχεί η υποκρισία


Αυτή είναι και η περίπτωση όταν
Καθώς επικρατεί δυσαρμονία στην οικογένεια,
Τα παιδία δείχνουν στοργή προς τους γονείς
Από καθήκον και όχι από αυθόρμητο σεβασμό η
Καθώς επικρατεί αταξία στο κράτος,
Οι πολίτες δείχνουν υπακοή στους νόμους
Από φόβο και όχι από αυθόρμητο σεβασμό


19.
ΣΤΗΝ κοινωνία
Αν οι άνθρωποι πάψουν
Να εχουν την πολυμάθεια σαν αυτοσκοπό
Και δεν προσηλώνονται στη συσσώρευση γνώσεων,
Θα είναι εκατό φορές καλύτερα για όλους.
Αν πάψουν
Να εχουν την αγαθοεργία σαν αυτοσκοπό
Και δεν προσηλώνονται
Στην τήρηση ηθικών κανόνων,
Τα παιδία θα ξαναβρούν το σεβασμό
Και τη στοργή προς τους γονείς τους.
Αν πάψουν
Να εχουν την επιτηδειότητα σαν αυτοσκοπό
Και δεν προσηλώνονται στη συσσωρεύσει κερδών,
Ληστές και κλεφτές θα εξαφανιστούν.


Επειδή όμως τα παραπάνω
Ειπώθηκαν κάπως λογοτεχνικά,
Πιο απλά λέω ότι οι συμβουλές που περιέχουν,
Είναι οι εξής
Δώστε ξεχωριστή άξια στην απλότητα.
Υιοθετήστε τη φυσική συμπεριφορά.
Μικρύνετε τον εγωισμό σας .
Περιορίστε την απληστία σας


20.
ΜΗΝ προσηλώνεστε στη συσσωρεύσει γνώσεων
Και δεν θα έχτε στενοχώριες
Αυτή είναι κυρίως που δημιουργεί ανησυχίες .
Αν κατά κάποιο τρόπο σταματήσει,
Οι κολακείες μεταξύ σας
Μάλλον θα σταματήσουν.
΄΄Γιατι άραγε;
΄΄Σκέψου το


Αλλά και η προσήλωση
Στη συσσωρεύσει ικανοτήτων
Δημιουργεί ανησυχίες.
Αν με κάποια ευκαιρία σταματήσει και αυτή,
Οι κακίες μεταξύ σας ίσως θα σταματήσουν
Γιατι άραγε;
Σκέψου το&
Αυτά θα έπρεπε κάποτε να σταματήσουν
Οι άνθρωποι όμως φοβούνται να το κάνουν
Μπορώ να πω ότι φοβούνται
Για το τι θα πει ο κόσμος.
Γιατι όμως φοβούνται
για το τι θα πει ο κόσμος;
΄΄Να ! Γιατι δεν αντιλαμβάνονται ότι
οι άνθρωποι γύρω κατακρίνουν τους άλλους,
επειδή οι ίδιοι είναι στενόμυαλοι και νομίζουν
ότι μόνο αυτοί γνωρίζουν το σωστό.


Για πρόσεξε !
Οι άνθρωποι αστράφτουν από χαρά,
Όταν συμμετέχουν στις θυσίες του αυτοκράτορα η
Όταν πιάνουν τις καλύτερες θέσεις
Στις γιορτές της Άνοιξης.
Εγώ όμως τους φαίνομαι σαν μωρό παιδάκι
Που ακομα δεν καταλαβαίνουμε τις εκφράσεις του,
επειδή δεν ενδιαφέρομαι
Για παρόμοιες εκδηλώσεις
Και δεν περιφέρομαι εδώ κι εκεί,
Ψάχνοντας για καλές θέσεις.
Οι άνθρωποι επιδιώκουν
Να αποκτήσουν όλο και περισσότερα
Ο δικός μου όμως εσωτερικός Κόσμος
Τους φαίνεται σαν ανθρώπου ηλίθιου
Που τα έχει τελείως χαμένα,
Επειδή είμαι ολιγαρκής.
Και επειδή εχουν την ψευδαίσθηση ότι
Εχουν ξεκαθαρισμένες απόψεις
Ενώ εγώ βρίσκομαι σε βαθύ σκοτάδι,
Και ότι εχουν ξεκαθαρισμένους στόχους
Ενώ εγώ αγωνιώ παρά πολύ για τους δικούς μου,
Τους φαίνομαι σαν να με έχει πιάσει θάλασσα
Και σαν να θαλασσοδέρνομαι ασταμάτητα
Και ακομα, επειδή πολλοί άνθρωποι
Εχουν όλες τις ανέσεις στη ζωή τους
Ενώ εγώ μιμούμαι την απλότητα της Φύσης,
Με θεωρούν ξεροκέφαλο.
Και ακομα, επειδή εγώ
Εκτιμώ τη Μητέρα που με τρέφει,
Με θεωρούν παράξενο..


21.
ΟΙ ΥΠΕΡΟΧΕΣ Αρετές
Είναι μορφές του ΤΑΟ.
Αυτές το κάνουν ορατό.
Αυτές το συνοδεύουν.
Αλλά είναι και η βαθιά του ουσία.
Έτσι, μεσα από αυτές
Μπορούμε να αντιληφθούμε αυτό,
Που αλλιώς είναι ακαθόριστο και δυσδιάκριτο.


Δυσδιάκριτο και ακαθόριστο,
Πάντως έχει μορφή,
Που υπαρχει τρόπος να τη διακρίνεις.
Ακαθόριστο και δυσδιάκριτο,
Πάντως έχει ουσία,
Που υπαρχει τρόπος να την καθορίσεις.
Ήσυχο και σκοτεινό,
Πάντως έχει ζωτικότητα.
Γνήσια ζωτικότητα.
Έχει όμως και συνέπεια
Αφού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα
Η περιγραφή του δεν έχει αλλάξει
Έτσι , με τη βοήθεια του,
Μπορούμε να εξετάσουμε και να ερμηνεύουμε
Πολλά που συμβαίνουν για πρώτη φορά.


Πως νομίζεις ότι εγώ
Γνωρίζω τι θα ακολουθήσει,
Κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά;
Μα ! Για πρόσεξε αυτά που είπα.


22.
Η ΤΑΠΕΙΝΟΦΡΟΣΥΝΗ
φέρνει την καταξίωση
Επειδή στην Οικουμένη
Η υποχώρηση φέρνει την προώθηση
Το άδειασμα, τη συμπλήρωση
Το πάλιωμα, την ανανέωση
Όταν ζητάς λίγα, στο τέλος κερδίζεις πολλά
Όταν ζητάς πολλά, χάνεις και τα λίγα
Οποίος Γνωρίζει,
Αποδέχεται ανεπιφύλαχτα
Την ενότητα των αντιθέσεων
Και έτσι
Δεν αυτοπροβάλλεται
Γι αυτό όμως το προτέρημα του
Τον διακρίνουν
Δεν ισχυρίζεται ότι
Κάθε λόγος του είναι και δίκαιος,
Γι αυτό όμως το προτέρημα του


Τον παινεύουν.
Δεν ισχυρίζεται ότι
Κάθε πραξη του είναι και σωστή,
Γι άτυπο όμως το προτέρημα του
Τον εκτιμούν.
Δεν έχει έπαρση.
Γι αυτό του όμως το προτέρημα του
Τον διαλέγουν για αρχηγό.
Δηλαδή φαίνεται ότι,
Επειδή δεν καταδέχεται
Από το πνεύμα του ανταγωνισμού,
Τίποτε στην Οικουμένη
Δεν μπορεί να τον ανταγωνιστεί.
Μήπως το παλιό ρητό
Η ταπεινοφροσύνη φέρνει την καταξίωση
είναι κούφιας λογια;
δεν νομίζω
Αλήθεια!
Αν κρατάς τέτοια στάση,
καταξιώνεσαι&


23.
ΤΟ ΝΑ ΛΕΣ λίγα λογια
Είναι κάτι το φυσικό.
Γιατι και οι παροιμίες λένε
οι καταιγίδες δεν διαρκούν ολόκληρο το πρωί
οι μπόρες δεν διαρκούν ολόκληρη την ημέρα.
Που όμως εκδηλώνονται
Οι καταιγίδες και οι μπόρες;
 Στον ουρανό και στην γη.
 Αφού λοιπον ακομα και ο ουρανός και η γη
δεν μπορούν να κάνουν κάτι διαρκώς,.
Δεν πρέπει ακομα περισσότερο
Να ισχύει αυτό και για τον άνθρωπο;


Έτσι στα έργα σου, να συμφωνείς με όσους
Ακολουθούν το ΤΑΟ.
Γιατι
Οποίος ακολουθεί το ΤΑΟ
Ταυτίζεται με αυτό.
Οποίος κατέχει τις Αρετές,
Ταυτίζεται με τις Αρετές.
Οποίος έχει ελαττώματα,
Ταυτίζεται με τα ελαττώματα.


Και,
Αν ταυτίζεσαι με το ΤΑΟ,
Δέχεσαι τις συνέπειες του ΤΑΟ.
Αν ταυτίζεσαι με τις Αρετές,
Δέχεσαι τις συνέπειες των Αρετών.

Αν ταυτίζεσαι με τα ελαττώματα,
Δέχεσαι τις συνέπειες των ελαττωμάτων
Πάντως ,
Αν επιδιώξεις να ακολουθήσεις το ΤΑΟ
Και να αποκτήσεις τις Αρετές,
Μην ξεχνάς ότι
Όσο το εμπιστεύεσαι,
Τόσο σε εμπιστεύεται.


24.
ΟΠΟΙΟΣ στέκεται
στις μύτες των ποδιών του,
δεν στηρίζεται καλά.
Οποίος κάνει μεγάλες δρασκελιές,
δεν περπατάει σίγουρα.
Οποίος αυτοπροβάλλεται,
δεν διακρίνεται.
Οποίος ισχυρίζεται
Ότι κάθε λόγος του είναι και δίκαιος,
Δεν παινεύεται από το λαό.
Οποίος ισχυρίζεται
Ότι κάθε πραξη του είναι και σωστή,
Δεν εκτιμάται.
Οποίος έχει έπαρση,
Δεν διαλέγεται για αρχηγός
Όσοι ακολουθούν το ΤΑΟ, λένε
Το να έχεις τα παραπάνω ελαττώματα,
Είναι σα να τρως
Περισσότερο από όσο χρειάζεται η
Σα να κουβαλάς
Περισσότερα από όσα έχεις ανάγκη.
Έτσι , όσοι το ακολουθούν,
Δεν συμπεριφέρονται με αυτό τον τρόπο.


25.
ΚΑΤΕΧΩ το βαθύ νόημα από κάτι,
Που είναι απροσδιόριστο,
Αλλά και ολοκληρωμένο
Κάτι που υπήρχε και πριν από το Σύμπαν.
Έχει απλή ομορφιά και μοναδικότητα,
Έτσι δεν έχει ανάγκη
Από καμία προσθήκη η διόρθωμα.
Κινείται ασταμάτητα,
Αλλά δεν χάνει καθόλου την ενέργεια του,
Μπορούμε να που με ότι είναι
Η Μητέρα της Οικουμένης,
Εγώ πάντως δεν μπορώ να το περιγράψω.
Το ιδεόγραμμα που το απεικονίζει,
Είναι αυτό,
Με το οποίο εκφράζεται και η έννοια δρόμο
Επειδή όμως αναγκάζομαι να του δώσω όνομα,


Το λέω Υπέροχο..
Υπέροχο λένε κι ότι πάει μακριά.
Πάει μακριά λένε
Και για ο,τι φτάνει πολύ μακριά.
Φτάνει πολύ μακριά λένε
Και για ότι φτάνει τόσο μακριά,
Που ξαναγυρίζει εκεί που γεννήθηκε.
Γι αυτό και εγώ λέω το ΤΑΟ Υπέροχο,
Και το ιδανικό , Υπέροχο
Και το υπαρκτό Υπέροχο
Και τον ανώτερο άνθρωπο , Υπέροχο&


Λοιπον , στο χωρο που ζούμε,
Υπάρχουν τέσσερα Υπέροχα
Και ο ανώτερος άνθρωπος είναι ένα από αυτά.
Και να η σχέση που τα συνδέει
Ο άνθρωπος διαμορφώνεται
Σύμφωνα με το υπαρκτό
Το υπαρκτό, σύμφωνα με το ιδανικό
Το ιδανικό , σύμφωνα με το ΤΑΟ
Το ΤΑΟ , σύμφωνα με τη Φύση


26.
ΟΤΑΝ ασχολείσαι με αυτά που αξίζουν,
Αποκτάς γέρα θεμέλια
Όχι όταν χάνεσαι στα ασήμαντα.
Όταν εισαι ήρεμος
Έχεις καλύτερο έλεγχο
Όχι όταν παρασύρεσαι από την ταραχή.
Γι αυτό κι οποίος Γνωρίζει,
Όταν βρίσκεται σε ολοήμερο ταξίδι,
Δεν χάνει από τα μάτια του τις αποσκευές,
Όσο κι αν η θεά είναι υπέροχη&
Και ακομα συμπεριφέρεται γαλήνια και ατάραχα.
Πως θα μπορούσε, εκείνος που κατέχει τη Γνώση,
Να παραμελήσει αυτά που αξίζουν;


Στην Οικουμένη
Οποίος παραμελεί αυτά που αξίζουν,
Χάνει τα θεμέλια του.
Οποίος παρασύρεται από την ταραχή,
Χάνει τον έλεγχο.


27.
Ο ΠΡΟΙΚΙΣΜΕΝΟΣ με ικανότητες
Στο πέρασμα του
Δεν αφήνει ούτε ένα ίχνος
Στα λογια του
Και δεν αφήνει ούτε μια λαβή για κριτική
Στους υπολογισμούς του
Δεν χρειάζεται ούτε ένα βοήθημα

Όταν ασφαλίζει μια πόρτα,
Αν και δεν χρησιμοποιεί,
Αμπάρες και κλειδαριές,
Δεν μπορείς να την ανοίξεις.
Όταν δεσμεύει κάτι,
Αν και δεν χρησιμοποιεί
Σχοινιά και κόμπους,
Δεν μπορείς να το λύσεις.


Έτσι και οποίος Γνωρίζει, πάντοτε,
Επειδή είναι προικισμένος με ικανότητες,
Όταν βοηθάει τους άλλους,
Δεν απορρίπτει ούτε έναν
Όταν βοηθάει τα όντα,
Δεν απορρίπτει ούτε ένα.
Η Παράδοση λέει ότι τέτοια συμπεριφορά
Χαρακτηρίζει φωτισμένο άνθρωπο.


Με αλλά λογια,
Ο έμπειρος γίνεται δάσκαλος του άπειρου
Ο άπειρος πάλι είναι το υλικό,
Πανω στο οποίο θα εργαστεί ο έμπειρος.
Όταν όμως δεν υπαρχει αγάπη προς το υλικό,
Ακομα και αν υπαρχει γνώση,
Θα κυριαρχεί η σύγχυση


28.
ΟΤΑΝ Γνωρίζεις το Αρσενικό
Αλλά συμμορφώνεσαι με το Θηλυκό,
Γίνεται Ρεματιά για την Οικουμένη.
Τότε
Οι Αρετές δεν σε αποχωρίζονται
Και για μια ακομα φορά
Γίνεσαι μωρό παιδάκι.
Όταν Γνωρίζεις το Άσπρο
Αλλά συμμορφώνεσαι με το Μαύρο,
Γίνεσαι Υπόδειγμα για την Οικουμένη,
Τότε
Οι Αρετές ποτέ δεν σου λείπουν
Και για μια ακομα φορά
Δεν γνωρίζεις όρια.
Και με αλλά λογια.
Όταν κατέχεις τιμές και δόξες
Αλλά υιοθετείς την ταπεινότητα,
Γίνεσαι Κοιλάδα για την Οικουμένη,
Τότε
Οι Αρετές πάντοτε αφθονούν μεσα σου
Και για μια ακομα φορά
Γίνεσαι απλός και ανεπιτήδευτος
Σαν ακατέργαστο ξύλο.

Αλλά από κομμάτια ακατέργαστο ξύλο
Φτιάχνονται χρήσιμα σκευή&
Ακομα
Του δάσκαλου που κατέχει τη Γνώση
Δουλεία είναι
Να δημιουργεί ανθρώπους, οι οποίοι θα ηγηθούν.
Και ακομα
αυτό που όλα τα ρυθμίζει
δεν πετάει τίποτα σαν άχρηστο.


29.
ΑΝ, αφού επιβληθείς στην Οικουμένη,
Επιδιώξεις να την διαμορφώσεις
Όπως εσυ νομίζεις,
Η γνώμη μου είναι ότι δεν θα τα καταφέρεις.
Η Οικουμένη είναι σαν ιερό σκεύος,
Που δεν πρέπει να το πειράζει κανείς.
Όταν την πειραζεις την χαλάς.
Όταν πας να την κρατήσεις , τη χάνεις
Έτσι λοιπον εχουν τα πράγματα
Ανάμεσα στα όντα
Μερικά προηγούνται,
Αλλά ακολουθούν
Μερικά δυσκολεύονται,
Αλλά τα καταφέρνουν εύκολα
Μερικά είναι δυνατά,
Αλλά αδύναμα
Μερικά πετυχαίνουν,
Αλλά καταστρέφονται.


Γι αυτό οποίος Γνωρίζει,
Αποφεύγει τις υπερβολές,
Τις ακρότητες,
Και τα μεγαλεία.


30.
ΟΤΑΝ , όσοι κυβερνούν,
Ακολουθούν το ΤΑΟ
Και δεν στηρίζονται σε ισχυρούς Στράτους,
Στην Οικουμένη επικρατούν συνθήκες,
Που ευνοούν τη ζωή.
Ενώ , όταν καταγίνονται με στρατιωτική δράση,
Φυτρώνουν αγκάθια κι αγριόχορτα.
΄΄Γιατι αραγε;
 Γιατι σίγουρα την στρατιωτική δράση
την ακολουθούν μεγάλοι πόλεμοι
και αυτοί σίγουρα
επιφυλάσσουν άσχημα χρόνια


Οποίος λοιπον έχει αρετές,
Εκπληρώνει τους σκοπούς του και σταματάει

Δεν προκαλεί δυστυχία
Με τις δυνάμεις που διαθέτει.
Εκπληρώνει τους σκοπούς του,
Αλλά δεν είναι αλαζονικός
Δεν είναι σκληρος
Δεν είναι υπερόπτης
Δεν είναι υστερόβουλος
Δεν είναι βίαιος
Αλλά και η Παράδοση λέει
Αν την επιτυχία και την Ευημερία
Τις ακολουθει παρακμή,
Αυτό σημαινει ότι
Δεν ακολουθείται το ΤΑΟ.
Και όταν δεν ακολουθείται το ΤΑΟ,
Το τέλος φτάνει γρήγορα


31.
ΚΑΙ επειδή οι Στράτοι είναι όργανα
Που φέρνουν δυστυχία,
Οι περισσότεροι άνθρωποι τους απεχθάνονται.
Έτσι , όσοι ακολουθούν το ΤΑΟ,
Δεν εχουν αγαθές σχέσεις μαζί τους.


Οι μυαλωμένοι θεωρούν τιμητικό
Το αριστερό μερος της παράταξης.
Αυτοί που χρησιμοποιούν τους Στράτους,
Το δεξί.


Οι Στράτοι είναι όργανα
Που φέρνουν δυστυχία
Είναι όργανα που τα χρησιμοποιούν οι άμυαλοι
Πάντως
Και στην περίπτωση που χρησιμοποιούνται,
Αυτό πρέπει να γίνεται χωρίς ευχαρίστηση,
Γιατι οι μεγάλες στρατιωτικές νίκες
Δεν είναι ευχάριστες καταστάσεις
Όσοι ευχαριστιούνται με αυτές
Στην ουσία ευχαριστιούνται με τον φόνο ανθρώπων.
Και επειδή ευχαριστιούνται με το φόνο ανθρώπων,
Δεν μπορώ να πω ότι οι ίδιοι ως άνθρωποι
Αποβλέπουν στην βελτίωση τους.


Στην Οικουμένη
Στις χαρούμενες περιστάσεις,,
Η τιμητική θεση είναι
Στο αριστερό μερος της παράταξης.
Στις θλιβερές,
Στο δεξί.


Και επειδή, όταν παρατάσσονται,
Αυτοί που κυβερνούν στέκονται αριστερά
Ενώ οι αρχιστράτηγοι δεξιά,
Γι αυτό λέγεται ότι οι τελευταίοι
Παρατάσσονται σαν να βρίσκονται
Σε νεκρώσιμη ακολουθία.


Αλλά αυτό το τελευταίο είναι φυσικό,
Αφού για τους περισσότερους ανθρώπους
Η στρατιωτική νίκη είναι φόνος
Και επομένως της αρμόζει
Πένθος και βαθύτατη λύπη.
Γι αυτό,
Όταν γίνεται παρέλαση θριάμβου
Μετά από κάποια νίκη,
Η παράταξη μοιάζει με νεκρώσιμη ακολουθία.


32.
ΤΟ ΤΑΟ ποτέ δεν έχει καθορισμένη μορφή. Όπως το ακατέργαστο ξύλο. Αν και είναι απλό, κανένας δεν το ακολουθει πιστά μεσα στην Οικουμένη.
Αν οι άρχοντες και όσοι διοικούν είχαν το προτέρημα να το ακολουθούν, στο Σύμπαν θα επικρατούσε αρμονία και αυτό ο λαός θα το αισθανόταν σαν απαλή δροσούλα.
Δεν θα υπήρχαν νόμοι και ο καθένας από μόνος του θα εύρισκε την σωστή του θεση μεσα στην κοινωνία.
Από την στιγμή όμως που κάποιος αρχίζει να το ακολουθει , εμφανίζει κάποια μορφή.
Αλλά οι διάφορες μορφές του εχουν εμφανιστεί και στο παρελθόν.
Έτσι υπαρχει δυνατότητα να γνωρίζει κανείς που θα καταλήξει κάθε μια από αυτές.
Όταν όμως γνωρίζεις που καταλήγει ο δρόμος τον οποίο ακολουθείς, δεν διατρέχεις κανένα κίνδυνο.
Μπορούμε να πούμε ότι Το ΤΑΟ περιέχεται σε κάθε τι μεσα στην Οικουμένη, ακριβώς όπως τα ρέματα και οι χείμαρροι περιέχονται στα ποτάμια και στις θάλασσες.


33.
ΓΙΑ να καταλάβεις τους άλλους, χρειάζονται γνώσεις για να καταλάβεις τον εαυτό σου, χρειάζεται φώτιση. Για να κατάκτησης τους άλλους , χρειάζεσαι δύναμη για να κατάκτησης τον εαυτό σου χιάζετε σθένος. Αν γνωρίζεις να εισαι αυτάρκης, εισαι πλούσιος. Αν προχωράς σε ότι κανείς με αποφασιστικότητα, έχεις δύναμη θέλησης. Και κάτι ακομα. Ατράνταχτος είναι εκείνος, που δεν κουνιέται από την θεση του. Διαρκής εκείνος, που δεν χάνεται ακομα και όταν πεθαίνει.


34.
Είναι υπέροχο το ΤΑΟ , μια και μπορεί να απλώνεται σε όλο το χωρο, προς όλες τις κατευθύνσεις. Το κάθε τι, που στηρίζει την ύπαρξη του επάνω του, δεν το αρνιέται. Εκπληρώνει τα έργα που αναλαμβάνει, αλλά δεν επιζητά φήμη. Ντύνει και τρέφει όλα τα όντα, αλλά δεν τα εξουσιάζει. Ποτέ δεν έχει ανάγκες, ετσι μπορεί να χαρακτηρισθεί απλό. Το κάθε τι κινείται προς αυτό, ετσι μπορεί να χαρακτηρισθεί υπέροχο. Τέλος είναι υπέροχο, μια και δεν το χαρακτηρίζει ιδιοτέλεια. Ακομα θα έλεγα ότι μόνο και μόνο επειδή έχει την ιδιότητα να προσφέρει βελτίωση, είναι υπέροχο


35.
Στην Οικουμένη, όλα πλησιάζουν προς το ΤΑΟ. Φτάνοντας όμως κοντά του, δεν απογοητεύονται , αλλά βρίσκουν ανακούφιση ηρεμία και βελτίωση. Είναι δύσκολο όμως να το ανακαλύψεις. Γιατι μουσική και εκλεκτά φαγητά κάνουν τους περαστικούς να σταματούν. Το ΤΑΟ όμως είναι τόσο απαλό και απλό, που ούτε το αντιλαμβάνεσαι. Του ρίχνεις την μάτια σου, αλλά δεν το βλέπεις. Αφουγκράζεσαι, αλλά δεν το ακούς. Σε βοηθάει , αλλά πριν από λίγο ούτε καν φανταζόσουν την ύπαρξη του.


36.
Να επιδιώκεις την απλότητα, αν μέχρι τώρα κυνηγούσες τις επιδείξεις. Να επιδιώκεις την υποχωρητικότητα, αν μέχρι τώρα κυνηγούσες τη δυναμική επιβολή. Και ακομα Να επιδιώκεις την εγκράτεια , αν μέχρι τώρα κυνηγούσες τις απολαύσεις. Να επιδιώκεις τη λιτότητα , αν μέχρι τώρα κυνηγούσες τις σπάταλες.
Και μην ξεχνάς ότι Αυτό που είναι απαλό και δεν χρησιμοποιεί δύναμη είναι ισχυρότερο από το βίαιο και δυναμικό. Επομένως , όπως τα ψαριά δεν πρέπει να βγαίνουν από το νερό., ετσι και το κράτος δεν πρέπει να εμφανίζει όπλα, για να επιβάλει την τάξη στο λαό.


37.
Όταν ακολουθείς το ΤΑΟ, ποτέ δεν εμποδίζεις την δράση παρεμβαίνοντας με την σκέψη σου, αλλά δεν εισαι και αδρανής. Αν οι άρχοντες και όσοι διοικούν είχαν το προτέρημα να το ακολουθούν, το κάθε τι θα βελτιώνονταν από μόνο του.
Ετσι και εγω , επιθυμώντας την βελτίωση, έφτασα στην κατάσταση της γαληνής στην κατάσταση, κατά την οποία εισαι ακαθόριστος, αλλά και με άπειρες δυνατότητες να πάρεις μορφή. Όπως το ακατέργαστο ξύλο. Όταν εισαι ακαθόριστος, αλλά και με άπειρες δυνατότητες να πάρεις μορφή όπως και το ακατέργαστο ξύλο, φτάνεις στην κατάσταση, κατά την οποία δεν εμποδίζεις τις επιδιώξεις σου παρεμβαίνοντας με τον ορθολογισμό σου και όταν δεν εμποδίζεις τις επιδιώξεις σου, εισαι γαλήνιος. Τότε στην Οικουμένη όλα βρίσκονται σε ηρεμία από μόνα τους


38.
Όταν οι Αρετές είναι αναπτυγμένες σε υψηλό βαθμό δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές αυτό δείχνει ότι είναι γνήσιες και μάλιστα αναπτυγμένες σε υψηλό βαθμό. Όταν είναι αναπτυγμένες σε χαμηλό βαθμό, δεν χάνουν την ευκαιρία να επιδεικνύονται αυτό δείχνει ότι δεν υπάρχουν καν. Εκείνος , στον οποίον οι Αρετές είναι αναπτυγμένες σε υψηλό βαθμό, δεν εμποδίζει την δράση παρεμβαίνοντας με την σκέψη του, αλλά και δεν αισθάνεται την ανάγκη να επιδεικνύεται. Εκείνος, στον οποίον οι Αρετές είναι αναπτυγμένες σε χαμηλό βαθμό, εμποδίζει τη δράση παρεμβαίνοντας με τη σκέψη του, αλλά και αισθάνεται την αν κη να επιδεικνύεται. Εκείνος, στον οποίον η καλοσύνη είναι αναπτυγμένη σε υψηλό βαθμό, εμποδίζει τη δράση παρεμβαίνοντας με την σκέψη του, αλλά και δεν αισθάνεται την ανάγκη να επιδεικνύεται. Εκείνος, στον οποίον το καθήκον είναι αναπτυγμένο σε υψηλό βαθμό, εμποδίζει τη δράση παρεμβαίνοντας με την σκέψη του αλλά και αισθάνεται την ανάγκη να επιδεικνύεται. Εκείνος, στον οποίο η τυπικότητα είναι αναπτυγμένη σε υψηλό βαθμό, εμποδίζει τη δράση παρεμβαίνοντας με τη σκέψη του, αλλά και όταν τα αποτελέσματα δεν είναι όπως τα περιμένει, ασκεί βία.
Ετσι στην κοινωνία Όταν ξεχνιέται το ΤΑΟ εμφανίζονται οι Αρετές, που όμως είναι αναπτυγμένες σε χαμηλό βαθμό μια και επιδεικνύονται. Όταν ξεχαστούν και αυτές, εμφανίζεται η καλοσύνη. Όταν ξεχαστεί και αυτή, εμφανίζεται το καθήκον. Όταν ξεχαστεί και αυτό, εμφανίζεται η τυπικότητα..

 Η τυπικότητα όμως είναι ξεθωριασμένη αξιοπρέπεια και ειλικρίνεια απαρχή αποσύνθεσης του ανθρώπου. Όπως και οι προφητείες είναι αστραφτερές φορεσιές για όσους δήθεν ακολουθούν το ΤΑΟ ξεκίνημα τρέλας για όσους ασχολούνται με αυτές, χωρίς πραγματικά να το ακολουθούν.
Γι αυτό ο πραγματικά ανώτερος άνθρωπος, επειδή συμπεριφέρεται με συνέπεια, δεν βρίσκει ευχαρίστηση στα ξεθωριασμένα επειδή συμπεριφέρεται με ειλικρίνεια, δεν βρίσκει ευχαρίστηση στις αστραφτερές φορεσιές.
Δηλαδή κρατάει το πρώτο, και απορρίπτει το δεύτερο.


‎48.
ΟΤΑΝ ακολουθεις τον δρομο της μαθησης, κάθεήμέρα κάτι άποκτάς. Όταν ακολουθεις το ΤΑΟ, κάθε ημερα κατι αποβαλεις.
Άποβάλλεις τό να μετά τό άλλο καί ετσι φτανεις στην κατασταση που δεν εμποδιζεις τη δραση παρεμβαινοντας με την σκεψη σου. Αλλά δεν είσαι αδρανής.
Έτσι , πάντοτε μέσα στην Οίκουμένη, χωρίς νά τό έπιδιώξεις.
Οποιος το επιδιώκει,
δεν το άξίζει.

49.
ΟΠΟΙΟΣ Γνωρίζει, ποτέ δέν εχει καθορισμένα αισθήματα . Αύτό πού οι άλλοι αισθάνονται γιά τόν έαυτό τους, τό άσπάζεται καί αύτός γιά έκείνους.
Ετσι, όπως λένε, μέ αύτόν που ειναι.καλός, είναι καλος
μέ αύτόν πού δεν είναι καλός, πάλι είναι καλός.
Ετσι έκδηλώνεται ή Άρετη τής καλοσυνης Ακόμα, μέ αύτόν πού είναι άξιόπιστος, είναι άξιόπιστος με αύτόν πού δέν είναι άξιόπιστος, πάλι είναι αξιόπιστος. Ετσι έκδηλώνεται ή Άρετή τής άξιοπιστίας.
Στήν Οίκουμένη:
Οποιος Γνωρίζει, συμπεριφέρεται χωρίς προκατάληψη. Αυτή που θολώνει το νου. Οι ανθρωποι βασίζουν τις σχέσεις τους σε πληροφορίες.
Ομως όποιος Γνωρίζει τους πλησιάζει μέ πνεύμα παιδιού


‎52.
Η ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ
εχει κάποια Γενεσιουργό Αιτία
αύή είναι ταυτόχρονα καί Μητέρα της. Οποιος μπορεί νά καταλάβει τή Μητέρα,
καταλαβαίνει, καί τά Παιδιά. Οποιος καταλαβαίνει τά Παιδιά, αλλά καί άκολουθεϊ μέ συνέπεια τή Μητέρα, ή ζωή του δέν πάει χαμένη.
Σταμάτησε λοιπόν τίς συναλλαγές μέ τόν έξωτερικό σου Κόσμο, μέσα άπό τίς οποίες καταναλώνεσαι, κλείσε
τά άνοίγματα, μέσα άπό τά όποϊα έξαντλείσαι, καί μέχρι τό τέλος ή ζωή σου θά είναι άσύγκριτη, Ανοίξου
σέ συναλλαγές, μέ τόν έξωτιρικό σου Κόσμο, μέσα άπό τίς όποίες καταναλώνεσαι, άπασχολήσου
μέ άντικείμενα πού δέν εχουν πραγματική άξία, καί μέχρι τό τέλος
ή ζωή σου δέν θά εχει καμιά άσφάλεια.
Χρησιμοποίησε λοιπόν τά φώτα
πού έδώ σού προσφέρονται
καί ξαναβρές τή φώτιση.
Μη φορτώνεις τή ζωή σου με δυστυχίες&
Από τά παραπάνω βγαίνει τό συμπέρασμα οτι πάντοτε ύπάρχει δυνατότητα νά διδαχτεί κανείς.


58.
ΟΣΟ περισσότερο άνησυχούν γιά τή διακυβέρνηση αύτοί πού κατέχουν τήν έξουσία, τόσο καλύτερα ζεί ό λαός.
Οσο περισσότερο σίγουροι γιά τόν έαυτό τους καί ξένοιαστοι είναι, τόσο χειρότερα.
Σέ δυστυχία λοιπόν άκουμπάει ή εύτυχία καί ή εύτυχία δυστυχία προκαλεί. Καί ποιός μπορεί νά ξέρει τί θά συμβεί στό τέλος... Αλλά δέν ύπάρχει καί κάτι, στό όποίο νά στηριχτεί κανείς,. άφού στήν τιμιότητα άνταποδίδεται πονηριά καί στήν καλοσύνη, πράξεις πού φέρνουν συφορές. Ετσι οί άνθρωποι ειναι μπερδεμένοι καί φυλάγονται.
Γι αύτό όποιος Γνωρίζει:
Κατευθύνει, χωρις να γινεται φορτικος.Άκολουθεί αύτό πού θεωρεί σωστό,. Χωρίς να πιέζει τους αλλους νά κάνουν το ίδιο.
Μιλάει ξεκάθαρα, χωρίς να πληγώνει.. Άστράφτει, χωρίς νά τυφλώνει.


64.
ΕΥΚΟΔΑ συγκρατιέται κάτι ένώ είναι άκόμα ήρεμο. Εύκολα έλέγχεται κάτι ένώ δέν εχει άκόμα άρχίσει νά έμφανίζει συμπτώματα.
Εϋκολα διασπάται κάτι μόλις άρχίζει νά ίσχυροποιείται.
Ευκολα διασκορπίζεται κάτι μόλις άρχίζει νά συσσωρεύεται.
Γι αυτό:
Νά δράς
Πρίν ακόμα εμφανιστούν συμπτώματα.
Να ελεγχεις πρίν ακόμα εμφανιστεί αταξία.
Καί άκόμα νά ξέρεις ότι:
Ένα δέντρο πού γιά νά τό άγκαλιάσουν χρειάζονται πολλοί άνθρωποι, άναπτύσσεται άπό ένα φύτρο λεπτό σάν τρίχα. Ένας γεροφτιαγμένος πύργος ξεκινάει μέ μιά φτυαριά.
Ένα ταξίδι πολλών χιλιομέτρων, μέ ένα βήμα.
Καί ότι:

Οποιος έμποδίζει τη δράση
παρεμβαίνοντας μέ τη σκέψη του, αποτυγχάνει.
Οποιος κρατάει κάτι με πείσμα, το χάνει.
Γι αύτό όποιος Γνωρίζει:
Δέν άποτυχαίνει, γιατί δέν έμποδίζει τή δράση
παρεμβαίνοντας μέ τή σκέψη του. Δέν χάνει, γιατί δέν κρατάει κάτι μέ πείσμα. Οί άνθρωποι ομως οταν έπιδιώκουν κάποιο σκοπό, συνήθως, λίγο πρίν άπό τήν έκπλήρωσή του, άποτυχαίνουν. Αν ειχαν τήν ίδια φρονιμάδα στό τέλος, όπως καί στήν άρχή, δέν θά άποτύχαιναν.
-Γι αυτό καί όποιος Γνωρίζει
Δέν έκτιμά τή συσσώρευση πλούτου,
επειδή δέν είναι άπληστος.
Αλλαζει τα μυαλα σε πολλους υπερβολικους,
Επειδη δεν επιδιωκει τη συσσωρευση γνωσεων.. Με αυτό τόν τρόπο τό κάθε τι αναπτυσεται σύμφωνα μέ τή φύση του, καί αυτοί, οι τελευταίοι, δέν άποτολμούν δραση


 ‎70
ΕΙΝΑΙ πολύ εύκολο νά καταλάβει κανείς πόσο άξίζουν όσα περιγράφω. ‘Αλλά στήν Οικουμένη δέν μπορούν νά καταλάβουν τήν άξία τους ούτε άρχίζουν νά τά έφαρμόζουν.
‘Οσα περιγράφω, ‚έχουν ούσία καί όταν κάποιος άνθρωπος άρχίζει νά τά έφαρμόζει, ή βελτίωση του είναι έξασφαλισμένη. Αύτό όμως δέν τό άντιλαμβάνονται καί έτσι δέν έπιδιώκουν νά τά γνωρίσουν.
Οι άνθρωποι πού τά καταλαβαίνουν, σπανίζουν.
“Οσοι τά έφαρμόζουν, άξίζουν.
Καί νά ξέρεις ότι:
“Οποιος γνωρίζει κάτι πολύτιμο κρύβει στόν κόρφο του• έστω και άν ντύνεται άπλά. 


‎75.
0 ΛΑΟΣ πεινάει, γιατί αυτοί πού κατέχουν τήν έξουσία, τού παίρνουν μέ τούς φόρους ό,τι εχει καί δέν εχει.
Ό λαός έπαναστατεϊ, γιατί αύτοί πού κατέχουν τήν έξουσία, τού κάνουν τή ζωή δύσκολη. Τό λαό δέν τόν άπασχόλούν σοβαρά τά προβλήματα τής Ύπαρξης, γιατί αύτοί πού κατέχουν τήν έξουσία, τόν κάνουν νά εχει μόνο ύλικές έπιδιώξεις. Καί έτσι δέν έχει τίποτε στή ζωή του πού νά τόν ώφελεί
Μόνο όταν ύπάρχει καί πνευματική άνάπτυξη, ή ζωή άποχτά την πραγματική της αξία


‎81.
ΤΑ ΕΙΛΙΚΡΙΝΗ λόγια δεν είναι όμορφα
Τα όμορφα λόγια δεν είναι ειλικρινή
Ο προικισμένος δέν λέει πολλά
όποιος λέει πολλά δέν είναι προικισμένος.
Οποιος Γνωρίζει δέν ζητάει έπιβεβαίωση
όποιος ζητάει επιβεβαίωση, δεν Γνωρίζει.
Οποιος Γνωρίζει, δέν συσσωρέυει αγαθά
Ώφελούσε τούς άλλους ανθρώπους καΐ τώρα απολαμβάνει.
Πρώτα έδινε
Τώρα όλο και περισσότερα τού δίνουν.
Στόν ιδανικό τρόπο ύπαρξης ύπάρχει
καθαρή ώφέλεια... καθόλου ζημιά.
Στή ζωή αύτού πού Γνωρίζει ύπάρχει
καθαρή δράση καθόλου ανταγωνισμός.

Πηγή: www.kinezika.info/